Datum |
NORMALE ONDERHOUDS- EN REPARATIELIJST
................................................SPECIAAL
GEREEDSCHAP |
06/08/11 |
De motor onder het frame vandaan gedemonteerd.
Dit ivm. het immens slechte schakelen.
De motor zelf helemaal uit elkaar genomen. In
feite is het een eenvoudig blok van binnen.
Blok is netjes volgens het werkplaatshandboek
uitelkaar gehaald.
Beide helften schoongemaakt en de onderdelen
netjes in bakjes gelegd.
De schakelas onderhanden genomen, spanpen eruit
getikt, onderdelen in bakje.
Schoongemaakt en van binnen met een hard koperen
borsteltje in de boortol gepolijst.
De kop van de schakelpen in de boortol met fijn
(280) schuurpapier van scherpe inslijtrandjes
(van de schakelkop bij de open gaten) ontdaan.
Met nieuwe spanpen de schakelring weer gemonteerd
en gecentreerd. Ging licht heen en weer.
Met oliesmering zal dat nog beter gaan. De schakelpen,
die de schakelgaffel bedient, ging door vuil
erg zwaar. Deze ook schoongemaakt (bus ook) en
gepolijst. Draait weer licht.
Wel in de rechter carterhelft, ingescheurde bus
en haarscheurtjes ontdekt.
Door deze bus gaat de trapas. Nu is dat niet
zo erg, dat wordt voortaan
de motor aanduwen. Met aantrappen via de trapas
breekt het een keer.
Ik heb echter op marktplaats een M36 blok gekocht.
Dat is qua carterhelften gelijk aan de M35. Die
gaat dus uit elkaar. |
09/08/11 |
Het op Marktplaats gekochte M36 blok als boven
beschreven gedemonteerd. Was niet eenvoudig, want de zuiger zat muurvast
in de cylinder. Ik heb een paar dagen achtereen kruipolie bovenop de zuiger
gespoten. Vandaag met een dopsleutel en kort verlengstuk met een mokertje
de zuiger eruit geslagen. Moest het blok aan de cylinder optillen en heb
op de grond een dik kussen gelegd. Daarna blok aan cylinder boven het kussen
opgetild en met de moker de zaak eruit geslagen. De cylinder praktisch
niet beschadigd van binnen. Kan nog voor een overmaat gebruikt worden.
Verder toen het blok gedemonteerd. De verassing was groot, toen bleek,
dat de carterhelft goed was. Nu komt het werk de nieuwe lagers en keerringen
over te zetten. Maar eerst moet ik een krukaswig zien te maken, anders
sla ik de krukas met monteren krom. Bij nader inzien hoeft dit niet. Krukas
nacht in de vriezer, carter een uur op 100 graden in oven en het lager
zakt er zo in. |
|
12/08/11 |
Bovenstaand M36 blok was in de linkerhelft bij
de carterwand niet helemaal glad. Dat moet wel voor de speedomaticplaat,
om goede afdichting te krijgen. Bij montage van dit blok zou de motor wel
lopen, maar niet zuinig in benzine zijn.
Heb nog geprobeerd met een zelfgemaakte schuurplaat
van een oude speedomatic, de carterwand met fijne kleppenpasta te polijsten,
maar dat lukte maar gedeeltelijk. De groef kreeg ik niet helemaal weg.
Heb dus mijn originele blok bij dealuminiumlasser
gebracht,
waar alsnog de haarscheurtjes van die linkerhelft
gerepareerd worden.
..... |
08/09/11 |
Trapasgat in motorblok eindelijk gelast. Duurde
even ivm. met de vakantie van het bedrijf.
Rest nog het pasmaken van de trapas in het gat,
dmv. vijltje en dremel.
.....
Trapasgat in motorblok met vijltje en de dremel,
frees en hulpstukjes, passend geslepen voor trapas en verder gefatsoeneerd.
Ging niet makkelijk, want freesje hapte, zoals
te zien op de foto, heel af en toe.
..... |
21/09/11 |
Montage van: Krukas en schakelas.
De krukas en schakelaslager 2 dagen in de vriezer
gelegd en de carterhelft ca 30 min. tot 100° in de oven opgewarmd.
De krukas met lager zakt makkelijk op zijn plaats in het blok en zo ook
het lager van de schakelas, die ook met een licht tikje op zijn plaats
kwam. Niet vergeten, om tijdens afkoelen een
gewicht (oude cylinder of zoiets) op de krukaswang te plaatsen, er is an-
ders kans, dat de veertjes van de speedomatic
de krukas weer iets omhoog drukken. Daarna het speedomaticplaatje
van de krukas enigszins opgetild en wat olie
tussen blok en plaatje gedaan.
De kartonnenkoker is voor bescherming van de
zuiger.
In de linkercarterhelft weer nieuwe keerringgen
(met zuurvrije vaseline ingesmeerd) geplaatst.
..... |
05/10/11 |
Schakelas, schakelgaffel, trapas en versnellingsgroep
samengebouwd.
Beide carterhelften met Curil vloeibare- en papierenpakking
samengevoegd
en volgens werkplaatshandboek de bouten vastgezet
en nagetrokken.
Voor het samenvoegen alle lagers goed van olie
voorzien.
..... |
06/10/11 |
Motor in frame gebouwd en verder afgewerkt.
..... |
20/10/11 |
Verder afbouwen van motor, enz.
Aangezien het ronde veertje van de koppelingshevel
gebroken
was, is dit met een lichte drukveer opgelost.
Dit werkt prima.
Uitlaatdempers, schilden en valbeugel. Bedrading
aangesloten.
Versnellingsbak met Zundapp olie gevuld.
.... |
01/11/11 |
Sleufgaten van onstekingsgrondplaat met dremel
en freesje tot het uiterste uitgehaald.
Bovenaan geen probleem, maar onder moest de zijkant
van de ontstekingsplaat
hol weggeslepen worden, om nog bij het verstelboutje
te kunnen komen.
Zover werd de grondplaat versteld, om de ontsteking
te vervroegen.
(Zoals op de foto te zien)
Merktekens op carterhuis en vliegwiel aangebracht.
Links is BDP, midden is 0,8mm en rechts is
2mm voor BDP. In deze stand gaf de afstellamp
ongeveer het beeld van het ontstekingstijdstip.
De punten moesten op 0,45 afgesteld worden, om
dit resultaat te bereiken. Motor
gestart en klonk al veel beter en feller. Zal
nu niet meer zo heet worden.
Dit zijn Dansi kontaktpunten. Ziet er ietwat
anders uit, dan die ik er nu op heb.
Het hamertje van mijn onstekingspunten moet volgens
mij langer zijn, en in
de grondplaat is het midden gat groter. Doet
mij eraan denken, dat op
mijn Jeunesse wel Dansi kontaktpunten zitten
maar niet de juiste.
Met een langer hamertje gaat de vooronsteking
ook vroeger,
immers de kontaktpunten gaan dan eerder open.
......... |
|
JAAR 2012 |
01/03/12 |
Gisteren bij Dick Kool in Wognum originele Dansi
Varese kontaktpunten gehaald en gemonteerd. Monteren was wat lastig ivm.
een stevige veerspanning van het hamertje. Het hamertje ziet er ietwat
vreemd uit, maar op de foto boven zit de vlakke kant goed tegen de asymmetrische
as van het vliegwiel. Er is dus een breed draagvlak. Na schuren en schoonmaken
(zit beschermlaagje op) van de kontaktpunten en afstellen van de voorontsteking
met de lamp, was het merkteken op het vliegwiel iets aan de rechterkant
van het merkteken op het carterhuis. En dat is precies 2,2mm voorontsteking.
Met deze punten kan de onsteking nog veel vroeger afgesteld worden. Waren
de oude kontaktpunten dus goed versleten. Ben benieuwd hoelang deze nieuwe
punten meegaan. De motor klonk behoorlijk fel met reageren op gasgeven.
..... |
|
JAAR 2015 |
??/10/15 |
Bosch krukas bij Dick Kool in Wognum gehaald. |
|
JAAR 2016 |
31/06/16 |
....
De motor inbouwen...
.
De motor hangt eronder...
....
Ketting montage en frame bescherming toegepast...
....
Kettingrand montage...
....
Draad in kettingrand
dol, boutje door en door...
....
Uitlaten gemonteerd...
Voetrem afbouw...
....
Bijna klaar...
....
Na de 18Km proefrit... Schakelt goed!
....
Doorzweten bij bout wegens te heet geworden?
Gerepareerd met fiberring ertussen...
.... |
20/06/16 |
Cylinder en zuiger weggebracht voor
uitkotteren en 4de overmaatzuiger... |
27/06/16 |
...
Cylinder en zuiger (40,95mm) opgehaald.
Is wel een zware zuiger met een dikke wand...
.... |
28/06/16 |
...
Cylinder en zuiger gemonteerd en afgewerkt...
.... |
29/06/16 |
...
Voorontsteking en punten opnieuw afgesteld, vet
op krukas voor smering fiber van punten...
.......... |
07/07/16 |
......
INRIJDEN
Een verhaal apart, dat het mij duidelijk werd,
waarom de vorige eerste eigenaar, bij stevige tegenwind plat op de brommer
moest liggen. Teneerste een behoorlijk versleten 3de overmaatzuiger. En
hier komt de aap uit de mouw. De orginele zuiger moet met sproeier 60
ingereden worden en daarna sproeier 58. De 3e overmaat (40,75mm)
vraagt echter een grotere sproeier (62), Ander wordt het mengsel
te schraal en is heet lopen het resultaat, waardoor de motor nog slechter
trekt. De eerste 100Km werd de motor met de 3de overmaatzuiger inderdaad
met sproeier 58 veel te heet. Daarom is die zuiger zo snel versleten. De
eerste eigenaar had daar geen rekening meegehouden. Echter bij een overmaat
zuiger van 40,95mm kwam ik door testritjes op sproeier 64 uit. Na
200Km mooie kleur koffiebruin van de bougie en neiging tot 4takten voor
de wind uit. Kortom 1:30 met Castrol 2Tolie gesmeerd en met grotere sproeier
en deze smering ging motor steeds soepeler en beter trekken en lopen, maar
zal nog wel even duren, alvorens de motor los is... |
23 Juli moet hij ingereden zijn,
want dan is de Berini Toerrit in Rotterdam !!
..... |
25/07/16 |
Versnellingsbakolie ververst. Nieuwe olie (500ml)
bijgevuld samen met 13ml Molykote-A om ruis in versnellingsbak te
verminderen, ivm. de samengestelde onderdelen uit twee M35 blokken.
..... |
20/09/16 |
Piet Huitema heeft mijn warmgelopen Berini cilinder
en zuiger gehoond en gepolijst. Zat een beste kras in de cilinderwand,
maar die is er nu uit. Ben de Berini weer in elkaar aan het zetten en kom
Zondag rustig aan (in)rijden voor de groepsfoto..
Motor blijft echter zeer warm lopen...
..... |
|
JAAR 2017 |
05/04/17 |
.....
Demontage van 41,00 cilinder met zuiger, uitlaten,
valbeugel...
Opgeboorde 40,25 cilinder met bijpassende zuiger
op motorblok gemonteerd.
Zuiger ging er zwaar in, dit vanwege de zeer
stugge zuigerveren. Bijna niet rond te draaien.
Montage van de uitlaten en valbeugel.
Proefdraaien, motor sloeg vrijwel snel aan en
5 minuten stationair laten draaien
Encarwi carb. met sproeiermaat 64.....
Later op de dag de proefrit van 11Km gemaakt.
Onderweg afslaan, maar weer gestart en rijden.
Wat de storing was, geen idee... (naderhand was
het parelen van de bougie, op 0,5 gezet)
Thuisgekomen motor gekontroleerd en kon nu wel
goed met de hand ronddraaien.
.... |
|
JAAR 2018 |
05/09/18 |
CYLINDER EN ZUIGER OPNIEUIW UITBOREN...
Cylinder met 40.95 zuiger via Piet Huitema naar
kotterbedrijf GROSSOUW in Amstelveen.
Was de eerste keer op 40,95 + 0.05mm uitgeboord, Dat was te kort. Op de
zuiger was duidelijk te zien, dat de Sp 0,07mm was. Wij (Huitema en ik)
lazen
in de technische service handleiding een speling
van 0,05mm, maar dat was voor een lichter gewicht zuiger.
Vandaar steeds bijna warmlopen van de motor.
Het is een zware zuiger met een stalen cylinder, waarvan het
uitzettingsvermogen langzamer en anders is, dan
een aluminium met stalen voering cylinder en dus is
de Sp speling groter. Volgende keer beter...
|
20/06/20 |
NIEUWE M35 AUTOMAAT CYLINDER
VOOR ZUIGER 40,95 NAAR 41,02MM UITKOTTEREN
Let op de veel grotere spoelpoorten van een M35
Automaat.
Uitlaatpoort en inlaatspoelpoorten zijn ook groter
dan normaal!
Maar heeft wel 9 koelribben!!
..... |
02/07/20 |
CYLINDER IS TERUG EN UITGEKOTTERD
NAAR 41,02 (0,07MM)
Het kon nog maar net, cylinder is nu 41,02 mm.
De wand bij de linker spoelpoort is nu 1,5mm dik,
Maar die wordt denk voldoende door de langs stromende
inlaatgassen gekoeld.
..... |
11/07/20 |
MONTAGE M35 CYLINDER OP BLOK
De cylinder met nieuwe voetpakking en hulpgereedschap
op het Berini blok gemonteerd en afgesteld.
Sproeier 64 inrijden (300Km) daarna 61,62 of
63 maat naar gelang
De 1ste proefrit met de nieuwe M35 Automaat 41,02mm
cylinder met 40,95 zuiger. Zeer positief bevallen.
Teneerste werd het blok niet warmer dan
70 graden. En ten tweede meer trekkracht. De VEC spoel deed prima zijn
werk.
Met de 40,30 cylinder werd de motor veel heter.
Zou het dan toch zo zijn, dat zuigers altijd een speling van 0,07mm tov.
deze gietijzeren cylinders moeten hebben?
Deze M35 cylinders hebben
relatief kleine koelribben en worden dus warmer, dan bv. van een Sachs
50 motor.
In dat geval moet de 40,30 cylinder nog 0,02mm
extra uitgekotterd worden.
Mooi ritje gehad. Nu
de 300Km fase inrijden en dan een kleinere sproeier monteren...
|
21/09/20 |
INRIJDEN IS ACHTER DE RUG...
De 300Km grens inrijden is bereikt. We mogen nu
weer wat sneller rijden. De VEC Spoel doet nog
steeds feilloos zijn werk. Was wel een uitzoekerij
met de sproeiers.
Uiteindelijk via LEERTOUWER.COM ruime aanbod
de juiste sproeiers in de maten 64-72 aangeschaft.
"t Was wel een uitzoekerij met de juiste verhoudingen.
Uiteindelijk via een aantal proefritten
uitgekomen op sproeier 68 voor de M35
Automaat cylinder en een extra geboord
8mm gat in de lichtfilterkap voor de juiste brandstof/lucht
verhouding.
..... |