F R E E T I
M E W E B
T
R A N S P O R T S - C
O L L E C T I O N
         
BERINICLUB NEDERLAND |
 |
1964
Berini
Jeunesse F69 II Sport
OPBOUW
2009 - 2020 |
 |
VOORMONTAGE
VAN ONDERDELEN
 |
07 November 2009 BAGAGEDRAGER
Bagagedrager met RVS laagbolkopboutjes en zelfborgende
RVS dopmoertjes dop in elkaar gezet (RVSPALEIS).
Kan in de toekomst de bagagedrager eventueel
weer gemakkelijk een keer opnieuw verchroomd worden. Draagrek verwisseld
met steunrek (kan een eventuele koffer erop gemonteerd worden).
Bagagedrager inwendig met tectyl behandeld.
 |
Merk: PROPELLER
Made in Holland |
Naden met koperlas volgelast voor
beter verchroomwerk |
Met bolkopboutjes ... |
|
22 Juni 2010 HENDELS

Bedieningshendels in elkaar gezet |
07 Juli 2010
ANKERPLAAT EN REMSCHOEN

Remschoenen op ankerplaten gemonteerd |
14 December 2010
SCHOKBREKERS ACHTER
Schokbrekers in elkaar gezet. Plaats de schokbreker met de kop tussen
aluminium-hoeklijn in de bankschroef en plaats de
schotels met veer en kunstofring. Ga met beide handen stevig om de
veer en trek deze met alle kracht omlaag. De
assistent (in dit geval Geert van der Heide) moet dan 2x de
halve circelvormige spie in de uitsparing plaatsen.
Ga niet de schotel naar beneden trekken, want
dan is er kans op verfbeschadiging!!!!! |
02 Januari 2011 FRAMEBEPLATING
Chromen sierstrippen op valbeugel sierkapjes
gemonteerd. Er was een boutje afgebroken. Dat is vervangen
door een 2mm tapsboutje, waarbij de onderkant
van de kop met een dremelslijpschijfje wat platter gemaakt
is, om in de chroomgleuf te passen. Is
wel prutsen met zo'n klein boutje. Niet vergeten, om de moertjes aan
de binnenkant met velpon of alleslijm te borgen.
De plastic chromen sierstrip op de bovenkant met een
verfbrander op lage stand verwarmd (of föhn)en
erop gedrukt. Wat extra aandacht voor het knikje,
daar moet het iets warmer, dan vouwt het mooi
om de hoek heen.
NB. Plastic chromen sierstrippen zijn per meter
op bromfietsbeurzen te koop.
Geld ook voor hieronder! |
07 Januari 2011 MOTORBEPLATING
 |
Een van de moelijke akkefietjes is het opnieuw
bevestigen
van de SPORT
emblemen. Ik had ze eraf gehaald door het
omgeslagen gedeelte vlak af te slijpen. Toen
de motorplaten
gespoten waren, moesten ze er weer op.
Ik heb met een |
dremelboorkopje en een 1mm boortje precies gaatjes
in de verdikking geboord. Daar paste precies een 1mm verkopert spijkertje
doorheen, Om rammelen van de SPORT
emblemen tegen te gaan, heb ik een weinig zuurvrije glaskit aan de achterzijde
van de emblemen gesmeerd en toen met de spijkertjes in de motorplaten bevestigd.
Aan de binnenkant zijn deze spijkertjes (aan de achterkant voorzichtig
omgebogen en goed met een klein hamerje vastgetikt) met een flinke
druppel zuurvrije glaskit geborgd. Als alles gehard is, dan worden de spijkerkopjes
met aluminium verf gedaan en daarna met een tipje blanke lak. Je ziet er
praktisch dan niets meer van (de aluminium emblemen waren zelf ook al
in de blanke lak gezet). Daarna een dikkere plastic chromen sierstrip
(dan hierboven) op de motorplaten gedrukt en even warm gemaakt met
een verbrander op lage stand, of föhn. |
|
19 Februari 2011 WIELEN
Gespaakte wielen zijn eindelijk klaar. Duurde zolang, omdat, ondanks
de bestelde 210mm, er toch weer een aantal
spaken bij zaten, die een lengte tot 213mm hadden. Daar waar ze gespaakt
werden, moest het uitstekende deel
van de spaak met een vijltje of zo, glad geslepen worden (was geen
dremel of zo aanwezig). Maar nu zijn ze
er en heb er de nieuwe Kenda
Banden met binnenband op gemonteerd. Ik koop nooit
geen Kenda
buitenbanden meer, veel te stug. Er bijna niet normaal
omheen te krijgen. Heb ze met meubel-
klemmen dichtgeklemd, om maar ruimte voor de montage in het midden
van de velg te
krijgen. En natuurlijk ruim van talkpoeder gebruik gemaakt. |
DE
OPBOUW
 |
22 November 2010
 |
Balhoofdbuis-uiteinden schoongeschuurd en dan de
verchroomde balhoofdcups met zuurvrije vaseline en
met M10 draadeind, vier grote M12 sluitringen
en
M10 moeren in het balhoofdbuis getrokken, door de
M10 moeren aan te draaien. |
Frame opgezet, middenbokstandaard gemonteerd met
M8 bouten en sluitringen. Door de sluitringen aan
een
kant met zuurvrije vaseline in te smeren, voorkom
je
opstropen van de verf. Letop: sluitring
mag tijdens
vastzetten niet meedraaien!
Het touw dient ervoor, dat de standaard niet terugklapt
(de veer kon er nog niet op).
|
 |
23 November 2010
Op de middelste foto's is te zien, hoe de vorige eigenaar, om
beschadiging van de tank te voorko- men, een stuuruitslagbegrenzing
gemaakt heeft.
NB. Bij plaatsing van de lamphouderrubbers, smeer dan de voorvorkbuis
en de rubbers matig met zuurvrije vaseline in. De onderdelen
monteren zo wat gemakkelijker.
Wat betreft natrekken van voorpootplaathouderbouten, af en toe nog wat
natrekken, net zolang, dat het stuur vast aan voelt (zet voorwiel vast
en dan mag het stuur ook niet meer links- en rechtsom bewegen). |
26 November 2010
Tank, frame-sierstrip, achterbrug en plasticband
(achterspat-
bord) gemonteerd. Voor de tankbevestiging een oud
Opel
Kadett uitlaatstootrubber pas- en op maat.gemaakt.
De verf van de plasticband met verfafbijt verwijderd en
daarna met thinner afgenomen. Ziet er weer als nieuw uit. |
 |
Bij monteren van de achterbrug is er aan weers-
kanten een spleetruimte over. Die heb ik opge-
vuld met een stalenring met een
harde bruine
viltlaag daarop geplakt (die kan je zo bij de doe
het zelver kopen) en met lagervet ingesmeerd ge-
monteerd . Werkt perfekt. De ring met vilt gaat
er vrij krap tussen, maar daarna scharniert
de
achterbrug speling vrij. |
|
 |
27 November 2010

Achterspatbord en bedrading met gele krimpkous in frame gemonteerd.
Origineel Secura
achterlicht erop gezet en aangesloten met een extra massadraad.
(Deze massadraad wordt bij de motor aan massa gelegd) |
28 t/m 29 November 2010
7 t/m 8 December 2010
De originele draadboom in frame gemonteerd en op nieuwe
lichtschakelaar (oude schakelaar was slecht) en koplamp aangesloten.
Koplampglas met nieuwe boutjes |

|
|
gemonteerd. Koplampglas is niet helemaal helder, probeer een
nieuwe te krijgen. Zal zoeken worden! Achterspatbord
aan de binnenkant in de bodycoating gekwast.
Nieuwe KM Tellerkabel met zoetvijl pas gemaakt in de Lucia KM Teller
(0,1mm te dik!). |
Benzinekraan met fiberring in de tank gemonteerd. |
23 t/m 24 December 2010
De nieuw verchroomde RVS tankplaten bij Galvano
pgehaald en op de tank gemonteerd. De tankplaten heb
ik aan de binnen- kant met breed wit linnen isolatieband beplakt,
om beschadiging van de verf op tank te voorkomen (werkt
prima). De Berini emblemen zijn
met blanke lak (tegen verwering) ingespoten en aan de binnenkant
met een plasticsluitring opgevuld, om het em- bleem vlak
monteren. |

|
Buddyseat,
schokbrekers,
bagagedrager
afgemon-
teerd. Chromen fietspompje
past mooi in de bagage-
drager. De buddyseat ziet er een beetje vertekend uit op
de foto, maar zit normaal mooi
recht op frame. De
schokbrekers zijn met RVS bouten, zelfborgende moe-
ren en zuurvrije vaseline gemonteerd. |
|
|
02 Januari 2011
Het kettingrandscherm op frame gemonteerd.
Achter is tussen scherm en steun een plastic
sluitringetje geplaatst.
Het wachten is nu op de wielen! |
20 Februari 2011
Uitlaatsteunen en achterwiel met rem en tandwiel in frame gemonteerd.
Daarna het achterwiel met een span-/sjorband op de heftafel vastgetrokken.
Nu is er ruimte, om de voorvork af te bouwen. Chromen voorpootbussen
aan de binnenkant met hammerrite zwart gedaan (om roesten te
voorkomen) en samen met de ronde montagerubbers
met ietwat zuurvrije vaseline op de veervoorpoten gecentreerd
gemonteerd. Het laatste deel niet invetten, dat
moet droog
blijven, anders zakt de bus weer na verloop van tijd naar beneden.
Dan de veervoorpoten goed met lagervet invetten, ook vet in
beide vorkbenen doen. De onderkant van de veerbevestiging ook
een kluitje vet en daarna de vorkbenen met rechtsomdraaiend
en drukkend erop zetten. De afstand van de onderkant vorkbenen
tot onderplaat balhoofdhuis moet voor beiden gelijk zijn. In
dit geval was dat 45½ cm. Te korrigeren met of in-, of uitdraaien
van een van de
vorkbenen. Daarna het voorspatbord met beugels en
Berini plaatje gemonteerd. Bij montage van
de beugels is tussen spatbord en beugel een opvulling
van 2 plasticringen geplaatst. Dit om te voorkomen, dat het
spatbord en de beugels niet tegen elkaar schuren, waardoor
lakbeschadiging zou onstaan. |
22 Februari 2011
 |
Gisteren is het voorspatbord in de bodycoating gekwast.
Vandaag voorwiel met remplaat en KM teller aandrijving gemonteerd en
afgewerkt.
Kettingspanners bij achterwiel erop gezet.
Motor in frame gehangen en vastgezet.
Uitlaatbocht met dempers gemonteerd
en uitgelijnd.
Linkerdemper staat iets wijder naar links, vanwege de kettingaandrijving.
Remstang achterwiel gemonteerd en geborgd.
Pedalen met nieuwe crankspieen gemonteerd.
Benzinetank op carburator aangesloten. |
|

|
|
Tussen linker motorschermkap en kettingrandscherm is er
een linnenplakband afscherming gedaan,
om beschadiging via trillingen te voorkomen. De pedaaltrappers en ketting
zijn bij
besteld.
Het begint er eindelijk op te lijken!
Berini staat mooi hoog op de middenbok
|
25-26-27 Februari 2011
Valbeugel uitgelijnd aan motor en frame en naar GALVANO
gebracht, met het verzoek tot extra vernikkelen, om de aanwezige lichte
krasjes op te vangen, zodat het chroomwerk er mooi gaaf uitziet.
De beide beugels voor de motorkapschermen uitgelijnd, gemonteerd en
de schermen er met een plastic r ing achter
het chromenmoertje opgezet.
Stroomschema aangesloten en extra massadraad voor achterspatbord aan
motor bij carburator aangesloten.
Nieuw 12 tands tandwiel gemonteerd. Vorige eigenaar had er ook een 13
Tands op, maar wist niet meer, hoe hard de Berini ging, dacht
van 60Km. Dus voor de RDW keuring het kleinste tandwiel (12T)
erop gezet. Na de goedkeuring kan er een 13 Tands op. |
Nieuwe
RSX ketting 1/2 x 3/16 Iris GSX 415 x 122 schakels
op lengte gebracht.
Bleek, dat de ketting knarste.Goed kijkend, was hij niet in lijn. Achterwiel
moest in geheel een sluitringdikte naar links.
Heb die originele vulsluitring van links
naar rechts verplaatst. De kettinglijn was nu recht, maar nog steeds
een knarsende ketting. Kreeg ik na uitmeting de uitslag, dat
het achtertandwiel een slingering had, dus dacht ik krom. Heb het
achterwiel er weer uit gehaald en de
vlakheid van het tandwiel met een schuifmaat gemeten. Bleek
aan de laagste kant ca. 0,15 mm verschil te hebben. Heb ook de eventuele
mogelijke slingering van de achterwielnaaf gemeten en daar was de
uitslag 0,2mm. Probleempje, maar niet voor
mij. Ook goed gekeken, of de achterwielnaaf goed recht in de velg
gespaakt was. Geen afwijking.
Vorige eigenaar zal niet erg lekker gereden hebben. Heb het tandwiel
op de hoogste (verste uitslag) stand met een bout vastgezet en zag toen
tegenovergesteld, een spleetruimte. Wiel werd rondgedraaid en zie
daar, het tandwiel draaide nu praktisch zonder slingering rond. Heb toen
die spleet met een latoenkopergaasje opgevuld (even met
holpijpje een 6mm gaatje erin) en toen alle boutjes weer gemonteerd en
vastgezet. En nu draaide het tandwiel ook praktisch zonder
slingering rond. Dus alles weer gemonteerd, ketting erop, afgesteld en
knarsen was weg.
(Zie ook mijn Sparta
Sport Restauratie / Reparatie).
Zag, dat ik twee verschillend uitziende cranks had. Allebei rechts,
dus op de beurs van Zuidbroek (26Feb.) heb ik een mooie passende linkercrank
gekocht en die erop gezet. Dus dat ziet er ook weer het zelfde uit.
Hoop, dat dit nu de laatste tegenslag was. Al met al weer lekker bezig
geweest . . . . .! |
01-02 Maart 2011
Montage en afstelling van gas-, koppeling-,
versnellings-,
voorremkabels.
Op de gashendel een extra verstelling aangebracht,
omdat preciese lengte niet bekend was. Een voorgemonteerde
versnellingskabel van de CABLE-SHOP
was montage te kort (dwz. de buitenkabel was te
lang) voor 2de en 3de versnelling. De versnellingen zijn van bovenaf
op de motor, rechts de kabel voor 1ste en links
de kabel voor de 2de en 3de versnelling. Eerst de versnellingskabel
voor de 1ste versnelling gemonteerd en afgesteld. Toen de
maat vastgesteld van de 2de en 3de versnellingskabel
en met een splitspentang de buitenkabel korter gemaakt, zodat het nu wel
paste. |
 |
 |
Toen alles afgesteld was, zijn de sierkabels om alle buitenkabels heen
gedraaid. Dit was duidelijk een andere versnellingshendel, dan op mijn
vroegere Berini Jeunesse.
Daar was toen 1 kabellengte, met een op de binnenkabel geperst tonnetje
in het midden, de montage en afstelling wat makkelijker. |
 |
04 Maart 2011
Valbeugel bij GALVANO
opgehaald. Was wel prijzig, maar had behoorlijk wat bewerking nodig.
De beugel met de sierkapjes meteen gemonteerd. Ook hier weer plastic
ringetjes gebruikt,
om lakbeschadiging bij het vastzetten te voorkomen.
Versnellingsbak met 10W40 gevuld (SAE 30 is niet meer verkrijgbaar).
DE BERINI JEUNESSE
IS QUA OPBOUW GEREED !!!
NB. Het restauren nam
ca. 19 maanden werk in beslag, dus dat viel nogal mee.
Neem vooral in het
begin van demonteren veel foto's,
zodat het later makkelijker
te achterhalen is,
hoe het weer in elkaar
gezet moet worden.
NU ALLEEN DE FOTO'S
NOG !!! |
06 Maart 2011
Tenslotte,
in het bijzonder Johan Kats nog voor zijn goede adviezen bedankt!
Enne, het BERINI bord
kwam ook bij hem vandaan . . . . .
Voorrem- en KM Tellerkabel zijn voor de voorvork gemonteerd,
anders schuren de randen van het voorspatbord kaal
Weerschijn van het bromfietsplaatje in de chromenkokers van de voorwork
|
 |
Rijden onder de hoede van een goede gids . . . . |
Dit was'm . . . (25-07-2009) |
Dit is hem nu . . . (06-03-2011) |
 |
Kleinzoon Senna kan er ook geen genoeg van krijgen |
13 Juni 2011
NAWOORD
In 1963 kocht ik mijn Berini
Jeunesse en vond het toen al een solide forse bromfiets voor mijn
lengte.
Helaas voor de jeugd was dit geen snelle buikschuiver en
moeilijk op te voeren (motor moest
uit-
elkaar). Heb er altijd wel met plezier opgereden, maar na 2
jaar toch verkocht, omdat er een auto
aangeschaft werd. Jaren later had ik achteraf toch wel
spijt van deze verkoop. Begin 2000 ben
ik
weer gaan zoeken, maar de Berini was
erg schaars. Jaren gezocht en in 2008
kreeg ik een tip
van iemand, dat z'n broer een Berini sportbromfiets
in de schuur had staan. We zijn gaan
kijken
en ja hoor, een 1964'er model,
kompleet in de tectyl gezet en daaarna jaren
stilgestaan. Het heeft
11 maanden geduurd, alvorens de
eigenaar overstag ging en ik de bromfiets
kocht. Restauratie
duurde 19 maanden en nu staat hij glanzend en nieuw pronk te staan.
Ik voel mij toch weer terug in de tijd gaan, als ik
er naar kijk en ben er zeer blij mee. |

|
11 JuLi 2016
13 JuLi 2020

De Ckaxon is vervangen. Zit voorlopig op deze plek. De accu zit in
een vintage zadeltasje.
Gaan de fietsers een beetje goed opzij. Vooral in de polder veel ouderen
op de fiets en die horen schijnbaar slecht. |
© Copyrights Freetimeweb |
|