F R E E T I
M E W E B
T
R A N S P O R T S - C
O L L E C T I O N
           |
 |
M35
Blok Opvoeren en Revisie
2016
- 2020 |
 |
VOORBEREIDINGEN
EN ONDERDELEN |
 |
AANKOOP |
 |
CARBURATEUR |
 |
CYLINDER TYPEN |
 |
DEMONTAGE |
 |
FREESWERK |
 |
KOPPELINGSHOUDER |
 |
KOTTEREN |
 |
KRUKAS MET DRAAISCHIJF |
 |
ONDERDELEN |
 |
PAKKING & REVISIESET |
 |
REINIGEN |
24-05-2016
Motor in Mei 2016 in Buitenkaag
gekocht, heeft jarenlang op de gemeentewerf van Sassenheim gelegen.
Motor is los! De eigenaar
wilde hem voor € 100,00 kwijt ivm. restaureren van een zeldzame Kreidler
motor.
12-10-2018: DEMONTAGE
VRUCHTBARE MIDDAG! Midden Oktober
en ik stond vanmiddag in mijn t-shirt de
Berini M35 motor buiten te demonteren
en schoon te maken. Blokscheiding is makkelijk met een cartertrekker
(zelf te maken). Boutjes in blokhelft
schroeven en alles met de hand optillen. Met een fiberhamer op de carterplug
tikken en het valt zo uit elkaar.
Let er wel op, dat de cartertrekker aan de kant van de koppeling gebruikt
wordt.
Wordt dat anders gedaan, dan vallen
de tandwielen er uit. De krukaslagers vielen er ook makkelijk uit.
Blok zag er binnenin nog goed uit.
Wel de snelheidsafregeling bij de krukas eraf gehaald.
Overmaatzuiger en revisieset heb
ik ook al te pakken. Alleen de cilinder nog op maat laten kotteren.
Kan deze van de winter mooi onder
de Jeunesse gemonteerd worden,
om volgend jaar deze M35 motor
ook in te rijden..
.
SCHOON EN KLAAR VOOR DE REVISIE!
Alle onderdelen in een bak met
benzine schoongekwast voor de revisie van de Berini M35 motor.
Daarna nagereinigd met remmenreiniger.
Zag er allemaal van binnen vrij goed uit.
Snelheidsbegrenzer van de inlaatschijf
gesloopt.
Vond ik ook nog een inlaatschijf,
die voor opvoeren gebruikt was.
Even een expert er naar laten kijken,
want misschien kan ik die wel gebruiken..
Alles even uitgestald...
En naar binnen op de brug verhuisd...
Koppelingshouder demontage
Gebruik onderstaande borgschijf
en een grote schroevedraaier tussen
de openingen van de koppelingstrommel
voor tegenhouden bij los draaien moer...
De gemaakte borgschijf van een
stalen tussenplaat
30-09-2018
Te vervangen onderdelen
De koppelingsveren hoeven niet...
Op de Sneekbeurs een nieuw tandwiel
en koppelingsschijven gekocht.
24-10-2018: EINDELIJK...
Een Encarwi KL3 16mm met aansluitbocht
te pakken gekregen. Nu nog een luchtfilter ervoor. zoeken.
Kijken, of deze carb op de Berini
Jeunesse gemaakt kan worden, Wordt de M35 motor een stuk sterker van.
Helaas nog geen zeef met klem er
voor. Wel is de bocht aanwezig. Werd op de Royal Nord gebruikt!
Er is ook een KL9 type. Verschillen
blijkbaar in sproeier, doorlaat en luchtzeef met veerklem...
OF!
06-03-2019
Een Bing 1/15/19 type 15mm Carburateur
met verstelbare sproeier(voor oud Puch model).
Wel met een extra dikke tussenblok
monteren! Dit is een imitatie voor M35 pasgemaakt...
Origineel afgekorte luchtfilerdemper
pasgemaakt en borgveer gaatjes geboord.
Ook een choke bediening op het
stuur maken, te vinden op brommerbeurzen.
Wel een dikke tussenvoet gebruiken!
EEN ANDERE KRUKAS!
Originele defekte 1513 krukas |
De nieuwe goede 1534 krukas |
De originele draaischijf |
De fabrieks race draaischijf, inlaatmaat:
22 x 36mm
Goed opletten met inzetten, of
de stand gelijk is met
de originele driaaschijf... |
PAKKING- EN REVISIESET
TWEE SOORTEN CILINDERS
Er twee soorten cilinders zijn.
Die met grote poorten in de voet heeft 8 koelribben,
die met de kleinere poorten in
de voet heeft 9 koelribben!
(EEN BERINI M35 AUTOMATENBLOK HEEFT
9 KOELRIBBEN,
MAAR TOCH GROTERE SPOEL- EN UITLAATPOORT!)
UITGEKOTTERD VOOR ZUIGER 40,95
NAAR 41,02MM
20-06-2020: M35 AUTOMAAT CYLINDER
VOOR ZUIGER 40,95 NAAR 41,02MM UITKOTTEREN

Let op de veel grotere spoelpoorten
van een M35 Automaat.
Uitlaatpoort en inlaatspoelpoorten
zijn ook groter dan normaal!
Maar heeft wel 9 koelribben!!
02-07-2020: CYLINDER IS TERUG
EN UITGEKOTTERD NAAR 41,02 (0,07MM)
Het kon nog maar net, cylinder
is nu 41,02 mm. De wand bij de linker spoelpoort is nu 1,5mm dik,
Maar die wordt denk voldoende door
de langs stromende inlaatgassen gekoeld.
28-07-2020: SPOELTOEVOER BLOKDELEN
STROOMLIJN FREZEN

 
Spoeltoevoer met een dremel en
freesjes op maat gemaakt van foto linksboven.
Het blok is nu pas gemaakt voor
een M35 Automaat met grotere spoelpoorten.
© Copyrights Freetimeweb
|