F R E E T I M E W E B
T R A N S P O R T S - C O L L E C T I O N


BERINICLUB NEDERLAND
2011 - 2020
Berini Jeunesse F69 II Sport
MOTOR REVISIE

 
Datum NORMALE ONDERHOUDS- EN REPARATIELIJST ................................................SPECIAAL GEREEDSCHAP
06/08/11

De motor onder het frame vandaan gedemonteerd. Dit ivm. het immens slechte schakelen.
De motor zelf helemaal uit elkaar genomen. In feite is het een eenvoudig blok van binnen.
Blok is netjes volgens het werkplaatshandboek uitelkaar gehaald.
Beide helften schoongemaakt en de onderdelen netjes in bakjes gelegd.


De schakelas onderhanden genomen, spanpen eruit getikt, onderdelen in bakje.
Schoongemaakt en van binnen met een hard koperen borsteltje in de boortol gepolijst.
De kop van de schakelpen in de boortol met fijn (280) schuurpapier van scherpe inslijtrandjes
(van de schakelkop bij de open gaten) ontdaan.


Met nieuwe spanpen de schakelring weer gemonteerd en gecentreerd. Ging licht heen en weer.
Met oliesmering zal dat nog beter gaan. De schakelpen, die de schakelgaffel bedient, ging door vuil
erg zwaar. Deze ook schoongemaakt (bus ook) en gepolijst. Draait weer licht.



Wel in de rechter carterhelft, ingescheurde bus en haarscheurtjes ontdekt.
Door deze bus gaat de trapas. Nu is dat niet zo erg, dat wordt voortaan
de motor aanduwen. Met aantrappen via de trapas breekt het een keer.

Ik heb echter op marktplaats een M36 blok gekocht.
Dat is qua carterhelften gelijk aan de M35. Die gaat dus uit elkaar.

09/08/11
Het op Marktplaats gekochte M36 blok als boven beschreven gedemonteerd. Was niet eenvoudig, want de zuiger zat muurvast in de cylinder. Ik heb een paar dagen achtereen kruipolie bovenop de zuiger gespoten. Vandaag met een dopsleutel en kort verlengstuk met een mokertje de zuiger eruit geslagen. Moest het blok aan de cylinder optillen en heb op de grond een dik kussen gelegd. Daarna blok aan cylinder boven het kussen opgetild en met de moker de zaak eruit geslagen. De cylinder praktisch niet beschadigd van binnen. Kan nog voor een overmaat gebruikt worden. Verder toen het blok gedemonteerd. De verassing was groot, toen bleek, dat de carterhelft goed was. Nu komt het werk de nieuwe lagers en keerringen over te zetten. Maar eerst moet ik een krukaswig zien te maken, anders sla ik de krukas met monteren krom. Bij nader inzien hoeft dit niet. Krukas nacht in de vriezer, carter een uur op 100 graden in oven en het lager zakt er zo in.
12/08/11


Bovenstaand M36 blok was in de linkerhelft bij de carterwand niet helemaal glad. Dat moet wel voor de speedomaticplaat, om goede afdichting te krijgen. Bij montage van dit blok zou de motor wel lopen, maar niet zuinig in benzine zijn.

Heb nog geprobeerd met een zelfgemaakte schuurplaat van een oude speedomatic, de carterwand met fijne kleppenpasta te polijsten, maar dat lukte maar gedeeltelijk. De groef kreeg ik niet helemaal weg.

Heb dus mijn originele blok bij dealuminiumlasser gebracht,
waar alsnog de haarscheurtjes van die linkerhelft gerepareerd worden.
.....

08/09/11

Trapasgat in motorblok eindelijk gelast. Duurde even ivm. met de vakantie van het bedrijf.
Rest nog het pasmaken van de trapas in het gat, dmv. vijltje en dremel.
.....

Trapasgat in motorblok met vijltje en de dremel, frees en hulpstukjes, passend geslepen voor trapas en verder gefatsoeneerd.
Ging niet makkelijk, want freesje hapte, zoals te zien op de foto, heel af en toe.
.....
21/09/11


Montage van: Krukas en schakelas.
De krukas en schakelaslager 2 dagen in de vriezer gelegd en de carterhelft ca 30 min. tot 100° in de oven opgewarmd. De krukas met lager zakt makkelijk op zijn plaats in het blok en zo ook het lager van de schakelas, die ook met een licht tikje op zijn plaats
kwam. Niet vergeten, om tijdens afkoelen een gewicht (oude cylinder of zoiets) op de krukaswang te plaatsen, er is an- 
ders kans, dat de veertjes van de speedomatic de krukas weer iets omhoog drukken. Daarna het speedomaticplaatje
van de krukas enigszins opgetild en wat olie tussen blok en plaatje gedaan.
De kartonnenkoker is voor bescherming van de zuiger.


In de linkercarterhelft weer nieuwe keerringgen (met zuurvrije vaseline ingesmeerd) geplaatst.
.....

05/10/11

Schakelas, schakelgaffel, trapas en versnellingsgroep samengebouwd.


Beide carterhelften met Curil vloeibare- en papierenpakking samengevoegd
en volgens werkplaatshandboek de bouten vastgezet en nagetrokken.
Voor het samenvoegen alle lagers goed van olie voorzien.
.....

06/10/11

Motor in frame gebouwd en verder afgewerkt.


.....

20/10/11
Verder afbouwen van motor, enz.

 
Cylinderkop montage
Cylinderopbouw


Aangezien het ronde veertje van de koppelingshevel gebroken
was, is dit met een lichte drukveer opgelost. Dit werkt prima.


Uitlaatdempers, schilden en valbeugel. Bedrading aangesloten.
Versnellingsbak met Zundapp olie gevuld.
....

01/11/11

Sleufgaten van onstekingsgrondplaat met dremel en freesje tot het uiterste uitgehaald.
Bovenaan geen probleem, maar onder moest de zijkant van de ontstekingsplaat
hol weggeslepen worden, om nog bij het verstelboutje te kunnen komen.
Zover werd de grondplaat versteld, om de ontsteking te vervroegen.
(Zoals op de foto te zien)

ZIE OOK ONSTEKING AFSTELLEN!


Merktekens op carterhuis en vliegwiel aangebracht. Links is BDP, midden is 0,8mm en rechts is
2mm voor BDP. In deze stand gaf de afstellamp ongeveer het beeld van het ontstekingstijdstip.
De punten moesten op 0,45 afgesteld worden, om dit resultaat te bereiken. Motor
gestart en klonk al veel beter en feller. Zal nu niet meer zo heet worden.


Dit zijn Dansi kontaktpunten. Ziet er ietwat anders uit, dan die ik er nu op heb.
Het hamertje van mijn onstekingspunten moet volgens mij langer zijn, en in
de grondplaat is het midden gat groter. Doet mij eraan denken, dat op
mijn Jeunesse wel Dansi kontaktpunten zitten maar niet de juiste.
Met een langer hamertje gaat de vooronsteking ook vroeger,
immers de kontaktpunten gaan dan eerder open.
 

ZIE OOK BIJ TYPE ONSTEKINGSPUNTEN
.........
   JAAR 2012
01/03/12 Gisteren bij Dick Kool in Wognum originele Dansi Varese kontaktpunten gehaald en gemonteerd. Monteren was wat lastig ivm. een stevige veerspanning van het hamertje. Het hamertje ziet er ietwat vreemd uit, maar op de foto boven zit de vlakke kant goed tegen de asymmetrische as van het vliegwiel. Er is dus een breed draagvlak. Na schuren en schoonmaken (zit beschermlaagje op) van de kontaktpunten en afstellen van de voorontsteking met de lamp, was het merkteken op het vliegwiel iets aan de rechterkant van het merkteken op het carterhuis. En dat is precies 2,2mm voorontsteking. Met deze punten kan de onsteking nog veel vroeger afgesteld worden. Waren de oude kontaktpunten dus goed versleten. Ben benieuwd hoelang deze nieuwe punten meegaan. De motor klonk behoorlijk fel met reageren op gasgeven.
  .....
  JAAR 2015
??/10/15 Bosch krukas bij Dick Kool in Wognum gehaald.
JAAR 2016
31/06/16 ....

De motor inbouwen...
.
De motor hangt eronder...
....


Ketting montage en frame bescherming toegepast...
....

Kettingrand montage...
....

Draad in kettingrand dol, boutje door en door...
....


Uitlaten gemonteerd...


Voetrem afbouw...
....

Bijna klaar...
....

Na de 18Km proefrit... Schakelt goed!
....

Doorzweten bij bout wegens te heet geworden?
Gerepareerd met fiberring ertussen...
....

20/06/16 Cylinder en zuiger weggebracht voor uitkotteren en 4de overmaatzuiger...
27/06/16 ...
Cylinder en zuiger (40,95mm) opgehaald.
Is wel een zware zuiger met een dikke wand...

....
28/06/16 ...
Cylinder en zuiger gemonteerd en afgewerkt...

....
29/06/16 ...
Voorontsteking en punten opnieuw afgesteld, vet op krukas voor smering fiber van punten...


..........
07/07/16 ......
INRIJDEN
Een verhaal apart, dat het mij duidelijk werd, waarom de vorige eerste eigenaar, bij stevige tegenwind plat op de brommer moest liggen. Teneerste een behoorlijk versleten 3de overmaatzuiger. En hier komt de aap uit de mouw. De orginele zuiger moet met sproeier 60 ingereden worden en daarna sproeier 58. De 3e overmaat (40,75mm) vraagt echter een grotere sproeier (62), Ander wordt het mengsel te schraal en is heet lopen het resultaat, waardoor de motor nog slechter trekt. De eerste 100Km werd de motor met de 3de overmaatzuiger inderdaad met sproeier 58 veel te heet. Daarom is die zuiger zo snel versleten. De eerste eigenaar had daar geen rekening meegehouden. Echter bij een overmaat zuiger van 40,95mm kwam ik door testritjes op sproeier 64 uit. Na 200Km mooie kleur koffiebruin van de bougie en neiging tot 4takten voor de wind uit. Kortom 1:30 met Castrol 2Tolie gesmeerd en met grotere sproeier en deze smering ging motor steeds soepeler en beter trekken en lopen, maar zal nog wel even duren, alvorens de motor los is...

23 Juli moet hij ingereden zijn, want dan is de Berini Toerrit in Rotterdam !!
.....

25/07/16
Versnellingsbakolie ververst. Nieuwe olie (500ml) bijgevuld samen met 13ml Molykote-A om ruis in versnellingsbak te verminderen, ivm. de samengestelde onderdelen uit twee M35 blokken.
.....
20/09/16
Piet Huitema heeft mijn warmgelopen Berini cilinder en zuiger gehoond en gepolijst. Zat een beste kras in de cilinderwand, maar die is er nu uit. Ben de Berini weer in elkaar aan het zetten en kom Zondag rustig aan (in)rijden voor de groepsfoto..
Motor blijft echter zeer warm lopen...






.....
  JAAR 2017
05/04/17 .....
Demontage van 41,00 cilinder met zuiger, uitlaten, valbeugel...
Opgeboorde 40,25 cilinder met bijpassende zuiger op motorblok gemonteerd.
Zuiger ging er zwaar in, dit vanwege de zeer stugge zuigerveren. Bijna niet rond te draaien.
Montage van de uitlaten en valbeugel.
Proefdraaien, motor sloeg vrijwel snel aan en 5 minuten stationair laten draaien
Encarwi carb. met sproeiermaat 64.....

Later op de dag de proefrit van 11Km gemaakt. Onderweg afslaan, maar weer gestart en rijden.
Wat de storing was, geen idee... (naderhand was het parelen van de bougie, op 0,5 gezet)
Thuisgekomen motor gekontroleerd en kon nu wel goed met de hand ronddraaien.
....
  JAAR 2018
05/09/18
CYLINDER EN ZUIGER OPNIEUIW UITBOREN...


Cylinder met 40.95 zuiger via Piet Huitema naar kotterbedrijf GROSSOUW in Amstelveen. Was de eerste keer op 40,95 + 0.05mm uitgeboord, Dat was te kort. Op de zuiger was duidelijk te zien, dat de Sp 0,07mm was. Wij (Huitema en ik) lazen
in de technische service handleiding een speling van 0,05mm, maar dat was voor een lichter gewicht zuiger.
Vandaar steeds bijna warmlopen van de motor. Het is een zware zuiger met een stalen cylinder, waarvan het
uitzettingsvermogen langzamer en anders is, dan een aluminium met stalen voering cylinder en dus is
 de Sp speling groter. Volgende keer beter...
 

20/06/20
NIEUWE M35 AUTOMAAT CYLINDER VOOR ZUIGER 40,95 NAAR 41,02MM UITKOTTEREN

Let op de veel grotere spoelpoorten van een M35 Automaat.
Uitlaatpoort en inlaatspoelpoorten zijn ook groter dan normaal!
Maar heeft wel 9 koelribben!!
.....
02/07/20
CYLINDER IS TERUG EN UITGEKOTTERD NAAR 41,02 (0,07MM)

Het kon nog maar net, cylinder is nu 41,02 mm. De wand bij de linker spoelpoort is nu 1,5mm dik,
Maar die wordt denk voldoende door de langs stromende inlaatgassen gekoeld.
.....
11/07/20
MONTAGE M35 CYLINDER OP BLOK

De cylinder met nieuwe voetpakking en hulpgereedschap op het Berini blok gemonteerd en afgesteld.
Sproeier 64 inrijden (300Km) daarna 61,62 of 63 maat naar gelang


De 1ste proefrit met de nieuwe M35 Automaat 41,02mm cylinder met 40,95 zuiger. Zeer positief bevallen.
Teneerste werd het blok niet warmer dan  70 graden. En ten tweede meer trekkracht. De VEC spoel deed prima zijn werk.

Met de 40,30 cylinder werd de motor veel heter. Zou het dan toch zo zijn, dat zuigers altijd een speling van 0,07mm tov. deze gietijzeren cylinders moeten hebben?

     Deze M35 cylinders hebben relatief kleine koelribben en worden dus warmer, dan bv. van een Sachs 50 motor.
In dat geval moet de 40,30 cylinder nog 0,02mm extra uitgekotterd worden. 
     Mooi ritje gehad. Nu de 300Km fase inrijden en dan een kleinere sproeier  monteren...
 

21/09/20
INRIJDEN IS ACHTER DE RUG...

De 300Km grens inrijden is bereikt. We mogen nu weer wat sneller rijden. De VEC Spoel doet nog
steeds feilloos zijn werk. Was wel een uitzoekerij met de sproeiers. 
Uiteindelijk via LEERTOUWER.COM ruime aanbod de juiste sproeiers in de maten 64-72 aangeschaft.

"t Was wel een uitzoekerij met de juiste verhoudingen. Uiteindelijk via een aantal proefritten 
uitgekomen op sproeier 68 voor de M35 Automaat cylinder en een extra geboord
8mm gat in de lichtfilterkap voor de juiste brandstof/lucht verhouding.
.....


 


© Copyrights Freetimeweb