|
NORMALE ONDERHOUDS-
EN REPARATIELIJST VAN MOTOR |
|
JAAR
2011 |
23/11/11 |
Begonnen met de Tuning (opvoeren)
van de Sachs motor en dus de cylinder en zuiger met aanverwante werkzaamheden
gedemonteerd. Een specialist, die bij Spartabromfietsclub zit, neemt de
cylinder en zuiger onder handen. Dus vergroten en polijsten van de uitlaat-
en spoelpoorten plus inkorten van de zuiger. Aan de cylinderkop hoeft niets
te gebeuren.
Wordt dus sneller en ook misschien sterker
in laag toerental.
28-11-2011 Cylinder met zuiger voor tuning
weggebracht |
..... |
|
JAAR 2012 |
12/03/12 |
Cylinder met zuiger weer op de
Sparta gemonteerd. Moest zelf een voetpakking van klingerit maken (te bestellen
bij de garage of autoshops), omdat de spoelpoorten uitgeboord waren en
dus de pakking wat wijder op die plaatsen zijn moest. Tunen is gebeurd
met afvlakken van de zuiger voor, links en rechts. Zal iets minder kompressie
zijn, maar komende proefrit zal dat uitwijzen.
......... |
20/04/12 |
.....
\
1 |
2 |
OP Marktplaats een 17mm BING Carburateur zonder
verstelbaresproeier gekocht.
..... |
27/04/12 |
.....
|
|
|
|
3
De 17mm Bing
carburateur passend gemaakt, dwz. bij foto 1
boven 5mm bij
pijl ingekort en de verdikking vlak geslepen, |
|
anders te weinig ruimte tussen
de motor en het frame.
Foto 2 bij de pijl is de rand vlak geslepen,
ander is de
diameter te groot voor het gat van de
19mm slang. Het
aansluitrubber op foto 3 is van Neopreen
gemaakt. Kan behoorlijk tegen benzine, hitte en uitdroging.
Twee stukken slang, een van ca.4cm, 25mm binnendiameter
en een van 19mm buitendiameter en lang ca.2 cm.
Die van 19mm in de 25mm slang drukken en voila
een aansluitstuk. De Bing past er
nu precies in en er is ruimte voor een
flexible aanzuigrubber, kan er net tussen. Tijdens de
montage van de Bing gelijk het aanzuigrubber meenemen,
het vouwt dan zo in elkaar en
hup gemonteerd. Daarna de slangklemmen
vastzetten. Niet vergeten, om van de luchtfilterkap
in het frame, de beide plastic pijpjes te verwijderen.
Dit om een ruimere aanvoer van lucht te krijgen. Maandag
een toerrit, ben benieuwd . Ook de
rechter motorsteunbeugel naar buiten omgezet, anders
zat deze tegen de carburateur aan. |
NB. Motor niet veel sneller, maar veel
feller, gebruikt ook meer benzine en is sterker tegen de wind
in. Rijdt prima! |
..... |
18/06/12 |
.....
Gietspanningscheuren in deksel
bijaluminium
gelast. |
..... |
|
JAAR
2013 |
09/03/13 |
Begonnen met de montage van de snelle cylinder.
Zuiger montage met nieuwe pistonpen en borgringen.
Cylindervoet met vloeibarepakking gemonteerd
en de reeds daar te voren de langere steunstangen aan de cylinder bevestigd.
De carburateur paste er niet op, dus plastic
plaatje weggehaald, maar nog een steeds kier bij de pakking.
Dan maar dus een dunnere pakking, maar dat
is net aan. Waarschijnlijk moet de carburateurkap wat ingekort worden.
NB. Monteer eerst de zuiger met de zuigerveren
in de cylinder en daarna op de drijfstang zetten met de pistonpen en borgveertjes.
(Vergeet NIET om de ruimte rondom de krukas
met een poetsdoek of papier af te dichten,
zodat de pistonpen-borgveer er met de montage
NIET in de carterruimte kan vallen)
..... |
10/03/13 |
Kleplichter met koperen ring
in kop gemonteerd, en aan kabel aangesloten. bougie geplaatst.
Carburateurkap met 3 mm ingekort en pasgemaakt
met dremelslijpsteentje en diamantschijfje.
Onderkant van de kap zover mogelijk afgeslepen,
om aanraking met motorblok te voorkomen.
De borgveer in de bankschroef gezet en met
een klein hamertje voorzichtig holler getikt.
De carburateur gereinigd en met originele
dikke pakking gemonteerd. |
11/03/13 |
Benzineslang met filter geplaatst.
Carburateurgasschuif gemonteerd en aan kabel
gemonteerd. Gasschuif afgesteld. |
12/03/13 |
Gaskabel aan hendel gemonteerd
en afgesteld. Nieuwe voorbocht (pijp 6079) van
gemonteerd.
Motor proefgedraaid en stationair afgesteld.
Afdichtingringetje van sproeier is stuk.
Motor 500 Km inrijden... |
04/04/13 |
Vandaag proefrit gemaakt. Wat
was het stervens koud met die NO windkracht 6. Snelheid op 40Km/uur gehouden
en snel overschakelen.
Eerst de scherpe kantjes
in 200Km eraf rijden, daarna wat varieren
in snelheid.
Als deze cylinder los is, dan is het een snelle
brommer geworden, want er zit power in. |
25/04/13 |
Als troost van de Honda Noordwijker bloembollenrit,
gisteren op de Sparta Sport (inrijden)
mijn eigen bloembollenrit in de kop gereden.
Daar stonden ook heel wat velden in de kleur.
Motor loopt prima, maar in de dagen daarna
werd optrekken slechter
(inhouden, hoesten, enz.). Heb de gasnaald
een tandje laten zakken.
Denk dat de hoofdsproeier niet helemaal goed
meer is, waar-
schijnlijk ruimer geworden. Ga deze proberen
te vervangen.
..... |
27/05/13 |
....
Vandaag wel de km gedraaid, maar met een beroerd
lopende
motor.
Thuisgekomen de carb eraf gegooid en raad
eens.
De 2de brommer met een losgelopen hoofd/naaldsproeier
en een tank benzine kwijt.
Na reparatie was de proefrit weer als vanouds.
De Sparta reed prima. Ook weer opgelost...
..... |
30/05/13 |
....
En vandaag nog meer gedaan. De uitlaat van
de Sparta eraf gehaald, was bang,
dat er olie in zou zitten van de 27 mei rit,
waar ik een hele tank benzine kwijt raakte door een losse naald/hoofdsproeier.
Zat niets in. Ook niet dichtgekoekt...
..... |
19/08/13 |
....
Jamarcol snelle uitlaatdemper gedemonteerd
en originele uitlaatdemper erop gezet.
Voorontsteking terug naar 2mm gezet. Punten
gekontroleerd.
Uitlaatdemper uitgelijnd, nieuwe pakkingring
gemonteerd.
Schokbrekers achter opnieuw vastgezet.
..... |
|
WINTERREPARATIE
2013 / 2014 |
|
JAAR
2014 |
30/03/14 |
Wilde toch de koppelings- en
versnellingskabel achterom monteren, dus deksel eraf, breekt !@#$%^&*()~de
schakelpenstift af. Waarschijnlijk moet hele
motor nu weer uit elkaar.
Wordt dit jaar denk ik niet meer rijden met
de Sparta... |
|
13/04/14 |
.....
Motor maar weer gedemonteerd. Wat'n kaal gezicht
zo.
Sprak Maarten Koudijs op beurs van Heerhuguwaard
van 13 April en die wil de schade wel herstellen.
Hij had het idee, om een massieve stift te
draaien en dan deze binnen in de motor een met zelfborgende moer vast te
zetten.
Dus dat wordt een ritje wegbrengen...
..... |
18/04/14 |
.....
Motor voor reparatie naar Maarten Koudijs
weggebracht...
Ik heb er zelf GEEN tijd voor!
..... |
08/05/14 |
.....
Motor bij Maarten Koudijs gerepareerd opgehaald.
De motor kan weer worden ingebouwd.
Zit nu weer een nieuwe schakelpen in. Het
afgebroken stukje van de oude schakelpen zat tussen de
koppelingsplaten in, dus maar goed, dat hij
dat vermoedde, want ik zelf had daar niet op gekomen.
..... |
09/05/14 |
.....
Vandaag de motor weer onder de Sparta Sport
gebouwd, ketting omgelegd en afgesteld,
cylinder+overmaatzuiger gemonteerd, en verdere
montage van carburateur en bedieningskabels.
We kunnen weer rijden...
.... |
18/06/14 |
....
!@##$%^&*() Warmloper gehad. Net op tijd
vrij getrokken.
Volgas tegen een harde wind, dat trok de motor
makkelijk, kan nog niet!
.... |
20/06/14 |
....
Proefrit van 90Km gemaakt, motor reageert
toch prima met optrekken, geen getikker, of ander geluiden uit de motor.
PFFFF!! geen schade opgelopen...
Km Tellerstand nu op 475Km...
.... |
06/07/14 |
Kleplichterbeugeltje afgebroken en met klinknagel
gerepareerd...
.... |
16/07/14 |
Inmiddels 2x warmloper gehad.
De eerste keer volgas tegen de harde wind in op een stand van 376Km.
De tweede keer was de zelfgemaakte gele aansluitmof
van neopreen door de tijd, van de hitte van de cy-
linder zacht geworden en van spruitstuk afgegleden,
wel nog er tegen aan blijven hangen en dus het meng-
sel veel te arm. Dus voortaan ieder jaar een
nieuwe aansluitmof maken... |
Daarop de motor weer gedemonteerd (cylinder+zuiger),
maar geen schade gezien.
Motor weer kompleet gebouwd, en rijden maar
weer...
Proefrit is prima verlopen, alleen zonder
claxon, accu leeg !!!
... |
31/07/14 |
.. .. |
|
WINTERREPARATIE
2014 / 2015 |
|
JAAR
2015 |
21/08/15 |
Sparta uitlaatdemper gedemonteerd en een Zundapp
snelle uitlaat met fluitdemper gemonteerd.
Schotjes van fluitdemper halfopen met een
schroevedraaier en hamer getikt...
Liep meteen 60Km/uur...
... |
04/09/15 |
Echt een dag vandaag, om lekker te sleutelen
aan je hobby. De 4kante cylinder gedemonteerd. Moet naar de vlakbank bij
Westra in Alkmaar, om een 0,5mm afgevlakt te worden. Dit om de kompressie
te verbeteren. Omdat dat wel even kan duren, heb ik de snelle cylinderset
met de 17mm carburateur er weer op gezet. De zuiger is getuned bij de uitlaat-
en spoelpoorten. Bij de inlaatpoort is de rok ingekort. Zal weer meer gebruiken,
maar zoals de Duitsers zeggen, dass ist mir ganz egal. Beter linker zijdeksel
gemonteerd (met minder speling in de schakelas) en de koppelings- en versnellingskabel
naar achteren omgelegd. Het zal mij samen met de nu snelle Zundapp uitlaat
benieuwen, wat de brommer nu doet...
|
|
JAAR
2016 |
31/03/16 |
De ronde snelle cylinder met zuiger was versleten,
bleek een IMI te zijn, dus de vierkante cylinder weer weggebracht voor
honen en een nieuwe zuiger en zuiger tevens getuned. De kop van de cylinder
kon niet bij Westra met een 0,5mm afgevlakt worden. De cylinder kon niet
opgespannen worden. De 17mm Bing, die ik had van nieuwe onderdelen voorzien
en tevens met nieuwe aansluithoes gemonteerd. Deze moet nog zilver gekwast
worden en dan kunnen we met inrijden beginnen. Nieuwe punten gemonteerd
en afgesteld |
|
13/04/16 |
De kop is eraf. De Sparta Sport met nieuwe
overmaatzuiger en carburateur heeft vandaag de eerste KM achter de rug.
Vervelende klus, dat inrijden, maar ja met een 4/100 cylinder/zuigerspeling
moet je wel. Snelheid 35Km/u en 1:40 mengsmering. Ben ik nog wel even mee
zoet...
... |
19/04/16 |
Vandaag naar Dinxperlo geweest. Ophalen van
Sachs 4bak. Mooie rit heen en weer. De TomTom stuurde de auto zelfs via
Duitsland naar de plaats van bestemming. Aangekomen op de bestemming zag
ik, dat het blok er piekfijn uitzag. Op de vraag, of hij nog aan de zijdeksels
en schakelpook kon komen, ging er een doos open en daar lagen zij in. Hij
wilde, om meer te vangen, de motor in delen verkopen. Met € 50,00
extra werd de koop gesloten en ik was een mooi blok rijker voor €
300,00. Blok is gereviseerd uit oude voorraden. Hij had bij een DKW bedrijf
gewerkt en die brommers hadden er ook een Sachs onder hangen, dus... Mooi
klusje voor in de aankomende winter...Het typeplaatje wil ik gaan vernieuwen,
maar wie heeft die kaal of nieuw. De gegevens kan ik bij ons in dorp laten
graveren...
... |
02/05/16 |
Nagekeken (met spiegels in ruststand) voor
Donderdag naar Marken.
Teller met de boormachine in de juiste stand
gedraaid.
Koppeling-, voorrem-, kettingspanning (klapperde)
gesteld.
Klapperen kwam door los vooraandrijftandwiel.
De borgmoer was losgelopen. Deze weer muurvast
gezet.
Sparta heeft Zondag naar Limmen 1:30 gedraaid.
Niet slecht...
... |
25/08/16 |
...
...
Gerepareerd achterwiel weer gemonteerd...
... |
17/09/16 |
Terug van de Westfriesland rit
van de Bromfiets Oldtimerclub Blokker bleken er 8x spaken in het achterwiel
gebroken te zijn.
De verdikte spaken waren nog steeds heel.
Dus weer voor reparatie voor allemaal verdikte spaken... |
20/09/16 |
Achterwiel voor reparatie naar
Scooty... |
27/09/16 |
Gerepareerd achterwiel opgehaald
en nu met allemaal verdikte spaken gemonteerd... |
|
JAAR 2017 |
01/08/17 |
Het opnieuw verpakte en gereviseerde Sparta
4Bak blok met Hammerite S015 zilver gespoten ...
... |
12/08/17 |
Omderkant blok met de kwast in de blanke lak
gezet.
De rest van het blok wordt met hitte-, benzine
bestendige blanke lak gespoten.
WAAROM? Deze blokken zijn uit een aluminium
/ magnesium legering gegoten.
We noemen dat composiet. Goedkoper en lichter,
dan een aluminium alleen.
Maar wordt in de loop van de tijd door corrosie
aangetast en verwoest.
Vandaar in de blanke lak.....
... |
25/10/17 |
|
Weer begonnen met sleutelen,
na het ernstige verkeersongeluk met de Honda in Akersloot eind Augustus
dit jaar
De opnieuw verpakte en gereviseerde
4bak (lekkage door slechte middenpakking van diegene, die hem zogenaamd
gereviseerd had met onderdelen uit het toenmalige magazijn, waar hij toen
werkte) door Wietse Visser uit EE in Friesland gaat nu onder het Sparta
frame gemonteerd worden.
De 3bak begon steeds moeilijker
te schakelen. Er was teveel ruimte op de schakelas, die alle versnellingen
deed, gekomen.
En een voordeel, weer minder
kabels langs het frame. Daarna, maar is later het plan, komt er een elektronische
onsteking op!
|
|
08/11/17 |
4Bak, cylinder met zuiger, 12mm carburateur,
trekstangen en uitlaat gemonteerd. |
|
JAAR
2018 |
10/07/18 |
MOTOR WEER UITGEBOUWD.
Koppelingsplatenhouderlager uitgelopen. !@#$%^&*()!,
hoe dat nu weer kan.
Maar hobby kost tijd en geld... Bedrading
van de kokusan loskoppelen was eigenlijk nog het meeste werk. Meteen een
MOLUX (computer) verbinding toegepast...Motor kaal zonder ontsteking kop
en cylinder naar Wietse Visser (sachs revisie) in EE (Friesland) gebracht...
|
17/08/18
29/08/18 |
MOTOR WEER INBOUWEN...
De opgehaalde Sparta 4bak verleden week bij
de Sachsrevisie uit EE opgehaald. Is weer puik in orde. Hoofdlager van
koppelingsplatenhouder is vernieuwd, de rest was gelukkig nog goed. Mooi
zilver gespoten en met benzine bestendige blanke lak afgewerkt. Weer onder
het frame gemonteerd en afgewerkt. Tevens de draden van de Kokusan met
een Molux (computerverbinding) aangesloten. Is dan weer makkelijk los te
maken.
Het laatste spuitwerk. Schakelgedeelte in
de zilververf en blanke lak gezet. Drogen en daarna kan de montage beginnen,
om de 4bak in te stellen met goed schakelen...Alleen
ontsteking nog met de stroboscooplamp afstellen ...
MOLUX STROOM VERBINDING VAN DE KOKUSAN ONTSTEKING
|
06/09/18 |
WEER GEREED!
Rest nog de proefrit en nastellen...
|
18/05/19 |
Na een winterstilstand...
DE PROEFRIT!
De proefrit is goed verlopen. Motor kwam mooi
op temperatuur. Schakelen ging heel goed en soepel.
Afstellen van een voetbak is heel makkelijk,
Niets te maken met moeilijke afstel procedures, maar
gewoon op de standaard met stilstaande motor
schakelen, zodanig dat de vergrendeling er iedere
keer vol naar toe gaat en in past.
Motor werd niet heet. Draaide uitstekend op
de nieuwe Kokusan ontsteking met accu en stroomregelaar.
En door het 20gram lichtere vliegwiel ook
duidelijk veel sneller op toeren en het toerental kwam
hoger, dan met punten. Bij een bepaald toerental
kunnen de punten het niet meer bij benen
en gaan zweven. Dat kun je duidelijk horen.
Dus een soepel draaiende motor.
De top lag bij deze rit boven de 60Km/uur
en dat met een 12mm Bing
carburateurtje. Nog lekker zuinig ook.
Er was 1 minpuntje. Een licht slippende koppeling,
ook bij een warme motor.
Dus bij Moped-Garage.net onderstaande besteld:
Hercules Sachs 50 S 501 K 50 MK KX
Supra Kupplung Feder Satz Newfren 20% verstärkt
Hopende, dat dit deze storing opheft!!!!!
|
25/05/19 |
DRUKGROEP KOPPELINGSVEREN VERNIEUWD
Gisteren kwam de set koppelingsveren uit Duitsland
binnen. Deze drukveren zijn 20%
zwaarder. Dus sparta de brug op en de boel
met een speciale stuk gereedschap
gedemonteerd. Koppelingplaten voor alle zekerheid
nog gekontroleerd.
Waren prima. Oude drukveren eruit en de nieuwe
erin. Samen met
gereedschap gemonteerd en erin gezet.
Rest werk is nog een pakking maken. De pakkingsets,
die je koopt , daarvan
is het papier gewoon dood. Beste manier is
een rol speciaal pakkingpapier
te kopen. Dat papier leeft zogezegd en dicht
beter af, dan die kranten-
dunne pakkingsets. Ik gebruik wel zo'n set
als voorbeeld, om
die na te tekenen.
Proefrit gemaakt, maar de Sachs motor slipt
niet meer.
Koppelingshendel gaat ietsjes zwaarder,
maar prima handelbaar.
|
11/07/19 |
SACHS 4BAK AFGESTELD...
Ik dacht de versnelling goed afgesteld te
hebben, maar schakelen van 1 naar 2 gaat zwaar in die zin, dat het lijkt
of de versnelling vastzit en dan doorschiet naar de 3de versnelling. Nu
stel ik hem zo af, dat hij in zijn eerste bijna pakt
en dan draai ik de stelmoer zover, dat hij
goed in de 1ste versnelling valt. Dan volgens de handleiding de
stelmoer 8 kantslagen uit draaien en borgen.
Maar dan hou ik niet veel draad voor de borgmoer over.
Terugschakelen geeft geen problemen. Wat is
nu de juiste afstelling ??
|
19/07/19 |
Een gemakkelijkere afstelling
gevonden en mee proefgereden. De stelmoer zover tegen de 2de versnelling
aan draaien, dat je de tanden voelt grijpen. En dan de stelmoer zover terugschroeven,
dat de 4bal weer normaal in zijn vrij komt , vastzetten en borgen met een
smalle 6mm moer. Geen problemen meer, op- en neerschakelen gaat perfekt... |