F R E E T I M E W E B
T R A N S P O R T S - C O L L E C T I O N


ELECTRONISCHE ONTSTEKINGDEEL 2
Kokusan 12V Evo
Nova Ontstekingsmodule
VEC Spoel Inbouw

 



INBOUW VAN KOKUSAN ONTSTEKINGEN:

SPARTA   ZUNDAPP



 

EEN NOVA ONTSTEKINGSMODULE

Wel eens van een NOVA Ontstekingsmodule gehoord? Ik nog nooit, maar ze zijn er en nog meer van dergelijke modules.
Wordt op het frame van de bromfiets met extra goede massa gemonteerd.
Aansluiten zie schema!!


 

AANSLUITSCHEMA

WERKING:
Volledig contactpuntloze ontsteking voor deze catagorie voertuigen verkrijgbaar. 
Ook bij bepaalde merken buitenboord motoren is deze contactpunt
-vervanger toepasbaar  De werking is eenvoudig maar doeltreffend.

De kontactpunten openen bij vliegwiel-magneet-ontsteking altijd op het moment, dat er
een maximaal magnetisch veld is opgebouwd. Dit ontstekings tijdstip staat dus vast. 

Door nu een een slimme electronica-truuk toe te passen, is dit moment te onderscheppen en neemt
de zogenaamde inductie-sensor het timings moment over. Zowel de punten als condensator
zijn nu totaal overbodig geworden en waarborgd de sensor een uitstekende vonk.

Montage kan nu ergens tussen de bobine en aarde plaatsvinden d.m.v 2 simpele draadjes.

TER VERDUIDELIJKING:

FOTO'S INBOUW BIJ SPARTA

INTERNET KOMMENTAAR:
 


Ik heb bij mijn brommer de stroomspoel  (zwarte bosch )  het draadje van de condensator gehaald en deze verlengt naar buiten het blok.
Daar heb ik het nieuwe electronica blokje op het frame gemonteerd en de draad van stroomspoel op aangesloten  en de andere aansluiting voor de massa naar het blok gebracht. Weet ik zeker dat hij genoeg massa heeft, De grond plaat heb ik niet veranderd en staat om 2.0 voor ontsteking. Bougie is ook gewoon gelijk gebleven. Rijdt nog steeds goed, Ik ben gistermorgen nog een ritje van ongeveer 50Km wezen rijden. Geen problemen gehad. Kan wel zijn, dat je de tweestekkertje.s van het blokje moet omdraaien, maar dat merk je wel .
 
Er is inderdaad weinig over bekend, maar zo te zien multi toepasbaar.Aansluiting is eenvoudig, module aan massa en naar de originele bobine / uitzetknop. Contactpunten en condensator vervallen dus. Afstellen met stroboscoop lamp.Deze Nova Module verschilt weinig t.o.v. de VEC module, alleen VEC heeft alles in de bobine/spoel gebouwd. Deze externe Nova Module zal daardoor ook 'n stuk koeler blijven. Ik zou zeggen probeer het want voor de prijs van €13,- hoef je het niet te laten. Hoe bevalt de Module bij jouw kennis? Misschien heeft hij de bruiksaan wijzing nog. NB. Eerste bericht!
Bovenstaand triggerde mij, om het ook nog eens een keer te proberen. Had er toch nog 1 liggen van een mislukte poging bij een Mobylette. Proefopstelling gemaakt op een M23 blok, 2mm voorontsteking uitgemeten en m.b.v. Tippex streepje op vliegwiel en carter gezet. Met de stroboscoop gemeten (terwijl ik het blokje met een accuboormachine rond liet gaan) en conclusie is, dat hij wel ontsteekt, maar heel ver van tijd staat. Voor mij was dit het laatste experiment met de Nova module en ding verdwijnt dan ook in het ronde archief.

Hallo, Ik ben bezig met een Sparta vermoedelijk GH50 ( vermoedelijk 1964 ). Draait extreem slecht. Vorige eigenaar heeft daar de contactpunten vervangen door zo'n elektronische ontstekingsmodule ( NOVA ). Als ik flits met de stroboscoop zit de ontsteking er volgens mij ver naast. Iemand ervaring? Blijkbaar werkt dergelijke module bij bepaalde brommers wel, bij andere niet. Hangt af van magneetopbouw / positie op het vliegwiel. Corrigeren nauwelijks mogelijk dacht ik.

Aansluiting is eenvoudig, module aan massa en naar de originele bobine/uitzetknop. Contactpunten en condensator vervallen dus. Afstellen met stroboscoop lamp. Deze Nova Module verschilt weinig t.o.v. de VEC module, alleen VEC heeft alles in de bobine/spoel gebouwd. Deze externe Nova Module zal daardoor ook 'n stuk koeler blijven.
Zoals de tekening al zegt: Er moet bij het Nova systeem 'n extra externe bobine geplaatst worden. Punten, condensator vervallen en ontsteking spoel blijft zitten voor het ontstekingstijdstip (wel afkoppelen).

Vanmiddag nog wat aan het testen geweest, maar ben er toch van overtuigd dat de module links of rechtsom spanning van een spoel moet krijgen en dan is het de vraag of de oude ontstekingsspeol een hoog of laagspanningsspoel is. Als ik bij het Mobylette blok de module voedt met een laagspanningsspoel zijn de vonken prima,echter ik blijf (net als bij het M23 blok) met een te groot timingsverschil zitten.

Heb zelf nog wel een VEC spoel maar een kameraad van mij heeft onlangs een berini M 21 gekocht en de ontsteking hiervan is waarschijnlijk niet te fijn meer. De oude ontstekingsspoel zal inderdaad wel als spoel fungeren die de spanning levert aan de externe bobine. Het op een juiste moment een vonk leveren, 2 mm voor het B.D.P. lijkt mij bij deze ontsteking toch eigenlijk niet te regelen ik zou in elk geval niet weten hoe. Heb jij bij het testen trouwens beide montage mogelijkheden geprobeerd (De standaard montage en de omgekeerde montage, zie het uitgebreide inbouw schema op de pagina hierboven)
http://www.oudebrommers.eu



Copyrights Freetimeweb