F R E E T I
M E W E B
T
R A N S P O R T S - C
O L L E C T I O N
   
2010 |
 |
2017
1973
SPARTA SPORT 3/4V
Kokusan
Inbouw |
 |
10/11/17 |
DE BESTELLING...
Een electronische ontsteking heeft veel voordelen,
maar ook nadelen.
Voordeel is eenmaal afgesteld hoef je er nooit
meer wat aan te verstellen.
Een nadeel is het defekt raken, of slecht werken
van een spoel, maar dit komt gelukkig weinig voor...
Het Zundapp Kokusan pakket was dus besteld
en binnengekomen.
Moet nog wel aangepast voor het Sachs blok worden...
..... |
11/11/17 |
DE AANPASSING...
Bij pijltjes meer uitgefreesd |
Afgeschuinde kanten van de spoelen (indien
nodig) |
Ontsteking ingebouwd |
Vliegwiel en ontstekings markeringen |
Begonnen met aanpassing van de Kokusan voor de
Sparta. Narigheid is, dat de grondplaat wel universeel met sleuven uitgerust
is, past het toch niet helemaal op een sachsblok. Dit in tegenstelling
met een Zundapp of Kreidler. Twee sleuven met een dremel uitgefreesd en
kon de grondplaat maar met twee boutjes vastgezet worden. De derde onderaan
zou een nieuwe sleuf moeten worden, maar twee bevestigingen is genoeg.
Dit moest wel, want de signaalgever moet op ca. half drie gezet worden
(stand van de punten!). Daarbij moest de zijkant van twee spoelen afgeschuind
worden, ivm. met de boutjes, die anders tegen de spoelen kwamen. Daarna
alles in Sachs 4Blok gebouwd en vliegwiel geplaatst. Daarna was het een
kwestie van BDP en voorontsteking merken op blok en vliegwiel plaatsen.zijn.
Als de stroomdraden getrokken en volgens bijgeleverd schema aangesloten
zijn, dan pas kun je de ontsteking met een stroboscoop controleren, waarbij
er de mogelijkheid is, dat je misschien meerdere keren de ontstekingsplaat
moet stellen, maar dan ben je ook van het punten stellen gezeur af...
COMMENT
Wat betreft het vliegwiel. Die is ca. 20 gram
lichter, dan het Bosch vliegwiel. Voor stabiel stationair draaien kun je
een stalen ring om het nieuwe Kokusan vliegwiel krimpen. Nadeel is het
iets minder snel op toeren komen. Zonder krimpring is de motor sneller
op toeren...!
..... |
15/11/17 |
....
DE STROOMDRADEN... HOOFDPIJN DOSSIER GESLOTEN...
De bedrading door het frame trekken, is een verhaal
apart. Ten eerste de Kokusan draden van de motor af geplaatst en vastgezet.
Het Sparta Sport frame bestaat uit twee delen, zodat je, zoals de foto
laat zien, maar een bout in losse toestand aan weerskanten moet laten zitten.
Daarna wrik je het achterwiel omhoog, waardoor je bij de splitsing onder
bij de tank ruimte krijgt. Schroevendraaier als een wig ertussen voor het
veilig stellen van de dan ontstane spleet.
Draad van de Kokusan Ontsteking |
Extra doorvoer in frame |
Alleen de achterste bout losdraaien, rest
eruit |
Schroevedraaierwig tussen frame voor ruimte |
Alle draden nu doorgetrokken |
Zekering met bedrading |
Nu kunnen er zonder moeite de Kokusan stroomdraden
voor de bobine naar binnen doorheen getrokken worden. Daarna een paar tikken
tegen de midden bok en het frame zakt weer op de goede positie, daarna
vastzetten. Een extra gat geboord voor doorvoer van de draden (in een isolatiekous),
die direct van de Kokusan af komen. Meteen een hoofdzekering tussen voeding
en koplamp met diversen geplaatst. De blauwe draad onder bij de tank is
voeding, die van de accu (ook met een aparte zekering) afkomt voor de claxon.
Moet nog een voedingsdraad naar de remlicht schakelaar trekken en alles
aansluiten....
..... |
15/11/17 |
BIJNA KLAAR...

En uiteindelijk het bestaande gereedschapsbakje
onder de buddyseat van de Sparta Sport met bedrading, 7A zekering en accu
gevuld. Accu was makkelijk, want die had ik er al in. Twee gebruikers (claxon
en remlicht) gaan via de accu, de rest gaat met de stroomregelaar op de
toevoer van de dynamo in de 12V Kokusan ontsteking. Daarna kan de
buddyseat weer geplaatst worden. Nu nog onder de tank de bobine sleutelen
en aansluiten. Evenzo de claxon...
COMMENT
Er is wel voor gezorgd, dat de stroomregelaar
goed aan de massa is gemonteerd, want eventueel een teveel aan stroom,
wat niet gebruikt wordt, moet via de massa afvloeien, Dus bv. het dimlicht,
achterlicht, eventueel km teller verlichting gebruiken samen bv.25+5+3W=33Watts.
Dan moet 80W-33W=47Watts via de stroomregelaar naar de massa afvloeien.
Dat houdt in, dat je altijd met licht aan moet starten, anders wordt de
stroomregelaar snel te heet, vandaar goed koelen aan de massa.
..... |
27/11/17 |

De ELECTRONIC transfers van Pelders zijn binnen
en meteen weerszijden op de achterspatbord van de Sparta aangebracht.
Jammer , dat ze niet duo zijn, dwz. een in spiegelbeeld.
Ook meteen een extra massadraad voor de bobine
aangebracht. Massa voor de ontsteking en bobine is ontzettend belangrijk
voor een goede werking.
Ontsteking staat nu
op tijd en een prima vonk...
..... |
04/12/17 |
Schakelaar bij accu gemaakt. Deze schakelaar
zet de accu gedurende langere stilstand buiten bedrijf .
Dit om leeg lopen van de accu via de stroomregelaar
te voorlomen...
Wel in de stilstand periode de accu om de maand
regelmatig even bijladen,
of er een zg. druppelaar aanhangen.
..... |
07/12/17 |

EN TENSLOTTE...
Massa is ontzettend belangrijk bij een elektronische
ontsteking. Bij doormeten met een digitale ohmmeter stuitte ik op verschillende
waarden. Bij de ontstekingsplaat en blok mat ik 0.01 Ohm. Verderop bij
de stabiliteitsbevestigingsbout (aan de cilinder), waar de massa van de
bobine op zat, was het 0,03 Ohm en op de koplamp van de voorvork was het
zelfs 0.07 Ohm. Dus extra massadraad van de ontstekingsplaat af getrokken,
door de oude plek in het blok van de bougie kabel heen en aan de stabiliteitsbevestigingsbout
gemonteerd. Nu had ik bij de koplamp en bobine ook 0.01 Ohm. Voor de CDI
zeer belangrijk. De bobine kon aan een bout onder de tank gemonteerd worden.
1=Massa bobine, 2=Massa koplamp. Zal ook de Zundapp
ook nog eens doormeten...
..... |
© Copyrights Freetimeweb |
|