Tijdens proefdraaien op de standaard is er een
behoorlijke lekkage onderaan
de cylindervoet gekonstateerd. Demontage van:
Kop (denk aan kruislings in
etappes losdraaien), voorzichtig de cylinder
losgewerkt en eraf getrokken).
De cylinder tapeinden met 2 tegengestelde
gedraaide moertjes eruit gehaald,
en de zuiger, om beschadiging te voorkomen, ingepakt.
Daarna de cylindervoet goed schoongeschuurd en
met thinner gereinigd.
De cylindertapeinden weer gemonteerd en gemeten,
of ze er allemaal even lang in het blok zaten.
Zuiger uitgepakt en met olie ingesmeerd.
Speciaal houtje gemaakt, om de zuiger vast te
zetten,
(tijdens cylinder montage). Meteen de voetpakking
over de cylinder tapeinden heen gelegd.
Voordat we verder gaan, moet eerst de kop nog
schoon-
gemaakt worden. Dit is gedaan dmv.
vlakken op een
dikke glasplaat met heel fijn waterproof schuurpapier.
Cirkelvormig, links- en rechtsom drukkend
met water erbij, geschuurd.
De cylinder zit eral op. Pas op met monteren
voor het breken van de zuigerveren.
Met speciaal gereedschap geen probleem, maar
dit was niet aanwezig. Een kant
van de zuigerveer tegen het slot aangelegd, en
tegenovergesteld aan de andere
kant met de platte bek van een schroevedraaier
de zuigerveer aangedrukt,
waarbij er meteen ietwat lichte druk op
de cylinder uitoefend werd en
de zuigerveer zakte zo in de cylinder. Dit is
tweemaal gedaan.
De voetpakking van een bromfietsmotor monteerde
ik vroeger al met vloeibare pakking
(Densitol). Ook weer makkelijk te verwijderen,
als dat nodig is. De cylinder
na een droogtijd van ca.8 minuten aangedrukt.
Wat olie op de cylinderwand
en daarna alles afgemonteerd. De kop weer
kruislings in etappes
vastgetrokken, bougie erin en even met verdraaien
van het
vliegwiel getest (Geen sissend geluid)
Na proefdraaien en een paar honder meter gereden
te hebben, motor
lekker warm, geen lekkage meer gekonstateerd.
..... |