F R E E T I M E W E B
T R A N S P O R T S - C O L L E C T I O N


BERINICLUB NEDERLAND
1964
Berini Jeunesse F69 II Sport
REPARATIE 2009 - 2015

2 September 2009
Eerste partij chroomwerk in doos naar GALVANO (verchroom bedrijf) weggebracht. 

Achterschokbrekers uit elkaar gehaald. 
Schokbreker ondersteboven in de bankschroef zetten en met twee handen de veer ietwat naar beneden trekken. 

Er worden nu twee halve maanspiesen zichtbaar, verwijder deze en de veer kan verwijderd worden. 

Een schokbreker blijkt licht te lekken en is slap in uittrekken, de andere zit waarschijnlijk met te weinig olie (gaat zwaar met horten en stoten bij uittrekken). Moeten allebei gereviseerd worden. 

Cylinderkop met Cillit Bang schoongemaakt. 
 

22 September 2009
De 1ste partij chroomwerk is weer terug, ziet er mooi uit. Balhoofdmoer is p/o meegegaan en opgelost in zuurbad. De rechterdemper  is op de puntlassen binnen doorgeroest. Alleen te maken dmv, uitslijpen, intikken en opvullen met koperlas. ZIE -->>DEMPER REPARATIE
Zal deze partij chroomwerk in de WD40 zetten en binnenshuis bewaren.


Bezig met de wielen en naven. Gelukkig zijn het sta- 
len UNION naven. Die zien er ook nog redelijk 
goed uit om te verchromen. De kromme achteras is 
gericht. De remvoeringen voor en achter zijn goed.


 

De 2de partij chroomwerk is nu weggebracht, ik verwacht geen moeilijkheden. 

 
 23 September 2009
Demontage voorvork. 

Onderste poten (de veercylinders, waar de veer in zit
 moeten met linksom draaien, losgemaakt worden. 
Van een veercylinder zit de borging los (of afgebroken). 
Veercylinder viel zo van de voorvork af. 
       -->> ZIE 22 OKTOBER 2009

De rechterbus bij stuurplaat is ingescheurd, moet gelast worden. 
Weggebracht, wordt door Geert van der Heide gelast! 

25 September kwam de poot prima gelast terug.
(HINT: Draai de vorkbusbout niet muurvast, want dan scheurt dit harde staal!)


24 September 2009
Rechterdemper geprepareerd voor reparatie. Rotte plekjes met centerpunt ingetikt en eventueel met boutje of spijker opgevuld. Holtes worden met koperlassen volgevloeid door de FA.KRAMER in Slootdorp.
ZIE LONDON EXHAUST !!
25 September 2009
Rechterdemper holtes met koperlassen volgevloeid door de FA.KRAMER in Slootdorp. Volgelaste holtes worden met powerfile glad geslepen en eventueel daarna weer iets met koperlas opgevuld, net zolang tot de bewerking glad is om te verchromen. Wel de open achterkant met rond hardhout opvullen, anders wordt de demper ovaal.
25 September 2009


 
 
Valbeugel en stroomlijnlichtkap (koplampkap) naar plaatwerker, voor richten en uitdeuken.

7 Oktober 2009
Schokbrekers voor revisie naar FA.J.DROOG in Pijnacker gebracht. Konden gereviseerd worden, nieuwe zuigers, terugvoerklepjes en een zuigerstang moest vernieuwd worden (was te veel ingesleten) en rubbers worden vernieuwd.  Staan we wat na te praten over oldtimers, laat hij mij ca. 20 brommers zien, waaronder een MOTOM 1956 (4takt), die veel mooier loopt, dan een DEMM of een HONDA! Op deze brommer rijdt hij vaak oldtimerritten.


Als het goed is, heb ik nu ook de juiste plaktransfers voor deze Berini Jeunesse te pakken. 
22 Oktober 2009
Schokbrekers bij de FA.J.DROOG in Pijnacker opgehaald. Werken weer perfekt. Tevens de voorvork gebracht, om rechter voorpoot te repareren. 

Linker voorpoot
Borging op binnenveer, 
zoals het hoort!

Rechter voorpoot
Pen + borging van binnenveer afgebroken, 
zit in veerpoot vast
23 Oktober 2009
Valbeugel en stroomlijnlichtkap (koplampkap) bij plaatwerker opgehaald. Beugel kan in het midden onder en boven gelast worden.
02 November 2009
De 2de partij chroomwerk opgehaald, zag er goed uit. Achterwielnaaf gebracht om in zuurbad te dompelen, zitten grote pitten in, die met koper volgelast moeten worden. Bij FA.KRAMER in Slootdorp laten doen. De voorwielnaaf naar GALVANO gebracht voor ontchromen/nikkelen in zuurbad.
03 November 2009
Voorvork bij FA.J.DROOG, Pijnacker opgehaald. Rechter voorpoot is perfekt gerepareerd. Onderkant poot eraf geslepen, toen de veerpen weer op de binnenste veer gemonteerd, en het afgeslepen stuk er weer op gelast. Nu nog de juiste afstelling (hoeveel is dat?) van de veerpoten instellen, en een balhoofd-opsluitmoer (van legering) zien te krijgen.

Voorwielnaaf (in zuurbad geweest) opgehaald bij GALVANO, om eventuele pitjes en naden (zie achterwielnaaf) op te knappen.

04 November 2009
De wielnaven zelf gepolijst en de randen goed uitgeschuurd en gepolijst (waren goed schoon). Wielnaven zagen er prima uit om te verchromen. 

Die balhoofdmoer (stalen) heb ik nu gratis via FA.KRAMER in Slootdorp.

Zoek eigenlijk een gesloten balhoofdmoer. Moet nu nog een los verchroomd plaatje er in zetten.

09 November 2009
De 3de partij chroomwerk naar GALVANO gebracht (velgen en wielnaven). Wielnaven zal bij de randen wel moeilijk worden zei de chef.
12 November 2009
Valbeugel is prima door Geert van der Heide gelast. Plekken van valbeschadiging gladgeslepen en gepolijst. Moet in zuurbad en daarna pitjes weer met koper vollassen en gladschuren. Dan worden de beugelsteunen gericht en pas gemaakt aan motor en frame. Daarna polijsten en wordt de valbeugel verchroomd, maar dit heeft de tijd. Is pas het laatste kwartaal 2010 aan de beurt (hoop ik). 
23 November 2009
De 3de partij chroomwerk bij GALVANO opgehaald, zag er goed uit. Velgen zagen er prima uit, zal de binnenkant met Hammerite behandelen (tegen eventuele roestvorming). Wielnaven waren ook goed verchroomd, echter bij de randen was het niet goed gelukt. Heb het idee, dat ze te lang waren blijven liggen, waardoor de roestvorming in de naden weer toesloeg (Zie foto)! Ga het met deze wielnaven proberen bij Croming and Restoration, Metamorfose of GALVAME B.V met het verzoek ze eerst te verkoperen, dat hecht veel beter, maar is duurder. 
 
8 December 2009
Naven naar GALVAME B.V, Rotterdam gebracht, om opnieuw te verchromen. Verkoperen deden ze niet. Desnoods worden de randen extra chemisch vernikkeld, waardoor verchromen mogelijk beter wordt en minder roestvorming voorkomt.
5 Februari 2010
Naven bij GALVAME B.V, Rotterdam opgehaald. Zien er keurig uit! Verchromen daar is wel veel duurder. Randen zijn extra chemisch vernikkeld om een betere chroomhechting te verkrijgen. Ik vraag me toch af, waarom ze niet meer verkoperen, dat geleid de stroom immers beter voor het verchromen. Niemand schijnt dit nog te doen. Het idee is, dat je dan op een verkopert oppervlak een komplete verchroming krijgt. In ieder geval zal na het extra chemisch vernikkelen bij deze naven, de roest nu niet zo snel toeslaan, er zit extra nikkel in de randen en de naven zien er nu veel beter uit, dan bij Galvano! De naden laat ik, om de roest vorming nog minder kans te geven,.met velpon vollopen. Er werd aangeraden om glaskit te gebruiken, maar dit wordt door het vuil lelijk zwart, dus niet doen! Verwachting is, dat de velpon geen belasting tenopzichte van het verlijmen heeft, het vult en dicht immers alleen maar af. Na een paar dagen de gebubbelde velpon weer uit randnaden gehaald en en er blanke nagellak met een injektiespuitje in 3x opgevuld. Deze lak wordt mooi hard, dicht prima af en bubbelt niet.
De lagerschalen hebben een nacht in de diepvriezer gelegen. De naven heb ik in 80 graden heet water gelegt. Dit vergemakkelijkt het intikken van de lagerschalen in de naven. Wel oppassen met het beetpakken van de ijskoude lagerschalen met de hand, ze vriezen zo vast aan je vel. De randen waar de schalen inkwamen zijn eerst van de aanwezige chroomlaag ontdaan. Evenzo de binnenkant van de remnaven, die waren behoorlijk verchroomd. Gewoon opschuren met een dremel en schuurtolletje. Dan zijn ze voldoende opgeruwd voor het remwerk.

Chroomwerk van bagagedrager en naven met tectyl ingespoten.

Rest alleen nog het verchromen en verzinken van wat bouten, moeren, balmoerlagerschalen en valbeugel.

3 Maart 2010
Rechterdemper holtes weer met koperlassen volgevloeid door de FA.KRAMER (FA. is per 31.12.2009 niet meer werkzaam, eigenaar is met pensioen gegaan) in Slootdorp. Volgelaste holtes worden met powerfile glad geslepen en eventueel daarna weer iets met koperlas opgevuld, net zolang tot de bewerking glad is om te verchromen. Dit lukt niet, demper gaat vervormen. Hou deze demper maar voor reserve, om een nieuwe te laten maken. ZIE ONDER! 
 
Ben nu achter een fabrieksadres gekomen, die de originele uitlaatdemper na kan maken.


LONDON EXHAUST TECHNOLOGY B.V.
HEERDE (onder Zwolle)

ZIE DEMPERREPARATIE / ONDERDELEN
16 Maart  2010
Maken van een nieuwe demper bij London 
heel mooi bedrijf. Kreeg een rondleiding van 
laten en dempers voor oldtimers over de hele
ze modellen na te maken. Ook stond  er  een 
1910-20-30 en oldtimer bromfietsen. Zonde, 
 geen ruimte meer, om  dat  te  realiseren.  Al 
  Exhaust is GEEN probleem! Het is een 
  de  baas zelf.  Maken alle soorten zelf.uit- 
  wereld. Apparatuur is er genoeg, om de- 
  zoldertjevol met hele oude motoren jaren 
  die horen ineen showroom thuis, maar ja 
  met al een prettige ontvangst.
19 Maart 2010
  De Buddyseat naar ROB's ACESSOIRES gebracht, om in 
  originele staat te restaureren. Om de originele staat te verkrijgen, 
  zijn foto's meegeleverd.. 
 
22 Maart 2010
De motor met onderdelen naar Roeland Steenbergen (doet geen revisies meer) in Hoogeveen voor algehele revisie gebracht. Bedoeling is, dat de buitenkant ook geglaspareld wordt. Heb zijn totaal gerestaureerde Berini Jeunnesse gezien. Echt een plaatje.We hadden dan ook heel wat over de Berini uit te wisselen. 

25 Maart 2010

Partij chroom- en verzinkwerk in doos naar GALVANO weggebracht.

01 April 2010
Het kettingrandscherm was ook stuk. Er is een hoek van afgebroken (zie pijl). Heb vergeten er een foto van te maken.Geert van der Heide zal proberen dit er weer aan te maken.

06 April 2010

Hoekstukje van kettingrandscherm is er netjes aangemaakt. Was erg dun plaat, maar toch gelukt met electrisch laswerk! 
 Klasse Geert! Met papiermal de plaats van het boutgaatje gemarkeerd en geboord. 
Kettingrandscherm in de primer gezet,om verder roesten te voorkomen. 
Moet nog wel gestraald worden!

09 April 2010

Buddyseat bij ROB's ACCESSOIRES opgehaald. Is prachtig gerestaureerd. 
De zit is komfortabeler gemaakt en voelt prima aan. Knap stukje werk! 
Metaaldelen met HAMMERITE (tegen roestvorming) behandeld.

27 April 2010

Partij chroom- en verzinkwerk in doos bij GALVANO opgehaald.
 
19 Mei 2010
Laatste partij chroom- en verzinkwerk in doos 
bij GALVANO gebracht. 
Remstang is gerepareerd (bochtje opgelast)
05 Juni 2010
Laatste partij chroom- en verzinkwerk bij bij 
GALVANO opgehaald.
06 Juni 2010

.
De motor opgehaald bij de Vehikel Veemarkthallen bromfietsbeurs. Roeland Steenbergen (doet geen revisies meer) heeft prima werk geleverd, en heeft lagers, keerringen, schakelas met kogels, onstekingsspoel, bougie en kap vervangen. Tevens de meegeleverde nieuwe cylinderkop, koppelingsplaten en pakkingen gemonteerd. De zuiger en cylinder waren nog in prima staat, dus niets vernieuwd. Verder is de motor inwendig in goede staat, en zijn zijdeksels en blok geglaspareld, uitgezonderd de Encarwi carburateur. Het Speed-O-Matic klepje (snelheidsbegrenzer zie links van de krukaswang) was al verwijderd en de gleuf in de Speed-O-Matic draaischijf was ook nog iets verder uitgevijld (als dat maar niet teveel is!
Klopt dus wel, dat de motor bij de vorige eigenaar 55-60km haalde.De motor heeft op de proefbank zelfs nog even gedraaid. Het enige, dat nog vervangen moet worden, is het voorste kettingtandwiel, dat was versleten. 
Daar gaan we dus nog achteraan.
13 Juni 2010
De bedieningshendels  schoongemaakt,  gedemonteerd, 

gerepareerd en met roterende staalborstel de verfresten 

eraf gehaald. Glimmen weer als  nieuw.  Moeten  alleen 

nog grijs gespoten worden. 

.

20 Juni 2010
.
De Encarwi carburateur kan heel eenvoudig goed opgeknapt worden met een fijne roterende staalborstel in de boortol. Het koperkapje boven de gasschuif is met blanke lak gespoten. Aanzicht weer als nieuw!

30 Juni 2010

Vond nog  een bakje met achterbrugonderdelen en 2 chroomstripjes. 
Dit is echt de laatste partij chroom- en verzinkwerk voor GALVANO .
6 Juli 2010

Bedieningskabels naar de CABLE-SHOP in Groningen gebracht, 
om nieuwe met een teflon binnenvoering te laten maken. 
De benzinetank naar  in Borgercompagnie nabij Veendam gebracht. 
Benzinetank wordt binnen en buiten schoongebeitst en van binnen 
met een speciale benzine bestendige Epoxyhars bekleed.
26 Juli 2010

Bedieningskabels van de CABLE-SHOP uit Groningen zijn binnen.
29 Juli 2010
De benzinetank bij  in Borgercompagnie nabij Veendam gehaald. 
Benzinetank is van binnen en buiten gebeitst en ziet er prachtig schoon uit en is van binnen met 
een speciale Epoxyhars-laag, die benzinebestendig is bekleed. Kosten ca. €.100,00 
Zier er enigszins gevlekt uit. Dat komt door het laatste passivatielaagbad onderdompeling.
6 Augustus 2010

Deze partij chroom- en verzinkwerk bij GALVANO.weer opgehaald.
14  Augustus 2010
Een van de Lucia KM Tellers is door mij gerepareerd. De chromenrand is verwijderd als een band van een fiets. Als deze rand eraf is, dan moet de rand van de wijzerplaat losgewerkt worden. Dit is met een stanleymes gedaan.
Heel voorzichtig onder de rand de wijzerplaat lossnijden (Denk om de vingers, er is nogal wat kracht vereist, om dit te doen). De wijzernaald kan er dan daarna voorzichtig vanaf getrokken worden.. Als de wijzerplaat verwijderd is, dan wordt het binnenwerk zichtbaar. Dit zag er heel schoon uit. De schoksgewijze werking van de wijzernaald is vaak te wijten aan het stroef draaien van de naaldas in de geleiding. Dit is van plastic. De zaak dus gesmeerd met teflon, en zo ook het asje tussen de tellers. Dit heb ik met een injektienaald gedaan (even bij de huisarts shoppen). Plaats de wijzernaald weer op het asje, maar zorg ervoor, dat de wijzernaald met ietwat veerspanning weer op het naaldasje gemonteerd wordt. Na de test ging de wijzernaald mooi soepel heen en terug. Met hardplasticlijm in de rand heb ik de wijzerplaat weer aangebracht en even op zijn plaats gehouden (de lijm droogt erg snel). Voor de afdichting om de rand is linnen-isolatieband gebruikt en de randen daarvan met hardplastic lijm afgewerkt. Daarna de chromenrand weer aangebracht en de rand weer iets met een tangetje voorzichtig smengeknepen. Een paar druppels teflon in de aandrijfzijde en de test met de boortol wees een soepele werking aan. Blijkt de KM Teller teveel aan te geven, dan moet de chromenrand er weer af en de wijzernaald met meer veerspanning erop zetten. Reparatie dus gelukt!

Deze tellers zijn nooit terug te draaien. Het meterwieltje wordt in tegenstelling van ander typen (met een wormasje), door 2 heveltjes naar een hoger getal gedraaid. Het onderste heveltje tilt ahw. dus het meterwieltje cijfermatig hogerop, het andere heveltje zorgt ervoor, dat het meterwieltje niet terug naar een lagere stand kan.

31  Augustus 2010
DE DAG VAN DE WAARHEID!!!
Vandaag  met het frame naar de RDW, Amsterdam geweest. Eindelijk is het gelukt , om het framenummer opnieuw in te slaan. Je wilt niet weten hoeveel telefoontjes dat gekost heeft. Die dames aan de lijn bleven maar naar een kenteken vragen. Ze begrepen er geen snars van, dat deze bromfiets geheel uit elkaar lag en dat er voor de keuring een deugdelijk framenummer te zien moest zijn. Na 3 dagen bellen en een aantal emails eindelijk dan de afspraak in Amsterdam. Nu, men begrijpt, ze gingen naar gegevens zoeken, maar die zijn er niet van een bromfiets van 1964 (kon ze toch moeilijk van mijn site vertellen, want dat geloven ze toch niet). Ook zat op deze bromfiets geen type plaatje en NL Nummer. Enfin foto's, die ik mee had laten zien en dat resulteerde, dat er 2 medewerkers aan de gang gingen. Ze waren het er wel over eens, dat het een Nederlandse bromfiets was, gelukkig maar, pfffffft. De ene had het over, dat de bromfiets kompleet moest zijn, maar zijn chef zei, dat dat niet meer hoefde. Het mocht ook in delen. Uiteindelijk snapten ze, wat ik wilde en is het framenummer onder het zadel (volgens de termen) opnieuw ingeslagen. Het oude slecht zichtbare framenummer werd onklaar gemaakt. Papieren van het ingeslagen framenummer heb ik meegekregen. Les 2 is, als je zo'n oude bromfiets hebt en dat framenummer is slecht leesbaar (wat bij vrijwel alle oude bromfietsen het geval kan zijn), ga dan eerst met de komplete ongerestaureerde bromfiets naar de RDW en laat ze het fijn uitzoeken. De service van de heren was in ieder geval prima.
21 September 2010
Geert van der Heide heeft de middenbok en standaard dusdanig gerepareerd en verstevigd, dat staande start echt mogelijk is, zonder dat de zaak doorzakt. Bij deze mijn dank!

26 November 2010
Veerpoten zijn bij Johan Kats gestraald, gelast en schoongemaakt (zat veel oud vet in). 
Laswerk was nodig, omdat de lasnaad lek was en daardoor vet in de verf doorschemerde.

 Gestraald

Gelast

Schoon!
9 December 2010

Velgen en naven voor spaken weggebracht, 
nieuwe ketting besteld.
13 December 2010

Nieuwe RVS tankplaten naar GALVANO
gebracht om te verchromen.

23 December 2010

Verchroomde RVS tankplaten bij Galvano opgehaald
 Dus de bromfiets is nu helemaal kompleet en alle onderdelen, die stuk waren, zijn gerepareerd of vervangen!
02 Maart 2015

Een voetrem op de Jeunesse, dat kan!!
Onder de motor een pijp met messingbus. Op de pijp twee beugels gelast, die aan de onderste motorblokbevestiging vastzitten. 
Dan een voetrembeugel met borging en voetrubber, zoals op de Sparta. Rechts dan een verstelbare trapper (voor de tussenruimte 
van motorblok en trapper) monteren. De remstang moet wel ingekort worden en plaatsen van een veer en borging, zodat de voetrembeugel 
niet los komt. Een en ander wordt bij  in Slootdorp gemaakt...Schema's, foto's  en bouw.....


11 Maart 2015
Nieuw gashendel (via Marktplaats) gemonteerd en afgesteld. 
Het oude gashendel liep bij vastzetten erg zwaar. 

Deze gashendel loopt gesmeerd licht...



© Copyrights Freetimeweb