F R E E T I
M E W E B
T
R A N S P O R T S - C
O L L E C T I O N
2010 |
|
2015
1973
SPARTA SPORT 3V
Winter
Reparatie en Onderhoud |
|
Achterbrug
Hefbrug
Middenbok
Motorblok
Opknappen
Ontsteking
Schokdempers
Achter
.... |
Tank
schilden
Uitlaat
Verlichting
Voorpoten
Wielen
17"Inch |
|
WINTER 2014 / 2015 ONDERHOUDS-
EN REPARATIELIJST |
15/01/15 |
.....
Wielen onder de Sparta vandaan gehaald en met slijptol
de naven van de velg gescheiden.
Daarna de 17" velgen (van de Zundapp), die ik
nog had, opgeknapt en met de Spartanaven in doos naar mijn kennis in Vijfhuizen
gebracht.
Daar worden ze gespaakt en van velglint plus
banden voorzien. Tevens de lekkende hefcylinder onder de de hefbrug
vandaan gehaald, om wegens olielekkage bij een
bedrijf in Middenmeer te worden gerepareerd.
..... |
20/01/15 |
Hefbrug cylinder is weer bijin
Middenmeer gerepareerd. De O-ring in de plunjerpomp was rabbig en versleten.
De plunjeras was ook niet helemaal glad, maar
dat is het bovengedeelte. De- en montage plus O-ring was
€ 15,00. Volgende keer een nieuwe plunjeras
bijin
Slootdorp laten draaien.
De hefbrug werkt nu weer perfect. Bij nieuwe
olielekkage dus op naar Slootdorp.
..... |
09/02/15
t/m
14/02/15 |
Drukke week met de Sparta gehad. De 17"Inch wielen
met de nieuwe buitenbanden (achter met terrein
grip en voor een lijnband, dat stuurt lichter)
had ik op woensdag 28-01-15 bij Scooty in Hoofddorp gehaald, Mijn brommerkennis
werkt daar, dus zodoende. Tevens met Geert van der Heide de brommers van
de brommerkennis bekeken en gezellig koffie gedronken. |
|
Allereerst
de Sparta acher in de touwen gehangen. Gaat makkelijk, gewoon de heftafel
laten zakken en de brommer hangt achter vrij. achterwiel met de ketting
er op gemonteerd en afgesteld. Tevens kon-
trole van de achterschokbrekerrubbers en daarna.....
Daarna meteen de nieuwe
middenbok (op de Sparta onderdelen-
dag 2014 in Lunteren gekocht
),
die Geert van der Heide met laswerk stevig verbetert heeft, gemonteerd...
|
De Sparta achter op de heftafel met sjorband
vastegzet, zodat ik aan de voorvork kon beginnen. Zijboutjes eruit en de
topbouten los, dan de voorpoot linksomdraaiend eraf halen. Het idee daarna
was, om smeernippels op de voorpoten te monteren, maar dan spuit je alleen
maar de veren vol, dus geen smeernippels. Wel een flinke lading vet in
de poten gedaan.
Hou de poten rechtop, want er zit om de een of
andere reden olie in?????
Bovenin de voorpoten de geleide bus goed ingevet.
Voorpoten weer rechtsomdraaiend vastgezet en gemonteerd..... |
De storing aan de koplampverlichting voor werd
door een gebroken gele voedingsdraad veroorzaakt en met solderen opgelost..... |
De bus van de schommelas van de achterbrug van meernippels
voorzien, zodat die as steeds goed gesmeerd kan blijven, 4,5mm gaten geboord
en
met een 5mm draadtap draad gezet en smeernippel
erin. Werkt prima...
Om de ontsteking goed te kunnen afstellen verwijder
ik altijd de deksel. Punten gekontroleerd en op 0,4mm gezet. De nok van
het vliegwiel met langdradig vet ingesmeerd, om voortijdige slijtage van
het hamertje te voorkomen...
Nieuwe chromen uitlaatwartel + ring gemonteerd.
De plastic tankschildjes door originele metalen tankschildjes vervangen....
De motor is met zilververf opgeknapt, onderkant extra
geschilderd en onderkant geblankelakt.(tegen
steenslag)...
De Sparta is weer tiptop en staat nu klaar om
gepoetst te worden voor de
E.L.V.I.S Bromfietsshow
(7+8 Maart 2015)
in de Harmonie te Blokker |
AFSLUITEN VAN DEZE WINTERREPARATIE...
|
|
|
© Copyrights Freetimeweb |
|