F R E E T I M E W E B
T R A N S P O R T S - C O L L E C T I O N


2010
2010 <-> 2020
1973 SPARTA SPORT 3V
Reparatie en Onderhoud

 
NORMALE ONDERHOUDS- EN REPARATIELIJST (VERLENGSTUK VAN DE RESTAURATIE)

08/11/10

Stelbout voor gaskabel bij gashendel gemonteerd.
Uitlaatbocht tot 360mm ingekort. Verder ging niet vanwege demper / rempedaal tussenruimte.


 
Iemand is zo stom geweest, om het draadeind van
de krukas, waar de moer overheen moet om het 
vliegwiel vast te zetten, met een centerpunt te bor-
gen (heel link dat slaan met een hamer, de kru-
kas kan krom gaan).

 
Getracht de voorontsteking te verstellen, maar dat ging niet vanwege vastzitten van de grondplaat. 
Verder waren de stelpunten (om de kontaktpunten te stellen) op de grondplaat afgebroken, 

Motor moet gereviseerd worden. Ga een afspraak hiervoor maken.
.....

11/11/10

Afspraak voor motorrevisie gemaakt.
Demontage van: - Uitlaat
- Achterrem
- Achterwiel
- Kettingkast
- Bedrading
- Bedieningskabels
- Motor
.....

18/11/10
Van de motor linkerzijdeksel verwijderd, met dremel en dianmantschijfje het gestuikte gedeelte van de as weggeslepen (as is nu weer mooi rond) en daarna het vliegwiel eraf getrokken.

Onstekingsgrondplaat gedemonteerd en rand iets afgevijld, zodat de grondplaat nu goed verstelbaar is.


21/11/10
Motor naar de beurs in Heerhugowaard bij Maarten Koudijs van de Spartabromfietsclub gebracht.
Deze zal de motor kompleet reviseren. Tevens de ontstekingsgrondplaat met goede stelnokken  meegeleverd, om de punten te verstellen en een vliegwiel.
Extra grondplaatboutjes en vliegwielmoer met ring apart meegeleverd.
 
Aanwijsbare klachten: - Koppeling gaat zwaar
- Trapasspeling
- Krukas zijdelingse speling
  JAAR 2011

30/03/11
De op Marktplaats gekochte 3V achterbrug nagekeken, voetrempedaal gat in frame uitgevijld en pas gemaakt. Nieuwe messingbus pas in gat gemaakt. Morgen 31/03 wordt de achterbrug  naar Jeroen Wiedijks straalbedrijf  gebracht, voor stralen  en  poedercoating.

04/04/11
3V achterbrug op 31-03-11 weer opgehaald. Naden extra behandeld met antiroest en met spuitbus (zwart) afgewerkt. De achterbrug is klaar voor montage in het frame.

26/04/11


Sparta weer op de heftafel gezet en de oude 2V achterbrug gedemonteerd.


Middenbokbeugel voor standaard pas gemaakt.
3V middenbok is iets langer naar onderen toe.
Zie de slijpranden!
De standaard loopt nu niet meer tegen de randen vast.


Met de standaard erop bleek er tussenruimte te zijn,
daarom een extra opvulplaat erop gemonteerd,
zodat de standaard goed aansluit.


 Wederom heeft Geert van der Heide het rempedaal voor
mij aangepast, door een verschoven rechterhendel
meer naar binnen weer vast te lassen.

Dit vanwege de kleinere ruimte, waar de remstang
zich bevond (vastlopen tegen zijkant achterbrug).
.....


27/04/11


Daar de motor en achterbrug er toch af zijn, maar meteen begonnen een
aantal onderdelen bij Galvano te laten verchromen, anders moet het
later weer gedemonteerd worden. Dit scheelt een hoop werk.
..........

11/05/11

Bij hobbyist in Friesland een koplamp met kap gekocht, deze tussen de voorvork pas
gemaakt en dmv. inkloppen van de achterzijkanten met twee gleuven bewerkt.


De kap laten beitsen bij Galvano. (Zie 18/11)
 .....


14/05/11


Op de Beurs in Barneveld een goede koplamprand met unit gekocht.

.....

16/05/11


Nieuwe gestraalde en gepoedercoate 3V achterbrug gemonteerd
en afgesteld. Bij de achteras zit een extra plaatopvulling
(hulpstuk) voor vrijdraaien achterwiel.
 
Nieuw verchroomde onderdelen,  voetrempedaal en motorsteunen gemonteerd


De meeste veilige en snelle manier van voetrempedaalas borging
.....

17/05/11


De gebeitste koplampkap bij Galvano opgehaald, geschuurd en gepolijst.
Daarna koplampinsparingen met staalplamuur gladgemaakt
en kap in de primer gespoten.
.....

22/05/11


 


 


Door de zijsteunen van de koplamp iets wijder te buigen, kon de iets grotere zwartgespoten koplamp ertussen geplaatst worden.

De KM Teller (die uit de Berini Jeunesse kwam) in de lamp zit vlak tegen het stuur aan, maar heel goed zichtbaar.

De kap met een nieuw Vetta glas gemonteerd. De moertjes vastgezet met een druppel lijm. De boutjes bovenop de kap moeten nog zwart gepenseeld worden.

De kap bleek niet helemaal vast te zitten en dus aan de binnenrand met zwart isolatieband (in smal strookje) opgevuld, zodat de koplamprand de kap goed aandrukt.

Er zat geen fitting bij de koplamp in Barneveld, dus er een in de goede maat gekocht, die in de unit paste. Fitting wordt dmv. veertje in de unit vastgehouden en dat werkt prima. Bedrading van de originele koplamp overgezet. Nu nog een lamp 6v 15/15w bestellen en het is kompleet.

Later het Vettaglas aan de binnenkant van de kap gemonteerd.

.....

06/06/11

Op 6 Juni s'avonds heeft Maarten Koudijs de motor gebracht. SERVICE! We hebben deze er samen ondergezet, aangesloten en de koppeling en versnelling afgesteld. Daarna de uitlaatdemper en weer opnieuw het achterwiel met ketting, kettingkast, remmen ea. gemonteerd. Ook nog een rubberen vangstrip aan achterste spatbord gemaakt. Dit ter bescherming van het motorblok. Toen was het s'avonds 22.30 uur en Maarten is weer naar huis gegaan. We hebben samen heel wat op bromfietsgebied afgepraat. Toch ook weer een hoop van opgestoken. Er worden nieuwe foto's gemaakt, samen met de verchroomde onderdelen, die er nu opzitten. Het is een plaatje van een bromfiets geworden geworden. Mag ook wel na een jaar sleutelen en wachten.
.....

07/06/11
DE LAATSTE FOTO'S
Een proefrit rondom het dorp gemaakt, met noch wat nastellen van de versnellingen. Koppeling werkte lekker licht. Motor trekt prima op. Een heel verschil met een  . De motor is met een exportuitvoering van het vliegwiel en afstelling iets feller geworden, mede ook door de grote ingekorte 32mm uitlaat. De snelheid kwam uiteindelijk op 50Km uit. Tegen een stevige wind in kwam de Sparta op ruim 40Km uit. Met een hand sturen ook geen trillen in het stuur. Rijdt lekker rustig en stabiel over de weg..Misschien, dat er nog eens een iets lager stuur op komt. De eerste 10Km zitten er op!
.....

25/06/11

Tja, die koekebakker, die deze bromfiets al eerder in elkaar zette, had vergeten, om de borgmoer van het balhoofd vast te zetten.  Ik loop nu alles maar even goed na.  Morgen een toerrit, dus . . . . . 
Vetta glas zit nu binnenin de koplampkap, ipv. er bovenop. Dat, werd mij aangeraden, voorkomt stukgaan.
.....

23/07/11

Vandaag een remlichtschakelaar gemonteerd. Deze is van het trekveertype in rust uit. Schakelaar aan de onderkant van het plaatje van de achterbrug vastgezet. Moertjes met bodycoating geborgd (ingesmeerd met kwastje). De trekveer van de schakelaar met een plaatje/haakje en kabelklem op de remstang geschoven en op afstand vastgezet. Werking van de schakelaar met een Ohmmeter gekontroleerd. Remlicht werkt!
 

Verkrijgbaar bij Cartal Schagen

03/09/11

De nieuwe uitlaat van JAMARCOL is gemonteerd (model politie Ulm). Voegt niet zoveel waarde toe aan de prestaties. Maar met de geplande tuning deze winter zullen de prestaties sterk toenemen. Verder een digitale snelheidsmeter gemonteerd en afgesteld.

23/11/11
Begonnen met de Tuning (opvoeren) van de Sachs motor en dus de cylinder en zuiger met aanverwante werkzaamheden gedemonteerd. Een specialist, die bij Spartabromfietsclub zit, neemt de cylinder en zuiger onder handen. Dus vergroten en polijsten van de uitlaat- en spoelpoorten plus inkorten van de zuiger. Aan de cylinderkop hoeft niets te gebeuren.
Wordt dus sneller en ook misschien sterker in laag toerental.
 

28-11-2011 Cylinder met zuiger voor tuning weggebracht
.....
  JAAR 2012

05/03/12

Vandaag de geprepareerde cylinder en zuiger in Vijfhuizen opgehaald. Benieuwd, wat dat wordt.
.....

12/03/12

Cylinder met zuiger weer op de Sparta gemonteerd. Moest zelf een voetpakking van klingerit maken (te bestellen bij de garage of autoshops), omdat de spoelpoorten uitgeboord waren en dus de pakking wat wijder op die plaatsen zijn moest. Tunen is gebeurd met afvlakken van de zuiger voor, links en rechts. Zal iets minder kompressie zijn, maar komende proefrit zal dat uitwijzen.
 

Cylinderkop 3 dagen in de Euro95 en hij is schoon.
Daarna met hittebestendig Rust-OLeum 750° Hard Hat
aluminium verf gespoten en in de oven gedroogd en gemoffeld.

Zuiger is op aangegeven plaatsen dieper ingevijld,
en vervroeg je spoel- en uitlaatpoort. Hoe diep
is afhankelijk de zuigerkopdikte en verhouding
met spoel- en uitlaatpoort.

Cylinder is moeilijk te bewerken, vandaar deze keuze.
Alleen de spoelpoorten in voet zijn gemakkelijk
wijder te maken. Let op! Voldoende ruimte
voor de voetpakking overlaten.


Rust-OLeum 750° Hard Hat
aluminium verf 
 
Verkrijgbaar bij www.uwgereedschap.nl

Spuitpistoolgreep speciaal voor spuiten met spuitbus.
 
Verkrijgbaar bij
Conrad (Sprayboy SP20)
.....

19/03/12

Voorwielagers vernieuwd. Wiel draaide niet echt lekker. Cups en conen waren nog goed, maar heb verleden jaar gebruikte goed uitziende kogels erin gedaan. Bleek toch niet goed en nu nieuwe kogels vanHolland Bike Shopgemonteerd en afgesteld. Massieve chromen voorspatbordbeugels naar Galvano gebracht (waren ingekort voor 17" wiel).
.....

29/03/12

Verchroomde voorspatbordbeugels bij GALVANO opgehaald.
.....

30/03/12
Nieuwe massieve verchroomde beugels gemonteerd en wiel in voorvork gehangen en afgesteld.
Na alles nagelopen hebbende is de proefrit gemaakt.
Motor is onderin niet sterker geworden, bovenin (hoger toerental) wel. KMteller (60) vervangen door de eerste originele, want de snelheid kwam boven 60Km uit (werkelijk snelheid=54Km digitaal).

Op zijn eindtoerental hield de motor in, zal wel kwestie van sproeier of naald zijn. De naald een standje hoger hielp niet, dus wordt het een andere  sproeier. Even de juiste sproeiermaat opvragen (of verstelbare sproeier). 

Ook een lager stuur geplaatst, staat beter bij het sportkapje.
Moet wel alle kabels inkorten (is inmiddels gebeurd).


02/04/12

Vandaag de verstelbare sproeier van de Zundapp
 (ook Bing carburateur) in de Sparta gezet.

Rijdt een stuk beter. Sproeiermaat 58 was na de
tuning te klein geworden.

Moet misschien ook nog de vooronsteking van
2,5-3.0 mm naar 2.0 mm terugzetten.
 

Op Castrol full synthetische mengsmering 1:50
overgegaan. Rijdt prima!

..... 

04/04/12
.....

Zijstandaard gemonteerd
.....

20/04/12
.....
\
1

2
OP Marktplaats een 17mm BING Carburateur zonder verstelbaresproeier gekocht.
.....

27/04/12
.....
   

3
      De 17mm Bing carburateur passend gemaakt, dwz. bij foto 1
      boven 5mm bij pijl ingekort en de verdikking vlak geslepen,
anders te weinig ruimte tussen de motor en het  frame.  Foto
2 bij de pijl is de rand vlak geslepen, ander is de diameter te
groot voor het gat van  de 19mm  slang.  Het  aansluitrubber
op foto 3 is van Neopreen  gemaakt.  Kan  behoorlijk tegen
benzine, hitte en uitdroging.  Twee  stukken  slang,  een  van
ca.4cm, 25mm binnendiameter  en  een  van  19mm  buiten-
diameter en lang ca.2 cm. Die  van 19mm in de 25mm slang
drukken  en  voila  een   aansluitstuk.  De  Bing  past  er  nu
precies in en  er  is  ruimte  voor  een  flexible aanzuigrubber,
kan er net tussen.  Tijdens  de  montage  van de  Bing  gelijk
het aanzuigrubber meenemen, het vouwt dan zo in elkaar  en
hup gemonteerd. Daarna  de  slangklemmen vastzetten. Niet
vergeten,  om  van  de  luchtfilterkap in het frame,  de  beide
plastic pijpjes te verwijderen.  Dit  om  een ruimere  aanvoer
van lucht te krijgen. Maandag   een   toerrit,  ben  benieuwd.
Ook  de   rechter  motorsteunbeugel  naar  buiten   omgezet,
anders zat deze tegen  de  carburateur  aan.
NB. Motor niet veel sneller, maar  veel  feller,  gebruikt  ook
meer benzine en is sterker tegen de wind in. Rijdt prima!
.....

03/06/12
.....


Buddyseat op Spartadag in Apeldoorn op de kop getikt.

05.06: Stalen verenframe naar GALVANO voor verzinken.
.....
.....

18/06/12
.....
Gietspanningscheuren in deksel bijJG Metaalaluminium gelast.
.....

24/06/12
.....

 
 
 

Stalen veren buddyseat frame bij GALVANO opgehaald.

.....

14/09/12
Achterband 16x2,25 bij Andre van Duin's Fietswereld gekocht en gemonteerd.

19/09/12
Nieuwe NIET ontstoorde NGK bougiekap bij zundappshop-mussel gekocht en gemonteerd.
   WINTERREPARATIE 2012 / 2013
J A A R  2 0 1 3

25/04/13

Als troost van de Honda Noordwijker bloembollenrit, gisteren op de Sparta Sport (inrijden)
mijn eigen bloembollenrit in de kop gereden. Daar stonden ook heel wat velden in de kleur.
Motor loopt prima, maar in de dagen daarna werd optrekken slechter
(inhouden, hoesten, enz.). Heb de gasnaald een tandje laten zakken.
Denk dat de hoofdsproeier niet helemaal goed meer is, waar-
schijnlijk ruimer geworden. Ga deze proberen te vervangen.
.....


27/05/13
....
Vandaag wel de km gedraaid, maar met een beroerd lopende motor.
Thuisgekomen de carb eraf gegooid en raad eens.
De 2de brommer met een losgelopen hoofd/naaldsproeier en een tank benzine kwijt.
Na reparatie was de proefrit weer als vanouds. De Sparta reed prima. Ook weer opgelost...
.....

30/05/13
....
En vandaag nog meer gedaan. De uitlaat van de Sparta eraf gehaald, was bang,
dat er olie in zou zitten van de 27 mei rit, waar ik een hele tank benzine kwijt raakte door een losse naald/hoofdsproeier.
Zat niets in. Ook niet dichtgekoekt...
.....

19/08/13
....
Jamarcol snelle uitlaatdemper gedemonteerd en originele uitlaatdemper erop gezet.
Voorontsteking terug naar 2mm gezet. Punten gekontroleerd.
Uitlaatdemper uitgelijnd, nieuwe pakkingring gemonteerd.
Schokbrekers achter opnieuw vastgezet.
.....

03/09/13

Vandaag een gelijkstroom claxon op de Sparta Sport gemonteerd. Ik had plaats voor een kleine 12V gel akku. Alleen is er geen drukschakelaar met 2 aansluitingen te vinden. Dus dat werd een tuimelschakelaar. De min van de akku mag niet op het chassis,
waar wisselstroom op staat. Nou deze claxon is zo hard, dat die van de Honda in het niet valt. Ik was het zat, dat men je zg. 
niet hoorde. Met deze claxon wel...

Wisselstroom claxon heb ik geprobeerd. Zijn meestal van te zwaar wattage. Die van mij was 18W en de spoel levert 15W.
Dus dat is een schorre hik. Met licht aan hoor je dan helemal bijna niets. En zo in de club te horen hebben de meesten
daar last van. Nu bij deze gelijkstroom claxon niet, die is van autosterkte.
Als akku leeg raakt. laad ik hem handmatig gewoon weer op.
.....

WINTERREPARATIE 2013 / 2014
  JAAR 2014


30/03/14
Wilde toch de koppelings- en versnellingskabel achterom monteren, dus deksel eraf, breekt !@#$%^&*()~de
schakelpenstift af. Waarschijnlijk moet hele motor nu weer uit elkaar.
Wordt dit jaar denk ik niet meer rijden met de Sparta...


13/04/14
.....

Motor maar weer gedemonteerd. Wat'n kaal gezicht zo.
Sprak Maarten Koudijs op beurs van Heerhuguwaard van 13 April en die wil de schade wel herstellen.
Hij had het idee, om een massieve stift te draaien en dan deze binnen in de motor een met zelfborgende moer vast te zetten.
Dus dat wordt een ritje wegbrengen...
.....


18/04/14
.....
Motor voor reparatie naar Maarten Koudijs weggebracht...
Ik heb er zelf GEEN tijd voor!
.....


08/05/14
 .....

Motor bij Maarten Koudijs gerepareerd opgehaald. De motor kan weer worden ingebouwd.
Zit nu weer een nieuwe schakelpen in. Het afgebroken stukje van de oude schakelpen zat tussen de
koppelingsplaten in, dus maar goed, dat hij dat vermoedde, want ik zelf had daar niet op gekomen.
.....


09/05/14
.....
Vandaag de motor weer onder de Sparta Sport gebouwd, ketting omgelegd en afgesteld,
cylinder+overmaatzuiger gemonteerd, en verdere montage van carburateur en bedieningskabels.
We kunnen weer rijden...
....


18/06/14
....
!@##$%^&*() Warmloper gehad. Net op tijd vrij getrokken.
Volgas tegen een harde wind, dat trok de motor makkelijk, kan nog niet!
....


20/06/14
....
Proefrit van 90Km gemaakt, motor reageert toch prima met optrekken, geen getikker, of ander geluiden uit de motor.
PFFFF!! geen schade opgelopen...
Km Tellerstand nu op 475Km...
....


06/07/14

Kleplichterbeugeltje afgebroken en met klinknagel gerepareerd...
....


16/07/14


 
Inmiddels 2x warmloper gehad. De eerste keer volgas tegen de harde wind in op een stand van 376Km.
De tweede keer was de zelfgemaakte gele aansluitmof van neopreen door de tijd, van de hitte van de cy-
linder zacht geworden en van spruitstuk afgegleden, wel nog er tegen aan blijven hangen en dus het meng-
sel veel te arm. Dus voortaan ieder jaar een nieuwe aansluitmof maken...

Daarop de motor weer gedemonteerd  (cylinder+zuiger), maar geen schade gezien.
Motor weer kompleet gebouwd, en rijden maar weer...

Proefrit is prima verlopen, alleen zonder claxon, accu leeg !!!
...



31/07/14

 
Zuiger (0,04 speling) en cylinder getuned
, ingereden en gereed voor de toertritten....

.. ..

WINTERREPARATIE 2014 / 2015
JAAR 2015


21/08/15

Sparta uitlaatdemper gedemonteerd en een Zundapp snelle uitlaat met fluitdemper gemonteerd.
Schotjes van fluitdemper halfopen met een schroevedraaier en hamer getikt...
Liep meteen 60Km/uur...
...


04/09/15

Echt een dag vandaag, om lekker te sleutelen aan je hobby. De 4kante cylinder gedemonteerd. Moet naar de vlakbank bij Westra in Alkmaar, om een 0,5mm afgevlakt te worden. Dit om de kompressie te verbeteren. Omdat dat wel even kan duren, heb ik de snelle cylinderset met de 17mm carburateur er weer op gezet. De zuiger is getuned bij de uitlaat- en spoelpoorten. Bij de inlaatpoort is de rok ingekort. Zal weer meer gebruiken, maar zoals de Duitsers zeggen, dass ist mir ganz egal. Beter linker zijdeksel gemonteerd (met minder speling in de schakelas) en de koppelings- en versnellingskabel naar achteren omgelegd. Het zal mij samen met de nu snelle Zundapp uitlaat benieuwen, wat de brommer nu doet...


 

JAAR 2016


31/03/16



 
De ronde snelle cylinder met zuiger was versleten, bleek eem IMI te zijn, dus de vierkante cylinder weer weggebracht voor honen en een nieuwe zuiger en zuiger tevens getuned. De kop van de cylinder kon niet bij Westra met een 0,5mm afgevlakt worden. De cylinder kon niet opgespannen worden. De 17mm Bing, die ik had van nieuwe onderdelen voorzien en tevens met nieuwe aansluithoes gemonteerd. Deze moet nog zilver gekwast worden en dan kunnen we met inrijden beginnen. Nieuwe punten gemonteerd en afgesteld


13/04/16

De kop is eraf. De Sparta Sport met nieuwe overmaatzuiger en carburateur heeft vandaag de eerste KM achter de rug. Vervelende klus, dat inrijden, maar ja met een 4/100 cylinder/zuigerspeling moet je wel. Snelheid 35Km/u en 1:40 mengsmering. Ben ik nog wel even mee zoet...
...


19/04/16

Vandaag naar Dinxperlo geweest. Ophalen van Sachs 4bak. Mooie rit heen en weer. De TomTom stuurde de auto zelfs via Duitsland naar de plaats van bestemming. Aangekomen op de bestemming zag ik, dat het blok er piekfijn uitzag. Op de vraag, of hij nog aan de zijdeksels en schakelpook kon komen, ging er een doos open en daar lagen zij in. Hij wilde, om meer te vangen, de motor in delen verkopen. Met € 50,00 extra werd de koop gesloten en ik was een mooi blok rijker voor € 300,00. Blok is gereviseerd uit oude voorraden. Hij had bij een DKW bedrijf gewerkt en die brommers hadden er ook een Sachs onder hangen, dus... Mooi klusje voor in de aankomende winter...Het typeplaatje wil ik gaan vernieuwen, maar wie heeft die kaal of nieuw. De gegevens kan ik bij ons in dorp laten graveren...
...


02/05/16

Nagekeken (met spiegels in ruststand) voor Donderdag naar Marken.
Teller met de boormachine in de juiste stand gedraaid.
Koppeling-, voorrem-, kettingspanning (klapperde) gesteld.
Klapperen kwam door los vooraandrijftandwiel.
De borgmoer was losgelopen. Deze weer muurvast gezet.
Sparta heeft Zondag naar Limmen 1:30 gedraaid.
Niet slecht...
...


20/06/16

PECH MET HET ACHTERWIEL!



Tijdens de toerrit van de E.L.V.I.S Bromfietsclub in Bergen aan Zee waren er 5 spaken van
het achterwiel gebroken. Dus hup op de bezemkar en zo verder de reis vervolgen.
De volgend dag thuis de sparta op de brug en achterwiel gedemonteerd en
naar de spaker in Vijfhuizen voor dikkere nieuwe spaken gebracht.
...


25/08/16
...

...
Gerepareerd achterwiel weer gemonteerd...
...


17/09/16
Terug van de Westfriesland rit van de Bromfiets Oldtimerclub Blokker bleken er 8x spaken in het achterwiel gebroken te zijn.
De verdikte spaken waren nog steeds heel. Dus weer voor reparatie voor allemaal verdikte spaken...


20/09/16
Achterwiel voor reparatie naar Scooty...


27/09/16
Gerepareerd achterwiel opgehaald en nu met allemaal verdikte spaken gemonteerd...
WINTERREPARATIE 2016 / 2017
JAAR 2017


01/08/17

Het opnieuw verpakte en gereviseerde Sparta 4Bak blok met Hammerite S015 zilver gespoten ...
...


12/08/17

Omderkant blok met de kwast in de blanke lak gezet.
De rest van het blok wordt met hitte-, benzine bestendige blanke lak gespoten.
WAAROM? Deze blokken zijn uit een aluminium / magnesium legering gegoten.
We noemen dat composiet. Goedkoper en lichter, dan een aluminium alleen.
Maar wordt in de loop van de tijd door corrosie aangetast en verwoest.
Vandaar in de blanke lak.....
...


25/10/17

 
Weer begonnen met sleutelen, na het ernstige verkeersongeluk met de Honda in Akersloot eind Augustus dit jaar .
zie  Honda

De opnieuw verpakte en gereviseerde 4bak (lekkage door slechte middenpakking van diegene, die hem zogenaamd gereviseerd had met onderdelen uit het toenmalige magazijn, waar hij toen werkte) door Wietse Visser uit EE in Friesland gaat nu onder het Sparta frame gemonteerd worden.

De 3bak begon steeds moeilijker te schakelen. Er was teveel ruimte op de schakelas, die alle versnellingen deed, gekomen.

En een voordeel, weer minder kabels langs het frame. Daarna, maar is later het plan, komt er een elektronische onsteking op!
 

Zie Kokusan Ontsteking


08/11/17

4Bak, cylinder met zuiger, 12mm carburateur, trekstangen en uitlaat gemonteerd.
JAAR 2018


17/08/18
MOTOR WEER UITGEBOUWD. 


29/08/18
SPUITWERK EN SPARTA MOTOR WEER INBOUWEN...


06/09/18
SPARTA SPORT WEER GEREED!


06/09/18
SPARTA SPORT PROEFRIT!


25/05/19
NIEUWE SACHS KOPPELINGSVEREN GEMONTEERD...


11/07/19

KOPPELINGSHENDEL OPGEKNAPT

Aangezien ik van een 3bak naar 4bak Sachs 50/4 ben overgestapt, moest de koppelingshendel
ook aangepast worden. Hendel is opnieuw zilver gespoten en in de blanke lak gezet.
Daarna de hendel in elkaar gezet en net parkertje in een vaststand geborgd.
Werkt prima....
WINTERREPARATIE 2019 / 2020
JAAR 2020


 


 


© Copyrights Freetimeweb