F R E E T I M E W E B
T R A N S P O R T S - C O L L E C T I O N


BERINICLUB NEDERLAND
1962
Berini Jeunesse F69 I Sport
Opvoeren

 

Speedomatic
  In 1964 werkte ik in Garage Zagwijn (oude Garage van Jan Groot) te Egmond aan Zee en heb toen de brommer opgevoerd:

Motor uit elkaar
Regelklep roterende inlaatschijf eruit gehaald
Toevoer in schijf vervroegd
Inlaatpoorten breder gefreesd
en uitlaatpoort 1mm naar boven uitgevijld
Zuiger ingekort (voor hoger toerental)
Kop afgevlakt (kompressie verhogen)
Cylindervoethoeken afgerond
Spoelpoorten gepoljist
Voorontsteking iets vervroegd
Uitlaat tegendruk met 25% verminderd
  (Uitlaataansluiting 26mm, door tegendruk te ver-
    lagen nam motorvermogen toe. Een  zelfde  ef-
    fekt wordt met een grotere demperdiameter be-
    reikt)
Carburateur ingang in blok 15mm groter geboord
17 mm Del Orto carburateur met korte aansluiting
                         erop (anders bevroor de toevoer)
Racebougie gemonteerd
12mm voortandwiel erop gezet

Bij de 1ste testrit reed de brommer al 70 km/uur. Daarna rustig de snelheid verhoogd en uiteindelijk kwam ik op de bijna 80 km/uur. WAUW! wat een sensatie. Je hoorde hem al van verre aan komen janken. En dat met een 17mm Carburateur !! De garantie was natuurlijk al verlopen!

In verband met auto (VW) aankoop is hij in 1965 aan een Turk verkocht voor FL.400,00. (ca €180,00. Had ik het maar nooit gedaan!) Ondanks mijn waarschuwing voor de felle motor, wist hij niet wat'm overkwam. Lag al snel op de grond. Heb toen de originele carburateur erop gezet en hij reed een stuk rustiger (60 km/uur).

HET OPVOEREN . . . DE TECHNIEK
LEKTUUR
STOM GENOEG, WAS IK
TOEN OOK HET OPVOERBOEKJE
VOOR BROMFIETSEN KWIJTGERAAKT,
MAAR GEEN NOOD!

Na al die jaren kwam ik het tijdens de 
Vehikel dagen 2008 in de Veemarkthallen,
Utrecht weer tegen.

Uit dit boekje leerde ik een tweetakt
grondig op te voeren.

Download Tweetakt Motoren Opvoeren 1959


 
FLYING ARROW - DE SNELSTE BERINI IN NEDERLAND

DOOR NAAR NU 2018...


 


© Copyrights Freetimeweb