F R E E T I M E W E B
T R A N S P O R T S - C O L L E C T I O N


2010
2011 <-> 2019
1973 SPARTA SPORT 3/4V
Motor,Reparatie en Onderhoud

 
NORMALE ONDERHOUDS- EN REPARATIELIJST VAN MOTOR
JAAR 2011

23/11/11
Begonnen met de Tuning (opvoeren) van de Sachs motor en dus de cylinder en zuiger met aanverwante werkzaamheden gedemonteerd. Een specialist, die bij Spartabromfietsclub zit, neemt de cylinder en zuiger onder handen. Dus vergroten en polijsten van de uitlaat- en spoelpoorten plus inkorten van de zuiger. Aan de cylinderkop hoeft niets te gebeuren.
Wordt dus sneller en ook misschien sterker in laag toerental.
 

28-11-2011 Cylinder met zuiger voor tuning weggebracht
.....
JAAR 2012

12/03/12
Cylinder met zuiger weer op de Sparta gemonteerd. Moest zelf een voetpakking van klingerit maken (te bestellen bij de garage of autoshops), omdat de spoelpoorten uitgeboord waren en dus de pakking wat wijder op die plaatsen zijn moest. Tunen is gebeurd met afvlakken van de zuiger voor, links en rechts. Zal iets minder kompressie zijn, maar komende proefrit zal dat uitwijzen.
 

Cylinderkop 3 dagen in de Euro95 en hij is schoon.
Daarna met hittebestendig Rust-OLeum 750° Hard Hat
aluminium verf gespoten en in de oven gedroogd en gemoffeld.

Zuiger is op aangegeven plaatsen dieper ingevijld,
en vervroeg je spoel- en uitlaatpoort. Hoe diep
is afhankelijk de zuigerkopdikte en verhouding
met spoel- en uitlaatpoort.

Cylinder is moeilijk te bewerken, vandaar deze keuze.
Alleen de spoelpoorten in voet zijn gemakkelijk
wijder te maken. Let op! Voldoende ruimte
voor de voetpakking overlaten.


Rust-OLeum 750° Hard Hat
aluminium verf 
 
Verkrijgbaar bij www.uwgereedschap.nl

Spuitpistoolgreep speciaal voor spuiten met spuitbus.
 
Verkrijgbaar bij
Conrad (Sprayboy SP20)
.........

20/04/12
.....
\
1

2
OP Marktplaats een 17mm BING Carburateur zonder verstelbaresproeier gekocht.
.....

27/04/12
.....
   

3
      De 17mm Bing carburateur passend gemaakt, dwz. bij foto 1
      boven 5mm bij pijl ingekort en de verdikking vlak geslepen,
anders te weinig ruimte tussen de motor en het  frame.
Foto 2 bij de pijl is de rand vlak geslepen, ander is de 
diameter te groot voor het gat van  de 19mm  slang.  Het 
aansluitrubber op foto 3 is van Neopreen  gemaakt.  Kan  behoorlijk tegen benzine, hitte en uitdroging.  Twee  stukken  slang,  een  van ca.4cm, 25mm binnendiameter  en  een  van  19mm  buitendiameter en lang ca.2 cm. Die  van 19mm in de 25mm slang drukken  en  voila  een   aansluitstuk.  De  Bing  past  er  nu precies in en  er  is  ruimte  voor  een  flexible aanzuigrubber, kan er net tussen.  Tijdens  de  montage  van de  Bing  gelijk het aanzuigrubber meenemen, het vouwt dan zo in elkaar  en
hup gemonteerd. Daarna  de  slangklemmen vastzetten. Niet vergeten,  om  van  de  luchtfilterkap in het frame,  de  beide plastic pijpjes te verwijderen.  Dit  om  een ruimere  aanvoer van lucht te krijgen. Maandag   een   toerrit,  ben  benieuwd . Ook  de   rechter  motorsteunbeugel  naar  buiten omgezet, anders zat deze tegen  de  carburateur  aan.
NB. Motor niet veel sneller, maar  veel  feller,  gebruikt  ook meer benzine en is sterker tegen de wind in. Rijdt prima!
.....

18/06/12
.....
Gietspanningscheuren in deksel bijJG Metaalaluminium gelast.
.....
JAAR 2013


09/03/13

Begonnen met de montage van de snelle cylinder. Zuiger montage met nieuwe pistonpen en borgringen.
Cylindervoet met vloeibarepakking gemonteerd en de reeds daar te voren de langere steunstangen aan de cylinder bevestigd.
De carburateur paste er niet op, dus plastic plaatje weggehaald, maar nog een steeds kier bij de pakking.
Dan maar dus een dunnere pakking, maar dat is net aan. Waarschijnlijk moet de carburateurkap wat ingekort worden.
NB. Monteer eerst de zuiger met de zuigerveren in de cylinder en daarna op de drijfstang zetten met de pistonpen en borgveertjes.
(Vergeet NIET om de ruimte rondom de krukas met een poetsdoek of papier af te dichten,
zodat de pistonpen-borgveer er met de montage NIET in de carterruimte kan vallen)
.....



10/03/13
Kleplichter met koperen ring in kop gemonteerd, en aan kabel aangesloten. bougie geplaatst.
Carburateurkap met 3 mm ingekort en pasgemaakt met dremelslijpsteentje en diamantschijfje.
Onderkant van de kap zover mogelijk afgeslepen, om aanraking met motorblok te voorkomen.
De borgveer in de bankschroef gezet en met een klein hamertje voorzichtig holler getikt.
De carburateur gereinigd en met originele dikke pakking gemonteerd.


11/03/13
Benzineslang met filter geplaatst.
Carburateurgasschuif gemonteerd en aan kabel gemonteerd. Gasschuif afgesteld.


12/03/13
Gaskabel aan hendel gemonteerd en afgesteld. Nieuwe voorbocht (pijp 6079) van  gemonteerd.
Motor proefgedraaid en stationair afgesteld. Afdichtingringetje van sproeier is stuk.
Motor 500 Km inrijden...


04/04/13
Vandaag proefrit gemaakt. Wat was het stervens koud met die NO windkracht 6. Snelheid op 40Km/uur gehouden en snel overschakelen.
Eerst  de  scherpe  kantjes  in  200Km  eraf  rijden,  daarna  wat  varieren  in  snelheid.
Als deze cylinder los is, dan is het een snelle brommer geworden, want er zit power in.

25/04/13

Als troost van de Honda Noordwijker bloembollenrit, gisteren op de Sparta Sport (inrijden)
mijn eigen bloembollenrit in de kop gereden. Daar stonden ook heel wat velden in de kleur.
Motor loopt prima, maar in de dagen daarna werd optrekken slechter
(inhouden, hoesten, enz.). Heb de gasnaald een tandje laten zakken.
Denk dat de hoofdsproeier niet helemaal goed meer is, waar-
schijnlijk ruimer geworden. Ga deze proberen te vervangen.
.....


27/05/13
....
Vandaag wel de km gedraaid, maar met een beroerd lopende motor.
Thuisgekomen de carb eraf gegooid en raad eens.
De 2de brommer met een losgelopen hoofd/naaldsproeier en een tank benzine kwijt.
Na reparatie was de proefrit weer als vanouds. De Sparta reed prima. Ook weer opgelost...
.....

30/05/13
....
En vandaag nog meer gedaan. De uitlaat van de Sparta eraf gehaald, was bang,
dat er olie in zou zitten van de 27 mei rit, waar ik een hele tank benzine kwijt raakte door een losse naald/hoofdsproeier.
Zat niets in. Ook niet dichtgekoekt...
.....

19/08/13
....
Jamarcol snelle uitlaatdemper gedemonteerd en originele uitlaatdemper erop gezet.
Voorontsteking terug naar 2mm gezet. Punten gekontroleerd.
Uitlaatdemper uitgelijnd, nieuwe pakkingring gemonteerd.
Schokbrekers achter opnieuw vastgezet.
.....
WINTERREPARATIE  2013 / 2014
  JAAR 2014


30/03/14
Wilde toch de koppelings- en versnellingskabel achterom monteren, dus deksel eraf, breekt !@#$%^&*()~de
schakelpenstift af. Waarschijnlijk moet hele motor nu weer uit elkaar.
Wordt dit jaar denk ik niet meer rijden met de Sparta...


13/04/14
.....

Motor maar weer gedemonteerd. Wat'n kaal gezicht zo.
Sprak Maarten Koudijs op beurs van Heerhuguwaard van 13 April en die wil de schade wel herstellen.
Hij had het idee, om een massieve stift te draaien en dan deze binnen in de motor een met zelfborgende moer vast te zetten.
Dus dat wordt een ritje wegbrengen...
.....


18/04/14
.....
Motor voor reparatie naar Maarten Koudijs weggebracht...
Ik heb er zelf GEEN tijd voor!
.....


08/05/14
 .....

Motor bij Maarten Koudijs gerepareerd opgehaald. De motor kan weer worden ingebouwd.
Zit nu weer een nieuwe schakelpen in. Het afgebroken stukje van de oude schakelpen zat tussen de
koppelingsplaten in, dus maar goed, dat hij dat vermoedde, want ik zelf had daar niet op gekomen.
.....


09/05/14
.....
Vandaag de motor weer onder de Sparta Sport gebouwd, ketting omgelegd en afgesteld,
cylinder+overmaatzuiger gemonteerd, en verdere montage van carburateur en bedieningskabels.
We kunnen weer rijden...
....


18/06/14
....
!@##$%^&*() Warmloper gehad. Net op tijd vrij getrokken.
Volgas tegen een harde wind, dat trok de motor makkelijk, kan nog niet!
....


20/06/14
....
Proefrit van 90Km gemaakt, motor reageert toch prima met optrekken, geen getikker, of ander geluiden uit de motor.
PFFFF!! geen schade opgelopen...
Km Tellerstand nu op 475Km...
....


06/07/14

Kleplichterbeugeltje afgebroken en met klinknagel gerepareerd...
....


16/07/14


 
Inmiddels 2x warmloper gehad. De eerste keer volgas tegen de harde wind in op een stand van 376Km.
De tweede keer was de zelfgemaakte gele aansluitmof van neopreen door de tijd, van de hitte van de cy-
linder zacht geworden en van spruitstuk afgegleden, wel nog er tegen aan blijven hangen en dus het meng-
sel veel te arm. Dus voortaan ieder jaar een nieuwe aansluitmof maken...

Daarop de motor weer gedemonteerd  (cylinder+zuiger), maar geen schade gezien.
Motor weer kompleet gebouwd, en rijden maar weer...

Proefrit is prima verlopen, alleen zonder claxon, accu leeg !!!
...



31/07/14

 
Zuiger (0,04 speling) en cylinder getuned
, ingereden en gereed voor de toertritten....

.. ..

WINTERREPARATIE 2014 / 2015
JAAR 2015


21/08/15

Sparta uitlaatdemper gedemonteerd en een Zundapp snelle uitlaat met fluitdemper gemonteerd.
Schotjes van fluitdemper halfopen met een schroevedraaier en hamer getikt...
Liep meteen 60Km/uur...
...


04/09/15

Echt een dag vandaag, om lekker te sleutelen aan je hobby. De 4kante cylinder gedemonteerd. Moet naar de vlakbank bij Westra in Alkmaar, om een 0,5mm afgevlakt te worden. Dit om de kompressie te verbeteren. Omdat dat wel even kan duren, heb ik de snelle cylinderset met de 17mm carburateur er weer op gezet. De zuiger is getuned bij de uitlaat- en spoelpoorten. Bij de inlaatpoort is de rok ingekort. Zal weer meer gebruiken, maar zoals de Duitsers zeggen, dass ist mir ganz egal. Beter linker zijdeksel gemonteerd (met minder speling in de schakelas) en de koppelings- en versnellingskabel naar achteren omgelegd. Het zal mij samen met de nu snelle Zundapp uitlaat benieuwen, wat de brommer nu doet...


 

JAAR 2016


31/03/16



 
De ronde snelle cylinder met zuiger was versleten, bleek een IMI te zijn, dus de vierkante cylinder weer weggebracht voor honen en een nieuwe zuiger en zuiger tevens getuned. De kop van de cylinder kon niet bij Westra met een 0,5mm afgevlakt worden. De cylinder kon niet opgespannen worden. De 17mm Bing, die ik had van nieuwe onderdelen voorzien en tevens met nieuwe aansluithoes gemonteerd. Deze moet nog zilver gekwast worden en dan kunnen we met inrijden beginnen. Nieuwe punten gemonteerd en afgesteld


13/04/16

De kop is eraf. De Sparta Sport met nieuwe overmaatzuiger en carburateur heeft vandaag de eerste KM achter de rug. Vervelende klus, dat inrijden, maar ja met een 4/100 cylinder/zuigerspeling moet je wel. Snelheid 35Km/u en 1:40 mengsmering. Ben ik nog wel even mee zoet...
...


19/04/16

Vandaag naar Dinxperlo geweest. Ophalen van Sachs 4bak. Mooie rit heen en weer. De TomTom stuurde de auto zelfs via Duitsland naar de plaats van bestemming. Aangekomen op de bestemming zag ik, dat het blok er piekfijn uitzag. Op de vraag, of hij nog aan de zijdeksels en schakelpook kon komen, ging er een doos open en daar lagen zij in. Hij wilde, om meer te vangen, de motor in delen verkopen. Met € 50,00 extra werd de koop gesloten en ik was een mooi blok rijker voor € 300,00. Blok is gereviseerd uit oude voorraden. Hij had bij een DKW bedrijf gewerkt en die brommers hadden er ook een Sachs onder hangen, dus... Mooi klusje voor in de aankomende winter...Het typeplaatje wil ik gaan vernieuwen, maar wie heeft die kaal of nieuw. De gegevens kan ik bij ons in dorp laten graveren...
...


02/05/16

Nagekeken (met spiegels in ruststand) voor Donderdag naar Marken.
Teller met de boormachine in de juiste stand gedraaid.
Koppeling-, voorrem-, kettingspanning (klapperde) gesteld.
Klapperen kwam door los vooraandrijftandwiel.
De borgmoer was losgelopen. Deze weer muurvast gezet.
Sparta heeft Zondag naar Limmen 1:30 gedraaid.
Niet slecht...
...


25/08/16
...

...
Gerepareerd achterwiel weer gemonteerd...
...


17/09/16
Terug van de Westfriesland rit van de Bromfiets Oldtimerclub Blokker bleken er 8x spaken in het achterwiel gebroken te zijn.
De verdikte spaken waren nog steeds heel. Dus weer voor reparatie voor allemaal verdikte spaken...


20/09/16
Achterwiel voor reparatie naar Scooty...


27/09/16
Gerepareerd achterwiel opgehaald en nu met allemaal verdikte spaken gemonteerd...
JAAR 2017


01/08/17

Het opnieuw verpakte en gereviseerde Sparta 4Bak blok met Hammerite S015 zilver gespoten ...
...


12/08/17

Omderkant blok met de kwast in de blanke lak gezet.
De rest van het blok wordt met hitte-, benzine bestendige blanke lak gespoten.
WAAROM? Deze blokken zijn uit een aluminium / magnesium legering gegoten.
We noemen dat composiet. Goedkoper en lichter, dan een aluminium alleen.
Maar wordt in de loop van de tijd door corrosie aangetast en verwoest.
Vandaar in de blanke lak.....
...


25/10/17

 
Weer begonnen met sleutelen, na het ernstige verkeersongeluk met de Honda in Akersloot eind Augustus dit jaar 
zie  Honda

De opnieuw verpakte en gereviseerde 4bak (lekkage door slechte middenpakking van diegene, die hem zogenaamd gereviseerd had met onderdelen uit het toenmalige magazijn, waar hij toen werkte) door Wietse Visser uit EE in Friesland gaat nu onder het Sparta frame gemonteerd worden.

De 3bak begon steeds moeilijker te schakelen. Er was teveel ruimte op de schakelas, die alle versnellingen deed, gekomen.

En een voordeel, weer minder kabels langs het frame. Daarna, maar is later het plan, komt er een elektronische onsteking op!

zie Kokusan


08/11/17

4Bak, cylinder met zuiger, 12mm carburateur, trekstangen en uitlaat gemonteerd.
JAAR 2018


10/07/18

MOTOR WEER UITGEBOUWD. 
Koppelingsplatenhouderlager uitgelopen. !@#$%^&*()!, hoe dat nu weer kan.
Maar hobby kost tijd en geld... Bedrading van de kokusan loskoppelen was eigenlijk nog het meeste werk. Meteen een MOLUX (computer) verbinding toegepast...Motor kaal zonder ontsteking kop en cylinder naar Wietse Visser (sachs revisie) in EE (Friesland) gebracht...


 



17/08/18
29/08/18

MOTOR WEER INBOUWEN...
De opgehaalde Sparta 4bak verleden week bij de Sachsrevisie uit EE opgehaald. Is weer puik in orde. Hoofdlager van koppelingsplatenhouder is vernieuwd, de rest was gelukkig nog goed. Mooi zilver gespoten en met benzine bestendige blanke lak afgewerkt. Weer onder het frame gemonteerd en afgewerkt. Tevens de draden van de Kokusan met een Molux (computerverbinding) aangesloten. Is dan weer makkelijk los te maken.
Het laatste spuitwerk. Schakelgedeelte in de zilververf en blanke lak gezet. Drogen en daarna kan de montage beginnen, 
om de 4bak in te stellen met goed schakelen...Alleen ontsteking nog met de stroboscooplamp afstellen ...


MOLUX STROOM VERBINDING VAN DE KOKUSAN ONTSTEKING

 



06/09/18

WEER GEREED!
Rest nog de proefrit en nastellen...

 



18/05/19

Na een winterstilstand...

DE PROEFRIT!

De proefrit is goed verlopen. Motor kwam mooi op temperatuur. Schakelen ging heel goed en soepel.
Afstellen van een voetbak is heel makkelijk, Niets te maken met moeilijke afstel procedures, maar
gewoon op de standaard met stilstaande motor schakelen, zodanig dat de vergrendeling er iedere
keer vol naar toe gaat en in past.

Motor werd niet heet. Draaide uitstekend op de nieuwe Kokusan ontsteking met accu en stroomregelaar.
En door het 20gram lichtere vliegwiel ook duidelijk veel sneller op toeren en het toerental kwam
hoger, dan met punten. Bij een bepaald toerental kunnen de punten het niet meer bij benen
en gaan zweven. Dat kun je duidelijk horen. Dus een soepel draaiende motor.
De top lag bij deze rit boven de 60Km/uur en dat met een 12mm Bing
carburateurtje. Nog lekker zuinig ook.

Er was 1 minpuntje. Een licht slippende koppeling, ook bij een warme motor.
Dus bij Moped-Garage.net onderstaande besteld:


Hercules Sachs 50 S 501 K 50 MK KX
Supra Kupplung Feder Satz Newfren 20% verstärkt

Hopende, dat dit deze storing opheft!!!!!
 



25/05/19

DRUKGROEP KOPPELINGSVEREN VERNIEUWD


Gisteren kwam de set koppelingsveren uit Duitsland binnen. Deze drukveren zijn 20%
zwaarder. Dus sparta de brug op en de boel met een speciale stuk gereedschap 
gedemonteerd. Koppelingplaten voor alle zekerheid nog gekontroleerd.
Waren prima. Oude drukveren eruit en de nieuwe erin. Samen met
gereedschap gemonteerd en erin gezet.

Rest werk is nog een pakking maken. De pakkingsets, die je koopt , daarvan
is het papier gewoon dood. Beste manier is een rol speciaal pakkingpapier
te kopen. Dat papier leeft zogezegd en dicht beter af, dan die kranten-
dunne pakkingsets. Ik gebruik wel zo'n set als voorbeeld, om
die na te tekenen. 

Proefrit gemaakt, maar de Sachs motor slipt niet meer.
Koppelingshendel gaat ietsjes zwaarder,
maar prima handelbaar.
 



11/07/19

SACHS 4BAK AFGESTELD...

Ik dacht de versnelling goed afgesteld te hebben, maar schakelen van 1 naar 2 gaat zwaar in die zin, dat het lijkt of de versnelling vastzit en dan doorschiet naar de 3de versnelling. Nu stel ik hem zo af, dat hij in zijn eerste bijna pakt 
en dan draai ik de stelmoer zover, dat hij goed in de 1ste versnelling valt. Dan volgens de handleiding de 
stelmoer 8 kantslagen uit draaien en borgen. Maar dan hou ik niet veel draad voor de borgmoer over. 
Terugschakelen geeft geen problemen. Wat is nu de juiste afstelling ??
 
4BAK AFSTELLEN...
 


19/07/19
Een gemakkelijkere afstelling gevonden en mee proefgereden. De stelmoer  zover tegen de 2de versnelling aan draaien, dat je de tanden voelt grijpen. En dan de stelmoer zover terugschroeven, dat de 4bal weer normaal in zijn vrij komt , vastzetten en borgen met een smalle 6mm moer. Geen problemen meer, op- en neerschakelen gaat perfekt...


 


 


© Copyrights Freetimeweb