Berini
(Motorenfabriek Pluvier NV, Rotterdam) is een historisch Nederlands bromfietsmerk
en ook bekend vanwege de clip-on motortjes. Het bedrijf werd opgericht
in 1949.
Omdat
de naam Italiaans klonk, wekte het bedrijf in het begin de indruk een Italiaans
product te leveren, omdat dat beter zou verkopen. In werkelijkheid kwam
de naam van de oprichters BErnd Neumann, RInus Bruynzeel en NIco Groenendijk.
De
eerste Berini had een 25,7 cc clip-on motor die vanwege het eivormige tankje
dat er op zat ook wel het Berini-eitje genoemd werd. De motor werd gebouwd
op basis van uit Duitsland meegesmokkelde tekeningen waarbij de motor in
het achterwiel zat. Dit was niet praktisch en men besloot de motor boven
het voorwiel te zetten. Twee aan elkaar gesoldeerde DKW-koplampen vormden
de tank die daardoor zijn eivorm kreeg. Toch ging de “achterwielmotor”
niet verloren. Dit zou later de Cyclemaster worden. Door het succes van
deze eerste Berini ging de firma Pluvier ook een 32- en een 48 cc versie
maken.
In
1955 verscheen de eerste Berini-bromfiets, waarbij het frame als brandstoftank
diende. De bromfiets werd als M 21 (één versnelling) of als
M 22 (twee versnellingen) geleverd.
Eind
1958 presenteerde men de "Speedomatic", een systeem dat vanaf 4000 toeren
de gasschuif steeds verder sloot zodat de bromfiets de ingestelde snelheid
van 38 km/uur niet kon overschrijden.
Later
ging Berini ook gewone bromfietsen produceren. In de jaren zeventig waren
deze voorzien van Anker- en Suzuki motoren (waarschijnlijk is Anker uit
Berini ontstaan). Door onenigheid tussen Hart, Nibbrig en Greeve en Pluvier
kwamen de Berini-bromfietsen in 1956 ook onder de naam Pluvier op de markt.
De
eerste Berini had een 25,7cc-clip-onmotor die vanwege het eivormige tankje
dat er op zat ook wel "het Berini-eitje" genoemd werd. De motor werd gebouwd
op basis van uit Duitsland meegesmokkelde tekeningen van een bromfiets
waarbij de motor in het achterwiel zat. Dit was niet praktisch en men besloot
de motor boven het voorwiel te zetten. Twee aan elkaar gesoldeerde DKW-koplampen
vormden de tank die daardoor zijn eivorm kreeg. Toch ging de “achterwielmotor”
niet verloren. Dit zou later de Cyclemaster worden. Door het succes van
deze eerste Berini ging de firma Pluvier ook een 32- en een 48cc-versie
maken.
In
1950 verhuisde het bedrijf naar Rotterdam. In die tijd maakte men met 80
werknemers ongeveer 180 Berini's per dag. In 1955 verscheen de eerste Berini-bromfiets,
waarbij het frame als brandstoftank diende. De bromfiets werd als M21 (één
versnelling) of als M22 (twee versnellingen) geleverd. De PTT gebruikte
de Berini M21; dit model was verlengd en er zat een vast gelaste bagagedrager
op voor de zware posttassen.
Door
onenigheid tussen Hart, Nibbrig en Greeve en Pluvier (de toenmalige aandeelhouders)
kwamen de Berini-bromfietsen in 1956 ook onder de naam Pluvier op de markt.
Eind 1958 presenteerde men de Speedomatic, een systeem dat vanaf 4000 toeren
de gasschuif steeds verder sloot zodat de bromfiets de ingestelde snelheid
van 38 km/uur niet kon overschrijden. |