F R E E T I M E W E B
T R A N S P O R T S - C O L L E C T I O N


BERINICLUB NEDERLAND
1964
Berini Jeunesse F69 II Sport
OPBOUW 2009 - 2020


VOORMONTAGE VAN ONDERDELEN


07 November 2009 BAGAGEDRAGER


Bagagedrager met RVS laagbolkopboutjes en zelfborgende RVS dopmoertjes dop in elkaar  gezet  (RVSPALEIS).
Kan in de toekomst de bagagedrager eventueel weer gemakkelijk een keer opnieuw verchroomd worden. Draagrek verwisseld met steunrek (kan een eventuele koffer erop gemonteerd worden). Bagagedrager inwendig met tectyl behandeld.


Merk: PROPELLER
Made in Holland


Naden met koperlas volgelast voor 
beter verchroomwerk

Met bolkopboutjes ...


22 Juni 2010 HENDELS


Bedieningshendels in elkaar gezet


07 Juli 2010 ANKERPLAAT EN REMSCHOEN


Remschoenen op ankerplaten gemonteerd


14 December 2010 SCHOKBREKERS ACHTER


Schokbrekers in elkaar gezet. Plaats de schokbreker met de kop tussen aluminium-hoeklijn in de bankschroef en plaats de 
schotels met veer en kunstofring. Ga met beide handen stevig om de veer en trek deze met alle kracht omlaag. De 
assistent (in dit geval Geert van der Heide) moet dan 2x de halve circelvormige spie in de uitsparing plaatsen. 
Ga niet de schotel naar beneden trekken, want dan is er kans op verfbeschadiging!!!!!


02 Januari 2011 FRAMEBEPLATING


Chromen sierstrippen op valbeugel sierkapjes gemonteerd. Er was een boutje afgebroken.  Dat  is  vervangen
door een 2mm tapsboutje, waarbij de onderkant van de kop met een dremelslijpschijfje wat platter gemaakt
 is, om in de chroomgleuf te passen. Is wel prutsen met zo'n klein boutje. Niet vergeten, om de moertjes aan
de binnenkant met velpon of alleslijm te borgen. De plastic chromen sierstrip op de bovenkant  met  een
verfbrander op lage stand verwarmd (of föhn)en erop gedrukt. Wat extra aandacht voor het knikje,
daar moet het iets warmer, dan vouwt het mooi om de hoek heen.

NB. Plastic chromen sierstrippen zijn per meter op bromfietsbeurzen te koop.
Geld ook voor hieronder!


 


07 Januari 2011 MOTORBEPLATING


Een van de moelijke akkefietjes is het  opnieuw  bevestigen
van de SPORT emblemen. Ik had ze eraf gehaald door het
omgeslagen gedeelte vlak af te slijpen. Toen de motorplaten
gespoten waren, moesten ze er weer  op.  Ik  heb  met  een 


dremelboorkopje en een 1mm boortje precies gaatjes in de verdikking geboord. Daar paste precies een 1mm verkopert spijkertje doorheen, Om rammelen van de SPORT emblemen tegen te gaan, heb ik een weinig zuurvrije glaskit aan de achterzijde van de emblemen gesmeerd en toen met de spijkertjes in de motorplaten bevestigd. Aan de binnenkant zijn deze spijkertjes (aan de achterkant voorzichtig omgebogen en goed met een klein hamerje vastgetikt) met een flinke druppel zuurvrije glaskit geborgd. Als alles gehard is, dan worden de spijkerkopjes met aluminium verf gedaan en daarna met een tipje blanke lak. Je ziet er praktisch dan niets meer van (de aluminium emblemen waren zelf ook al  in de blanke lak gezet). Daarna een dikkere plastic chromen sierstrip (dan hierboven) op de motorplaten gedrukt en even warm gemaakt met een verbrander op lage stand, of föhn.


19 Februari 2011 WIELEN


Gespaakte wielen zijn eindelijk klaar. Duurde zolang, omdat, ondanks de bestelde 210mm, er toch weer een aantal 
spaken bij zaten, die een lengte tot 213mm hadden. Daar waar ze gespaakt werden, moest het uitstekende deel 
van de spaak met een vijltje of zo, glad geslepen worden (was geen dremel of zo aanwezig). Maar nu zijn ze 
er en  heb er de nieuwe  Kenda Banden  met binnenband  op gemonteerd. Ik koop nooit geen Kenda 
buitenbanden  meer, veel te stug. Er bijna niet normaal omheen te krijgen. Heb ze met meubel- 
klemmen dichtgeklemd, om maar ruimte voor de montage  in het midden van de velg te 
krijgen. En natuurlijk ruim van talkpoeder gebruik gemaakt.
 

DE OPBOUW

22 November 2010

Balhoofdbuis-uiteinden schoongeschuurd en  dan  de 

verchroomde balhoofdcups met zuurvrije vaseline en 

met M10 draadeind, vier  grote  M12  sluitringen  en 

M10 moeren in het balhoofdbuis getrokken, door de 

M10 moeren aan te draaien.


Frame opgezet, middenbokstandaard gemonteerd  met 
M8 bouten en sluitringen. Door de  sluitringen  aan  een 
kant met zuurvrije vaseline  in  te  smeren,  voorkom  je 
opstropen  van  de  verf.  Letop:  sluitring  mag   tijdens 
vastzetten niet meedraaien! 

Het touw dient ervoor, dat de standaard niet terugklapt 
(de veer kon er nog niet op).



23 November 2010

Vandaag de buddyseatbeugel,   tankhaakbevestiging
en 2x lamphouder met rubbers gemonteerd. Voorpoothouderplaat met 2 bouten geborgd. 
Niet muurvast zetten, dan scheurt de bus misschien. 
(Dit is vrij hard staal !!) Zie bij NB!

Montage van de bovenplaat voor stuur. 
Balhoofdspeling ingesteld.  Veer  van  de  standaard 
opnieuw  gemonteerd  met  ander   haakplaatje.   En 
tenslotte een NL B3002 sticker van Pelders.nl  weer 
op de daartoe bestemde plaats geplakt.


Op de middelste foto's is te zien, hoe de vorige  eigenaar, om  beschadiging van de tank te voorko- men, een stuuruitslagbegrenzing gemaakt heeft. 

NB. Bij plaatsing van de lamphouderrubbers, smeer dan de voorvorkbuis  en  de  rubbers matig met zuurvrije vaseline in. De onderdelen monteren zo wat gemakkelijker. 

Wat betreft natrekken van voorpootplaathouderbouten, af en toe nog wat natrekken, net zolang, dat het stuur vast aan voelt (zet voorwiel vast en dan mag het stuur ook niet meer links- en rechtsom bewegen).



26 November 2010

Tank, frame-sierstrip, achterbrug en plasticband (achterspat- 

bord)  gemonteerd. Voor  de  tankbevestiging een oud Opel 

Kadett  uitlaatstootrubber pas- en op maat.gemaakt. 

De verf van de plasticband met verfafbijt verwijderd en 

daarna met thinner afgenomen. Ziet er weer als nieuw uit. 



Bij monteren van de achterbrug is er aan  weers- 
kanten een spleetruimte over.  Die heb  ik  opge- 
vuld  met  een  stalenring  met  een  harde  bruine 
viltlaag  daarop geplakt (die kan je zo bij de  doe 
het zelver kopen) en met lagervet ingesmeerd ge- 
monteerd . Werkt perfekt. De  ring met  vilt  gaat 
er vrij  krap  tussen,  maar  daarna  scharniert  de 
achterbrug speling vrij. 


27 November 2010


Achterspatbord en bedrading met gele krimpkous in frame gemonteerd. 
Origineel Secura achterlicht erop gezet en aangesloten met een extra massadraad. 
(Deze massadraad wordt bij de motor aan massa gelegd)


28 t/m 29  November 2010




Steunbok op heftafel gemaakt, zodat de Berini recht staat. 

Uitlijning van stroomlijnlichtkap (koplampkap) beugels in juiste stand. 

Lucia KM teller volgens de uitslag van de Sparta KM teller  ingesteld. 

Montage van: Stuur / Bedieningshendels / Cockpitkap / Lucia KM Teller / Bel + hendeltje / Vetta cockpitglas.

 


7 t/m 8 December 2010

De originele draadboom in frame  gemonteerd  en op nieuwe lichtschakelaar (oude schakelaar was slecht) en  koplamp aangesloten. Koplampglas met nieuwe boutjes




 gemonteerd. Koplampglas is niet helemaal helder, probeer een nieuwe te  krijgen.  Zal zoeken worden!  Achterspatbord aan de binnenkant  in  de  bodycoating  gekwast.  Nieuwe  KM Tellerkabel met zoetvijl pas gemaakt in de Lucia KM Teller (0,1mm te dik!).


 Benzinekraan met fiberring in de tank gemonteerd.


23 t/m 24 December 2010

De  nieuw  verchroomde RVS  tankplaten  bij Galvano pgehaald en  op de  tank  gemonteerd. De tankplaten heb ik aan de binnen- kant  met breed wit linnen isolatieband beplakt, om  beschadiging van de verf op tank te  voorkomen  (werkt  prima).   De  Berini  emblemen  zijn  met blanke lak (tegen verwering) ingespoten en aan de binnenkant met een plasticsluitring  opgevuld, om het   em- bleem vlak monteren.



 
 


Buddyseat, schokbrekers, bagagedrager  afgemon- 
teerd. Chromen fietspompje  past  mooi  in  de  bagage- 
drager. De buddyseat ziet er een beetje vertekend  uit op 
de foto,   maar  zit  normaal  mooi  recht  op  frame.   De 
schokbrekers zijn met RVS  bouten,  zelfborgende  moe- 
ren en zuurvrije vaseline gemonteerd.


02 Januari 2011


Het kettingrandscherm op frame gemonteerd. 
Achter is tussen scherm en steun een plastic 
sluitringetje geplaatst. 

Het wachten is nu op de wielen!



20 Februari 2011


Uitlaatsteunen en achterwiel met rem en tandwiel in frame gemonteerd. Daarna het achterwiel met een  span-/sjorband op de heftafel vastgetrokken. Nu is er ruimte, om de voorvork af te  bouwen. Chromen  voorpootbussen  aan  de  binnenkant met hammerrite zwart gedaan (om roesten te voorkomen) en samen met  de  ronde  montagerubbers  met  ietwat  zuurvrije vaseline op de veervoorpoten gecentreerd gemonteerd. Het laatste deel  niet  invetten,  dat  moet  droog 
blijven, anders zakt de bus weer na verloop van tijd naar beneden. Dan de veervoorpoten goed met  lagervet  invetten, ook vet in  beide  vorkbenen  doen. De onderkant van de veerbevestiging ook een kluitje vet en daarna de  vorkbenen met  rechtsomdraaiend  en  drukkend erop zetten. De afstand van de onderkant  vorkbenen  tot  onderplaat  balhoofdhuis moet voor beiden gelijk zijn. In dit geval was dat 45½ cm. Te korrigeren met of in-, of uitdraaien van  een  van  de 
vorkbenen. Daarna het  voorspatbord  met  beugels en  Berini  plaatje  gemonteerd.  Bij  montage  van  de  beugels  is tussen spatbord en beugel  een opvulling van 2 plasticringen geplaatst. Dit om te voorkomen, dat  het  spatbord  en  de beugels niet tegen elkaar schuren, waardoor lakbeschadiging zou onstaan.



22 Februari 2011


Gisteren is het voorspatbord in de bodycoating gekwast. 

Vandaag voorwiel met remplaat en KM teller aandrijving gemonteerd en afgewerkt. 

Kettingspanners bij achterwiel erop gezet. 

Motor in frame gehangen en vastgezet. 
Uitlaatbocht met dempers gemonteerd 
en uitgelijnd. 

Linkerdemper staat iets wijder naar links, vanwege de kettingaandrijving. 

Remstang achterwiel gemonteerd en geborgd. 

Pedalen met nieuwe crankspieen gemonteerd. 

Benzinetank op carburator aangesloten.

 


Tussen linker motorschermkap en kettingrandscherm is er een linnenplakband afscherming gedaan, 
om beschadiging via trillingen te voorkomen. De pedaaltrappers en ketting zijn bij 
besteld. 


Het begint er eindelijk op te lijken!
Berini staat mooi hoog op de middenbok



25-26-27  Februari 2011

Valbeugel uitgelijnd aan motor en frame en naar GALVANO gebracht, met het verzoek tot extra vernikkelen, om de aanwezige lichte krasjes op te vangen, zodat het chroomwerk er mooi gaaf uitziet. 

De beide beugels voor de motorkapschermen uitgelijnd, gemonteerd en de schermen  er  met  een  plastic r ing  achter  het chromenmoertje opgezet. 

Stroomschema aangesloten en extra massadraad voor achterspatbord aan motor bij carburator aangesloten. 
 



 

Nieuw 12 tands tandwiel gemonteerd. Vorige eigenaar had er ook een 13 Tands op,  maar wist niet meer, hoe hard de  Berini ging, dacht van 60Km. Dus voor de RDW  keuring  het kleinste tandwiel (12T)  erop gezet. Na  de goedkeuring kan er een 13 Tands op.

Nieuwe RSX ketting 1/2 x 3/16 Iris GSX 415 x 122 schakels op lengte gebracht. 
Bleek, dat de ketting knarste.Goed kijkend, was hij niet in lijn. Achterwiel moest  in geheel een sluitringdikte  naar  links.  Heb  die  originele  vulsluitring  van  links  naar rechts verplaatst. De kettinglijn was nu recht, maar nog steeds  een  knarsende  ketting. Kreeg ik na uitmeting de uitslag, dat het achtertandwiel een slingering had,  dus dacht ik krom. Heb het  achterwiel  er  weer  uit  gehaald  en  de  vlakheid  van  het tandwiel met een schuifmaat gemeten. Bleek aan de laagste kant ca. 0,15 mm verschil te hebben. Heb ook de  eventuele mogelijke slingering van de achterwielnaaf gemeten en daar was de  uitslag  0,2mm.  Probleempje,  maar  niet  voor  mij.  Ook goed gekeken, of de achterwielnaaf goed recht in de velg gespaakt was. Geen afwijking. 

Vorige eigenaar zal niet erg lekker gereden hebben. Heb het tandwiel op de hoogste (verste uitslag) stand met een bout vastgezet en zag toen tegenovergesteld, een spleetruimte. Wiel werd  rondgedraaid en zie daar, het tandwiel draaide nu praktisch zonder slingering rond. Heb toen die spleet met een latoenkopergaasje  opgevuld  (even  met  holpijpje een 6mm gaatje erin) en toen alle boutjes weer gemonteerd en vastgezet. En nu draaide het  tandwiel  ook  praktisch zonder slingering rond. Dus alles weer gemonteerd, ketting erop, afgesteld en knarsen was weg. 
(Zie ook mijn Sparta Sport Restauratie / Reparatie). 

Zag, dat ik twee verschillend uitziende cranks had. Allebei rechts, dus op de beurs van Zuidbroek (26Feb.) heb ik een mooie passende linkercrank gekocht en die erop gezet. Dus dat ziet er ook weer het zelfde uit. 

Hoop, dat dit nu de laatste tegenslag was. Al met al weer lekker bezig geweest . . . . .!



01-02 Maart 2011

Montage en afstelling van gas-, koppeling-, versnellings-, voorremkabels. Op de  gashendel  een  extra  verstelling  aangebracht,  omdat preciese lengte niet bekend was.  Een  voorgemonteerde  versnellingskabel van de CABLE-SHOP was montage te kort (dwz.  de  buitenkabel was  te  lang) voor 2de en 3de versnelling. De versnellingen  zijn van bovenaf op de  motor,  rechts  de  kabel voor 1ste en links de kabel voor de 2de en 3de versnelling. Eerst de versnellingskabel voor de 1ste versnelling  gemonteerd en afgesteld. Toen de maat  vastgesteld van de 2de en 3de versnellingskabel en met een splitspentang de buitenkabel korter gemaakt, zodat het nu wel  paste.


Toen alles afgesteld was, zijn de sierkabels om alle buitenkabels heen  gedraaid. Dit was duidelijk een andere versnellingshendel, dan op mijn vroegere Berini Jeunesse. Daar was toen 1 kabellengte, met een op de binnenkabel geperst tonnetje in het midden, de montage en afstelling wat makkelijker.


04 Maart 2011


Valbeugel bij GALVANO opgehaald. Was wel prijzig, maar had behoorlijk wat bewerking nodig. 
De beugel met de sierkapjes meteen gemonteerd. Ook hier weer plastic ringetjes gebruikt, 
om lakbeschadiging bij het vastzetten te voorkomen. 

Versnellingsbak met 10W40 gevuld (SAE 30 is niet meer verkrijgbaar). 

DE BERINI JEUNESSE IS QUA OPBOUW GEREED !!!

NB. Het restauren nam ca. 19 maanden werk in beslag, dus dat viel nogal mee.
Neem vooral in het begin van demonteren veel foto's,
zodat het later makkelijker te achterhalen is,
hoe het weer in elkaar gezet moet worden. 

NU ALLEEN DE FOTO'S NOG !!!



06 Maart 2011

Tenslotte, in het bijzonder Johan Kats nog voor zijn goede adviezen bedankt!
Enne, het BERINI bord kwam ook bij hem vandaan . . . . .


Voorrem- en KM Tellerkabel zijn voor de voorvork gemonteerd, 
anders schuren de randen van het voorspatbord kaal 


Weerschijn van het bromfietsplaatje in de chromenkokers van de voorwork


 



Rijden onder de hoede van een goede gids . . . . 

 


Dit was'm . . . (25-07-2009)

Dit is hem nu . . . (06-03-2011)


Kleinzoon Senna kan er ook geen genoeg van krijgen


13 Juni 2011

Definitief de laatste handeling
Het blauwe busje met op kleur gemengde verf en een 
zg,hobbyspuitje in de kleur gespoten en daarna onder- 
aan de bagagedrager met een extra beugeltje gemon- 
teerd. Origineel (zie boven) hoort dit busje direkt on- 
der de buddyseat, maar nu aan de bagagedrager.




NAWOORD
 
In 1963 kocht ik mijn Berini Jeunesse en vond het toen al een solide forse bromfiets voor mijn lengte. 
Helaas voor de jeugd was dit geen snelle  buikschuiver  en  moeilijk  op  te  voeren  (motor  moest  uit- 
elkaar). Heb er altijd wel met plezier opgereden, maar na  2  jaar  toch  verkocht,  omdat  er  een  auto 
aangeschaft werd. Jaren later had  ik achteraf toch  wel  spijt  van  deze  verkoop. Begin  2000  ben  ik 
weer gaan  zoeken,  maar de  Berini  was  erg  schaars. Jaren  gezocht  en  in  2008  kreeg  ik  een  tip 
van iemand, dat z'n  broer een Berini  sportbromfiets  in  de schuur  had  staan.  We  zijn  gaan   kijken 
en ja hoor, een 1964'er model, kompleet in de  tectyl  gezet en  daaarna  jaren  stilgestaan.  Het  heeft 
11  maanden  geduurd,   alvorens  de  eigenaar overstag  ging en  ik  de  bromfiets  kocht.  Restauratie 
duurde 19 maanden en nu staat hij glanzend en nieuw pronk te staan. 

Ik voel mij  toch  weer  terug in de tijd gaan, als ik er naar kijk en ben er zeer blij mee.


11 JuLi 2016


Mijn nieuwe tas op de bagagedrager van de Berini Jeunesse. Dit is een handgemaakte tas door Bender in Nijmegen.. De bevestigingsriemen heb ik zelf uitgedacht en door een lederhandel in Schagen laten maken. Kan er nu makkelijk op en af. 


13 JuLi 2020

De Ckaxon is vervangen. Zit voorlopig op deze plek. De accu zit in een vintage zadeltasje. 
Gaan de fietsers een beetje goed opzij. Vooral in de polder veel ouderen op de fiets en die horen schijnbaar slecht.
 


© Copyrights Freetimeweb