DATUM |
WERKZAAMHEDEN |
26/07/10 |
|
Aankoop in Sint Nicolaasga (Fr.)
Frame en spatborden in zwarte poedercoating
en mooi chroomwerk.
04/10/10 NB. Gezien de vele mankementen en tekortkomingen,
wordt het dan toch een komplete technische restauratie !!!
De Sparta wordt op alle gebieden nagekeken.
|
|
10/08/10 |
Buddyseat goed pas gemaakt.
Plastic emblemen op tank gemonteerd.
Kettingkast getracht te monteren, past niet goed.
Cranks met pedaaltrappers eraf gehaald.
Koplamp unit en KM Teller gedemonteerd.
|
15/08/10 |
Nieuwe pedaaltrappers bij.Historica,
Alkmaar |
24/08/10 |
Sparta Sport 2V Donorbromfiets
voor onderdelen uit Mijnsheerenland gehaald |
|
|
25.08/10 |
|
Uitlaat (Puch MS/MV,
ziet nog mooi uit) gedemonteerd.
(Te koop opMarktplaats
gezet) |
|
28/08/10 |
Onderdelenbeurs VEHIKEL, Utrecht:
120KM VDO KM Teller (zat
ook in bromfiets bij aankoop)
VDO KM Teller kabel (65m)
Zundapp stuur.(Jean
Davids, minder
hoog, dan origineel)
Rechter crank en
metalen tankemblemen bij
.Spartabromfietsclub
(Maarten Koudijs) |
|
|
29/08/10 |
Chromenrand van 120KM VDO KM Teller vervangen
en KM Teller van binnen met teflon gesmeerd. |
30/08/10 |
Remnaaf-ankerplaat, remhevel en as
achter van donorbrommer opgeknapt.
Deze ankerplaat wordt ivm. (nog
te maken) voetrempedaal overgezet.
|
03/09/10 |
Onderdelen bij Born2Brom.nl
besteld:
|
|
2x set Kreidler remsegmenten (120mm)
Kreidler KM Teller (past
niet) aandrijving |
Een set remsegmenten op achterremnaaf-ankerplaat
gemonteerd.
|
11/09/10 |
Onderdelen bij Oldtimerdelen.nl
gehaald:
Achter-/stoplicht unit (universeel
kompleet)
Aanzuigrubber voor luchtfilter en carbuarateur
Lampjes
|
Uitlaat voorbocht (2/3/4V) |
|
Uitlaatdemper (megafoon
achterstuk)
met ring en klemmen (32mm) |
|
Linkeromkeercrank met crankspieen (ILO
Model) |
|
Benzinefilter |
Trapasgat van linker omkeercrank
met ruw schuurtolletje in Dremel ietwat tot passend opgeruimd.
Cranks met pedalen gemonteerd.
|
12/09/10 |
Uitlaatpijp bocht met schoongemaakte wartelring
gemonteerd.
Achterwiel gedemonteerd, remnaaf-ankerplaat met
nieuwe remsegmenten geplaatst.
Massa van bromfiets doorgemeten. Was OK.
VDO KM Teller gemonteerd met nieuw verlichtingslampje,
massa aangesloten.
Elektriciteitsbedrading in koplamp goed aangesloten.
Nieuwe bedrading achter- /stoplicht aangelegd.
|
13/09/10 |
Afgebroken bout bovenin frame bij de tank uitgeboord
en van nieuwe M8 draad voorzien.
1Ste eigenaar had de afgebroken bout erin gekit.
Foute maskerade!!!!
Draadeinden van de middenbok op originele lengtemaat
ingekort, waren veel te lang.
Alle bouten van kleinere RVS sluitringen voorzien.
Luchtfilteraansluiting in frame was ook gepoedercoated
(met verfafbijt schoongemaakt),
zodat de zeef er weer goed in past.
|
14/09/10 |
Bedieningshendels gedemonteerd en nieuw stuur
gemonteerd.
Lichtschakelaar gedemonteerd (niet
goed aangesloten). Moet vernieuwd worden
ivm. vast geoxydeerde boutjes.
Alle kabels gedemonteerd en voor vernieuwing
naar Cable-shop.nl
in Groningen gestuurd.
|
16/09/10 |
Nieuw achter-/stoplicht gemonteerd en aangesloten
(bodyframe van oude was door vorige eigenaar
verbogen, paste dus niet meer).
|
Nieuwe 32mm uitlaat pas gemaakt (ophanging)
en kompleet gemonteerd. |
|
17/09/10 |
PROJEKT: AANDRIJVING
( 3V met 2V achterbrug)
Kettingkast, die erbij geleverd was, had iemand
ingeknipt. Waarvoor dit moest, Joost mag het weten. De vorige eigenaar
kreeg hem ook niet goed (aanlopen ketting)
en heeft daar toen maar op zijn manier ruimte gemaakt. Is blijkbaar geen
techneut geweest. |
|
Dus kettingkast en aansluitrubber van donorbromfiets
schoongemaakt en pasgemaakt op Sparta.
Ben gestopt, de ketting liep aan en stand van
achtertandwiel klopte niet, ofschoon wiel in het midden staat.
Kettingspanner gericht en M6 draad opgeknapt
(zat verkeerd in achtervork).
Nieuwe originele Sparta
lichtschakelaar (viaMarktplaats.nlgekocht)
op stuur gemonteerd
|
18/09/10 |
Achtertandwiel bleek niet origineel (42tands)
en was geen plat tandwiel.
Tandwiel toen omgedraaid, dat ging veel beter,
maar later het vlakke 28tands achtertandwiel van donorbromfiets gemonteerd.
Kettingkast moet nu nog uitgelijnd worden.
Moeilijkheid is, dat de 3V motor breder
is en dat het voortandwiel dus meer naar links buiten staat, dan van een
2Vmotor.
Met dat op en af van het achterwiel ben je toch
heel wat uren bezig.
|
21/09/10 |
Kettingkast
met zelf gemaakte opvulling klem gezet tegen framebeugeltje. Ertussen schuiven.
Van neopreenslang en blikkenplaatje (geheel
even samenpoppen) gemaakt. Monteren achter
het linker afdekplaatje.
Maten slang (strook):
17(Le) x 3,5(Br) x 4(Di) cm, maten plaatje: 78(Le)
x 37(Br) x 0,5(Di) mm.
Ketting is niet geheel goed uitgelijnd. Knakt
af en toe. Moet daar een oplossing voor zoeken, maar misschien staat het
achterwiel niet goed in lijn. Achterwiel draait wat zwaar, als hij vastgezet
wordt (achteraf eigen schuld, had wiel
zonder achterstuk van de kettingkast gemonteerd).
Sparta lichtschakelaar in
koplamp aangesloten.
Stroomdraad- / kabel borgdekseltje onder de tank
van donorbromfiets afgehaald, geschuurd en zwart gespoten.
|
22/09/10 |
Kettingkast met zelf gemaakt blokje aan de onderkant
ook opgesloten. Zit nu geheel links zonder ruimte tegen de linkerachtervork
aan.
Maten blokje: (38(Ho) x 36(Br)
x 14.5(Di) mm.
Maten bevestiging: 59(Le) x 13,5(Br)
x 1(Di) mm (bevestiging verzonken
in blokje schroeven).
Blokje tussen frame en onderkant kettingkast
plaatsen en met boutje vastzetten. |
|
Kettingkast alsnog uitgedeukt , uitgelijnd en
aan de onderkant ook opgesloten. Zit nu geheel links zonder ruimte tegen
de linkerachtervork aan.
Linkerachtervork bij wielasbevestiging vlak getikt
(stond enigszins bol naar binnen, waardoor
de kettingkast scheef kwam te zitten).
Achtertandwiel met twee extra opvulsluitringen
per bout gemonteerd, zodat deze meer links staat.
Na uitlijnen van achterwiel knakt de ketting
niet meer en wiel loopt goed vrij rond.
Stroomdraad- / kabel borgdekseltje
onder de tank gemonteerd.
|
23/09/10 |
PROJEKT: VOETREM
|
Bij Conrad.nl15mm
x 13mm messing buis gekocht |
Pijp in frame moet iets opgeruimd worden.
In ieder geval goed schoongemaakt, zit lak, troep
en wat roest in.
Messingpijp met schuurlinnen van oppervlakte
laag ontdaan.
Bus in frame met 15mm houtboor (15mm
metaalboren zijn niet verkrijgbaar) opgeruimd.
Daarna de bus in frame gepolijst met 15,3mm bolkopschuursteentje
in boor.
Messingbus past nu in frame.
Voorlopig stoppen, eerst adres zoeken, die van
13mm rondstaal een pedaal maken kan.
|
24/09/10 |
Bedieningshendels uit elkaar gehaald.
Gepolijst, in de primer en lichtgrijze aluminium
wheelspray gezet.
Kabels van.Cable-shop.nl
zijn
binnen |
|
..... |
|
25/09/10 |
Bedieningshendels in de blanke lak gespoten.
Carburateur met de waterpomptang
eraf gewrikt (zat muurvast, inwendige bus
te krap).
Carburateur schoongemaakt en doorgeblazen.
Inwendige bus met dremel schuurtolletje opgeruimd,
carburateur gaat nu vlot op en af van de cylinder.
Gasschuifdekselpakking gemaakt en nieuwe gaskabel
in carburateur aangesloten.
|
Nieuw aanzuigrubber
.pas gemaakt en tussen carburateur en
luchtfilterdoorlaat in frame gemonteerd. |
|
Nieuwe benzinefilter.gemonteerd.
Oude tanks zijn vaak niet schoon van binnen. |
Kleplichterhendeltje gerepareerd
en opnieuw met boutje en borgmoertje bevestigd.
Bedieningskabels in frame gelegd (nog
niet aangesloten).
|
26/09/10 |
Opgeknapte bedieningshendels op stuur en alle
nieuwe kabels gemonteerd en afgsteld (behalve van de versnelling).
Kom erachter, dat het voorste tandwiel los zit.
Zijdeksel moet eraf. @#$%^&*!!!!!
Met speciaal ingeslepen schroevedraaier moertje
van versnellingshevel gedemonteerd en zijdeksel eraf gehaald.
|
Tandwiel (11tands)
bleek versleten.
) |
|
27/09/10 |
Kettingkast en rechter afdekplaatje van donorbrommer
naar
(straler/spuiter)
gebracht voor zwarte poedercoating.
Voorwiel gedemonteerd (remnaaf-ankerplaat
moet vervangen worden ivm. slechte remhevel).
Voorwiel, remnaaf-ankerplaat en remhevel van
donorbrommer demonteerd.
OP DE |
|
HEFTAFEL |
|
28/09/10 |
Voorwiellagers zijn rabbig. Moeten vervangen
worden.
Voorremnaaf-ankerplaat van donorbrommer schoongemaakt.
|
30/09/10 |
|
Voorremnaaf-ankerplaat van donorbrommer gepolijst |
|
01/10/10 |
Voorremnaaf-ankerplaat in de blanke lak gespoten.
Set remsegmenten gemonteerd.
Remnaaf hevels gepolijst en in de grijze primer
plus blanke lak gespoten.
|
02/10/10 |
Koplamprand was al geschuurd, dus in de grijze
primer en chroomverf van Colorworksgespoten.
Moet lang drogen.
Demontage van goede voorspatbordbeugels van donorbrommer
en spatbordbevestigingboutjes van die beugels met verfbrander heetgestookt
en met IMAL
ingespoten, zitten muurvast. Dus een paar dagen inspuiten, alvorens de
moertjes los gaan.
KM Teller aandrijving gerepareerd door solderen
van een 2de lipje op de draaischijf. Met vijl de lipjes in de gleuven pas
gemaakt. Hopen maar, dat het lipje het houdt. |
|
|
03/10/10 |
|
Nieuwe
transfers van
Pelders.nl op voor- / achterspatbord en
bovenop tank (over kleine beschadiging
heen). |
Voorste spatbordbeugels moertjes
met hamer losgeklopt, ontroest en in de antiroestprimer gezet.
Daarna in de grijze primer gespoten. Afstandsbusjes
in de grijze primer gespoten.
Tankschilden gedemonteerd. Aan de binnenkant
van wat roest ontdaan en de geschuurde plekken in de roestprimer gezet.
Daarna schilden aan de binnenkant in de teer
gezet.
|
04/10/10 |
|
Kettingkast en rechter afdekplaatje
in poedercoating bij
(straler/spuiter)
opgehaald. |
Tankschilden met tankemblemen
gemonteerd.
Voorste spatbordbeugels, afstandbusjes
in de wheelspray en blanke lak gespoten.
Cups, conussen en kogeltjes uit Sparta voorwiel
en donorbrommer getikt en schoongemaakt.
Twee tot dusver goede
lagersets met kogeltjes samengesteld.
Hopen maar, dat het wiel nu goed hierop gaat
draaien.
|
05/10/10 |
Twee sets conussen en cups overgezet in spartawiel.
Cups hebben een nachtje in de vriezer gelegen.
Naven met verfbrander verhit. De cups konden
er gemakkelijk ingetikt worden.
Lagers met minmale speling afgesteld en draaiden
nu vrijwel geruisloos.
Wielas weerszijden uitgemeten en met vulringen
pas tussen de voorvork gemaakt.
Remtrommelrand met vijl bewerkt (was
iets ingesleten, zat scherpe rand op).
Voorwiel in voorvork
gemonteerd en afgesteld. |
|
Opgeknapte spatbordbeugels.gemonteerd. |
Opgeknapte remhevel van
donorbrommer erop gezet. Deze was dunner, dus ook hier een vulring ertussen.
Voorremkabel aangesloten en afgesteld.
De gerepareerde KM Teller aandrijving gemonteerd
en met vulring afgesteld op vrij draaien. 120 KM Teller reageert goed (denk
toch, dat er 100KM Teller in moet). Ook
getest met een originele Sparta KM teller, deze reageerde prima.
Doorvoerrubbers in koplamp gemonteerd.
Het wachten is nu op de rest van de bestelde
onderdelen.
|
05/10/10 |
PROJEKT: AANDRIJVING
Onderdelen
zijn binnen.
|
Voor en achter tandwiel vernieuwd
(geleverd door
Maarten Koudijs)
|
Draad van steekas is rot. Steekas
en moer van donorbrommer opgeknapt.
Borgplaat van achterremnaaf opgeknapt.
Beiden in de grijze primer, daarna in de wheelspray gespoten.
Poedercoated kettingkast met(zie
boven) gemonteerd.
Set nieuwe dopmoeren
gemonteerd.
Buddyseat hoger op frame gemonteerd (ben
nogal lang).
Spatbordreflektor
van donorbrommer opgeknapt, met antiroest behandeld en zwart geschilderd.
|
06/10/10 |
PROJEKT: VOETREM
Voetrempedaal en bronzenbus worden gemaakt bij
in Slootdorp.
Spatbordreflektor op achterspatbord
gemonteerd.
Achterwiel gemonteerd. Moet op nieuwe ketting
wachten, om de zaak vast te zetten.
Linkerzijdeksel weer op motor gemonteerd en versnellingshevel
met uitgeslepen schroevedraaier vastgezet.
Koppeling- en versnellingkabels gemonteerd, aangesloten
en afgesteld.
Linker omkeercrank weer gemonteerd.
|
08/10/10 |
Wielas voor afgedopt met meubeldoppen.
Alle kabels met zwarte tyribs vastgezet.
Sierstrippen van kettingkast schoongemaakt en
gerepareerd, dwz. passend gemaakt.
|
09/10/10 |
Rechter achterschokbrekerrubbers vernieuwd.
MONTAGE: |
Hiervoor
geel
/zwart
neopreenslang 17x12 gebruikt. Slang in
oog duwen, aan perszijde op 2mm afsnijden, andere kant vlak afsnijden.
Inwendige busje goed schoonmaken. Deze met zuurvrije vasaline erin persen
(smeer ook de slang er inwending mee in).
Hierna de randjes slang met stanleymes wegsnijden en busje iets doortikken
(steekt nu aan beide zijden iets uit).
Vier sluitringen m12 tot m14 uitboren, eventueel in de primer en wheelspray,
of verzinken. Deze ringen moeten over het busje heengaan. Schokbreker met
sluitringen monteren en vastzetten. |
|
11/10/10 |
PROJEKT: AANDRIJVING
Nieuwe ketting van
Oldtimerdelen.nl |
|
|
12/10/10 |
Nieuwe M10x35mm bouten in schokbrekers gemonteerd.
De originele van M10x30mm zijn gewoon te kort.
Achterwiel met nieuwe
ketting, 11/28T tandwiel en achteras
van donorbrommer gemonteerd en afgesteld.
Met geen mogelijkheid was de nieuwe ketting in
de voorste stand van het achterwiel te monteren. Hing dan nog steeds zo
slap, dat de ketting met wiel in de achterste stand ook niet strak te stellen
was. In de voorste stand kon de ketting er ook niet bijna strak op. Er
moet denkellijk een tandwielverhouding zijn van 11T voor en 28/32T achter,
of 12T voor en 30/32T achter. 11T voor en 28T (had
ik nog) achter gaat wel. Vergeet niet
om de kettingschalm andersom (met de borgveer
naar binnen) te monteren, ander kan de
kettingschalm af en toe een tikkend geluid (niet
bekend waar tegenaan) in de kettingkast
maken. Maar ja, ik ben op dit gebied van Sparta nog een beginneling.
Kettingkast met
opgeknapte
sierstrippen |
|
vastgezet,
gemonteerd,
en afgesteld... |
Ben het kettingkast inspektie
rubber kwijt!!!
EINDE PROJEKT: AANDRIJVING
|
14/10/10 |
Koplamprand opnieuw gespoten met wheelspray,
daarna met blanke lak afgewerkt.
(Chroomverf is
niet weerbestendigen
kan niet met een blanke lak
laag gespoten worden).
|
16/10/10 |
Vandaag naar de gezellige bromfietsbeurs in Heerenveen
geweest. Had geluk.
Vond een goede
koplamprand met reflektor en een massief
verchroomde voorste spatbordbeugel.
Nu nog zo een beugel vinden (voorlopig
in ieder geval alle beurzen afgaan).
De reflektor was bepoteld
met vette vingers. De reflektor met mondwasem voorzichtig met fijne medicinale
kristalwatten gepoetst (GEEN
POETSMIDDEL GEBRUIKEN !!).
Hierna
glom de reflektor weer als vanouds. Met de foto nemen, zat mijn weerschijn
erin.
Daarna de koplamp gemonteerd en opnieuw aangesloten.
Was ietwat moeilijk. Het koplamphuis bleek ovaal en eerst maar weer gedemonteerd
en rond gericht. Daarna het koplamphuis met koplamprand en glas weer gemonteerd
(dat ging wel behoorlijk krap).
Slapper veertje gebruikt om lampfitting strak en vast te trekken (originele
veer trok lampfitting krom).
|
20/10/10 |
De-en montage van de schokbrekers. Onderkant
opnieuw zwart gespoten. |
22/10/10 |
Verlichting en stopknop gekontroleerd en afgesteld.
|
Extra massadraad van motor naar koplamp aangelegd. |
|
23/10/10 |
Gespoten en van cijfers en merktekens voorziene
versnellingshendel op stuur gemonteerd. Borgkogeltje van 4,17mm in hendel
gebruikt |
|
|
Opnieuw monteren versnellingskabel. Omdat de
schroefnippel in de versnellingshendel er al 2x afgeschoten is, nieuwe
kabel met gesoldeerd eind in de versnellingshendel en doorgevoerd via een
uitgeboorde tuit- en versnellingshevelnippel door het zijdeksel
(ZIE FOTO).
Een ca. 4,5 cm lang koperen (rem)leiding
binnenin het zijdeksel over de kabel heen geschoven en toen een schroefnippel
erop. Fluitje van een cent en een goed werkende versnellingskabel. Er is
zelfs de mogelijkheid voor de schroefnippel nog een stelschroefnippel te
plaatsen. Is het afstellen helemaal gemakkelijk. Wel de lengte van de koperen
(rem)leiding
dan aanpassen.
NB. Koperen leiding
kan natuurlijk ook van staal zijn. |
Metalen tankemblemen
.Spartabromfietsclub
(Maarten Koudijs)
in de blanke lak gespoten. |
|
|
26/10/10 |
PROJEKT: VOETREM
Het voetrempedaal
van
in Slootdorp is binnen.
|
28/10/10 |
Messingbus in frame getikt. Voetrempedaal in
messingbus pas gemaakt.
Onderdelen voor voetrempedaal gemaakt (zie
afbeelding onder).
1 = Voetrempedaal (13mm diam.)
2 = Borgveer linkerzijkant
3 = Borgvulring linkerzijkant
4 = Veerspanbeugel
(zit om achterbrug)
5 = Trekveer
6 = Begrenzings -/ terugslaghevel
7 = Remstanghevel
8 = Tussenvulring (frame en Nr.6)
9 = Begrenzingsinstelling |
|
Begrenzings -/ terugslaghevel en remstanghevel
moeten op gemerkte plaats van het voetrempedaal gelast worden. Achterste
moer van begrenzingsinstelling moet worden vastgelast.
NB. Telaat erachter gekomen, dat deze
konstruktie van de begrenzingshevel origineel anders is. Maar ja, de mijne
heeft het voordeel, dat de neerwaartse druk van het voetrempedaal in de
dunnere messing- of bronzenbus minder is, omdat de neerwaartse druk van
de veerspanning kleiner is, dan die van de middenbok. Dus langer meegaan
van die messingbus. Tevens kun je blijven rijden, als de middenbokstandaard
er om de een of andere reden onder vandaan is/moet.
|
29/10/10 |
Bovenstaand voetrempedaal (1)
met hevels (6 en 7)
en begrenzingsbout (9)
naar Geert van der Heide
gebracht,
om gelast te worden.
|
30/10/10 |
Originele KM
teller aandrijving en voetpedaalrubber
op de beurs van Barneveld gekocht. |
01/11/10 |
Bovenstaand voetrempedaal (1)
met hevels (6 en 7) en
begrenzingsbout (9)
gelast terug gekregen.
SPUITWERK: |
Voetrempedaal in de wheelspray en
blanke lak.
Begrenzingsbout
(9) en veerspanbeugel (4)
in
zwarte lak.
Aangepaste remstang met veer en stelwartel in
wheelspray en blanke lak. |
|
02/11/10 |
MONTAGE VAN:
Begrenzingsbout met plaatje (9
en 9b) gemonteerd.
Voetrempedaal
(1) met lagervet in messingframebus gemonteerd.
Tussen begrenzings-/terugslaghevel (6)
en messingframebus een opvulsluiring (3)
geplaatst.
Aan
de linkerkant een sluitring en borgveer (2)
gemonteerd.
Veerspanbeugel met trekveer (4
en 5) geplaatst.
Gemodificeerde remstang (ingekorte
terugtrapremstang) op remstanghevel (7)
gemonteerd en voetrem afgesteld.
VOETREM WERKT PERFEKT !!!!!
Afgemonteerd voetrempedaal
. |
Klik voor vergroting
. |
Plaats veerspanbeugel |
Achterrem |
EINDE PROJEKT: VOETREM
Demontage van de middenbokstandaard.
Moeten nieuwe voetjes door Geert
van der Heide op gelast worden.
|
03/11/10 |
Middenbokstandaard met gerepareerde- en gelaste
voetjes terug.
Aanstootvlak versterkt met lange m8 bout en zelfborgende
moer door frame van standaard heen.
Middenbokstandaard in de primer en zwarte lak
gespoten.
Alle bouten en moeren van de bromfiets nagetrokken.
Framebouten bij tank ivm. vastvreten door roest
met lagervet vastgezet.
Claxon van Oldtimerdelen.nl
is binnen |
|
|
04/11/10 |
Gerepareerde middenbokstandaard gemonteerd.
6 Volts claxon op frame gemonteerd en met drukknop
op stuur aangesloten. |
BUDDYSEAT
OPNIEUW BEVSTIGD!
|
Buddyseat bevestiging
vernieuwd en verbeterd.
Scharnierwerking dmv.
zelfborgende moeren. |
Klik voor vergroting |
De restauratie van deze Sparta Sport 3V is
na bijna 4 maanden klaar!!!
Met aankoop, donorbromfiets, onderdelen en
spuitbussen verf is het ca. €.1464,00.
Daar heb ik toch een bijna splinternieuwe
bromfiets voor.
Foto's volgen, zodra het knap weer is, om
hem buiten te kunnen zetten.
|
04/11/10
|
PROEFRIT:
Korte proefrit gemaakt. GEEN
AANLOPEN van de ketting (moet
zelfs nog strakker stellen). Het is dus
mogelijk een 3V motor met een 2V achterbrug samen te laten werken.
WEL
OP DE MANIER, zoals boven omschreven. Motor trok traag, schakelen
was minder, vanwege de speling op de versnellingshevelas in het blok. En
de koppeling gaat zwaar. Remmen deed de Sparta prima, vooal de voetrem.
De zit op de verhoogde buddyseat voelt lekker aan. Heb van de donorbromfiets
nog de originele buddyseat, maar die moet tzt. opnieuw gevuld en bekleed
worden. De benzinetank was bij aankoop vol, maar te vet van smering (uitlaat
rookte lekker, maar de motor was niet warm, dus wordt misschien wel beter!).
KM Teller werkt goed, maar geeft denk ik te weinig
aan.
Enige wat rest is zijn de
en de motor helemaal laten reviseren. Dan zijn bovenstaande schakel- en
koppelingsproblemen weer verholpen.
(Hans Stevens
of Maarten Koudijs, wie er tijd heeft)
Volgend jaar worden spatbordbeugels, koplamp,
bagadrager, motorsteunen, schokbrekers, enz. verchroomd.
DE NIEUWE FOTO'S . . . .
.
|
07/11/10 |
Buddyseat weer op lagere stand.
Kontrole van voorontsteking (1,5mm)
en afstelling van de puntjes (0,4mm).
NGK B-6HS Bougie gemonteerd (zat
verkeerde bougie in).
LANGE RPOEFRIT:
Mijn zoon reed op mijn Zundapp, om te kijken
hoe de voor- en achterwielsporing zich verhield. Onder het rijden werden
de KM Tellers vergeleken. De Zundapp geeft een afwijking van ca.4Km aan.
Zo kon de snelheid van de Sparta vastgesteld worden. Motor is wat traag
met optrekken. Buddyseat zat uitstekend. Bromfiets spoorde goed en met
een hand sturen geen trillingen in de voorvork. Remmen deden het prima.
Af en toe ging de versnelling niet goed van 1 naar 2, maar dat komt door
speling op de schakelas. Ketting af en toe hoorbaar tegen de kettingkast
(ketting stond te slap).
Er is dus met een 3V motor en 2V achterbrug te rijden, maar het is krap
met alle afstellingen. |
Na de proefrit: |
- Gashendel nagesteld.
- Kettingspanning gesteld.
- Achterwiel beter uitgelijnd. |
EINDE RESTAURATIE!!!
..... |