F R E E T I M E W E B
T R A N S P O R T S - C O L L E C T I O N


2010
2012/13
1973 SPARTA SPORT 3V
Winter Reparatie en Onderhoud
PLANNING

 

Nieuwe veerbuddyseat
Bagagedrager verchromen
2x schokbreker revisie
Snelle cylinder + zuiger + 
                 carburateur monteren
.....

 
DATUM  WINTER ONDERHOUDS- EN REPARATIELIJST


05/09/12
.....

Buddyseat zwart gespoten. Zie pagina Reparatie
.....


01/10/12
.....
BUDDYSEAT  MONTAGE . . . 
.....

Voorbeugel met U-steun, waar de buddyseat opgemonteerd wordt.
Beugel valt over frame heen.


Achtersteunen (separaat scharnierend). Twee lange bouten in frame vastgezet.
De twee steuntjes zitten scharnierend tussen de zelfborgende moeren.


Totaal beeld van de plaatsing


De nieuwe veerbuddy scharnierend gemonteerd.

.....



03/10/12

Veerbuddy voor nieuwe bekleding naar ROB'S ACCESSOIRES gebracht.

Bagagedrager naar GALVANO gebracht.
Was zilver over het chroom heen gespoten.

.....



05/10/12
.....
SCHOKBREKERS GEDEMONTEERD



Frame gestut
.....



11/10/12


Schokbrekers uit elkaar gehaald. In principe heel makkelijk.
De poot vast in de bankschroef en de bovenste bevestiging naar links gedraaid.
(Mocht het zwaar gaan, gebruik dan een forse schroevedraaier of iets dergelijks)
De bus afgenomen, de veer er uitgehaald en de veerpen er uit getrokken.
De onderste bus zo gedraaid, dat deze via de uitsparing in de bus van de poot afgenomen kan worden.
Daarna alles schoongemaakt.

Veerpennen hebben wat speling. Volgens de mensen, die het weten is dit niet erg.
De onderste veerbussen moeten aan de rand (bij de pijlen) opgelast)  en bijgewerkt worden.
Anders zit de bus tegen de bovenste bus aan, wat slijtage geeft (Zie 12-10-12).
.....



12/10/12


Onderste veerbussen van de schokbrekers zijn  aan de rand (bij de pijl), beiden opgelast bij  en opgehaald.
Bij de rechterbus was de slijtageplek (zie pijl) vanwege de afgesletenrand duidelijk te zien.
Nu nog de randen bijwerken en de bussen zijn gereed voor te verchromen.

.....


30/10/12


Verchroomde bagagedrager bij GALVANO opgehaald.

.....


03/11/12
Van onderste veerbussen van de schokbrekers, de opgelaste rand bewerkt, geslepen en glad gepolijst.


08/11/12
Onderste- en bovenste veerbussen van de schokbrekers naar GALVANO voor verchromen gebracht.


09/11/12
.....

Buddyseat bij ROB'S ACCESSOIRES opgehaald en los voor
de foto op het frame gelegd. Duurde  lang,  omdat  de  bevestiging
van de bekleding apart besteld moest worden.

Maar mooi gerestaureerd met de originele look van de bekleding
en het Sparta stukje op de achterkant. VAKWERK!!

.....
.....


16/11/12


Onderste- en bovenste veerbussen van de schokbrekers bij GALVANO opgehaald.

.....


19/11/12


Veerbuddyseat op frame bevestigd.
.....


02/12/12
Schokbrekerveerpennen en onderste poten naargebracht, om bronzenbussen te draaien.


08/01/13
Bronzenbussen bijopgehaald. Door de feestdagen en het feit, dat het brons moeilijk bestelbaar was, duurde alles wat langer


21/01/13

4 Bronzen bussen precies op
maat gedraaid. In 2 bussen voor
olie doorlaat, een gleuf geslepen
Schokbrekerpoten blank geschuurd. De 2 bronzen bussen met gleuf op diepte in de poten gemonteerd.
Dit is mbv. elektrapijp sok 5/8" gedaan (wel de kenmerken even van het oppervlakte van de sok glad wegvijlen).
Ze worden er dan zo met de hand ingedrukt.

Van de originele tekening van Sparta (nr. 53567E Spartabromfietsclub) de bronzen bussen (met 5/8" sokken geel
gekleurd) op maat  en in de poot gemonteerd.

DE originele kunststofbussen zijn iets in overmaat en klemmen vast. Dit is met een gedraaide bronzen bus niet,
vandaar de opsluiting met de 5/8"sokken.

Deze 5"/8"sokken verhinderen dus, dat de schokbrekerpen de onderste bronzen bus mee zou kunnen nemen.
De bovenste bronzenbus wordt door een half door gezaagde orinigele bus (die klemt enigszins) op zijn plaats
gehouden. De bronzen bussen zitten nu goed opgesloten.

NB. De 5/8"soklengte van 80cm bestaat uit ca.1½x soklengte. Alle maten zijn op tekening hieronder aangegeven.


Klik voor vergroting

SPARTA KOERIER JAARGANG 12, NR.39, JUNI 2012

Klik voor vergroting
 

SCHOKBREKERBUS TREKKER
De bovenste bus eerst keilbout doorheen en vastzetten met pijp 5, dan bus 6 en ring 7 plaatsen en met wartel 8 de schokbrekerbus eruit trekken. Zo gaat het ook met de diepe bus onderin, alleen op het einde loopt de boel vast, de bus zit er dan nog in, dan hulpstukken 9-10-11 gebruiken.
Pijp 5 zal wel problemen geven, maar is meestal wel bij gereedschapsafdeling van een bouwmarkt te vinden.

NB. Aangezien er maar een korte pijp 32mm aanwezig was, kan ook een langere pijp gebruikt worden, dan kan in 1x de bus eruit getrokken 
       worden. Hulpstukken 9-10-11 zijn dan niet nodig...



23/01/13
24/01/13


Schokbrekerpoten zwart gespoten , snel in oven op 40° gedroogd (niet hoger ivm pvc bussen in poot) en met
MPM Gearoil Mineral Hypoid 85w-140 olie gevuld (tot in het gat van de onderste bus). De olie wat opgewarmd, schenkt makkelijker. Schokbrekerbussen (binnenkant) en veren  ingevet, schokbrekerpen met vet gemonteerd.
Het geheel met de  nieuwe verchroomde schokbrekerbussen  in elkaar gezet.
Wat betreft de oliedemping werkt dit systeem goed.
.....


25/01/13


Nieuw verchroomde bagagedrager gemonteerd. Binnenkant met WD40 en TECTYL ingespoten.


09/03/13

Begonnen met de montage van de snelle cylinder. Zuiger montage met nieuwe pistonpen en borgringen.
Cylindervoet met vloeibarepakking gemonteerd en de reeds daar te voren de langere steunstangen aan de cylinder bevestigd.
De carburateur paste er niet op, dus plastic plaatje weggehaald, maar nog een steeds kier bij de pakking.
Dan maar dus een dunnere pakking, maar dat is net aan. Waarschijnlijk moet de carburateurkap wat ingekort worden.
NB. Monteer eerst de zuiger met de zuigerveren in de cylinder en daarna op de drijfstang zetten met de pistonpen en borgveertjes.
(Vergeet NIET om de ruimte rondom de krukas met een poetsdoek of papier af te dichten,
zodat de pistonpen-borgveer er met de montage NIET in de carterruimte kan vallen)
.....



10/03/13

Kleplichter met koperen ring in kop gemonteerd, en aan kabel aangesloten. bougie geplaatst.
Carburateurkap met 3 mm ingekort en pasgemaakt met dremelslijpsteentje en diamantschijfje.
Onderkant van de kap zover mogelijk afgeslepen, om aanraking met motorblok te voorkomen.
De borgveer in de bankschroef gezet en met een klein hamertje voorzichtig holler getikt.
De carburateur gereinigd en met originele dikke pakking gemonteerd.
..........


11/03/13

Benzineslang met filter geplaatst.
Carburateurgasschuif gemonteerd en aan kabel gemonteerd. Gasschuif afgesteld.
..........


12/03/13

Gaskabel aan hendel gemonteerd en afgesteld. Nieuwe voorbocht (pijp 6079) van  gemonteerd.
Motor proefgedraaid en stationair afgesteld. Afdichtingringetje van sproeier is stuk.
Motor 500 Km inrijden...
..........


04/04/13
.....
Vandaag proefrit gemaakt. Wat was het stervens koud met die NO windkracht 6. Snelheid op 40Km/uur gehouden en snel overschakelen.
Eerst  de  scherpe  kantjes  in  200Km  eraf  rijden,  daarna  wat  varieren  in  snelheid.
Als deze cylinder los is, dan is het een snelle brommer geworden, want er zit power in.

Deze bromfiets heeft de winterreparatie gehad en is voorzien van een 
nieuwe buddyseat, gereviseerde schokbrekers,
nieuw verchroomd bagagerek en 
een snelle cylinder+zuiger.

.....
.....

 


 


 


© Copyrights Freetimeweb