F R E E T I M E W E B
T R A N S P O R T S - C O L L E C T I O N


BERINICLUB NEDERLAND
2015
Berini Jeunesse F69 II Sport
VOETREM

06 Juli 2015 VOETREM KONSTRUKTIE GEMAAKT...
Een voetrem op de Berini Jeunesse, ja dat kan!
  1 = Assenstaal 13mm, pedaallengte ca 190 a 200mm
  2 = Rempedaalplaat 5x25mm, gat 5mm (bovenin), stand is voorkeur voetstand
  3= Aanstootring (2mm, gat13mm, buitendiam.35mm, assenstaallengte = 110mm
  4 = Ophangbeugels (5x25mm, hoogte 37,5mm, gat bovenin 8mm precies nameten,
             en half rond tot passend invijlen )
  5 = Smeernippel (5mm)
  6 = Rondpijp 25x15mm (inwendig diam.), lengte 110mm
  7 = Messingpijp 13x15mm  bij 110mm lengte (in persen)
  8 = Lengte + bocht ca 80mm
  9 = Pedaalvoetbreedte is ca. 60mm ( Naar behoefte)
10 = Geboort gat van 5mm voor boutje met vering en sluitring ter borging.......

Rondpijp 6 komt schuin onder de voet van de middenbok (Zie foto)
Gaten ophangbeugels  4 met aangepaste lange bout in gat onderste
motorophanging en rondpijp 6 naar links drukken en vastzetten...
Borgen met 10 !


 

De aanstootring moet een een zijde afgevlakt worden , om langs de uitlaatpijp
   te kunnen, zo ook  onderkant  van rempedaalplaat.
Een veer voor terughalen van het voetrempedaal is niet nodig, door de sterke
   veren in de Union remtrommel.
Aanpassen van draadlengte van de remstang, ca. 100mm verder opsnijden, borging
   van veer dmv. moertje op draadeinde
Rempedaal tot aanstootring verchromen en zo ook de remstang...

Laswerk van Garage Smit Middenmeer en Geert van der Heide...

Rest nog het rechtermotordeksel en de terugtrapremhevel verwijderen, daarna het deksel
   opnieuw verpakken en monteren.
Voor origineell: Terug plaatsen van de terugtrapremhevel kan ook weer, evenals de remstang... 

KANTTEKENING:
Als de terugtrapremhevel gedemonteerd is, dan de ruimte die achter de segering ontstaat
opvangen met een gedraaide stalen bus van dezelfde maat als die van de terugtrap-
remhevel. Anders schuift de trapas heen en weer. In mijn geval had ik nog een
vastgelopen terugtrapremhevel liggen en die rond afgeslepen en geplaatst...


Afgezien van de breedte maat, van de inwendige stalen bus. Die kan van Berini tot Berini verschillen. De afgeslepen terugtrapremhevel was 0,3mm smaller dan de originele, vandaar de gemaakte messing opvulring...

Daarna het gekonstrueerde voetrempedaal naar Galvano gebracht om te verchromen en de rondpijp met originele verf gespoten... 


  10Juli 2015 VOETREM KONSTRUKTIE GEMONTEERD...
Een voetrem op de Berini Jeunesse, ja dat kan!

Rondpijp 6 komt schuin onder de voet van de middenbok (Zie foto)
Gaten ophangbeugels  4 met aangepaste lange bout in gat onderste motorophanging
   en rondpijp 6 naar links drukken en vastzetten...
Borgen met 10 ! ZIE ONDER...


De nog steeds originele remstang...


Totaalbeeld rechts...


Tot  slot een voetrempedaalrubber van B.S.A gemonteerd, het linker pedaal nu rechts
 gemonteerd voor de voetrem en links een verstelbaar Puch pedaal
 (past precies en praktisch even lang) gemonteerd. Bedoeling is,
 dat er nog een origineel linkerpedaal bij komt.
 Daarna heb ik de zijdeksels met een polijstset
een mooie glans gegeven...
Kosten zijn: Maken voetrempedaal 13 rond, Rondpijp + ophanging, messingpijp, dikke aanstootring gat 13, remhevel, voetpedaalrubber, borgbout met ring, smeernippel ca. € 35,=. Laswerk was gratis....



© Copyrights Freetimeweb