F R E E T I M E W E B
T R A N S P O R T S - C O L L E C T I O N


2010
2017
1973 SPARTA SPORT 3/4V
Kokusan Inbouw

 


10/11/17

DE BESTELLING...
Een electronische ontsteking heeft veel voordelen, maar ook nadelen.
Voordeel is eenmaal afgesteld hoef je er nooit meer wat aan te verstellen.
Een nadeel is het defekt raken, of slecht werken van een spoel, maar dit komt gelukkig weing voor...

Het Zundapp Kokusan pakket  was dus besteld en binnengekomen.
Moet nog wel aangepast voor het Sachs blok worden...
.....


11/11/17

DE AANPASSING...

Bij pijltjes meer uitgefreesd

Afgeschuinde kanten van de spoelen (indien nodig)

Ontsteking ingebouwd

Vliegwiel en ontstekings markeringen

Begonnen met aanpassing van de Kokusan voor de Sparta. Narigheid is, dat de grondplaat wel universeel met sleuven uitgerust is, past het toch niet helemaal op een sachsblok. Dit in tegenstelling met een Zundapp of Kreidler. Twee sleuven met een dremel uitgefreesd en kon de grondplaat maar met twee boutjes vastgezet worden. De derde onderaan zou een nieuwe sleuf moeten worden, maar twee bevestigingen is genoeg. Dit moest wel, want de signaalgever moet op ca. half drie gezet worden (stand van de punten!). Daarbij moest de zijkant van twee spoelen afgeschuind worden, ivm. met de boutjes, die anders tegen de spoelen kwamen. Daarna alles in Sachs 4Blok gebouwd en vliegwiel geplaatst. Daarna was het een kwestie van BDP en voorontsteking merken op blok en vliegwiel plaatsen.zijn. Als de stroomdraden getrokken en volgens bijgeleverd schema aangesloten zijn, dan pas kun je de ontsteking met een stroboscoop controleren, waarbij er de mogelijkheid is, dat je misschien meerdere keren de ontstekingsplaat moet stellen, maar dan ben je ook van het punten stellen gezeur af...

COMMENT
Wat betreft het vliegwiel. Die is ca. 20 gram lichter, dan het Bosch vliegwiel. Voor stabiel stationair draaien kun je een stalen ring om het nieuwe Kokusan vliegwiel krimpen. Nadeel is het iets minder snel op toeren komen. Zonder krimpring is de motor sneller op toeren...! 
.....



15/11/17
....
DE STROOMDRADEN... HOOFDPIJN DOSSIER GESLOTEN...
De bedrading door het frame trekken, is een verhaal apart. Ten eerste de Kokusan draden van de motor af geplaatst en vastgezet. Het Sparta Sport frame bestaat uit twee delen, zodat je, zoals de foto laat zien, maar een bout in losse toestand aan weerskanten moet laten zitten. Daarna wrik je het achterwiel omhoog, waardoor je bij de splitsing onder bij de tank ruimte krijgt. Schroevendraaier als een wig ertussen voor het veilig stellen van de dan ontstane spleet. 
 

Draaden van de Kokusan Ontsteking

Extra doorvoer in frame

Alleen de achterste bout losdraaien, rest eruit

Schroevedraaierwig tussen frame voor ruimte

Alle draden nu doorgetrokken

Zekering met bedrading

Nu kunnen er zonder moeite de Kokusan stroomdraden voor de bobine naar binnen doorheen getrokken worden. Daarna een paar tikken tegen de midden bok en het frame zakt weer op de goede positie, daarna vastzetten. Een extra gat geboord voor doorvoer van de draden (in een isolatiekous), die direct van de Kokusan af komen. Meteen een hoofdzekering tussen voeding en koplamp met diversen geplaatst. De blauwe draad onder bij de tank is voeding, die van de accu (ook met een aparte zekering) afkomt voor de claxon. Moet nog een voedingsdraad naar de remlicht schakelaar trekken en alles aansluiten....
.....



15/11/17

BIJNA KLAAR...

En uiteindelijk het bestaande gereedschapsbakje onder de buddyseat van de Sparta Sport met bedrading, 7A zekering en accu gevuld. Accu was makkelijk, want die had ik er al in. Twee gebruikers (claxon en remlicht) gaan via de accu, de rest gaat met de stroomregelaar op de toevoer van de dynamo in de 12V Kokusan ontsteking.  Daarna kan de buddyseat weer geplaatst worden. Nu nog onder de tank de bobine sleutelen en aansluiten. Evenzo de claxon...

COMMENT
Er is wel voor gezorgd, dat de stroomregelaar goed aan de massa is gemonteerd, want eventueel een teveel aan stroom, wat niet gebruikt wordt, moet via de massa afvloeien, Dus bv. het dimlicht, achterlicht, eventueel km teller verlichting gebruiken samen bv.25+5+3W=33Watts. Dan moet 80W-33W=47Watts via de stroomregelaar naar de massa afvloeien. Dat houdt in, dat je altijd met licht aan moet starten, anders wordt de stroomregelaar snel te heet, vandaar goed koelen aan de massa.
.....



27/11/17

De ELECTRONIC transfers van Pelders zijn binnen en meteen weerszijden op de achterspatbord van de Sparta aangebracht.
Jammer , dat ze niet duo zijn, dwz. een in spiegelbeeld.

Ook meteen een extra massadraad voor de bobine aangebracht. Massa voor de ontsteking  en bobine is ontzettend belangrijk voor een goede werking.

 (zie beneden)
      Ontsteking staat nu op tijd en een prima vonk... 
.....


04/12/17

Schakelaar bij accu gemaakt. Deze schakelaar zet de accu gedurende langere stilstand buiten bedrijf .
Dit om leeg lopen van de accu via de stroomregelaar te voorlomen... 

Wel in de stilstand periode de accu om de maand regelmatig even bijladen,
of er een zg. druppelaar aanhangen. 
.....



07/12/17


EN TENSLOTTE...
Massa is ontzettend belangrijk bij een elektronische ontsteking. Bij doormeten met een digitale ohmmeter stuitte ik op verschillende waarden. Bij de ontstekingsplaat en blok mat ik 0.01 Ohm. Verderop bij de stabiliteitsbevestigingsbout (aan de cilinder), waar de massa van de bobine op zat, was het 0,03 Ohm en op de koplamp van de voorvork was het zelfs 0.07 Ohm. Dus extra massadraad van de ontstekingsplaat af getrokken, door de oude plek in het blok van de bougie kabel heen en aan de stabiliteitsbevestigingsbout gemonteerd. Nu had ik bij de koplamp en bobine ook 0.01 Ohm. Voor de CDI zeer belangrijk. De bobine kon aan een bout onder de tank gemonteerd worden.
1=Massa bobine, 2=Massa koplamp. Zal ook de Zundapp ook nog eens doormeten...
.....

 
ANDERE ELEKTRONISCHE SYSTEMEN

 


 


 


© Copyrights Freetimeweb