F R E E T I M E W E B
T R A N S P O R T S - C O L L E C T I O N


1972
Honda CD50-H

REPARATIE 2013-2017



 

14-03-2013Akku geladen (was leeg)


15-03-2013KNIPPERBOLLEN
 
 
 


 Demontage buddyseat. 
 Montage van:knipperbollen voor en achter, 
 bagagedrager, rechter crankhoes en trapper. 
 Voetrem afgesteld




18-03-2013ANDER STUUR


Hoger stuur bij de Fa.Coos Matser gekocht. Echter de  doorvoer van de gaskabel moest nog in het stuur gemaakt worden. Stuur iets een haartje dunner , maar dat is niet erg. Dat speelde wel bij de gashendel. Het onderste deel hiervan is ietwat afgevlakt, zodat de gashendel nu wel klemt. Bij de koppelings- hendel speelde dit niet, die viel in een borg- gaatje in het stuur. 

Narigheid met dit hogere stuur is, dat nu de gaskabel ca. 10cm te kort is. Ben nu op zoek naar een langere gaskabel. 

NB. Bedrading door het stuur mag er mooi uitzien, maar er doorheen trekken is een andere zaak. Bij overzetten kwam defekte stuurschakelaar uit de bus...



19-03-2013DIMLICHTSCHAKELAAR


Fig. 1

Fig.2 Mijn schakelaar schema

Bij het opzetten van een nieuw hoger stuur kwam ik erachter, dat er een groene draad in de stuurschakelaar Fig.2 was losgebro- ken. 

Nu de soldeerverbinding wees uiteindelijk uit, dat de groene draad rechtsonder voor moest zitten. Daar zat een klodder sol- deer, waar niets aangesloten zat. 

En volgens schema Fig.2 en de (Fig.3 ) uitleg van de werking moest dat wel klop- pen. 
Groen is inderdaad uitgeschakeld als L of H (op stuur schakelaar) is. 

Op onderstaande foto's is de breuk te zien...



Fig.3 Uitleg van werking...

Grootlicht hapert. 
Alle aansluitingen opnieuw aan de schakelaar gesoldeerd



24-03-2013ACCULADER

Accu is defekt, nieuwe besteld. 


Andere (Ctek XC 0,8 ) acculader/druppelaar besteld.



26-03-2013GASKABEL - LUCHTFILTER - KNIPPERRELAIS

Montage van hoger gerepareerd stuur met bijkomende werkzaamheden. 
Langere gaskabel gemonteerd en afgesteld.

 


Montage van luchtfilter met afschermkap en buddyseat.


Montage en aansluiten van 6Volts clignoteur relais aan knipperbollen. 

Massadraad voor de knipperbollen achter aangelegd. 

Storing - knipperbollen blijven branden, knipperen niet.



28-03-2013STORING VERLICHTING


Haperen grootlicht kwam door slecht kontakt in de fitting. 
Aansluitpunten in lampfitting opgesoldeerd.

Vaste lader aansluiting voor Ctek aan accu gemaakt.

 


Storing van de verlichting  onderzocht, waarom in OFF stand het achterlicht en Kmtellerlampje blijven branden. 

In L stand alleen achterlicht en Kmteller lampje en in H stand werkt alles normaal. 

Kan oorzaak nog niet vinden. 

Lampfitting maakt nu goed kontakt. 

Grootlicht werkt nu goed, dimlicht doet het niet. 

Stuurschakelaar verder uitgeplozen 
(zie scan rechts).



30-03-2013BROMFIETSBEURS


Bromfietsbeurs Hardenberg bezocht voor onderde- len. Alleen tapse trappers gekocht. Daarna naar Coos Matser in Zwolle gereden en daar de andere onderdelen gekocht.

 
 

 1. Goed gebruikt ULO achterlichtglas 
 2. Binnen- en buitenbanden met velglint 
 3. Lampjes voor clignoteur 
 4. Schakelaar (licht) origineel Honda CD50 
 5. Claxon 6Volt


01-04-2013LICHTSTORING - ACHTERLICHT - CLAXON - ACHTERWIEL -REMMEN


Accu laad aansluitpunt 

Eindelijk de storing van het licht ontdekt. Vorige eigenaar had twee draden in de koplamp verwisselt. Het licht doet het nu eindelijk goed. 

Rubbers van achterlichthouder zijn stuk, reparatie met koperdraad aangetrokken vastgezet. 

Achterlichtglas passend gemaakt, sluit nu goed. 

Claxon 6Volts gemonteerd en aangesloten. 

Koppelingskabel vrije slag gesteld. 

Andere lampjes voor clignoteur erin gezet, maar blijven branden 
(Waar zit de storing?). 

De-en montage voor- en achter- wiel, nieuwe voor-  en achterband erom gelegd. 

Remvoeringen licht opgeschuurd en voor- en achterrem gesteld. 

Kontrole van de ketting.


                 Nieuwe claxon opbouw


03-04-2013PROEFRIT VOOR HONDADAG


De Honda is ready for take off naar de Honda dag. Eerst nog even inrijden. Proefrit gemaakt. De 1ste 25km met de nieuwe banden zitten erop met die loeiharde NO wind kracht 6. Heb'm op 40km/uur gehouden, maar de Honda is duidelijke minder sterk, dan de Zundapp.

Is even wennen. Schakelen ging gemakkelijk. En raad eens, de clignoteurs werkten wel met draaiende motor. De topkoffer, die ik nog had voorzien van Honda stickers er ook opgezet. In Oktober wordt de Honda gerestaureerd in de originele Candy Ruby Red kleur.
 


07-04-2013VASTLOPER

Bijna vastloper tijdens de 2e proefrit gehad. Motor wordt loeiheet naar 15Km. Waarschijnlijk te kort  smering, maar ja, deze  motor was toch gereviseerd!!. Blijkbaar heeft men imitatie pakkingen gebruikt, waar de originele pakking een klein olie doorlaatgaatje heeft. Bromfiets gaat Zaterdag as. naar Coos Matsers in Zwolle, om de eventuele schade te bekijken. Kan het zelf ook wel doen, maar 22 Juni is er de nationale Honda dag, plus eerst nog 1000Km inrijden, dan red ik het denk ik niet.


13-04-2013MOTORREVISIE


CD50 bij Coos Matser in Zwolle afgeleverd. Klachten verteld. Resultaat: motor moet helemaal uit elkaar en opnieuw verpakt. Wordt omgebouwd met een CDI onsteking en naar 12Volts. Ben ik in ieder geval van het ontsteking stellen af en door de 12Volts dynamospoel heb ik dan overcapaciteit en langer een vollere accu. 12Volts systeem is stabieler dan 6Volts (lampen doorbranden, kokende accu, enz.)

 


Daarna een bezoekje aan het 4-Stroke Bike Center in Staphorst gebracht, waar ik een GLOEDNIEUWE Honda CD50 van 41 jaar oud met 0Km op de teller in de showroom zag staan en waar ik ook een koplampschildje te pakken kreeg. Informatie over wielen en velgen ingewonnen en meer van dergelijke dingen. Prijzen vielen mee. Dus mijn wielen worden van de winter nieuw, is goedkoper dan verchromen en opnieuw spaken en richten. En ik kan erop wachten. En oh ja, heb ook een uitlaatpijpschildje en koplampkaoje bij 4-Stroke Bike Center in Staphorst gekocht.


25-04-2013MOTORREVISIE


 

Telefoon van Coos Matser gehad. Aan mijn  Honda begonnen. Kreeg telefoon, dat de distributieketting met een sterke trekveer was gespannen, ipv hydraulisch, zoals het moet. Het kleppendeksdel zat verkeerd om gedraaid gemonteerd. Er was inderdaad te zien, dat er een warmloper was geweest. Kon nog niet zeggen, waar dat door kwam. Olie toevoer naar boven was goed. En er zit een racenokkenas in. Al met al een zg. iemand, bij wie ik de Honda kocht, die reviseert. Maar goed, dat de motor uit elkaar gaat. Motor wordt opnieuw verpakt ivm. de olielekkage). Volgens Coos mag de olie gerust 80 graden worden, vind ik wel heet...


04-05-2013MOTORREVISIE


 

Zoals gezegd, de CD50 bij Coos Matser opgehaald. Jeetje wat een waslijst aan dingen, die vervangen zijn, cylinder, zuiger, krukas, nokkenas, oliepomp, distributieketting, nieuwe pakkingen (die zg. man, die het blok gereviseerd heeft, gebruikte eigen gemaakte pakkingen) en ga zo maar door. 

Enfin, nu een jaar garantie en misschien wat geld terug van Henk van Korven, want die belde mij gisteren bij Coos Matser op (inmiddels wat vergoeding teruggekregen). 

Nu met een electronische ontsteking, 12Volts installatie en een mooie set Skyteam meters als dashboard. Moet 300Km inrijden met een snelheid van 40Km en niet hoger dan 5000 RPM.



07-05-2013INRIJDEN...


 

Vandaag de 2de brommerrit met de Honda CD50 4takt gemaakt. Wat is dat stomvervelend het inrijden van zo'n motorblok. Maar goed we zitten op 143km, nog 160Km to go voor de service- beurt. Ik hou mij goed aan de snelheid van 40km, overschakelen niet boven de 5000 RPM, anders gaat de 1 jaar garantie gevaar lopen. Voor de rest loopt de motor als een zonnetje. Trekt goed tegen de wind in, Er is 143Km getuft. Rijden met een 4-takt is toch heel wat anders (maar wel zuinig) ...


12-05-2013INRIJDEN...


 

De laatste 60 van de 300km inrijden vandaag langs de waddenzee op Wieringen. De 300km zitten er op. Wat is de Honda klein in die grootse natuur... ...


18-05-2013300KM SERVICEBEURT


 

Naar Zwolle met Erik-Jan Waag voor een servicebeurt bij Coos Matser. 
Mag nu harder rijden. Extra lampenset meegenomen....


21-05-2013ACCU PERIKELEN


 

 
STORING AAN ELEKTRISCH SYSTEEM (1)

Laat ik het een beetje verduidelijken. Bij het bromfietsmuseum Berkhout vroeg Kees Verlaat, hoe het nu met het licht was. Dus even aangedaan en weer uit. Lekker fel met 35W. Daarna de claxon op halve kracht, knipperlichten bleven branden. De zekering was niet doorgebrand. Heb op verzoek van Coos, naar laden van accu gekeken. Normale spanning is 13V en met draajende motor naar de 15V. Coos dacht toch aan een defekte accu en kon bovenstaande niet meteen verklaren. Er wordt een nieuwe accu opgestuurd, dus afwachten maar. Ook was het beter met licht op te rijden, dan wordt de accu in ieder geval niet overladen, zei hij. Het verzoek om naar Zwolle te komen wees ik af. Dat wordt mij te gortig. Dit moet zo op te lossen zijn... 

Heb de nieuwe accu binnen, Twee keer zo groot, moest erop zijn kant in.Kon er net in. De oude accu was hier en daar gezwollen, opgezet en iets gaan lekken. Duidelijk een geval van sluiting (wisselstroom op accu). Claxon deed het weer goed. Knipperlichten knipperen niet. Ga er even mee rijden, dan zien we verder... 

Verder krijg ik volgende week woensdag/donderdag een nieuwe spanningsregelaar en knipperrelais. Coos vermoed, dat er wisselstoomspanning bij de regelaar komt door geen goede aarding. Heb ik gekontroleerd, aarding is goed. Maar deze regelaar geeft ruim 15volt lading aan de accu en dat vind ik wel wat veel. 
Normaal is dit ca 13,8 Volts. Het is volgens Coos beter, om niet nu te gaan rijden. Tevens een 20mm Carburateur voor meer power besteld. Weer wachten dus...



30-05-2013SYSTEEM STROOMSTORING / 20MM CARBURATEUR


 


STORING AAN ELEKTRISCH SYSTEEM (2)

Spanningsregelaar, knipperautomaat netjes ingebouwd en aangesloten. Zoals je ziet kan de accu er net nog in. Alles doet het weer. Rijdt met licht op (advies Coos Matser), alleen in de toerenteller zie ik geen licht. 

Maar met de 20mm carburateur was ik denk ik te snel. Ik ben nogal groot en vang een hoop wind. Heb nog gekeken voor een 18mm, maar kon die niet vinden, dus maar een 20mm carburateur bij gekocht. De doorlaat in de cylinderkop is ook ruim  20mm, dus dacht ik, dat moet kunnen. 

De proefrit was met die hevige wind vandaag nogal varierend in snelheid. Met volgas opendraaien tegen de wind (7) in pakt de motor slecht en houdt iets in, dan gaat hij weer. Dus op snelheid komen was dan wat problematisch. Moet ik nog iets aan de afstelling doen van de naald? Of zit het in de luchttoevoer. Moet er een ander filter op, dan die onder mijn buddyseat zit? 

Misschien krijg ik antwoord op deze vragen van Coos. Lerende met de Honda. Het is allemaal nieuw voor mij.



11-06-2013LUCHTFILTER SYSTEEM / AFSTELLEN CARBURATEUR


1

2


3


4

AFREGELEN VAN CARBURATEUR

Demontage van luchtfilter+kap (1) onder de buddyseat, de luchtfilter balg (2) uit het frame getrokken (hoe kregen ze die in vredesnaam er bij de fabriek in) en in plaats daarvan een POWERFILTER (3) op de 20mm carburateur (4) gemonteerd samen met sproeier nr.92. Daarna reed de Honda eindelijk normaal.. 
 

PS. Montage van de 28mm powerfilterslang op de 32mm carburateuraansluiting gaat het best, om de slang aan de binnenkant met zuurvrije vaseline in te smeren, dat monteert makkelijker...

 


5

6

ACHTERLICHT

Daarna de witte achterlichtunit (6) recht op spatbord gemonteerd en ipv. het originele Honda achterlicht een nieuw Zundapp model (5) gemonteerd. Dat moest wel, want doordat de bagagekoffer er boven zat, moest als er een storing aan het achterlicht was, de hele koffer verwijderd worden en het Zundapp glas  kan ik er zo achter af halen (het originele achterlicht wel bewaard).



25-06-2013NAVIGATIE / SNELHEIDS-/ KMTELLER METER


Had nog een eTrex20 fietsnavigatie liggen. Deze mooi op mijn stuur gemonteerd. 
Geeft route uitstekend weer, dus sturen ze mij het bos niet meer in. 
Kan ook via de GPS de snelheid tonen...



04-07-2013SCHOKBREKERS


SCHOKBREKERS

Schokbrekers (voor Monkey en Gorilla) vervangen. Deze zijn nastelbaar. Normaal ca 80Kg en met mijn gewicht op tandje 2 (iets zwaarder). Zie foto. Bovenste bussen moesten op 12mm uitgeboord worden. Rijd en zit nu prima...


06-07-2013BUDDYSEAT OPVULLEN...


BUDDYSEAT


Buddyseat met stuggere vulling opgehaald bij Tijgerleathers in Den Haag en gemonteerd. 
Trekband is verwijderd. Zit beter!


03-08-20131500KM SERVICEBEURT

Met de gouden koets van Eric-Jan is de Honda CD50 weer voor een servicebeurt van 1500Km bij Coos Matser 
in Zwolle gebracht en staat eenzaam voor de gesloten deur te wachten... Daarna kunnen we weer rijden...



22-08-2013HITTESCHILDJE


 



 Uitlaat afschermkapje  met  klemmen  23mm  naar  gebracht, om de klem men met koper erop te lassen,  zodat dit  kapje na het verchromen om de uitlaat 
 geklemd worden kan.


02-09-2013HITTESCHILDJE


 


Verchroomde uitlaatschildje bij GALVANO  met  klemmen  opgehaald
en op de Honda CD50 uitlaat gemonteerd.


03-05-20143000KM SERVICEBEURT


In de gouden koets van Eric-Jan, de Honda CD50 weer voor een servicebeurt van 3000Km bij Coos Matser...


06-05-2014STROOMSTORING


M (2)

STORING AAN ELEKTRISCH SYSTEEM (3)

Gisteren leuk ritje van 100Km gedaan. Vandaag pakte ik de Honda weer, want koplamp en achterlicht waren doorgebrand. Na vervanging geen licht. !@#$%^&*(). Meteen dacht ik aan Zaterdag met de service beurt bij Coos Matser. Er was een piepertje op de clignoteur gemonteerd en daardoor moest er gerommeld met de draadboom worden, om hem te monteren. Kwam nog bij, dat de motor niet wilde stoppen bij sleutel omdraaien. Bleek de hoofdzekering doorgebrand te zijn en een draadbreuk in de voedingsdraad in de koplamp. Die allebei gerepareerd en eureka er zij licht. Maar de motor wilde nog steeds niet stoppen. Massa van de Honda gekontroleerd. Ook bij het kontaktslot, niets te vinden. Op de foto zie je bij de witte pijl een zwartwitte draad van de CDI unit. 
Als die aan massa gelegd wordt, dan stopt de motor. En ja hoor de motor stopte. Dus die draad terug gevolgd en ja hoor, door de montage van het piepertje was die draad losgegaan. Was eerst niet te zien, want alle stekkertje zitten in een plastichoesje. Dat gerepareerd en de motor stopte met sleutel omdraaien. 
Was wel een sleutelmiddag met veel nadenken en nameten met mijn meetapparaat. Hij doet het weer!!!!!!! PFFFFF!!!!


23-09-2014STUURVORK


 

STUURVORK GEDEELTELIJK GEDEMONTEERD...

Stuur met stuurplaat, koplamp en lamporen

 
 
25-09-2014STUUR EN LAMP
 

 
 
STUUR OPGEBOUWD

CB50 stuur bij  met voorbeeld van SS50 stuur 
pasgemaakt (sleuf voor gasschuif en extra doorvoergat). 
Daarna de kabels door het stuur getrokken en hendels gemonteerd...


 
 
KOPLAMP MET NIEUWE RING...
 
 
 

NAAR WINTER 2014-2015 GEDEELTELIJKE RESTAURATIE...
 
13-08-2015STANDAARD
 




 
 
LOSGESCHEURDE EN GEBROKEN STANDAARD...
 
Vandaag een nieuwe standaard onder de Honda gemonteerd. Oude
was helemaal stuk gescheurd van de bus. Bus  en  bout  waren  nog
goed. Een aardig klussie, want de  uitlaat  moest  er  ook  af.  Maar
goed ook, want de moertjes waren  van  de  bevestigingsplaat  afge-
trild. Tevens weer mijn oude originele halve maantje  in  de  uitlaat-
poort teruggezet. De vorige waren iets te smal,  vandaar.  Even  zit-
ten hannesen met de veren van het rempedaal, maar uiteindelijk  is
dat ook goedgekomen. Meteen ook de nieuwe  ketting  weer  bijge-
steld. De Honda staat weer recht op de  standaard.  Dat  oogt  weer
een stuk beter...
24-02-20164000KM ONDERHOUDSBEURT

Vandaag naar Coos Matser z'n nieuwe 4taktwinkel in Zwolle geweest.
Honda toe aan onderhoudsbeurt, klachten over trilling in motor, door-
branden van de knipperlichten. Misschien laadstroom te hoog. Koud-
start wil gasgeven niet zo snel reageren. Om zelf te doen is geen tijd
voor. Veel elektronika werk aan apparatuur...
MOTOR HOUDT IN BIJ 6000 RPM...
13-06-2016 Carburateur schoongemaakt, maar hielp niet. Moet naar Coos Matser. Moeilijkheden met elektronische onsteking?

17-06-2016 Alles afgesteld bij Coos Matser, liep daarna weer beter...

21-06-2016 Motor houdt weer in en slaat over. Weer naar Coos Matser.

25-06-2016 Honda opgehaald, nieuwe carburateur. Liep nu redelijk goed.

24-07-2016 Honda liep met toeritten (Honda-M Club en Medemblik) steeds beroerder. Brommer naar Piet Huitema van Scooty gebracht.

20-09-2016 Naar Piet Huitema (Scooty Hoofddorp) met Spartawiel en Berini cilinder, Zag de Honda zonder voorvork staan,
                    Voorpoten verrot. Voetrem tikt tegen uitlaat en motorstoring. De hele Honda wordt zowaar onder hand genomen...



26-09-2016
Telefoontje: Honda wordt vanuit Hoofddorp (65Km) naar Wieringerwerf door Piet gebracht. Moest daarna Piet weer per auto terugbrengen
en opnieuw het (met dikkere) gespaakte Sparta achterwiel mee terugnemen..

Reparatie pakket: 1. Nieuwe voorpoten, gevuld met olie 140 SAE (stuggere vering).
                               2. Nieuwe bobine op originele plaats (makkelijker bij te komen).
                               3. Clignoteur verklikker en stroomregelaar onder buddyseat gemonteerd.
                               4. Rempedaal begrenst (tikte tegen uitlaatdemper aan}.
                               5. Nieuwe draadboom (oude was door sluiting in brand gevlogen) en betere accu.
                               6. Achter schokbrekers beter afgesteld.
                               7. Groter voortandwiel (motor maakt minder toeren en rijdt rustiger, trekt tegen harde wind wel wat minder.

De dag erna zelf een proefrit gemaakt, liep als een tierelier! Honda weer in topkonditie...!
Achteraf konklusie is, dat de storing aan de bobine te wijten was...!

26-04-2017
Vandaag de koppelingshendel onder handen genomen. Borgpen in het stuur was afgebroken en dus ging het hendel alle kanten op en dat is niet de bedoeling. Plaats van het borgpennetje uitgeboord en van schroefdraad met een boutje voorzien, zodat er weer borging van het hendel was. De lichtschakelaar ook onder handen genomen. Grootlicht signalering via een blauw ledje lekte naar dimlicht en de schakelaar ging nogal zwaar, dus alles schoon gemaakt, ingespoten met contactspray. Wel een gepriegel, veertje 1x weggespat, kogeltje 2x eruit gesprongen, maar het is gelukt. Bleek er nog sprake van lekstroom te zijn. Uiteindelijk zat het in de fitting van de koplamp. Draad punten opnieuw gesoldeerd en de zaak was opgelost...


17-08-2017
SPANNINGSREGELAAR MET TEVEEL RIMPELSPANNING ?
 
Met mijn Russische S4341 Analoge Multimeter electrisch circuit getest...

Wat blijkt met accu 12V1,2AH

01. Alleen kontakt aan:
      Claxon en clignoteur prima. Met licht erbij aan schorre claxon en zwak werkende clignoteur.
      Wat was de oorzaak, accuspanning viel terug naar 5Volts. (Accu slecht?)

02. Alleen kontakt aan met draaiende motor: Als boven, bijladen met 14,7Volts (zonder licht aan) bij de accu.
      Licht erbij aan, claxon valt voor meer dan de helft uit (kikkergeluid), bijladen met 12,5Volts aan de accu.
      Clignoteur met meer dan de helft minder werking.

Had nog een grotere accu van 12V4AH, die erin gezet en voila, alles werkt veel beter. En met licht aan blijft de accuspanning 12Volts.

Kortom 12V 1,2AH is gewoon te licht, of de accu is al verrot.

NB. Accu heeft een vermogen van 12V x 1,2Amp = 14,4 Watts, terwijl koplamp plus achterlicht samen bij deze Honda 30Watts is.
        En een accu 12V x 4Amp = 48 Watts vermogen. Reken maar na!
        Is alleen maar van toepassing, indien verlichting meteen via de accu gaat en niet als motor eerst gestart moet worden

 

 


© Copyrights Freetimeweb