Voor dat je het blokje uiteen gaat halen,
probeer het volgende:
Demonteer het vliegwiel deksel, zodat de schakelstang
volledig vrij is.
Zoek de versnellingen met de hand op, door
de schakelstang naar voren of naar achter te schuiven.
Zoek de tweede versnelling op en zet wat spannining
op het achterwiel.
Je zult nu merken, dat de schakelstang niet
meer te verschuiven is.
Doe deze handeling bij elke versnelling.
Werkt dit feilloos, dan is er niets aan de
hand met de schakelas.
Zet nu het vliegwieldeksel terug op zijn plaats
en monteer het speciale moertje op de as (gebruik hiervoor een pas gemaakte
schroeven draaier voor ) zet nu de schakelstang weer in de tweede versnelling
en kijk of de merkjes op het blok en de schakel arm tegenover elkaar staan.
Mocht dat niet zo zijn ,dan heb je weer een
pas gemaakte steeksleutel 17 nodig die zo plat geslepen is dat hij past
in de de schakelhefboom.
Daar zit de as die het schakelmechanisme bediend.
Draai nu de lange bout los met steeksleutel
maat 10. Hou spanning op het achter wiel en verdraai de as, zodat
de merken tegenover elkaar staan en zet de 10 mm bout weer goed vast. Kontoleer
nu met de 10 mm sleutel of je alle versnellingen kunt vinden, telkens
weer met iets spanning op het achter wiel.
Klopt het allemaal, dan is het zaak de kabel
op het stuur goed af te stellen... |