F R E E T I M E W E B
T R A N S P O R T S - C O L L E C T I O N


BERINICLUB NEDERLAND.
1962
Berini Jeunesse F69 I Sport
Het Berini Verhaal

HET BERINI VERHAAL
BERINI BOEKEN
FABRIEK IN EMMEN
HET MOTORRIJWIEL BLAD
DE OUD ROTTERDAMMER
SLUISJESDIJK
AANDELEN
FAILLISSEMENT
NRC
WIKIPEDIA
BERINI POST
.
HET BERINI VERHAAL


 

Berini (Motorenfabriek Pluvier NV, Rotterdam) is een historisch Nederlands bromfietsmerk en ook bekend vanwege de clip-on motortjes. Het bedrijf werd opgericht in 1949.

Omdat de naam Italiaans klonk, wekte het bedrijf in het begin de indruk een Italiaans product te leveren, omdat dat beter zou verkopen. In werkelijkheid kwam de naam van de oprichters BErnd Neumann, RInus Bruynzeel en NIco Groenendijk.

De eerste Berini had een 25,7 cc clip-on motor die vanwege het eivormige tankje dat er op zat ook wel het Berini-eitje genoemd werd. De motor werd gebouwd op basis van uit Duitsland meegesmokkelde tekeningen waarbij de motor in het achterwiel zat. Dit was niet praktisch en men besloot de motor boven het voorwiel te zetten. Twee aan elkaar gesoldeerde DKW-koplampen vormden de tank die daardoor zijn eivorm kreeg. Toch ging de “achterwielmotor” niet verloren. Dit zou later de Cyclemaster worden. Door het succes van deze eerste Berini ging de firma Pluvier ook een 32- en een 48 cc versie maken.

In 1955 verscheen de eerste Berini-bromfiets, waarbij het frame als brandstoftank diende. De bromfiets werd als M 21 (één versnelling) of als M 22 (twee versnellingen) geleverd.

Eind 1958 presenteerde men de "Speedomatic", een systeem dat vanaf 4000 toeren de gasschuif steeds verder sloot zodat de bromfiets de ingestelde snelheid van 38 km/uur niet kon overschrijden.

Later ging Berini ook gewone bromfietsen produceren. In de jaren zeventig waren deze voorzien van Anker- en Suzuki motoren (waarschijnlijk is Anker uit Berini ontstaan). Door onenigheid tussen Hart, Nibbrig en Greeve en Pluvier kwamen de Berini-bromfietsen in 1956 ook onder de naam Pluvier op de markt.
 

Copyright De Pap's

Boek: geschiedenis van een Hollandse brommer


Nog steeds verkrijgbaar, zie Berini Geschiedenis

DE FABRIEK IN BERINI EMMEN MET FABRIEKS FOTO'S (AUG/SEPT 1962)

Voorpagina

1

2

3

 

4

5

6

7
Zie ook:   Berini Emmen  /  Berini Geschiedenis  /  Berini Nieuws



Klik voor vergroting / Click Picture to Enlarge
- Copyright HET MOTORRIJWIEL HMR 10 - 1994


 
 

Klik voor vergroting / Click Picture to Enlarge
- Copyright DE OUD ROTTERDAMMER 18.04.06 -


De Berini Fabriek aan de Sluisjesdijk



Motorenfabriek Pluvier 1959 en 1961 

Motorenfabriek Pluvier is op 31 mei 1949 opgericht.
Het maatschappelijk kapitaal bedroeg in 1961 f 4.500.000,- en was verdeeld in aandelen van f 1.000,00. 
Motorenfabriek Pluvier is bekend geworden van het Nederlands bromfietsmerk Berini. Ook zijn er bromfietsen op de markt verschenen onder de naam Pluvier.  De naam Berini is ontstaan uit de oprichters BErnd Neumann, RInus Bruynzeel en NIco Groenendijk. De eerste Berini had een 25,7 cc clip-on motor die vanwege het eivormige tankje dat er op zat ook wel het Berini-eitje werd genoemd. De onderneming was gevestigd aan de Sluisjesdijk in Rotterdam.



HET FAILLISSEMENT IN 1964


 


 


R.H.C.Rijwielhulpmotorclub


Rehabilitatie van een Hollandse brommer



Berini - het verhaal



 


© Copyrights Freetimeweb