F R E E T I M E W E B
T R A N S P O R T S - C O L L E C T I O N

ELECTRONISCHE ONTSTEKINGEN

Kokusan 12V Evo
Nova Ontstekingsmodule
VEC Spoel Inbouw
 

 


© Copyrights Freetimeweb
VEC IGNITION COIL (SPOEL ONTSTEKING)

VEC SPOEL Montage Berini Jeunesse M35 motor

Vec Spoel Koeling 
Spoel In- / Ombouw
Bougiekabel in VEC aansluiting pas maken
Aansluiting Isolatie
Proef draaien
Proefrit
Proefrit Storing!
Bougie vervangen + afstelling elektrode
Proefrit + Temp.meting
VEC SPOEL OP HET INTERNET !!!
Handleiding Inbouw (UK) / Afmetingen
VEC Spoel en adressen
Specificaties, inbouw en bijzonderheden
Internet commentaar inbouwen
Inbouw voorbeelden
JLO blok inbouw
Forum Sparta Bromfietsclub
YOUTUBE Demo's
Kokusan inbouw Sparta en Zundapp
Nova Ontstekingsmodule

VEC SPOEL

TE KOOP BIJ:

PUCHSHOP  JMPB  RNMOTOR  MOPEDRENOVERING

26-10-2018 KOELING / INBOUW BIJ BERINI M35 BLOK

Als dit goed werkt, maak ik later het originele deksel op deze manier.
Links in het ronde gedeelte van buiten af, midden in de P van Pluvier een gat boren van ca. 8mm
en in de binnenrand komen 2 gaten van 8mm op een afstand van ca 5cm van elkaar. Werking is, dat
dat het vliegwiel een luchtstroom meeneemt, die door het gat midden in de P weer het blok verlaat. Lijm
aan de binnenkant een zeef (zoals hier beneden bij het JLO deksel is afgebeeld) met 2 komponentenlijm op
 het gaatje vast. Is een idee van JLO al in de jaren '50 geweest en nu door het JLO museum toegepast...


BINNENZIJDE OVERZICHT


METALEN ZEEF LIJMEN
Gebruik 2 komponenten (grijze) metaallijm met hoge kapaciteit


LUCHTTOEVOER



HET TESTRESULTAAT
Als deze konstruktie goed werkt bij de draaiende Pluvier motor, dan wordt het goede deksel als zodanig bewerkt.
Gaten boren ging gemakkelijk. Het afvoergat was meer werk. Eerst met viltstift een patroon tekenen, dan plaatsen
centeren op de getekende lijnen, boren met klein boortje, gat uitbreken en afwerken dmv. dremel met kleine frees in standaard.

NOG BETERE UITBREIDING VAN DE KOELING!

16-02-2019 VEC SPOEL INBOUW BIJ BERINI M35 BLOK

De oude spoel en de punten eruit...


 De spoel past mooi...
(zelfde positie als met punten)


Maar! Bij de montage kwam de bocht van de originele bougiekabel tegen de achterkant van het blok aan en
werd de kabel er weer uitgedrukt. De bougiekabel zal haaks op de Vec spoel gemaakt of gesoldeerd
moeten worden. Maar zal de spoel dan niet te heet worden? Probleempje!

03-03-2019 BOUGIEKABEL AANSLUITING AAN VEC SPOEL

Benodigde onderdeeltjes voor de aansluiting.
Kabelschoentje en smal houten plugje, wat in de aansluiting past.


Met Dremel circelzaagje een zijkant van de aansluiting opengezaagd en lipje eruit gebroken.


Kabelschoentje op maat geknipt, zodat die met een opgeboord gaatje in de aansluiting paste.
   Bougiekabel aan kabelschoentje gesoldeerd.
 


Kabelschoentje met smal houten plugje (gaatje in geboord) vastgezet.
.Zit muurvast en op maat met figuurzaag afgezaagd.
Nu nog wat velpon (om te borgen) erin en trilt dan niet meer los.
Daarna kan nog een opengeknipt plastickapje
(van een slangdeel) over het uiteinde geschoven
worden, of rubber hoesje over de kabel
en de aansluiting en klaar is kees.
-------------------------------
Daarna het magneetwiel gemonteerd, een trap gegeven en
mooi vonk trekken.  Stroom - en stopdraad aangesloten.
 
BOUGIE IS ZEER BELANGRIJK!!

Met de electronische ontsteking module TV-2E moet een van de volgende bougies gebruikt worden:
BOSNA F100
CHAMPION L78
BOSCH W4A1
NGK B8HS

Of raadpleeg het schema:

Klik voor vergroting

07-03-2019 PROEFDRAAIEN MET VEC SPOEL

YOUTUBE
Het is gelukt de M35 motor loopt prima.
Ontsteking staat iets vroeger, dan 2,2mm, maar met hogere toerentallen
verlaat de VEC Spoel iets en staat dan precies weer goed. 

MEER UITLEG: YOUTUBE


Click picture to start

23-05-2019 PROEFRIT MET VEC SPOEL 1


Vandaag ivm. de Vec Spoel ontsteking een testrit van 10Km met de Berini Jeunesse in de polder gereden.
De Pluviermotor draaide probleemloos, moet alleen nog een maatje iets kleinere sproeier in.
Het enige wat ik nog interessant vind, is wat de motor temperatuur in de ontstekingsruimte is.
De Vec Spoel mag nl. niet heter dan 100 graden worden. Is echter moeilijk te meten.
In ieder geval van de punten en condensator af. Geen onderhoud meer daarvan...

24-05-2019 PROEFRIT MET VEC SPOEL 2

Het blijkt toch, dat het mis kan gaan. Bij wat mooier weer wordt het blok ietwat warmer en dus
de VEC spoel in de ontstekingsruimte dus ook. De dag tevoren nog probleemloos ca.15Km
gereden en geen VEC Spoel storing. Een dag later zelfde afstand, maar beter weer en daar
stond ik in de polder en geen bougiesleutel meegenomen. De motor hikte af en toe en
gaf uiteindelijk de geest. Vermoedelijk temperatuur te hoog en schakelt de Vec Spoel
zichzelf uit. Na een 15 minuten kon gewoon de motor weer gestart worden en toen
Met lage toeren weer huiswaarts toe. 

AFKNAPPER!!! Had nl. een koudere bougie met elektrode afstand van 0,7-0,8mm moeten monteren

31-05-2019 PROEFRIT MET VEC SPOEL 3

Zat een Champion L86C (NGK B6HS) in. Nu een NGK B8HS
met een afgestelde elektrode afstand van 0,7-0,8mm.
Zie schema!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
OUDEBROMMERS.NL COMMENTAAR:
Op welke voorontsteking stand en op welke manier heb je de voorontsteking daarna gecontroleerd?
Welk merk en warmtegraad bougie zat erin ?
Bougie elektrode afstand is belangrijk moet 0,7-0,8 zijn i.pl.v. 0,45 mm.
warmtegraad moet ook 2 graadjes kouder zijn.
Ontsteking moet lopend met de stroboscoop lamp afgesteld worden.
Mijn M21 met smalle tank en klein type cilinder wordt gloeiend heet op warme dagen
Maar heb nog nooit problemen ondervonden met de gemonteerde VEC spoel.
Super ding !!!

04-06-2019 PROEFRIT MET VEC SPOEL 4

Vandaag ivm. de Vec Spoel ontsteking weer een testrit van 17Km met de Berini Jeunesse in de polder gereden.
Zelfde omstandigheden qua weer. De Pluviermotor draaide probleemloos. En geen storing.

Heb ook een temperatuurmeter met draadcensor van 1 mtr. lang bij Woods and Tools gevonden. 
Voer de draad naar binnen en plak met linnen isolatieband de sonde op de VEC Spoel. 
Ga ik ook gebruiken, om toch nog ook de bloktemperatuur te meten.
Benieuwd waar die op uit komt.


- vochtbestendig
- temperatuurbereik: -50 tot 110°C
- resolutie van de temperatuurdisplay: 0.1
- nauwkeurigheid temperatuurmeting: ±1°C
- voeding: twee LR44 knoopcel batterijen (niet inbegrepen)
- lange draad naar sonde: 1 meter 
- kleur: zwart
- afmetingen: 47 x 28 x 14 mm
- gewicht: 22 gram

04-07-2019 PROEFRIT MET VEC SPOEL 5

Vanavond een stuk met de Berini gereden en de temperatuur in de gaten geheuden
Motor hield zich prima en draaide soepel. De temperatuur zag ik onder het rijden tot
92 graden langzaam oplopen. Verduiveld heet, maar de spoel hield zich goed.

Bleef tegen de wind met 1 maat kleinere sproeier ook nog goed trekken. Best tevreden met dit resultaat.
Maar na stilzetten van de motor zakte deze vrij snel naar de 87 graden.
Of dit de juiste temperaturen zijn weet ik niet, maar het is wel een indikatie.
Zeker is, dat de temperatuur onder het rijden boven de 90 graden geweest is.

Volgende proefrit met gewijzigd proefdeksel...

Tevens na het goed vastzetten van het balhoofd zijn de klappen in het stuur ook voorbij.
Maar toch de claxon op een ander plek bij de tank gemonteerd.

23-08-2019 PROEFRIT MET VEC SPOEL 6

Ontstekings proefdeksel van de Pluvier motor weer voor de VEC Spoel aangepast.
Aan de voorkant een extra lange sleuf gefreesd. Dit voor extra doorstroming en koeling van de ontsteking.
Korte proefrit kwam uit op een temperatuur van 90,5 graden na tijdens de rit stop zetten.
De VEC Spoel kan tot 100 Graden hebben (het blijkt, dat de JLO toepassing voor de kleine stalen cylinders
van een pluviermotor niet voldoet). Dit was s'avonds, moet nog op een warme dag testrijden, dan weten we alles.
Tot dusver geen storingen met de VEC Spoel ontsteking tijdens de proefrit gehad...

NB.
Het blijkt, dat de koeling van JLO wel werkt, maar met kleine stalen cylinders, die wel heter worden, moeten
er toch extra aanpassingen gedaan worden.



SPECIFICATIES, INBOUW & BIJZONDERHEDEN

Algemeen

VEC Spoel Specificaties, enz.

Maarten Kreidler Forum

VEC Ontstekingsspoel kopen en werking




ALGEMEEN
Geïnstalleerd in standaard bobine beugels. Verwijder de stroomonderbreker en condensator. Verbind de rode draad van de elektronische bobine met de zwarte kabel, dwz de stopdraad. De lichtspoel houdt U zoals voorheen. Als startpunt voor het afstellen van de ontsteking, zet de ontstekingsplaat in het midden van de schroefgaten waarmee de ontstekingsplaat is bevestigd. Elke aanpassing wordt vervolgens uitgevoerd door de ontstekingsplaat te draaien tot de vereiste voorontstekings instelling. Voor het vliegwiel zowel met als tegen de klok in. Houdt wel rekening met de warmte afvoer,zoals afgebeeld. De spoel mag max. 100 graden heet worden. Vandaar de aanpassing. Dit is een systeem voor diegenen die op zoek zijn naar betrouwbaarheid, als u een getrimde motor hebt, kiest u in plaats daarvan het Kokusan-systeem met vertragingsschakeling.  Bougie 2 graden kouder en elektrode afstand 0,7 - 0,8mm. Made in Europe
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
INTERNET COMMENTAAR: Wat is er bekend van de VEC Spoel Ontsteking?

Een VEC spoel is een spoel die zijn timing krijgt uit het wisselen van de noord en zuid magneten.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VEC spoelen zijn elektronische ontsteking spoelen waarbij de contactpunten en condensator niet meer nodig zijn.
Een keer afstellen en nooit meer naar omkijken.
Start en loopt 'n stuk beter en heeft zelfs waarneembaar met de stroboscoop lamp 'n zeker timing verloop.
Ze zijn bij de "Puchshop.de" en "JPMB" tijdelijk te koop voor 59 euries.
RN MOTOR is een Zweedse Firma
Wel 'n koudere bougie (bv. NGK B8HS) monteren.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In principe zou het op elke 6v en 12v, links en rechts draaiende Bosch en Iskra ontsteking, 
gelijkend op alle Puch, Kreidler, Zündapp, Tomos, Sachs, Hercules en alle andere Duitse merken, moeten passen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Monteren van de spoel gaat ongeveer op de stand van de punten op de plaat.
En dan zal de spoel bijna horizontaal boven moeten staan, of zoals AANGEGEVEN.
Dan bougie eruit , lamp erop en de trapper een slinger geven, zodat je kunt zien, of de merktekens BDP, die je van 
tevoren op het carterdeel en de magneet geplaatst hebt, met je afstelling overeenkomt
Aan het oplichten van de lamp kun je dan zien, waar de ontsteking staat.
Houdt er rekening mee, dat de ontsteking iets verloopt (verlaat) bij een hoog toerental.
Er zit trouwens een handleiding voor in te bouwen bij en op internet staat die ook. Deze ontsteking werkt dmv. 
het sterkste magneet punt (wisseling Noord/Zuid magneten van het vliegwiel) en ontsteekt dan de vonk...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Getest met de stroboscooplamp op een E50 blokje, EK74, bing19mm, RS sigaar.
Ori Bosch vliegwiel.
NGK Bougiedop(ontstoord) en een Bosch bougie WA5AC
Ontstekingsspoel verwijderd en deze nieuwe spoel gemonteerd, ging erg makkelijk!
Grondplaat in "middelste" stand gemonteerd
BDP gemarkeerd, mbv. buzettimeter schaalverdeling op het carter gemaakt
0,8 1 en 1,4mm voorontsteking .
Afijn, puchje startte direct en stationair laten draaien.
Wat schetst de verbazing?
Bij stationair draaien was de voorontsteking erg hoog!
Namelijk 2,1 a 2 mm!! Echter bij gas geven ging de voorontsteking direct afnemen.
Deze ontsteking heeft dus een kleine curve.
Eerst de grondplaat op minimaal voorontsteking afgesteld(re om)
En nu bij vol gas werd het 1mm voorontsteking.
Dat betekend dat wanneer je de grondplaat op de middelste stand zou zetten, de voorontsteking ongeveer 1,2mm
zou bedragen.
Verklaard wel dat het blokje erg makkelijk startte en heel soepel stationair draaide.
Er is zo snel geen 2e vonk kunnen meten per omwenteling, maar in het ergste geval zou dat op 180 graden kunnen
zijn, dus op het onderste dode punt.
Je hebt hier geen last van, motortje draaide volgas zonder maar 1x te stotteren.(dat was > 10k rpm's)
De gasreaktie is ook verbeterd trouwens.


 
FORUM SPARTA BROMFIETSCLUB


 
VOORBEELD INBOUW

MONTAGE OP KALE BOSCH ONTSTEKINGSPLAAT


BEVESTIG BIJ PUCH DE GRONDPLAAT OP DEZELFDE ORIGINELE POSITIE
IVM. AFSTELLEN STROBOSCOOPLAMP
(kan bij andere merken verschillen)

KOELING / INBOUW BIJ JLO BLOK

Alle JLO foto's en rechten bij het JLOMuseum.nl


Draaikolk koeling


Aan binnenzijde vastzetten en lijmen met 2 komponenten lijm


Inbouw positie VEC Spoel ontsteking bij JLO Blok
(ook bij Pluvier M35 en andere Bosch modellen)

HANDLEIDING


INBOUW MATEN



 

INBOUW VAN KOKUSAN ONTSTEKINGEN:
SPARTA   ZUNDAPP



 
EEN NOVA ONTSTEKINGSMODULE

Wel eens van een NOVA Ontstekingsmodule gehoord? Ik nog nooit, maar ze zijn er en nor meer van dergelijke modules.
Wordt op het frame van de bromfiets met extra goede massa gemonteerd.
Aansluiten zie schema!!


 

AANSLUITSCHEMA

WERKING:
Volledig contactpuntloze ontsteking voor deze catagorie voertuigen verkrijgbaar. 
Ook bij bepaalde merken buitenboord motoren is deze contactpunt
-vervanger toepasbaar  De werking is eenvoudig maar doeltreffend.

De kontactpunten openen bij vliegwiel-magneet-ontsteking altijd op het moment, dat er
een maximaal magnetisch veld is opgebouwd. Dit ontstekings tijdstip staat dus vast. 

Door nu een een slimme electronica-truuk toe te passen, is dit moment te onderscheppen en neemt
de zogenaamde inductie-sensor het timings moment over. Zowel de punten als condensator
zijn nu totaal overbodig geworden en waarborgd de sensor een uitstekende vonk.

Montage kan nu ergens tussen de bobine en aarde plaatsvinden d.m.v 2 simpele draadjes.

TER VERDUIDELIJKING:

FOTO'S INBOUW BIJ SPARTA

INTERNET KOMMENTAAR:

Ik heb bij mijn brommer de stroomspoel  (zwarte bosch )  het draadje van de condensator gehaald en deze verlengt naar buiten het blok. Daar
heb ik het nieuwe electronica blokje op het frame gemonteerd en de draad van stroomspoel op aangesloten  en de andere aansluiting voor de
massa naar het blok gebracht. Weet ik zeker dat hij genoeg massa heeft, De grond plaat heb ik niet veranderd en staat om 2.0 voor ontsteking.
ougie is ook gewoon gelijk gebleven. Rijdt nog steeds goed, Ik ben gistermorgen nog een ritje van ongeveer 50Km wezen rijden. Geen proble-
men gehad. Kan wel zijn, dat je de tweestekkertje.s van het blokje moet omdraaien, maar dat merk je wel .

Er is inderdaad weinig over bekend, maar zo te zien multi toepasbaar.Aansluiting is eenvoudig, module aan massa en naar de originele bobine /
uitzetknop. Contactpunten en condensator vervallen dus. Afstellen met stroboscoop lamp.Deze Nova Module verschilt weinig t.o.v. de VEC
module, alleen VEC heeft alles in de bobine/spoel gebouwd. Deze externe Nova Module zal daardoor ook 'n stuk koeler blijven. Ik zou zeggen
probeer het want voor de prijs van €13,- hoef je het niet te laten. Hoe bevalt de Module bij jouw kennis? Misschien heeft hij de bruiksaanwijzing
nog. NB. Eerste bericht!

Bovenstaand triggerde mij, om het ook nog eens een keer te proberen. Had er toch nog 1 liggen van een mislukte poging bij een Mobylette.
Proefopstelling gemaakt op een M23 blok, 2mm voorontsteking uitgemeten en m.b.v. Tippex streepje op vliegwiel en carter gezet. Met de stro-
boscoop gemeten (terwijl ik het blokje met een accuboormachine rond liet gaan) en conclusie is, dat hij wel ontsteekt, maar heel ver van tijd
staat. Voor mij was dit het laatste experiment met de Nova module en ding verdwijnt dan ook in het ronde archief.

Hallo, Ik ben bezig met een Sparta vermoedelijk GH50 ( vermoedelijk 1964 ). Draait extreem slecht. Vorige eigenaar heeft daar de contactpun-
ten vervangen door zo'n elektronische ontstekingsmodule ( NOVA ). Als ik flits met de stroboscoop zit de ontsteking er volgens mij ver naast.
Iemand ervaring? Blijkbaar werkt dergelijke module bij bepaalde brommers wel, bij andere niet. Hangt af van magneetopbouw / positie op het
vliegwiel. Corrigeren nauwelijks mogelijk dacht ik.

Aansluiting is eenvoudig, module aan massa en naar de originele bobine/uitzetknop. Contactpunten en condensator vervallen dus. Afstellen met stroboscoop lamp. Deze Nova Module verschilt weinig t.o.v. de VEC module, alleen VEC heeft alles in de bobine/spoel gebouwd. Deze externe Nova Module zal daardoor ook 'n stuk koeler blijven.

Zoals de tekening al zegt: Er moet bij het Nova systeem 'n extra externe bobine geplaatst worden. Punten, condensator vervallen en ontsteking spoel blijft zitten voor het ontsteking tijdstip (wel afkoppelen).

Vanmiddag nog wat aan het testen geweest, maar ben er toch van overtuigd dat de module links of rechtsom spanning van een spoel moet krijgen en dan is het de vraag of de oude ontstekingsspeol een hoog of laagspanningsspoel is. Als ik bij het Mobylette blok de module voedt met een laagspanningsspoel zijn de vonken prima,echter ik blijf (net als bij het M23 blok) met een te groot timingsverschil zitten.

Heb zelf nog wel een VEC spoel maar een kameraad van mij heeft onlangs een berini M 21 gekocht en de ontsteking hiervan is waarschijnlijk niet te fijn meer. De oude ontstekingsspoel zal inderdaad wel als spoel fungeren die de spanning levert aan de externe bobine. Het op een juiste moment een vonk leveren, 2 mm voor het B.D.P. lijkt mij bij deze ontsteking toch eigenlijk niet te regelen ik zou in elk geval niet weten hoe.
Heb jij bij het testen trouwens beide montage mogelijkheden geprobeerd (De standaard montage en de omgekeerde montage, zie het uitgebreide inbouw schema op de pagina hierboven)

http://www.oudebrommers.nl



© Copyrights Freetimeweb