VEC IGNITION COIL
(SPOEL ONTSTEKING) 2018 - 2019
VEC SPOEL Montage Berini Jeunesse
M35 motor
 |
|
Vec Spoel Koeling |
 |
|
Spoel In- / Ombouw |
 |
|
Bougiekabel in VEC aansluiting pas maken |
 |
|
Aansluiting Isolatie |
 |
|
Proef draaien |
 |
|
Proefrit |
 |
|
Proefrit Storing! |
 |
|
Bougie vervangen + afstelling elektrode |
 |
|
Proefrit + Temp.meting |
|
|
VEC SPOEL OP HET INTERNET !!! |
|
 |
Handleiding Inbouw (UK) / Afmetingen |
|
 |
VEC Spoel en adressen |
|
 |
Specificaties, inbouw en bijzonderheden |
|
 |
Internet commentaar inbouwen |
|
 |
Inbouw voorbeelden |
|
 |
JLO blok inbouw |
|
 |
Forum Sparta Bromfietsclub |
|
 |
YOUTUBE Demo's |
|
|
|
 |
|
Kokusan inbouw Sparta en Zundapp |
 |
|
Nova Ontstekingsmodule |
VEC SPOEL
TE KOOP BIJ:
26-10-2018 |
 |
KOELING / INBOUW
BIJ BERINI M35 BLOK |
Als dit goed werkt, maak ik later
het originele deksel op deze manier.
Links in het ronde gedeelte van
buiten af, midden in de P van Pluvier een gat boren van ca. 8mm
en in de binnenrand komen 2 gaten
van 8mm op een afstand van ca 5cm van elkaar. Werking is, dat
dat het vliegwiel een luchtstroom
meeneemt, die door het gat midden in de P weer het blok verlaat. Lijm
aan de binnenkant een zeef (zoals
hier beneden bij het JLO deksel is afgebeeld) met 2 komponentenlijm op
het gaatje vast. Is een idee
van JLO al in de jaren '50 geweest en nu door het JLO museum toegepast...
BINNENZIJDE OVERZICHT
METALEN ZEEF LIJMEN
Gebruik 2 komponenten (grijze)
metaallijm met hoge kapaciteit
LUCHTTOEVOER
HET TESTRESULTAAT
Als deze konstruktie goed werkt
bij de draaiende Pluvier motor, dan wordt het goede deksel als zodanig
bewerkt.
Gaten boren ging gemakkelijk. Het
afvoergat was meer werk. Eerst met viltstift een patroon tekenen, dan plaatsen
centeren op de getekende lijnen,
boren met klein boortje, gat uitbreken en afwerken dmv. dremel met kleine
frees in standaard.
NOG BETERE UITBREIDING VAN DE
KOELING!
16-02-2019 |
 |
VEC SPOEL INBOUW
BIJ BERINI M35 BLOK |
De oude spoel en de punten eruit...
De spoel past mooi...
(zelfde positie als met punten)
Maar! Bij de montage kwam de bocht
van de originele bougiekabel tegen de achterkant van het blok aan en
werd de kabel er weer uitgedrukt.
De bougiekabel zal haaks op de Vec spoel gemaakt of gesoldeerd
moeten worden. Maar zal de spoel
dan niet te heet worden? Probleempje!
03-03-2019 |
 |
BOUGIEKABEL AANSLUITING
AAN VEC SPOEL |
Benodigde onderdeeltjes voor de
aansluiting.
Kabelschoentje en smal houten plugje,
wat in de aansluiting past.
Met Dremel circelzaagje een zijkant
van de aansluiting opengezaagd en lipje eruit gebroken.
Kabelschoentje op maat geknipt,
zodat die met een opgeboord gaatje in de aansluiting paste.
Bougiekabel aan kabelschoentje
gesoldeerd.
Kabelschoentje met smal houten
plugje (gaatje in geboord) vastgezet.
.Zit muurvast en op maat met figuurzaag
afgezaagd.
Nu nog wat velpon (om te borgen)
erin en trilt dan niet meer los.
Daarna kan nog een opengeknipt
plastickapje
(van een slangdeel) over het uiteinde
geschoven
worden, of rubber hoesje over de
kabel
en de aansluiting en klaar is kees.
-------------------------------
Daarna het magneetwiel gemonteerd,
een trap gegeven en
mooi vonk trekken. Stroom
- en stopdraad aangesloten.
BOUGIE IS ZEER BELANGRIJK!!
Met de electronische ontsteking module TV-2E
moet een van de volgende bougies gebruikt worden:
BOSNA F100
CHAMPION L78
BOSCH W4A1
NGK B8HS
Of raadpleeg het schema:
Klik voor vergroting
07-03-2019 |
 |
PROEFDRAAIEN MET
VEC SPOEL |
YOUTUBE
Het is gelukt de M35 motor loopt
prima.
Ontsteking staat iets vroeger,
dan 2,2mm, maar met hogere toerentallen
verlaat de VEC Spoel iets en staat
dan precies weer goed.
MEER UITLEG: YOUTUBE
Click picture to start
23-05-2019 |
 |
PROEFRIT (1) MET
VEC SPOEL |
Vandaag ivm. de Vec Spoel ontsteking een testrit
van 10Km met de Berini Jeunesse in de polder gereden.
De Pluviermotor draaide probleemloos, moet
alleen nog een maatje iets kleinere sproeier in.
Het enige wat ik nog interessant vind, is
wat de motor temperatuur in de ontstekingsruimte is.
De Vec Spoel mag nl. niet heter dan 100 graden
worden. Is echter moeilijk te meten.
In ieder geval van de punten en condensator
af. Geen onderhoud meer daarvan...
24-05-2019 |
 |
PROEFRIT (2) MET
VEC SPOEL |
Het blijkt toch, dat het mis kan gaan. Bij
wat mooier weer wordt het blok ietwat warmer en dus
de VEC spoel in de ontstekingsruimte dus ook.
De dag tevoren nog probleemloos ca.15Km
gereden en geen VEC Spoel storing. Een dag
later zelfde afstand, maar beter weer en daar
stond ik in de polder en geen bougiesleutel
meegenomen. De motor hikte af en toe en
gaf uiteindelijk de geest. Vermoedelijk temperatuur
te hoog en schakelt de Vec Spoel
zichzelf uit. Na een 15 minuten kon gewoon
de motor weer gestart worden en toen
Met lage toeren weer huiswaarts toe.
AFKNAPPER!!! Had nl. een koudere bougie met
elektrode afstand van 0,7-0,8mm moeten monteren
31-05-2019 |
 |
PROEFRIT (3) MET
VEC SPOEL |
Zat een Champion L86C (NGK B6HS) in. Nu een
NGK B8HS
met een afgestelde elektrode afstand van 0,7-0,8mm.
Zie schema!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
OUDEBROMMERS.NL COMMENTAAR:
Op welke voorontsteking stand en op welke
manier heb je de voorontsteking daarna gecontroleerd?
Welk merk en warmtegraad bougie zat erin ?
Bougie elektrode afstand is belangrijk moet
0,7-0,8 zijn i.pl.v. 0,45 mm.
warmtegraad moet ook 2 graadjes kouder zijn.
Ontsteking moet lopend met de stroboscoop
lamp afgesteld worden.
Mijn M21 met smalle tank en klein type cilinder
wordt gloeiend heet op warme dagen
Maar heb nog nooit problemen ondervonden met
de gemonteerde VEC spoel.
Super ding !!!
04-06-2019 |
 |
PROEFRIT (4) MET
VEC SPOEL |
Vandaag ivm. de Vec Spoel ontsteking weer een
testrit van 17Km met de Berini Jeunesse in de polder gereden.
Zelfde omstandigheden qua weer. De Pluviermotor
draaide probleemloos. En geen storing.
Heb ook een temperatuurmeter met draadcensor
van 1 mtr. lang bij Woods and Tools gevonden.
Voer de draad naar binnen en plak met linnen
isolatieband de sonde op de VEC Spoel.
Ga ik ook gebruiken, om toch nog ook de bloktemperatuur
te meten.
Benieuwd waar die op uit komt.
- vochtbestendig
- temperatuurbereik: -50 tot 110°C
- resolutie van de temperatuurdisplay: 0.1
- nauwkeurigheid temperatuurmeting: ±1°C
- voeding: twee LR44 knoopcel batterijen (niet
inbegrepen)
- lange draad naar sonde: 1 meter
- kleur: zwart
- afmetingen: 47 x 28 x 14 mm
- gewicht: 22 gram
04-07-2019 |
 |
PROEFRIT (5) MET
VEC SPOEL |
Vanavond een stuk met de Berini gereden en
de temperatuur in de gaten geheuden
Motor hield zich prima en draaide soepel.
De temperatuur zag ik onder het rijden tot
92 graden langzaam oplopen. Verduiveld heet,
maar de spoel hield zich goed.
Bleef tegen de wind met 1 maat kleinere sproeier
ook nog goed trekken. Best tevreden met dit resultaat.
Maar na stilzetten van de motor zakte deze
vrij snel naar de 87 graden.
Of dit de juiste temperaturen zijn weet ik
niet, maar het is wel een indikatie.
Zeker is, dat de temperatuur onder het rijden
boven de 90 graden geweest is.
Volgende proefrit met gewijzigd proefdeksel...
Tevens na het goed vastzetten van het balhoofd
zijn de klappen in het stuur ook voorbij.
Maar toch de claxon op een ander plek bij
de tank gemonteerd.
23-08-2019 |
 |
PROEFRIT (6) MET
VEC SPOEL |
Ontstekings proefdeksel van de Pluvier motor
weer voor de VEC Spoel aangepast.
Aan de voorkant een extra lange sleuf gefreesd.
Dit voor extra doorstroming en koeling van de ontsteking.
Korte proefrit kwam uit op een temperatuur
van 90,5 graden na tijdens de rit stop zetten.
De VEC Spoel kan tot 100 Graden hebben (het
blijkt, dat de JLO toepassing voor de kleine stalen cylinders
van een pluviermotor niet voldoet). Dit was
s'avonds, moet nog op een warme dag testrijden, dan weten we alles.
Tot dusver geen storingen met de VEC Spoel
ontsteking tijdens de proefrit gehad...
NB.
Het blijkt, dat de koeling van
JLO wel werkt, maar stalen cylinders met kleine poorten,
die wel heter (85=90gr)
worden, moeten er toch extra aanpassingen gedaan worden.
(Automaat M35 met grotere poorten
worden minder heet 75gr)
DE VEC SPOEL GEEFT TOTAAL GEEN
PROBLEMEN MEER!!!!
ALGEMEEN
Geïnstalleerd in standaard bobine beugels.
Verwijder de stroomonderbreker en condensator. Verbind de rode draad van
de elektronische bobine met de zwarte kabel, dwz de stopdraad. De lichtspoel
houdt U zoals voorheen. Als startpunt voor het afstellen van de ontsteking,
zet de ontstekingsplaat in het midden van de schroefgaten waarmee de ontstekingsplaat
is bevestigd. Elke aanpassing wordt vervolgens uitgevoerd door de ontstekingsplaat
te draaien tot de vereiste voorontstekings instelling. Voor het vliegwiel
zowel met als tegen de klok in. Houdt wel rekening met de warmte afvoer,zoals
afgebeeld. De spoel mag max. 100 graden
heet worden. Vandaar de aanpassing. Dit is een systeem
voor diegenen die op zoek zijn naar betrouwbaarheid, als u een getrimde
motor hebt, kiest u in plaats daarvan het Kokusan-systeem met vertragingsschakeling.
Bougie 2 graden kouder en elektrode afstand 0,7 - 0,8mm. Made in Europe
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 |
INTERNET COMMENTAAR:
Wat is er bekend van de VEC Spoel Ontsteking? |
Een VEC spoel is een spoel die zijn timing
krijgt uit het wisselen van de noord en zuid magneten.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VEC spoelen zijn elektronische ontsteking
spoelen waarbij de contactpunten en condensator niet meer nodig zijn.
Een keer afstellen en nooit meer naar omkijken.
Start en loopt 'n stuk beter en heeft zelfs
waarneembaar met de stroboscoop lamp 'n zeker timing verloop.
Ze zijn bij de "Puchshop.de" en "JPMB" tijdelijk
te koop voor 59 euries.
RN MOTOR is een Zweedse Firma
Wel 'n koudere bougie (bv.
NGK B8HS) monteren.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In principe zou het op elke 6v en 12v, links
en rechts draaiende Bosch en Iskra ontsteking,
gelijkend op alle Puch, Kreidler, Zündapp,
Tomos, Sachs, Hercules en alle andere Duitse merken, moeten passen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Monteren van de spoel gaat ongeveer op de
stand van de punten op de plaat.
En dan zal de spoel bijna horizontaal boven
moeten staan, of zoals AANGEGEVEN.
Dan bougie eruit , lamp erop en de trapper
een slinger geven, zodat je kunt zien, of de merktekens BDP, die je van
tevoren op het carterdeel en de magneet geplaatst
hebt, met je afstelling overeenkomt
Aan het oplichten van de lamp kun je dan zien,
waar de ontsteking staat.
Houdt er rekening mee, dat de ontsteking iets
verloopt (verlaat) bij een hoog toerental.
Er zit trouwens een handleiding voor in te
bouwen bij en op internet staat die ook. Deze ontsteking werkt dmv.
het sterkste magneet punt (wisseling Noord/Zuid
magneten van het vliegwiel) en ontsteekt dan de vonk...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Getest met de stroboscooplamp op een E50 blokje,
EK74, bing19mm, RS sigaar.
Ori Bosch vliegwiel.
NGK Bougiedop(ontstoord) en een Bosch bougie
WA5AC
Ontstekingsspoel verwijderd en deze nieuwe
spoel gemonteerd, ging erg makkelijk!
Grondplaat in "middelste" stand gemonteerd
BDP gemarkeerd, mbv. buzettimeter schaalverdeling
op het carter gemaakt
0,8 1 en 1,4mm voorontsteking .
Afijn, puchje startte direct en stationair
laten draaien.
Wat schetst de verbazing?
Bij stationair draaien was de voorontsteking
erg hoog!
Namelijk 2,1 a 2 mm!! Echter bij gas geven
ging de voorontsteking direct afnemen.
Deze ontsteking heeft dus een kleine curve.
Eerst de grondplaat op minimaal voorontsteking
afgesteld(re om)
En nu bij vol gas werd het 1mm voorontsteking.
Dat betekend dat wanneer je de grondplaat
op de middelste stand zou zetten, de voorontsteking ongeveer 1,2mm
zou bedragen.
Verklaard wel dat het blokje erg makkelijk
startte en heel soepel stationair draaide.
Er is zo snel geen 2e vonk kunnen meten per
omwenteling, maar in het ergste geval zou dat op 180 graden kunnen
zijn, dus op het onderste dode punt.
Je hebt hier geen last van, motortje draaide
volgas zonder maar 1x te stotteren.(dat was > 10k rpm's)
De gasreaktie is ook verbeterd trouwens.
 |
FORUM SPARTA BROMFIETSCLUB |
 |
VOORBEELD INBOUW |
MONTAGE OP KALE BOSCH ONTSTEKINGSPLAAT
BEVESTIG BIJ PUCH DE GRONDPLAAT OP DEZELFDE ORIGINELE POSITIE
IVM. AFSTELLEN STROBOSCOOPLAMP
(kan bij andere merken verschillen)
 |
KOELING / INBOUW
BIJ JLO BLOK |
Alle JLO foto's en rechten bij
het JLOMuseum.nl
Draaikolk koeling
Aan binnenzijde vastzetten en lijmen met 2 komponenten
lijm
Inbouw positie VEC Spoel ontsteking bij JLO Blok
(ook bij Pluvier M35 en andere
Bosch modellen)
 |
HANDLEIDING |
INBOUW MATEN
 |
INBOUW VAN KOKUSAN
ONTSTEKINGEN: |
 |
EEN NOVA ONTSTEKINGSMODULE |
Wel eens van een NOVA Ontstekingsmodule gehoord?
Ik nog nooit, maar ze zijn er en nor meer van dergelijke modules.
Wordt op het frame van de bromfiets met extra
goede massa gemonteerd.
Aansluiten zie schema!!
AANSLUITSCHEMA
WERKING:
Volledig contactpuntloze ontsteking voor deze
catagorie voertuigen verkrijgbaar.
Ook bij bepaalde merken buitenboord motoren
is deze contactpunt
-vervanger toepasbaar De werking is
eenvoudig maar doeltreffend.
De kontactpunten openen bij vliegwiel-magneet-ontsteking
altijd op het moment, dat er
een maximaal magnetisch veld is opgebouwd.
Dit ontstekings tijdstip staat dus vast.
Door nu een een slimme electronica-truuk toe
te passen, is dit moment te onderscheppen en neemt
de zogenaamde inductie-sensor het timings
moment over. Zowel de punten als condensator
zijn nu totaal overbodig geworden en waarborgd
de sensor een uitstekende vonk.
Montage kan nu ergens tussen de bobine en aarde
plaatsvinden d.m.v 2 simpele draadjes.
TER VERDUIDELIJKING:
FOTO'S INBOUW BIJ SPARTA

INTERNET KOMMENTAAR:
Ik heb bij mijn brommer de stroomspoel
(zwarte bosch ) het draadje van de condensator gehaald en deze verlengt
naar buiten het blok. Daar
heb ik het nieuwe electronica blokje op het
frame gemonteerd en de draad van stroomspoel op aangesloten en de
andere aansluiting voor de
massa naar het blok gebracht. Weet ik zeker
dat hij genoeg massa heeft, De grond plaat heb ik niet veranderd en staat
om 2.0 voor ontsteking.
ougie is ook gewoon gelijk gebleven. Rijdt
nog steeds goed, Ik ben gistermorgen nog een ritje van ongeveer 50Km wezen
rijden. Geen proble-
men gehad. Kan wel zijn, dat je de tweestekkertje.s
van het blokje moet omdraaien, maar dat merk je wel .
Er is inderdaad weinig over bekend, maar zo
te zien multi toepasbaar.Aansluiting is eenvoudig, module aan massa en
naar de originele bobine /
uitzetknop. Contactpunten en condensator vervallen
dus. Afstellen met stroboscoop lamp.Deze Nova Module verschilt weinig t.o.v.
de VEC
module, alleen VEC heeft alles in de bobine/spoel
gebouwd. Deze externe Nova Module zal daardoor ook 'n stuk koeler blijven.
Ik zou zeggen
probeer het want voor de prijs van €13,-
hoef je het niet te laten. Hoe bevalt de Module bij jouw kennis? Misschien
heeft hij de bruiksaanwijzing
nog. NB. Eerste bericht!
Bovenstaand triggerde mij, om het ook nog eens
een keer te proberen. Had er toch nog 1 liggen van een mislukte poging
bij een Mobylette.
Proefopstelling gemaakt op een M23 blok, 2mm
voorontsteking uitgemeten en m.b.v. Tippex streepje op vliegwiel en carter
gezet. Met de stro-
boscoop gemeten (terwijl ik het blokje met
een accuboormachine rond liet gaan) en conclusie is, dat hij wel ontsteekt,
maar heel ver van tijd
staat. Voor mij was dit het laatste experiment
met de Nova module en ding verdwijnt dan ook in het ronde archief.
Hallo, Ik ben bezig met een Sparta vermoedelijk
GH50 ( vermoedelijk 1964 ). Draait extreem slecht. Vorige eigenaar heeft
daar de contactpun-
ten vervangen door zo'n elektronische ontstekingsmodule
( NOVA ). Als ik flits met de stroboscoop zit de ontsteking er volgens
mij ver naast.
Iemand ervaring? Blijkbaar werkt dergelijke
module bij bepaalde brommers wel, bij andere niet. Hangt af van magneetopbouw
/ positie op het
vliegwiel. Corrigeren nauwelijks mogelijk
dacht ik.
Aansluiting is eenvoudig, module aan massa
en naar de originele bobine/uitzetknop. Contactpunten en condensator vervallen
dus. Afstellen met stroboscoop lamp. Deze Nova Module verschilt weinig
t.o.v. de VEC module, alleen VEC heeft alles in de bobine/spoel gebouwd.
Deze externe Nova Module zal daardoor ook 'n stuk koeler blijven.
Zoals de tekening al zegt: Er moet bij het
Nova systeem 'n extra externe bobine geplaatst worden. Punten, condensator
vervallen en ontsteking spoel blijft zitten voor het ontsteking tijdstip
(wel afkoppelen).
Vanmiddag nog wat aan het testen geweest, maar
ben er toch van overtuigd dat de module links of rechtsom spanning van
een spoel moet krijgen en dan is het de vraag of de oude ontstekingsspeol
een hoog of laagspanningsspoel is. Als ik bij het Mobylette blok de module
voedt met een laagspanningsspoel zijn de vonken prima,echter ik blijf (net
als bij het M23 blok) met een te groot timingsverschil zitten.
Heb zelf nog wel een VEC spoel maar een kameraad
van mij heeft onlangs een berini M 21 gekocht en de ontsteking hiervan
is waarschijnlijk niet te fijn meer. De oude ontstekingsspoel zal inderdaad
wel als spoel fungeren die de spanning levert aan de externe bobine. Het
op een juiste moment een vonk leveren, 2 mm voor het B.D.P. lijkt mij bij
deze ontsteking toch eigenlijk niet te regelen ik zou in elk geval niet
weten hoe.
Heb jij bij het testen trouwens beide montage
mogelijkheden geprobeerd (De standaard montage en de omgekeerde montage,
zie het uitgebreide inbouw schema op de pagina hierboven)
http://www.oudebrommers.nl |
|