F R E E T I
M E W E B
T
R A N S P O R T S - C
O L L E C T I O N
|
|
1972
Honda
CD50-H
REPARATIE 2013-2017 |
|
14-03-2013Akku
geladen (was leeg) |
15-03-2013KNIPPERBOLLEN
|
Demontage buddyseat.
Montage van:knipperbollen voor en achter,
bagagedrager, rechter crankhoes en trapper.
Voetrem afgesteld |
|
18-03-2013ANDER
STUUR |
|
Hoger stuur bij de Fa.Coos Matser gekocht. Echter de doorvoer
van de gaskabel moest nog in het stuur gemaakt worden. Stuur iets een haartje
dunner , maar dat is niet erg. Dat speelde wel bij de gashendel. Het onderste
deel hiervan is ietwat afgevlakt, zodat de gashendel nu wel klemt. Bij
de koppelings- hendel speelde dit niet, die viel in een borg- gaatje in
het stuur.
Narigheid met dit hogere stuur is, dat nu de gaskabel ca. 10cm te
kort is. Ben nu op zoek naar een langere gaskabel.
NB. Bedrading door het stuur mag er mooi uitzien, maar er doorheen
trekken is een andere zaak. Bij overzetten kwam defekte stuurschakelaar
uit de bus... |
|
19-03-2013DIMLICHTSCHAKELAAR |
Fig. 1 |
Fig.2 Mijn schakelaar schema |
Bij het opzetten van een nieuw hoger stuur kwam ik erachter, dat
er een groene draad in de stuurschakelaar Fig.2
was losgebro- ken.
Nu de soldeerverbinding wees uiteindelijk uit, dat de groene draad
rechtsonder voor moest zitten. Daar zat een klodder sol- deer, waar niets
aangesloten zat.
En volgens schema Fig.2 en de (Fig.3
) uitleg van de werking moest dat wel klop- pen. Groen is inderdaad uitgeschakeld
als L of H (op
stuur schakelaar) is.
Op onderstaande foto's is de breuk te zien... |
|
Fig.3 Uitleg van werking... |
|
Grootlicht hapert.
Alle aansluitingen opnieuw aan de schakelaar gesoldeerd |
|
24-03-2013ACCULADER |
Accu is defekt, nieuwe besteld.
Andere (Ctek XC 0,8 ) acculader/druppelaar besteld. |
26-03-2013GASKABEL
- LUCHTFILTER - KNIPPERRELAIS |
Montage van hoger gerepareerd stuur met bijkomende werkzaamheden.
Langere gaskabel gemonteerd en afgesteld.
|
|
Montage van luchtfilter met afschermkap en buddyseat. |
Montage en aansluiten van 6Volts clignoteur relais aan knipperbollen.
Massadraad voor de knipperbollen achter aangelegd.
Storing - knipperbollen blijven branden, knipperen niet. |
|
28-03-2013STORING
VERLICHTING |
Haperen grootlicht kwam door slecht kontakt in de fitting.
Aansluitpunten in lampfitting opgesoldeerd. |
Vaste lader aansluiting voor Ctek aan accu gemaakt. |
|
|
Storing van de verlichting onderzocht, waarom
in OFF stand het achterlicht en Kmtellerlampje
blijven branden.
In L stand alleen achterlicht en Kmteller
lampje en in H stand werkt alles normaal.
Kan oorzaak nog niet vinden.
Lampfitting maakt nu goed kontakt.
Grootlicht werkt nu goed, dimlicht doet het niet.
Stuurschakelaar verder uitgeplozen
(zie scan rechts). |
|
30-03-2013BROMFIETSBEURS |
Bromfietsbeurs Hardenberg bezocht voor onderdelen. Alleen tapse
trappers gekocht. Daarna naar Coos Matser in Zwolle gereden en daar de
andere onderdelen gekocht. |
1. Goed gebruikt ULO achterlichtglas
2. Binnen- en buitenbanden met velglint
3. Lampjes voor clignoteur
4. Schakelaar (licht) origineel Honda CD50
5. Claxon 6Volt |
|
|
01-04-2013LICHTSTORING
- ACHTERLICHT - CLAXON - ACHTERWIEL -REMMEN |
Accu laad aansluitpunt |
Eindelijk de storing van het licht ontdekt. Vorige
eigenaar had twee draden in de koplamp verwisselt. Het licht doet het nu
eindelijk goed.
Rubbers van achterlichthouder zijn stuk, reparatie met koperdraad
aangetrokken vastgezet.
Achterlichtglas passend gemaakt, sluit nu goed.
Claxon 6Volts gemonteerd en aangesloten.
Koppelingskabel vrije slag gesteld.
Andere lampjes voor clignoteur erin gezet, maar blijven branden
(Waar zit de storing?).
De-en montage voor- en achter- wiel, nieuwe voor- en achterband
erom gelegd.
Remvoeringen licht opgeschuurd en voor- en achterrem gesteld.
Kontrole van de ketting. |
|
Nieuwe claxon opbouw |
03-04-2013PROEFRIT
VOOR HONDADAG |
|
|
De Honda is ready for take off naar de Honda dag. Eerst nog even
inrijden. Proefrit gemaakt. De 1ste 25km met de nieuwe banden zitten erop
met die loeiharde NO wind kracht 6. Heb'm op 40km/uur gehouden, maar de
Honda is duidelijke minder sterk, dan de Zundapp. |
|
Is even wennen. Schakelen ging gemakkelijk. En raad eens, de clignoteurs
werkten wel met draaiende motor. De topkoffer, die ik nog had voorzien
van Honda stickers er ook opgezet. In Oktober wordt de Honda gerestaureerd
in de originele Candy Ruby Red kleur. |
|
|
|
07-04-2013VASTLOPER |
Bijna vastloper tijdens de 2e proefrit gehad. Motor wordt loeiheet
naar 15Km. Waarschijnlijk te kort smering, maar ja, deze motor
was toch gereviseerd!!. Blijkbaar heeft men imitatie pakkingen gebruikt,
waar de originele pakking een klein olie doorlaatgaatje heeft. Bromfiets
gaat Zaterdag as. naar Coos Matsers in Zwolle, om de eventuele schade te
bekijken. Kan het zelf ook wel doen, maar 22 Juni is er de nationale Honda
dag, plus eerst nog 1000Km inrijden, dan red ik het denk ik niet. |
13-04-2013MOTORREVISIE |
CD50 bij Coos Matser in Zwolle afgeleverd. Klachten verteld. Resultaat:
motor moet helemaal uit elkaar en opnieuw verpakt. Wordt omgebouwd met
een CDI onsteking en naar 12Volts. Ben ik in ieder geval van het ontsteking
stellen af en door de 12Volts dynamospoel heb ik dan overcapaciteit en
langer een vollere accu. 12Volts systeem is stabieler dan 6Volts (lampen
doorbranden, kokende accu, enz.) |
Daarna een bezoekje aan het 4-Stroke Bike Center in Staphorst gebracht,
waar ik een GLOEDNIEUWE
Honda CD50 van 41 jaar oud met 0Km op de teller in de showroom zag staan
en waar ik ook een koplampschildje te pakken kreeg. Informatie over wielen
en velgen ingewonnen en meer van dergelijke dingen. Prijzen vielen mee.
Dus mijn wielen worden van de winter nieuw, is goedkoper dan verchromen
en opnieuw spaken en richten. En ik kan erop wachten. En oh ja, heb ook
een uitlaatpijpschildje en koplampkaoje bij 4-Stroke Bike Center in Staphorst
gekocht. |
25-04-2013MOTORREVISIE |
Telefoon van Coos Matser gehad. Aan mijn
Honda begonnen. Kreeg telefoon, dat de distributieketting met een sterke
trekveer was gespannen, ipv hydraulisch, zoals het moet. Het kleppendeksdel
zat verkeerd om gedraaid gemonteerd. Er was inderdaad te zien, dat er een
warmloper was geweest. Kon nog niet zeggen, waar dat door kwam. Olie toevoer
naar boven was goed. En er zit een racenokkenas in. Al met al een zg. iemand,
bij wie ik de Honda kocht, die reviseert. Maar goed, dat de motor uit elkaar
gaat. Motor wordt opnieuw verpakt ivm. de olielekkage). Volgens Coos mag
de olie gerust 80 graden worden, vind ik wel heet... |
|
04-05-2013MOTORREVISIE |
Zoals gezegd, de CD50 bij Coos Matser opgehaald. Jeetje wat een
waslijst aan dingen, die vervangen zijn, cylinder, zuiger, krukas, nokkenas,
oliepomp, distributieketting, nieuwe pakkingen (die zg. man, die het blok
gereviseerd heeft, gebruikte eigen gemaakte pakkingen) en ga zo maar door.
Enfin, nu een jaar garantie en misschien wat geld terug van Henk
van Korven, want die belde mij gisteren bij Coos Matser op (inmiddels wat
vergoeding teruggekregen).
Nu met een electronische ontsteking, 12Volts installatie en een mooie
set Skyteam meters als dashboard. Moet 300Km inrijden met een snelheid
van 40Km en niet hoger dan 5000 RPM. |
|
07-05-2013INRIJDEN... |
Vandaag de 2de brommerrit met de Honda CD50 4takt gemaakt. Wat is
dat stomvervelend het inrijden van zo'n motorblok. Maar goed we zitten
op 143km, nog 160Km to go voor de service- beurt. Ik hou mij goed aan de
snelheid van 40km, overschakelen niet boven de 5000 RPM, anders gaat de
1 jaar garantie gevaar lopen. Voor de rest loopt de motor als een zonnetje.
Trekt goed tegen de wind in, Er is 143Km getuft. Rijden met een 4-takt
is toch heel wat anders (maar wel zuinig) ... |
|
12-05-2013INRIJDEN... |
De laatste 60 van de 300km inrijden vandaag langs de waddenzee op
Wieringen. De 300km zitten er op. Wat is de Honda klein in die grootse
natuur... ... |
|
18-05-2013300KM
SERVICEBEURT |
Naar Zwolle met Erik-Jan Waag voor een servicebeurt
bij Coos Matser.
Mag nu harder rijden. Extra lampenset meegenomen.... |
|
21-05-2013ACCU
PERIKELEN |
STORING
AAN ELEKTRISCH SYSTEEM (1)
Laat ik het een beetje verduidelijken. Bij het bromfietsmuseum Berkhout
vroeg Kees Verlaat, hoe het nu met het licht was. Dus even aangedaan en
weer uit. Lekker fel met 35W. Daarna de claxon op halve kracht, knipperlichten
bleven branden. De zekering was niet doorgebrand. Heb op verzoek van Coos,
naar laden van accu gekeken. Normale spanning is 13V en met draaiende motor
naar de 15V. Coos dacht toch aan een defekte accu en kon bovenstaande niet
meteen verklaren. Er wordt een nieuwe accu opgestuurd, dus afwachten maar.
Ook was het beter met licht op te rijden, dan wordt de accu in ieder geval
niet overladen, zei hij. Het verzoek om naar Zwolle te komen wees ik af.
Dat wordt mij te gortig. Dit moet zo op te lossen zijn...
Heb de nieuwe accu binnen, Twee keer zo groot, moest erop zijn kant
in.Kon er net in. De oude accu was hier en daar gezwollen, opgezet en iets
gaan lekken. Duidelijk een geval van sluiting (wisselstroom op accu). Claxon
deed het weer goed. Knipperlichten knipperen niet. Ga er even mee rijden,
dan zien we verder...
Verder krijg ik volgende week woensdag/donderdag een nieuwe spanningsregelaar
en knipperrelais. Coos vermoed, dat er wisselstoomspanning bij de regelaar
komt door geen goede aarding. Heb ik gekontroleerd, aarding is goed. Maar
deze regelaar geeft ruim 15volt lading aan de accu en dat vind ik wel wat
veel.
Normaal is dit ca 13,8 Volts. Het is volgens Coos beter, om niet
nu te gaan rijden. Tevens een 20mm Carburateur voor meer power besteld.
Weer wachten dus... |
|
|
30-05-2013SYSTEEM
STROOMSTORING / 20MM CARBURATEUR |
STORING
AAN ELEKTRISCH SYSTEEM (2)
Spanningsregelaar, knipperautomaat netjes ingebouwd en aangesloten.
Zoals je ziet kan de accu er net nog in. Alles doet het weer. Rijdt met
licht op (advies Coos Matser), alleen in de toerenteller zie ik geen licht.
Maar met de 20mm carburateur was ik denk ik te snel. Ik ben nogal
groot en vang een hoop wind. Heb nog gekeken voor een 18mm, maar kon die
niet vinden, dus maar een 20mm carburateur bij gekocht. De doorlaat in
de cylinderkop is ook ruim 20mm, dus dacht ik, dat moet kunnen.
De proefrit was met die hevige wind vandaag nogal varierend in snelheid.
Met volgas opendraaien tegen de wind (7) in pakt de motor slecht en houdt
iets in, dan gaat hij weer. Dus op snelheid komen was dan wat problematisch.
Moet ik nog iets aan de afstelling doen van de naald? Of zit het in de
luchttoevoer. Moet er een ander filter op, dan die onder mijn buddyseat
zit?
Misschien krijg ik antwoord op deze vragen van Coos. Lerende met
de Honda. Het is allemaal nieuw voor mij. |
|
|
11-06-2013LUCHTFILTER
SYSTEEM / AFSTELLEN CARBURATEUR |
AFREGELEN
VAN CARBURATEUR
Demontage van luchtfilter+kap (1) onder
de buddyseat, de luchtfilter balg (2)
uit het frame getrokken (hoe kregen ze die in vredesnaam er bij de fabriek
in) en in plaats daarvan een POWERFILTER (3)
op de 20mm carburateur (4) gemonteerd samen
met sproeier nr.92. Daarna reed de Honda eindelijk normaal..
PS. Montage van de 28mm powerfilterslang op
de 32mm carburateuraansluiting gaat het best, om de slang aan de binnenkant
met zuurvrije vaseline in te smeren, dat monteert makkelijker... |
|
|
5 |
6 |
ACHTERLICHT
Daarna de witte achterlichtunit (6)
recht op spatbord gemonteerd en ipv. het originele Honda achterlicht een
nieuw Zundapp model (5) gemonteerd. Dat moest
wel, want doordat de bagagekoffer er boven zat, moest als er een storing
aan het achterlicht was, de hele koffer verwijderd worden en het Zundapp
glas kan ik er zo achter af halen (het originele achterlicht
wel bewaard). |
|
25-06-2013NAVIGATIE
/ SNELHEIDS-/ KMTELLER METER |
Had nog een eTrex20 fietsnavigatie
liggen. Deze mooi op mijn stuur gemonteerd.
Geeft route uitstekend weer, dus sturen ze mij het bos niet meer
in.
Kan ook via de GPS de snelheid tonen... |
04-07-2013SCHOKBREKERS |
SCHOKBREKERS
Schokbrekers (voor Monkey en Gorilla) vervangen. Deze zijn nastelbaar.
Normaal ca 80Kg en met mijn gewicht op tandje 2 (iets zwaarder). Zie foto.
Bovenste bussen moesten op 12mm uitgeboord worden. Rijd en zit nu prima... |
|
06-07-2013BUDDYSEAT
OPVULLEN... |
BUDDYSEAT
Buddyseat met stuggere vulling opgehaald bij Tijgerleathers in Den
Haag en gemonteerd.
Trekband is verwijderd. Zit beter! |
|
03-08-20131500KM
SERVICEBEURT |
Met de gouden koets van Eric-Jan is de Honda CD50 weer voor een servicebeurt
van 1500Km bij Coos Matser
in Zwolle gebracht en staat eenzaam voor de gesloten deur te wachten...
Daarna kunnen we weer rijden... |
22-08-2013HITTESCHILDJE |
|
Uitlaat afschermkapje met klemmen 23mm
naar
gebracht, om de klem men met koper erop te lassen, zodat dit
kapje na het verchromen om de uitlaat
geklemd worden kan. |
|
|
02-09-2013HITTESCHILDJE |
Verchroomde uitlaatschildje bij GALVANO
met klemmen opgehaald
en op de Honda CD50 uitlaat gemonteerd. |
|
03-05-20143000KM
SERVICEBEURT |
In de gouden koets van Eric-Jan, de Honda CD50 weer voor een servicebeurt
van 3000Km bij Coos Matser... |
06-05-2014STROOMSTORING |
M (2)
STORING
AAN ELEKTRISCH SYSTEEM (3)
Gisteren leuk ritje van 100Km gedaan. Vandaag pakte ik de Honda
weer, want koplamp en achterlicht waren doorgebrand. Na vervanging geen
licht.
!@#$%^&*(). Meteen dacht ik aan
Zaterdag met de service beurt bij Coos Matser. Er was een piepertje op
de clignoteur gemonteerd en daardoor moest er gerommeld met de draadboom
worden, om hem te monteren. Kwam nog bij, dat de motor niet wilde stoppen
bij sleutel omdraaien. Bleek de hoofdzekering doorgebrand te zijn en een
draadbreuk in de voedingsdraad in de koplamp. Die allebei gerepareerd en
eureka er zij licht. Maar de motor wilde nog steeds niet stoppen. Massa
van de Honda gekontroleerd. Ook bij het kontaktslot, niets te vinden. Op
de foto zie je bij de witte pijl een zwartwitte draad van de CDI unit.
Als die aan massa gelegd wordt, dan stopt de motor. En ja hoor de
motor stopte. Dus die draad terug gevolgd en ja hoor, door de montage van
het piepertje was die draad losgegaan. Was eerst niet te zien, want alle
stekkertje zitten in een plastichoesje. Dat gerepareerd en de motor stopte
met sleutel omdraaien.
Was wel een sleutelmiddag met veel nadenken en nameten met mijn
meetapparaat. Hij doet het weer!!!!!!! PFFFFF!!!! |
|
|
23-09-2014STUURVORK |
STUURVORK
GEDEELTELIJK GEDEMONTEERD...
Stuur met stuurplaat, koplamp en
lamporen |
|
25-09-2014STUUR
EN LAMP |
13-08-2015STANDAARD |
|
LOSGESCHEURDE
EN GEBROKEN STANDAARD... |
Vandaag een nieuwe standaard onder de Honda gemonteerd. Oude
was helemaal stuk gescheurd van de bus. Bus en bout
waren nog
goed. Een aardig klussie, want de uitlaat moest
er ook af. Maar
goed ook, want de moertjes waren van de bevestigingsplaat
afge-
trild. Tevens weer mijn oude originele halve maantje in
de uitlaat-
poort teruggezet. De vorige waren iets te smal, vandaar.
Even zit-
ten hannesen met de veren van het rempedaal, maar uiteindelijk
is
dat ook goedgekomen. Meteen ook de nieuwe ketting weer
bijge-
steld. De Honda staat weer recht op de standaard. Dat
oogt weer
een stuk beter... |
|
24-02-20164000KM
ONDERHOUDSBEURT |
Vandaag naar Coos Matser z'n nieuwe 4taktwinkel in Zwolle geweest.
Honda toe aan onderhoudsbeurt, klachten over trilling in motor,
door-
branden van de knipperlichten. Misschien laadstroom te hoog. Koud-
start wil gasgeven niet zo snel reageren. Om zelf te doen is geen
tijd
voor. Veel elektronika werk aan apparatuur... |
MOTOR
HOUDT IN BIJ 6000 RPM...
13-06-2016 Carburateur
schoongemaakt, maar hielp niet. Moet naar Coos Matser. Moeilijkheden met
elektronische onsteking?
17-06-2016 Alles
afgesteld bij Coos Matser, liep daarna weer beter...
21-06-2016 Motor
houdt weer in en slaat over. Weer naar Coos Matser.
25-06-2016 Honda
opgehaald, nieuwe carburateur. Liep nu redelijk goed.
24-07-2016 Honda
liep met toeritten (Honda-M Club en Medemblik) steeds beroerder. Brommer
naar Piet Huitema van Scooty gebracht.
20-09-2016 Naar
Piet Huitema (Scooty Hoofddorp) met Spartawiel en Berini cilinder, Zag
de Honda zonder voorvork staan,
Voorpoten verrot. Voetrem tikt tegen uitlaat en motorstoring. De hele Honda
wordt zowaar onder hand genomen... |
26-09-2016 |
Telefoontje: Honda wordt vanuit
Hoofddorp (65Km) naar Wieringerwerf door Piet gebracht. Moest daarna Piet
weer per auto terugbrengen
en opnieuw het (met dikkere) gespaakte Sparta
achterwiel mee terugnemen..
Reparatie pakket: 1. Nieuwe voorpoten, gevuld
met olie 140 SAE (stuggere vering).
2. Nieuwe bobine op originele plaats (makkelijker bij te komen).
3. Clignoteur verklikker en stroomregelaar onder buddyseat gemonteerd.
4. Rempedaal begrenst (tikte tegen uitlaatdemper aan}.
5. Nieuwe draadboom (oude was door sluiting in brand gevlogen) en betere
accu.
6. Achter schokbrekers beter afgesteld.
7. Groter voortandwiel (motor maakt minder toeren en rijdt rustiger, trekt
tegen harde wind wel wat minder.
De dag erna zelf een proefrit gemaakt, liep
als een tierelier! Honda weer in topkonditie...!
Achteraf konklusie is, dat de storing aan
de bobine te wijten was...! |
26-04-2017 |
Vandaag de koppelingshendel onder
handen genomen. Borgpen in het stuur was afgebroken en dus ging het hendel
alle kanten op en dat is niet de bedoeling. Plaats van het borgpennetje
uitgeboord en van schroefdraad met een boutje voorzien, zodat er weer borging
van het hendel was. De lichtschakelaar ook onder handen genomen. Grootlicht
signalering via een blauw ledje lekte naar dimlicht en de schakelaar ging
nogal zwaar, dus alles schoon gemaakt, ingespoten met contactspray. Wel
een gepriegel, veertje 1x weggespat, kogeltje 2x eruit gesprongen, maar
het is gelukt. Bleek er nog sprake van lekstroom te zijn. Uiteindelijk
zat het in de fitting van de koplamp. Draad punten opnieuw gesoldeerd en
de zaak was opgelost... |
17-08-2017 |
SPANNINGSREGELAAR MET TEVEEL
RIMPELSPANNING ?
Met mijn Russische S4341 Analoge Multimeter electrisch circuit getest...
Wat blijkt met accu 12V1,2AH
01. Alleen kontakt aan:
Claxon en clignoteur
prima. Met licht erbij aan schorre claxon en zwak werkende clignoteur.
Wat was de
oorzaak, accuspanning viel terug naar 5Volts. (Accu slecht?)
02. Alleen kontakt aan met draaiende motor:
Als boven, bijladen met 14,7Volts (zonder licht aan) bij de accu.
Licht erbij
aan, claxon valt voor meer dan de helft uit (kikkergeluid), bijladen met
12,5Volts aan de accu.
Clignoteur
met meer dan de helft minder werking.
Had nog een grotere accu van 12V4AH, die erin
gezet en voila, alles werkt veel beter. En met licht aan blijft de accuspanning
12Volts.
Kortom 12V 1,2AH is gewoon te licht, of de
accu is al verrot.
NB. Accu heeft een vermogen van 12V x 1,2Amp
= 14,4 Watts, terwijl koplamp plus achterlicht samen bij deze Honda 30Watts
is.
En een accu 12V x 4Amp = 48 Watts vermogen. Reken maar na!
Is alleen maar van toepassing, indien verlichting meteen via de accu gaat
en niet als motor eerst gestart moet worden |
© Copyrights Freetimeweb |
|