F R E E T I M E W E B
T R A N S P O R T S - C O L L E C T I O N


2010
2010
1973 SPARTA SPORT 3V
Rep- / Restauratie Weblog

PROJEKT
AANDRIJVING (3V met 2V achterbrug)
MIDDENBOK VERSTERKEN
SCHOKBREKERRUBBERS MAKEN
VOETREM MAKEN

 
DATUM WERKZAAMHEDEN

26/07/10
Aankoop in Sint Nicolaasga (Fr.)
Frame en spatborden in zwarte poedercoating
en mooi chroomwerk.

04/10/10 NB. Gezien de vele mankementen en tekortkomingen, wordt het dan toch een komplete technische restauratie !!!
De Sparta wordt op alle gebieden nagekeken.

 


10/08/10

Buddyseat goed pas gemaakt.
Plastic emblemen op tank gemonteerd.
Kettingkast getracht te monteren, past niet goed.
Cranks met pedaaltrappers eraf gehaald.
Koplamp unit en KM Teller gedemonteerd.

15/08/10
Nieuwe pedaaltrappers bij.Historica, Alkmaar

24/08/10
Sparta Sport 2V Donorbromfiets voor onderdelen uit Mijnsheerenland gehaald

25.08/10
Uitlaat (Puch MS/MV, ziet nog mooi uit) gedemonteerd.
(Te koop opMarktplaats gezet)

28/08/10

Onderdelenbeurs VEHIKEL, Utrecht:
120KM VDO KM Teller (zat ook in bromfiets bij aankoop)
VDO KM Teller kabel (65m)
Zundapp stuur.(Jean Davids, minder hoog, dan origineel)
Rechter crank en metalen tankemblemen bij
.Spartabromfietsclub (Maarten Koudijs)

29/08/10
Chromenrand van 120KM VDO KM Teller vervangen en KM Teller van binnen met teflon gesmeerd.

30/08/10

Remnaaf-ankerplaat, remhevel en as achter van donorbrommer opgeknapt.
Deze ankerplaat wordt ivm. (nog te maken) voetrempedaal overgezet.

03/09/10

Onderdelen bij Born2Brom.nl besteld:
2x set Kreidler remsegmenten (120mm)
Kreidler KM Teller (past niet) aandrijving
Een set remsegmenten op achterremnaaf-ankerplaat gemonteerd.

11/09/10

Onderdelen bij Oldtimerdelen.nl gehaald:
Achter-/stoplicht unit (universeel kompleet)
Aanzuigrubber voor luchtfilter en carbuarateur
Lampjes
Uitlaat voorbocht (2/3/4V)
Uitlaatdemper (megafoon achterstuk)
met  ring en klemmen (32mm)
Linkeromkeercrank met crankspieen (ILO Model)
Benzinefilter 

Trapasgat van linker omkeercrank met ruw schuurtolletje in Dremel ietwat tot passend opgeruimd.
Cranks met pedalen gemonteerd.

12/09/10

Uitlaatpijp bocht met schoongemaakte wartelring gemonteerd.
Achterwiel gedemonteerd, remnaaf-ankerplaat met nieuwe remsegmenten geplaatst.
Massa van bromfiets doorgemeten. Was OK.
VDO KM Teller gemonteerd met nieuw verlichtingslampje, massa aangesloten.
Elektriciteitsbedrading in koplamp goed aangesloten.
Nieuwe bedrading achter- /stoplicht aangelegd.

13/09/10

Afgebroken bout bovenin frame bij de tank uitgeboord en van nieuwe M8 draad voorzien.
1Ste eigenaar had de afgebroken bout erin gekit. Foute maskerade!!!!
Draadeinden van de middenbok op originele lengtemaat ingekort, waren veel te lang.
Alle bouten van kleinere RVS sluitringen voorzien.
Luchtfilteraansluiting in frame was ook gepoedercoated (met verfafbijt schoongemaakt), zodat de zeef er weer goed in past.

14/09/10

Bedieningshendels gedemonteerd en nieuw stuur gemonteerd.
Lichtschakelaar gedemonteerd (niet goed aangesloten). Moet vernieuwd worden ivm. vast geoxydeerde boutjes.
Alle kabels gedemonteerd en voor vernieuwing naar Cable-shop.nl in Groningen gestuurd.

16/09/10

Nieuw achter-/stoplicht gemonteerd en aangesloten (bodyframe van oude was door vorige eigenaar verbogen, paste dus niet meer).

Nieuwe 32mm uitlaat pas gemaakt (ophanging) en kompleet gemonteerd.

17/09/10

PROJEKT: AANDRIJVING  ( 3V met 2V achterbrug)
Kettingkast, die erbij geleverd was, had iemand ingeknipt. Waarvoor dit moest, Joost mag het weten. De vorige eigenaar kreeg hem ook niet goed (aanlopen ketting) en heeft daar toen maar op zijn manier ruimte gemaakt. Is blijkbaar geen techneut geweest.
Dus kettingkast en aansluitrubber van donorbromfiets schoongemaakt en pasgemaakt op Sparta.
Ben gestopt, de ketting liep aan en stand van achtertandwiel klopte niet, ofschoon wiel in het midden staat.
Kettingspanner gericht en M6 draad opgeknapt  (zat verkeerd in achtervork). 

Nieuwe originele Sparta lichtschakelaar  (viaMarktplaats.nlgekocht) op stuur gemonteerd

18/09/10

Achtertandwiel bleek niet origineel (42tands) en was geen plat tandwiel.
Tandwiel toen omgedraaid, dat ging veel beter, maar later het vlakke 28tands achtertandwiel van donorbromfiets gemonteerd.
Kettingkast moet nu nog uitgelijnd worden.
Moeilijkheid is, dat de 3V motor breder is en dat het voortandwiel dus meer naar links buiten staat, dan van een 2Vmotor.
Met dat op en af van het achterwiel ben je toch heel wat uren bezig.

21/09/10

Kettingkast met zelf gemaakte opvulling klem gezet tegen framebeugeltje. Ertussen schuiven. Van neopreenslang en blikkenplaatje (geheel even samenpoppen) gemaakt. Monteren achter het linker afdekplaatje.
Maten slang (strook): 17(Le) x 3,5(Br) x 4(Di) cm, maten plaatje: 78(Le) x 37(Br) x 0,5(Di) mm. 
Ketting is niet geheel goed uitgelijnd. Knakt af en toe. Moet daar een oplossing voor zoeken, maar misschien staat het achterwiel niet goed in lijn. Achterwiel draait wat zwaar, als hij vastgezet wordt (achteraf eigen schuld, had wiel zonder achterstuk van de kettingkast gemonteerd).

Sparta lichtschakelaar in koplamp aangesloten.
Stroomdraad- / kabel borgdekseltje onder de tank van donorbromfiets afgehaald, geschuurd en zwart gespoten.

22/09/10
Kettingkast met zelf gemaakt blokje aan de onderkant ook opgesloten. Zit nu geheel links zonder ruimte tegen de linkerachtervork aan.
Maten blokje: (38(Ho) x 36(Br) x 14.5(Di) mm.
Maten bevestiging: 59(Le) x 13,5(Br) x 1(Di) mm (bevestiging verzonken in blokje schroeven).
Blokje tussen frame en onderkant kettingkast plaatsen en met boutje vastzetten.

Kettingkast alsnog uitgedeukt , uitgelijnd en aan de onderkant ook opgesloten. Zit nu geheel links zonder ruimte tegen de linkerachtervork aan.
Linkerachtervork bij wielasbevestiging vlak getikt (stond enigszins bol naar binnen, waardoor de kettingkast scheef kwam te zitten).
Achtertandwiel met twee extra opvulsluitringen per bout gemonteerd, zodat deze meer links staat.
Na uitlijnen van achterwiel knakt de ketting niet meer en wiel loopt goed vrij rond.


Stroomdraad- / kabel borgdekseltje onder de tank gemonteerd.

23/09/10

PROJEKT: VOETREM
Bij Conrad.nl15mm x 13mm messing buis gekocht
Pijp in frame moet iets opgeruimd worden.
In ieder geval goed schoongemaakt, zit lak, troep en wat roest in.
Messingpijp met schuurlinnen van oppervlakte laag ontdaan.
Bus in frame met 15mm houtboor (15mm metaalboren zijn niet verkrijgbaar) opgeruimd.
Daarna de bus in frame gepolijst met 15,3mm bolkopschuursteentje in boor.
Messingbus past nu in frame.
Voorlopig stoppen, eerst adres zoeken, die van 13mm rondstaal een pedaal maken kan. 

24/09/10

Bedieningshendels uit elkaar gehaald.
Gepolijst, in de primer en lichtgrijze aluminium wheelspray gezet.

Kabels van.Cable-shop.nl zijn binnen .....

25/09/10

Bedieningshendels in de blanke lak gespoten.

Carburateur met de waterpomptang eraf gewrikt (zat muurvast, inwendige bus te krap).
Carburateur schoongemaakt en doorgeblazen.
Inwendige bus met dremel schuurtolletje opgeruimd, carburateur gaat nu vlot op en af van de cylinder.
Gasschuifdekselpakking gemaakt en nieuwe gaskabel in carburateur aangesloten.
Nieuw aanzuigrubber .pas gemaakt en tussen carburateur en luchtfilterdoorlaat in frame gemonteerd.
Nieuwe benzinefilter.gemonteerd.
Oude tanks zijn vaak niet schoon van binnen.


Kleplichterhendeltje gerepareerd en opnieuw met boutje en borgmoertje bevestigd.
Bedieningskabels in frame gelegd (nog niet aangesloten).

26/09/10

Opgeknapte bedieningshendels op stuur en alle nieuwe kabels gemonteerd en afgsteld (behalve van de versnelling).
Kom erachter, dat het voorste tandwiel los zit. Zijdeksel moet eraf. @#$%^&*!!!!!
Met speciaal ingeslepen schroevedraaier moertje van versnellingshevel gedemonteerd en zijdeksel eraf  gehaald.

Tandwiel (11tands) bleek versleten.

)


27/09/10

Kettingkast en rechter afdekplaatje van donorbrommer naar Jeroen Wiedijk - Alkmaar (straler/spuiter) gebracht voor zwarte poedercoating.
Voorwiel gedemonteerd (remnaaf-ankerplaat moet vervangen worden ivm. slechte remhevel).
Voorwiel, remnaaf-ankerplaat en remhevel van donorbrommer demonteerd.

OP DE HEFTAFEL

28/09/10

Voorwiellagers zijn rabbig. Moeten vervangen worden.
Voorremnaaf-ankerplaat van donorbrommer schoongemaakt.


30/09/10
Voorremnaaf-ankerplaat van donorbrommer gepolijst

01/10/10

Voorremnaaf-ankerplaat in de blanke lak gespoten.
Set remsegmenten gemonteerd.
Remnaaf hevels gepolijst en in de grijze primer plus blanke lak gespoten.

02/10/10

Koplamprand was al geschuurd, dus in de grijze primer en chroomverf van Colorworksgespoten.
Moet lang drogen. 
Demontage van goede voorspatbordbeugels van donorbrommer en spatbordbevestigingboutjes van die beugels met verfbrander heetgestookt en met IMAL ingespoten, zitten muurvast. Dus een paar dagen inspuiten, alvorens de moertjes los gaan.


KM Teller aandrijving gerepareerd door solderen van een 2de lipje op de draaischijf. Met vijl de lipjes in de gleuven pas gemaakt. Hopen maar, dat het lipje het houdt.

03/10/10

Nieuwe transfers van Pelders.nl op voor- / achterspatbord en bovenop tank (over kleine beschadiging heen).


Voorste spatbordbeugels moertjes met hamer losgeklopt, ontroest en in de antiroestprimer gezet.
Daarna in de grijze primer gespoten. Afstandsbusjes in de grijze primer gespoten.
Tankschilden gedemonteerd. Aan de binnenkant van wat roest ontdaan en de geschuurde plekken in de roestprimer gezet.
Daarna schilden aan de binnenkant in de teer gezet.

04/10/10
Kettingkast en rechter afdekplaatje in poedercoating bij
Jeroen Wiedijk - Alkmaar (straler/spuiter) opgehaald.

Tankschilden met tankemblemen gemonteerd.
Voorste spatbordbeugels, afstandbusjes  in de wheelspray en blanke lak gespoten.
Cups, conussen en kogeltjes uit Sparta voorwiel en donorbrommer getikt en schoongemaakt.
Twee tot dusver goede lagersets met kogeltjes samengesteld.
Hopen maar, dat het wiel nu goed hierop gaat draaien.

05/10/10

Twee sets conussen en cups overgezet in spartawiel. Cups hebben een nachtje in de vriezer gelegen. 
Naven met verfbrander verhit. De cups konden er gemakkelijk ingetikt worden.
Lagers met minmale speling afgesteld en draaiden nu vrijwel geruisloos.
Wielas weerszijden uitgemeten en met vulringen pas tussen de voorvork gemaakt.
Remtrommelrand met vijl bewerkt (was iets ingesleten, zat scherpe rand op).

Voorwiel in voorvork gemonteerd en afgesteld. Opgeknapte spatbordbeugels.gemonteerd.

Opgeknapte remhevel van donorbrommer erop gezet. Deze was dunner, dus ook hier een vulring ertussen. Voorremkabel aangesloten en afgesteld.
De gerepareerde KM Teller aandrijving gemonteerd en met vulring afgesteld op vrij draaien. 120 KM Teller reageert goed (denk toch, dat er 100KM Teller in moet). Ook getest met een originele Sparta KM teller, deze reageerde prima.
Doorvoerrubbers in koplamp gemonteerd.
Het wachten is nu op de rest van de bestelde onderdelen.

05/10/10

PROJEKT:  AANDRIJVING Onderdelen zijn binnen.
Voor en achter tandwiel vernieuwd
(geleverd door Maarten Koudijs)

Draad van steekas is rot. Steekas en moer van donorbrommer opgeknapt.
Borgplaat van achterremnaaf opgeknapt. Beiden in de grijze primer, daarna in de wheelspray gespoten.
Poedercoated kettingkast met(zie boven) gemonteerd.

Set nieuwe dopmoeren gemonteerd.
Buddyseat hoger op frame gemonteerd (ben nogal lang).
Spatbordreflektor van donorbrommer opgeknapt, met antiroest behandeld en zwart geschilderd.

06/10/10

PROJEKT: VOETREM
Voetrempedaal en bronzenbus worden gemaakt bijJG Metaal - Slootdorp in Slootdorp. 

Spatbordreflektor op achterspatbord gemonteerd.
Achterwiel gemonteerd. Moet op nieuwe ketting wachten, om de zaak vast te zetten.
Linkerzijdeksel weer op motor gemonteerd en versnellingshevel met uitgeslepen schroevedraaier vastgezet.
Koppeling- en versnellingkabels gemonteerd, aangesloten en afgesteld.
Linker omkeercrank weer gemonteerd.

08/10/10

Wielas voor afgedopt met meubeldoppen.
Alle kabels met zwarte tyribs vastgezet.
Sierstrippen van kettingkast schoongemaakt en gerepareerd, dwz. passend gemaakt. 

09/10/10

Rechter achterschokbrekerrubbers vernieuwd.
MONTAGE: Hiervoor geel /zwart  neopreenslang 17x12 gebruikt. Slang in oog duwen, aan perszijde op 2mm afsnijden, andere kant vlak afsnijden. Inwendige busje goed schoonmaken. Deze met zuurvrije vasaline erin persen (smeer ook de slang er inwending mee in). Hierna de randjes slang met stanleymes wegsnijden en busje iets doortikken (steekt nu aan beide zijden iets uit). Vier sluitringen m12 tot m14 uitboren, eventueel in de primer en wheelspray, of verzinken. Deze ringen moeten over het busje heengaan. Schokbreker met sluitringen monteren en vastzetten.

11/10/10

PROJEKT:  AANDRIJVING
Nieuwe ketting van Oldtimerdelen.nl

12/10/10

Nieuwe M10x35mm bouten in schokbrekers gemonteerd.
De originele van M10x30mm zijn gewoon te kort.
Achterwiel met nieuwe ketting, 11/28T tandwiel  en achteras van donorbrommer gemonteerd en afgesteld.
Met geen mogelijkheid was de nieuwe ketting in de voorste stand van het achterwiel te monteren. Hing dan nog steeds zo slap, dat de ketting met wiel in de achterste stand ook niet strak te stellen was. In de voorste stand kon de ketting er ook niet bijna strak op. Er moet denkellijk een tandwielverhouding zijn van 11T voor en 28/32T achter, of 12T voor en 30/32T achter. 11T voor en 28T (had ik nog) achter gaat wel. Vergeet niet om de kettingschalm andersom (met de borgveer naar binnen) te monteren, ander kan de kettingschalm af en toe een tikkend geluid (niet bekend waar tegenaan) in de kettingkast maken. Maar ja, ik ben op dit gebied van Sparta nog een beginneling.

Kettingkast met
opgeknapte
sierstrippen
vastgezet,
gemonteerd,
en afgesteld...

Ben het kettingkast inspektie rubber kwijt!!!
EINDE PROJEKT:  AANDRIJVING

14/10/10

Koplamprand opnieuw gespoten met wheelspray, daarna met blanke lak afgewerkt.
(Chroomverf is niet weerbestendigen kan niet met een blanke lak laag gespoten worden).

16/10/10

Vandaag naar de gezellige bromfietsbeurs in Heerenveen geweest. Had geluk.
Vond een goede koplamprand met reflektor en een massief verchroomde voorste spatbordbeugel.
Nu nog zo een beugel vinden (voorlopig in ieder geval alle beurzen afgaan).

De reflektor was bepoteld met vette vingers. De reflektor met mondwasem voorzichtig met fijne medicinale kristalwatten  gepoetst (GEEN POETSMIDDEL GEBRUIKEN !!). Hierna glom de reflektor weer als vanouds. Met de foto nemen, zat mijn weerschijn erin.
Daarna de koplamp gemonteerd en opnieuw aangesloten. Was ietwat moeilijk. Het koplamphuis bleek ovaal en eerst maar weer gedemonteerd en rond gericht. Daarna het koplamphuis met koplamprand en glas weer gemonteerd (dat ging wel behoorlijk krap). Slapper veertje gebruikt om lampfitting strak en vast te trekken (originele veer trok lampfitting krom).

20/10/10
De-en montage van de schokbrekers. Onderkant opnieuw zwart gespoten.

22/10/10

Verlichting en stopknop gekontroleerd en afgesteld.
Extra massadraad van motor naar koplamp aangelegd.

23/10/10
Gespoten en van cijfers en merktekens voorziene versnellingshendel op stuur gemonteerd. Borgkogeltje van 4,17mm in hendel gebruikt
Opnieuw monteren versnellingskabel. Omdat de schroefnippel in de versnellingshendel er al 2x afgeschoten is, nieuwe kabel met gesoldeerd eind in de versnellingshendel en doorgevoerd via een uitgeboorde tuit- en versnellingshevelnippel door het zijdeksel  (ZIE FOTO). Een ca. 4,5 cm lang koperen (rem)leiding binnenin het zijdeksel over de kabel heen geschoven en toen een schroefnippel erop. Fluitje van een cent en een goed werkende versnellingskabel. Er is zelfs de mogelijkheid voor de schroefnippel nog een stelschroefnippel te plaatsen. Is het afstellen helemaal gemakkelijk. Wel de lengte van de koperen (rem)leiding dan aanpassen.
NB. Koperen leiding kan natuurlijk ook van staal zijn.

Metalen tankemblemen
.Spartabromfietsclub (Maarten Koudijs)
in de blanke lak gespoten.

26/10/10

PROJEKT: VOETREM
Het voetrempedaal van JG Metaal - Slootdorp in Slootdorp is binnen.

28/10/10

Messingbus in frame getikt. Voetrempedaal in messingbus pas gemaakt.
Onderdelen voor voetrempedaal gemaakt (zie afbeelding onder).
1 = Voetrempedaal (13mm diam.)
2 = Borgveer linkerzijkant
3 = Borgvulring linkerzijkant
4 = Veerspanbeugel
        (zit om achterbrug)
5 = Trekveer
6 = Begrenzings -/ terugslaghevel
7 = Remstanghevel
8 = Tussenvulring (frame en Nr.6)
9 = Begrenzingsinstelling
Begrenzings -/  terugslaghevel en remstanghevel moeten op gemerkte plaats van het voetrempedaal gelast worden. Achterste moer van begrenzingsinstelling moet worden vastgelast.
NB. Telaat erachter gekomen, dat deze konstruktie van de begrenzingshevel origineel anders is. Maar ja, de mijne heeft het voordeel, dat de neerwaartse druk van het voetrempedaal in de dunnere messing- of bronzenbus minder is, omdat de neerwaartse druk van de veerspanning kleiner is, dan die van de middenbok. Dus langer meegaan van die messingbus. Tevens kun je blijven rijden, als de middenbokstandaard er om de een of andere reden onder vandaan is/moet. 

29/10/10

Bovenstaand voetrempedaal (1) met hevels (6 en 7) en begrenzingsbout (9) naar Geert van der Heide gebracht,
om gelast te worden.

30/10/10
Originele KM teller aandrijving en voetpedaalrubber op de beurs van Barneveld gekocht.

01/11/10

Bovenstaand voetrempedaal (1) met hevels (6 en 7) en begrenzingsbout (9) gelast terug gekregen.
SPUITWERK: Voetrempedaal in de wheelspray en blanke lak.
Begrenzingsbout (9) en veerspanbeugel (4) in zwarte lak.
Aangepaste remstang met veer en stelwartel in wheelspray en blanke lak.

02/11/10

MONTAGE VAN: 
Begrenzingsbout met plaatje (9 en 9b) gemonteerd.
Voetrempedaal (1) met lagervet in messingframebus gemonteerd. 
Tussen begrenzings-/terugslaghevel (6) en messingframebus een opvulsluiring (3) geplaatst.
Aan de linkerkant een sluitring en borgveer (2) gemonteerd.
Veerspanbeugel met trekveer (4 en 5) geplaatst.
Gemodificeerde remstang (ingekorte terugtrapremstang) op remstanghevel (7)
gemonteerd en voetrem afgesteld.

VOETREM WERKT PERFEKT !!!!!
 


Afgemonteerd voetrempedaal
.

Klik voor vergroting
.

Plaats veerspanbeugel

Achterrem

EINDE PROJEKT: VOETREM


Demontage van de middenbokstandaard. Moeten nieuwe voetjes door Geert van der Heide op gelast worden.

03/11/10

Middenbokstandaard met gerepareerde- en gelaste voetjes terug.
Aanstootvlak versterkt met lange m8 bout en zelfborgende moer door frame van standaard heen.
Middenbokstandaard in de primer en zwarte lak gespoten.
Alle bouten en moeren van de bromfiets nagetrokken.
Framebouten bij tank ivm. vastvreten door roest met lagervet vastgezet.

Claxon van Oldtimerdelen.nl is binnen

04/11/10

Gerepareerde middenbokstandaard gemonteerd.


 

6 Volts claxon op frame gemonteerd en met drukknop op stuur aangesloten.

BUDDYSEAT OPNIEUW BEVSTIGD!
 

Buddyseat bevestiging
vernieuwd en verbeterd.
Scharnierwerking dmv.
zelfborgende moeren.

Klik voor vergroting

De restauratie van deze Sparta Sport 3V is na bijna 4 maanden klaar!!!
Met aankoop, donorbromfiets, onderdelen en spuitbussen verf is het ca. €.1464,00.
Daar heb ik toch een bijna splinternieuwe bromfiets voor.
Foto's volgen, zodra het knap weer is, om hem buiten te kunnen zetten.


04/11/10

PROEFRIT:
Korte proefrit gemaakt. GEEN AANLOPEN van de ketting (moet zelfs nog strakker stellen). Het is dus mogelijk een 3V motor met een 2V achterbrug samen te laten werken. WEL OP DE MANIER, zoals boven omschreven. Motor trok traag, schakelen was minder, vanwege de speling op de versnellingshevelas in het blok. En de koppeling gaat zwaar. Remmen deed de Sparta prima, vooal de voetrem. De zit op de verhoogde buddyseat voelt lekker aan. Heb van de donorbromfiets nog de originele buddyseat, maar die moet tzt. opnieuw gevuld en bekleed worden. De benzinetank was bij aankoop vol, maar te vet van smering (uitlaat rookte lekker, maar de motor was niet warm, dus wordt misschien wel beter!).
KM Teller werkt goed, maar geeft denk ik te weinig aan.
Enige wat rest is zijn de  en de motor helemaal laten reviseren. Dan zijn bovenstaande schakel- en koppelingsproblemen weer verholpen.
(Hans Stevens of Maarten Koudijs, wie er tijd heeft)
Volgend jaar worden spatbordbeugels, koplamp, bagadrager, motorsteunen, schokbrekers, enz. verchroomd.


DE NIEUWE FOTO'S . . . . .

MEER FOTO'S


07/11/10
Buddyseat weer op lagere stand.
Kontrole van voorontsteking (1,5mm) en afstelling van de puntjes (0,4mm).
NGK B-6HS Bougie gemonteerd (zat verkeerde bougie in).
 
LANGE RPOEFRIT:
Mijn zoon reed op mijn Zundapp, om te kijken hoe de voor- en achterwielsporing zich verhield. Onder het rijden werden de KM Tellers vergeleken. De Zundapp geeft een afwijking van ca.4Km aan. Zo kon de snelheid van de Sparta vastgesteld worden. Motor is wat traag met optrekken. Buddyseat zat uitstekend. Bromfiets spoorde goed en met een hand sturen geen trillingen in de voorvork. Remmen deden het prima. Af en toe ging de versnelling niet goed van 1 naar 2, maar dat komt door speling op de schakelas. Ketting af en toe hoorbaar tegen de kettingkast (ketting stond te slap). Er is dus met een 3V motor en 2V achterbrug te rijden, maar het is krap met alle afstellingen.

Na de proefrit: - Gashendel nagesteld.
- Kettingspanning gesteld.
- Achterwiel beter uitgelijnd.

EINDE RESTAURATIE!!!
 

REPARATIE LIJST
.....


 


 


© Copyrights Freetimeweb