DATUM |
WINTER ONDERHOUDS-
EN REPARATIELIJST |
05/09/12 |
.....
Buddyseat zwart gespoten. Zie
pagina Reparatie
..... |
01/10/12 |
.....
BUDDYSEAT MONTAGE
. . .
.....
Voorbeugel met U-steun, waar de buddyseat opgemonteerd
wordt.
Beugel valt over frame heen.
Achtersteunen (separaat scharnierend). Twee lange
bouten in frame vastgezet.
De twee steuntjes zitten scharnierend tussen
de zelfborgende moeren.
Totaal beeld van de plaatsing
De nieuwe veerbuddy scharnierend gemonteerd.
..... |
03/10/12 |
Veerbuddy voor nieuwe bekleding naar ROB'S
ACCESSOIRES gebracht.
Bagagedrager naar GALVANO
gebracht.
Was zilver over het chroom heen gespoten.
..... |
05/10/12 |
.....
SCHOKBREKERS GEDEMONTEERD
Frame gestut
..... |
11/10/12 |
Schokbrekers uit elkaar gehaald. In principe
heel makkelijk.
De poot vast in de bankschroef en de bovenste
bevestiging naar links gedraaid.
(Mocht het zwaar gaan, gebruik dan een forse
schroevedraaier of iets dergelijks)
De bus afgenomen, de veer er uitgehaald en de
veerpen er uit getrokken.
De onderste bus zo gedraaid, dat deze via de
uitsparing in de bus van de poot afgenomen kan worden.
Daarna alles schoongemaakt.
Veerpennen hebben wat speling. Volgens de mensen,
die het weten is dit niet erg.
De onderste veerbussen moeten aan de rand (bij
de pijlen) opgelast)
en bijgewerkt worden.
Anders zit de bus tegen de bovenste bus aan,
wat slijtage geeft (Zie 12-10-12).
..... |
12/10/12 |
Onderste veerbussen van de schokbrekers zijn
aan de rand (bij de pijl),
beiden opgelast bij
en opgehaald.
Bij de rechterbus was de slijtageplek (zie pijl)
vanwege de afgesletenrand duidelijk te zien.
Nu nog de randen bijwerken en de bussen zijn
gereed voor te verchromen.
..... |
30/10/12 |
Verchroomde bagagedrager bij GALVANO
opgehaald.
..... |
03/11/12 |
Van onderste veerbussen van de schokbrekers,
de opgelaste rand bewerkt, geslepen en glad gepolijst. |
08/11/12 |
Onderste- en bovenste veerbussen
van de schokbrekers naar GALVANO
voor verchromen gebracht.
|
09/11/12 |
.....
Buddyseat bij ROB'S
ACCESSOIRES opgehaald en los
voor
de foto op het frame gelegd. Duurde lang,
omdat de bevestiging
van de bekleding apart besteld moest worden.
Maar mooi gerestaureerd met de originele look
van de bekleding
en het Sparta
stukje op de achterkant. VAKWERK!! |
|
.....
..... |
16/11/12 |
Onderste- en bovenste veerbussen van de schokbrekers
bij GALVANO
opgehaald.
..... |
19/11/12 |
Veerbuddyseat op frame bevestigd.
..... |
02/12/12 |
Schokbrekerveerpennen en onderste
poten naargebracht,
om bronzenbussen te draaien. |
08/01/13 |
Bronzenbussen bijopgehaald.
Door de feestdagen en het feit, dat het brons moeilijk bestelbaar was,
duurde alles wat langer |
21/01/13 |
|
4 Bronzen bussen
precies
op
maat gedraaid. In 2 bussen voor
olie doorlaat, een gleuf geslepen |
|
Schokbrekerpoten blank geschuurd. De 2 bronzen
bussen met gleuf op diepte in de poten gemonteerd.
Dit is mbv. elektrapijp
sok 5/8" gedaan (wel de kenmerken even van
het oppervlakte van de sok glad wegvijlen).
Ze worden er dan zo met de hand ingedrukt.
Van de originele tekening van Sparta (nr. 53567E
Spartabromfietsclub) de bronzen bussen (met
5/8" sokken geel
gekleurd)
op maat en in de poot gemonteerd.
DE originele kunststofbussen zijn iets in overmaat
en klemmen vast. Dit is met een gedraaide
bronzen bus niet,
vandaar de opsluiting met de 5/8"sokken.
Deze 5"/8"sokken
verhinderen dus, dat de schokbrekerpen de onderste bronzen
bus mee zou kunnen
nemen.
De bovenste bronzenbus wordt door een half door
gezaagde orinigele bus (die klemt enigszins) op zijn plaats
gehouden. De bronzen
bussen zitten nu goed opgesloten.
NB. De 5/8"soklengte
van
80cm bestaat uit ca.1½x soklengte.
Alle
maten zijn op tekening hieronder aangegeven.
Klik voor vergroting
SPARTA KOERIER JAARGANG
12, NR.39, JUNI 2012
Klik voor vergroting
De bovenste bus eerst keilbout doorheen en vastzetten
met pijp 5,
dan bus 6
en ring 7 plaatsen
en met wartel 8
de schokbrekerbus eruit trekken. Zo gaat het ook met de diepe bus onderin,
alleen op het einde loopt de boel vast, de bus zit er dan nog in, dan hulpstukken
9-10-11
gebruiken.
Pijp 5
zal wel problemen geven, maar is meestal wel bij gereedschapsafdeling van
een bouwmarkt te vinden.
NB. Aangezien er
maar een korte pijp 32mm aanwezig was, kan ook een langere pijp gebruikt
worden, dan kan in 1x de bus eruit getrokken
worden.
Hulpstukken 9-10-11
zijn dan niet nodig... |
|
23/01/13
24/01/13 |
Schokbrekerpoten zwart gespoten , snel in oven
op 40° gedroogd (niet hoger ivm pvc bussen in poot) en met
MPM Gearoil Mineral Hypoid 85w-140 olie
gevuld (tot in het gat van de onderste bus). De olie wat opgewarmd, schenkt
makkelijker. Schokbrekerbussen (binnenkant) en veren ingevet, schokbrekerpen
met vet gemonteerd.
Het geheel met de nieuwe
verchroomde schokbrekerbussen in elkaar gezet.
Wat betreft de oliedemping werkt dit systeem
goed.
..... |
25/01/13 |
Nieuw verchroomde bagagedrager gemonteerd. Binnenkant
met WD40
en TECTYL
ingespoten. |
09/03/13 |
Begonnen met de montage van de snelle cylinder.
Zuiger montage met nieuwe pistonpen en borgringen.
Cylindervoet met vloeibarepakking gemonteerd
en de reeds daar te voren de langere steunstangen aan de cylinder bevestigd.
De carburateur paste er niet op, dus plastic
plaatje weggehaald, maar nog een steeds kier bij de pakking.
Dan maar dus een dunnere pakking, maar dat is
net aan. Waarschijnlijk moet de carburateurkap wat ingekort worden.
NB. Monteer eerst de zuiger met de zuigerveren
in de cylinder en daarna op de drijfstang zetten met de pistonpen en borgveertjes.
(Vergeet NIET om de ruimte rondom de krukas
met een poetsdoek of papier af te dichten,
zodat de pistonpen-borgveer er met de montage
NIET in de carterruimte kan vallen)
..... |
10/03/13 |
Kleplichter met koperen ring in kop gemonteerd,
en aan kabel aangesloten. bougie geplaatst.
Carburateurkap met 3 mm ingekort en pasgemaakt
met dremelslijpsteentje en diamantschijfje.
Onderkant van de kap zover mogelijk afgeslepen,
om aanraking met motorblok te voorkomen.
De borgveer in de bankschroef gezet en met een
klein hamertje voorzichtig holler getikt.
De carburateur gereinigd en met originele dikke
pakking gemonteerd.
.......... |
11/03/13 |
Benzineslang met filter geplaatst.
Carburateurgasschuif gemonteerd en aan kabel
gemonteerd. Gasschuif afgesteld.
.......... |
12/03/13 |
Gaskabel aan hendel gemonteerd en afgesteld.
Nieuwe voorbocht (pijp 6079) van
gemonteerd.
Motor proefgedraaid en stationair afgesteld.
Afdichtingringetje van sproeier is stuk.
Motor 500 Km inrijden...
.......... |
04/04/13 |
.....
Vandaag proefrit gemaakt. Wat was het stervens
koud met die NO windkracht 6. Snelheid op 40Km/uur gehouden en snel overschakelen.
Eerst de scherpe kantjes
in 200Km eraf rijden, daarna wat varieren
in snelheid.
Als deze cylinder los is, dan is het een snelle
brommer geworden, want er zit power in.
Deze bromfiets heeft de winterreparatie gehad
en is voorzien van een
nieuwe buddyseat, gereviseerde schokbrekers,
nieuw verchroomd bagagerek en
een snelle cylinder+zuiger.
|
..... |
|
..... |