F R E E T I M E W E B
T R A N S P O R T S - C O L L E C T I O N

HET VERHAAL VAN MIJN AUTO'S

 

 
1965 Volkswagen 1200 (1956)
1967 Ford Anglia estate Car De Luxe (1964)
1973 Opel Kadett B (1967)
1978 Opel Kadett B (1972)
1984 VW Passat Variant 1600 (1982)
1993 VW Passat Station 1800 (1988)
1999 VW Golf Variant 1900D (1995)
2006 Suzuki Baleno 1800 GTX Automaat (2000)
2014 Opel Combo Tour Enjoy (2009)

 

1965
De eerste auto, die ik kocht was in 1965 bij een handelaar in Breukelen. Het was een Volkswagen 1955, zwart en qua plaatwerk matig, maar voor FL. 500,00 (ca. € Euro 225,00) in die tijd was dit normaal. De motor gebruikte weinig olie en het liep 1:9 met een top van 115km/uur.
Deze auto is in die tijd (1965), toen ik bij Garage Zagwijn in Egmond aan Zee werkte, volledig gerestaureerd, qua plaatwerk, motor, wielophanging, versn.bak, bedrading, enz. Plaatwerk werd gerestaureerd met koperlas en uitdeuken, 
afgewerkt met staalplamuur en afwerkplamuur. Binnen en buiten werd de VW gebroken wit gespoten, nieuwe donkerblauwe binnenbekleding
 (stoelen en deuren). Motor alleentechnisch nagegekeken (kleppen, ontsteking, enz.). De motor is later defekt geraakt. Twee kopbouten waren niet goed vast te zetten en toen heb ik een voor FL.50,00 een (ca. € Euro 22,50) VW brilletje 1951 gekocht en die gestript (motor overgezet) om mijn VW rijdend te houden. De originele motor is toen gerepareerd en later weer ingebouwd (uit- en inbouwen was ca. 20 minuten).  Met deze auto heb ik daarna 2 jaar storingvrij gereden. In die tijd nog wel in een kop-staart botsing in de spoortunnel in Alkmaar gezeten. Weer was er dus werk aan de winkel. Ik verkocht de VW, toen ik de Ford Anglia (hieronder beschreven) kocht. De nieuwe eigenaar heeft 2 jaar storing vrij met de VW gereden (onderhoud loont). 

 
In 1967, toen ik bij Garage Zagwijn in Egmond aan Zee werkte, kocht ik bij de Ford dealer in Alkmaar, een Ford Anglia Estate Car de Luxe 105E 1964 (grijs metallic). Hier heb ik geen foto's meer van. Afgebeelde Anglia is ter vergelijking, alleen mijn binnenbekleding was lichtblauw en de auto kreeg later na de eerste restauratie een blauwgespoten striping op de zijkanten. Motor was in prima konditie, technisch was de hele auto goed, dus alleen het plaatwerk moest gerepareerd worden met koperlas, staalplamuur en afwerk- plamuur. De wagen werd in de kleur zoals hiernaast overgespoten.
De enige foto , die er nog van de Anglia is
 Met de auto heb ik ca 135000km gereden.In die tijd een unicum, want de meeste motoren waren met 90000km op. De motor was overvierkant, dwz. dat de boring groter dan de slag was, gevolg veel minder zuigerslijtage. Later in 1969, dat ik bij de NV.Nelis, Uitgeest in de garage werkte ben ik qua motorolie overgegaan op Dieselmotor olie (3x om de 500km olie verversen en het oliefilter vervangen, dan is de motor schoon, want diesel motorolie heeft een zwaardere doop en reinigt de motor veel meer).  Koude start was s'winters wel eens een probleem. Dit had ik opgelost door koplampgloeilampen in de luchtfilter te bouwen, 30 seconden laten branden, luchtfilter was warm en motor sloeg aan. De Anglia is nog een keer in 1972 plaatwerk bijgewerkt en overgespoten.
1967


 
1973
Mijn derde auto in 1973 was een Opel Kadett B 1968 (ik werkte nog steeds bij de NV.Nelis Uitgeest) en de Anglia ging voor Fl.50,00 naar een kollega. Aan de Opel heb ik een heel veel werk aangehad. Deze auto is kompleet gestript, en dat bedoel ik letterlijk. Chassis is toen nagekeken, gerepareerd waar nodig en in de Initol coating gezet. Initol was een agressieve teercoating, dat zich door de eventuele roest in het staal vastvrat. Ik had de kokerbalken van de Ford Anglia hierboven ook met Initol gevuld. Dat rotte nooit meer. Plaatwerk met koperlas, staal- en afwerkplamuur gerepareerd en de auto brandweergroen gespoten. Striping op de zijkanten, die overgingen in de striping van de kofferdeksel. Dak was met zwarte leerbekleding. Alle chroomwerk was gestraald en matzwart gespoten. Een komplete restauratie dus. Zelf een gasinstallatie ingebouwd, laten keuren en rijden maar.
Tja, dit was echt een plaatje. Toen ik voor de eerste keer ermee naar huis ging, werd ik prompt op de snelweg door de porsche van Driebergen aangehouden. De heren vonden de Opel zo mooi, dat die eerst eens flink bekeken moest worden. Dat ging toen zo, de politie was veel gemoedelijker. Wel kreeg ik een waarschuwing, dat de kleur op het kenteken niet klopte, maar mocht wel verder rijden. Een keer ben ik nog aangehouden door de verkeersdienst Driebergen. Ze zochten naar het chassisnummer, maar OOh, die zat in de rechterspatbordrand en die was vervangen. Met de belofte, dat ik in de motorkaprand het juiste nummer zou slaan, mocht ik toch weer verder. Tja, toen kon dat nog. Maar niet alles gaat zoals je wilt. Op een donkere regenachtige dag in de week ging ik nog even boodschappen doen en reed de Opel toen totalloss. Aanrijding tegen de zijkant, chassis krom. Gelukkig was de aanrijding niet mijn schuld.
Ik werd door de klap uit de auto gelanceerd en kwam 25mtr. verder op het grasperk terecht. Een meter eerder en ik had het niet overleeft, was dan met mijn hoofd tegen de stoeprand aangeknald (natuurlijk geen gordel omgedaan voor dat even boodschappen doen). De klap was zo direkt, dat mijn klompen nog netjes achter de pedalen stonden en de auto 180º gedraaid stond. De schade is op de foto goed te zien. Chassis was krom en de achteras naar rechts gedrukt door de klap. Er was een snelheidslimiet van 50km, maar metingen wezen uit, dat de andere bestuurster minstens 70km gereden had.

 
Tja ridder te voet in 1978 en dus weer naar een andere wagen uitkijken. Bij Garage Cremers in het dorp hadden ze nog een Kadett uit 1972 staan, kompleet met gas ingebouwd. Ook deze Opel is opgeknapt, niet in die mate van het 1968 model, maar toch weer brandweergroen in een boerenschuur gespoten (met een elektrische verspuit), dak zwart met zwarte speciale coating. Ook weer die stnping erop, chroomdelen geschuurd en matzwart gespoten. Technisch was de wagen goed, dus daar geen werk aan.


 

1978


 

Toch ontkwam je niet aan het onderhoud van motor ed. Dus daarvoor bij de toenmalige FA. Rijs in Alkmaar nevenstaande set voor motor- onderhoud gekocht.
Voor deze wagen kreeg ik ook nog sloop Kadett's aangeboden. Middels deze onderdelen heb ik heel goedkoop gereden. eenmaal is de motor vervangen (gebroken klep) en van 2 versnellingsbakken een goede gemaakt. Een inbraak heb ik meegemaakt, maar een ander deurslot had ik zelf in voorraad. Zo ook met het cardan (onderdelen van de andere cardans). Tweemaal gerepareerd en tandwielen met voelmaat afgesteld. Jankte wel iets, maar was niet hinderlijk.

 
1984
Toch wilde ik wel eens wat komfortabeler naar mijn werk (Hoogovens IJmuiden toendertijd) rijden en heb toen begin 1984 een VW Passat Variant Diesel (kleur blauw) Juni 1982 gekocht. De onderstaande folder geeft dit weer, want goede foto's heb ik eigenlijk niet meer van dit type. Alleen vond ik laatst nog vage foto's en de aankoop kwitantie.
Doordat ik verzuimd had deze auto goed te tectyleren en spatborden te teren, ging hij na een aantal jaren flink roesten. Tja en toen was de strijd ongelijk. Hier en daar steeds wat bijwerken, plamuren, spuiten, enz. Ik bleef aan de gang.
Maar dat hield naturlijk een keer op. Ik heb er heel fijn bijna 360000km mee gereden, maar was toe aan een nieuwere auto en liep weer aan een Passat te denken.

 
1973
In 1993 hield ik het voor gezien. Ik kocht wederom een lichtbruin/grijze metallic VW Passat station 1800 bij een garage in 't Zand. De oude Passat werd erop ingeruild. De auto was helemaal goed, kreeg nog een servicebeurt en nieuwe banden voor en was gereed voor gebruik. Hier zijn ook niet veel foto's van over gebleven. Maar twee foto's hebben het overleefd. Een fijne vakantie auto was het, bergen bagage konden erin opgeborgen worden. Vooral voor de HCC Computer GG dagen kon er heel wat apparatuur meegenomen worden.

 
1999
Kom ik in December 1999 voor een onderhoudsbeurt bij de garage in Middenmeer, zie ik daar een VW Golf 3 uit 1995 staan. en let wel, met grijs kenteken. Dat werd lekker goedkoop naar de Hoogovens op en neer rijden. Dus hup, de Passat Station erop ingeruild. Deze auto heeft heel wat werk verzet en heeft door het ophalen van elektronika apparatuur voor mijn verzameling, de verste uithoeken van Nederland gezien. Een mooie gave auto was het.

 
 
 
 
 
Deze auto had ik dus ook in Heerhugowaard rondom laten tectyleren, ik had weinig zin meer in opknappen van plaatwerk. Radio, CDspeler en Equalizer erin gebouwd en het rijden werd nog zeer prettiger met de nieuwe lichtmetalen velgen.


 
2006
De nieuwe aanwinst is een Suzuki Baleno 1800 GTX Automaat van 2000 ook in Middenmeer gekocht.

De VW Golf werd op deze auto ingeruild.

Automaat rijden is toch heel wat anders, dan een schakelbak.

Maar eenmaal gewend rijdt het fantastisch en heel relaxed, plus door snel anticiperen ben je beter met manoeuvreren in het verkeer.

Ook filerijden werd prettiger.

Heb met deze auto toch dik 90000Km gereden...

Toch dacht ik soms nog met weemoed terug naar de Golf, die hoorde ik, alweer aan  zijn 4de eigenaar toe was.


 

De laatste aanwinst is een Opel Combo Tour Enjoy van 2009 ook alweer in 2014 in Middenmeer gekocht.
 

2014
De Suzuki Baleno werd op deze auto ingeruild. Begon teveel te mankeren. Voorpoten rot, spanwiel distributie werd slapper (bij reparatie zou de hele motor eruit moeten, akku was niet goed meer. Reparatie was dat alles niet waard voor een auto van 500.-- Euro. Dus ingeruild........
Met de Opel moesten we weer schakelbak rijden, maar dat was zo weer gewend. Fijne auto, een zee van ruimte. Achterbank naar voren geklapt en er kan makkelijk een bromfiets mee achterin. Kortom, ideaal voor mijn brommerhobby. 
Van een brommerkennis, die erook een had gehad kon ik 4 lichtmetalen velgen met zg. als nieuwe winterbanden en een professionele mat voor acherin de laadruimte overnemen.
Mooie radio met prima donker geluid en een multi-functioneel stuurwiel voor radio en cdspeler bediening. Pluspunt ook nog, er zat handsfree ingebouwd. 
Nadeel was de 1,4 ltr motor van 90Pk, ook weer wennen geblazen.

Wel weer veilig waren de airbags voor en in de zijdeuren....

Filerijden werd wat minder prettig, maar dat was weer wennen.

Meteen gas en een cruisecontrol in laten bouwen, kunnen we weer overal met minder kosten naar toe.

Voorbeeld vervoer van de Honda in de Opel Combo van een brommervriend...


© Copyrights Freetimeweb