Ik heb bij mijn
brommer de stroomspoel (zwarte bosch ) het draadje van de condensator
gehaald en deze verlengt naar buiten het blok.
Daar heb ik het nieuwe electronica blokje
op het frame gemonteerd en de draad van stroomspoel op aangesloten
en de andere aansluiting voor de massa naar het blok gebracht. Weet ik
zeker dat hij genoeg massa heeft, De grond plaat heb ik niet veranderd
en staat om 2.0 voor ontsteking. Bougie is ook gewoon gelijk gebleven.
Rijdt nog steeds goed, Ik ben gistermorgen nog een ritje van ongeveer 50Km
wezen rijden. Geen problemen gehad. Kan wel zijn, dat je de tweestekkertje.s
van het blokje moet omdraaien, maar dat merk je wel .
Er is inderdaad weinig over bekend, maar zo
te zien multi toepasbaar.Aansluiting is eenvoudig, module aan massa en
naar de originele bobine / uitzetknop. Contactpunten en condensator vervallen
dus. Afstellen met stroboscoop lamp.Deze Nova Module verschilt weinig t.o.v.
de VEC module, alleen VEC heeft alles in de bobine/spoel gebouwd. Deze
externe Nova Module zal daardoor ook 'n stuk koeler blijven. Ik zou zeggen
probeer het want voor de prijs van €13,- hoef je het niet te laten.
Hoe bevalt de Module bij jouw kennis? Misschien heeft hij de bruiksaan
wijzing nog. NB. Eerste bericht!
Bovenstaand
triggerde mij, om het ook nog eens een keer te proberen. Had er toch nog
1 liggen van een mislukte poging bij een Mobylette. Proefopstelling gemaakt
op een M23 blok, 2mm voorontsteking uitgemeten en m.b.v. Tippex streepje
op vliegwiel en carter gezet. Met de stroboscoop gemeten (terwijl ik het
blokje met een accuboormachine rond liet gaan) en conclusie is, dat hij
wel ontsteekt, maar heel ver van tijd staat. Voor mij was dit het laatste
experiment met de Nova module en ding verdwijnt dan ook in het ronde archief.
Hallo, Ik ben
bezig met een Sparta vermoedelijk GH50 ( vermoedelijk 1964 ). Draait extreem
slecht. Vorige eigenaar heeft daar de contactpunten vervangen door zo'n
elektronische ontstekingsmodule ( NOVA ). Als ik flits met de stroboscoop
zit de ontsteking er volgens mij ver naast. Iemand ervaring? Blijkbaar
werkt dergelijke module bij bepaalde brommers wel, bij andere niet. Hangt
af van magneetopbouw / positie op het vliegwiel. Corrigeren nauwelijks
mogelijk dacht ik.
Aansluiting
is eenvoudig, module aan massa en naar de originele bobine/uitzetknop.
Contactpunten en condensator vervallen dus. Afstellen met stroboscoop lamp.
Deze Nova Module verschilt weinig t.o.v. de VEC module, alleen VEC heeft
alles in de bobine/spoel gebouwd. Deze externe Nova Module zal daardoor
ook 'n stuk koeler blijven.
Zoals de tekening
al zegt: Er moet bij het Nova systeem 'n extra externe bobine geplaatst
worden. Punten, condensator vervallen en ontsteking spoel blijft zitten
voor het ontstekingstijdstip (wel afkoppelen).
Vanmiddag nog
wat aan het testen geweest, maar ben er toch van overtuigd dat de module
links of rechtsom spanning van een spoel moet krijgen en dan is het de
vraag of de oude ontstekingsspeol een hoog of laagspanningsspoel is. Als
ik bij het Mobylette blok de module voedt met een laagspanningsspoel zijn
de vonken prima,echter ik blijf (net als bij het M23 blok) met een te groot
timingsverschil zitten.
Heb zelf nog
wel een VEC spoel maar een kameraad van mij heeft onlangs een berini M
21 gekocht en de ontsteking hiervan is waarschijnlijk niet te fijn meer.
De oude ontstekingsspoel zal inderdaad wel als spoel fungeren die de spanning
levert aan de externe bobine. Het op een juiste moment een vonk leveren,
2 mm voor het B.D.P. lijkt mij bij deze ontsteking toch eigenlijk niet
te regelen ik zou in elk geval niet weten hoe. Heb jij bij het testen trouwens
beide montage mogelijkheden geprobeerd (De standaard montage en de omgekeerde
montage, zie het uitgebreide inbouw schema op de pagina hierboven)
http://www.oudebrommers.eu |