F R E E T I M E W E B
T R A N S P O R T S - C O L L E C T I O N


2010
2015
1973 SPARTA SPORT 3V
Winter Reparatie en Onderhoud
PLANNING

 

Achterbrug
Hefbrug
Middenbok
Motorblok Opknappen
Ontsteking
Schokdempers Achter
....

Tank schilden
Uitlaat
Verlichting
Voorpoten
Wielen 17"Inch

 
  WINTER 2014 / 2015 ONDERHOUDS- EN REPARATIELIJST


15/01/15
.....
 
Wielen onder de Sparta vandaan gehaald en met slijptol de naven van de velg gescheiden.
Daarna de 17" velgen (van de Zundapp), die ik nog had, opgeknapt en met de Spartanaven in doos naar mijn kennis in Vijfhuizen gebracht.
Daar worden ze gespaakt en van velglint plus banden voorzien. Tevens de lekkende hefcylinder onder de de hefbrug
vandaan gehaald, om wegens olielekkage bij een bedrijf in Middenmeer te worden gerepareerd.
.....


20/01/15

Hefbrug cylinder is weer bijin Middenmeer gerepareerd. De O-ring in de plunjerpomp was rabbig en versleten.
De plunjeras was ook niet helemaal glad, maar dat is het bovengedeelte. De- en montage plus O-ring was
€ 15,00. Volgende keer een nieuwe plunjeras bijin Slootdorp laten draaien.
De hefbrug werkt nu weer perfect. Bij nieuwe olielekkage dus op naar Slootdorp.
.....


09/02/15
t/m
14/02/15
Drukke week met de Sparta gehad. De 17"Inch wielen met de nieuwe buitenbanden (achter met terrein grip en voor een lijnband, dat stuurt lichter) had ik op woensdag 28-01-15 bij Scooty in Hoofddorp gehaald, Mijn brommerkennis werkt daar, dus zodoende. Tevens met Geert van der Heide de brommers van de brommerkennis bekeken en gezellig koffie gedronken.
Allereerst de Sparta acher in de touwen gehangen. Gaat makkelijk, gewoon de heftafel laten zakken en de brommer hangt achter vrij. achterwiel met de ketting er op gemonteerd en afgesteld. Tevens kon-
trole van de achterschokbrekerrubbers en daarna.....
 
vernieuwd, zoals bij de restauratie aangegeven

Daarna meteen de nieuwe middenbok (op de Sparta onderdelen-
dag 2014 in Lunteren gekocht ), die Geert van der Heide met laswerk stevig verbetert heeft, gemonteerd...

De Sparta achter op de heftafel met sjorband vastegzet, zodat ik aan de voorvork kon beginnen. Zijboutjes eruit en de topbouten los, dan de voorpoot linksomdraaiend eraf halen. Het idee daarna was, om smeernippels op de voorpoten te monteren, maar dan spuit je alleen maar de veren vol, dus geen smeernippels. Wel een flinke lading vet in de poten gedaan.
Hou de poten rechtop, want er zit om de een of andere reden olie in?????
Bovenin de voorpoten de geleide bus goed ingevet. Voorpoten weer rechtsomdraaiend vastgezet en gemonteerd.....
De storing aan de koplampverlichting voor werd door een gebroken gele voedingsdraad veroorzaakt en met solderen opgelost.....
De bus van de schommelas van de achterbrug van meernippels voorzien, zodat die as steeds goed gesmeerd kan blijven, 4,5mm gaten geboord en
met een 5mm draadtap draad gezet en smeernippel erin. Werkt prima...
Om de ontsteking goed te kunnen afstellen verwijder ik altijd de deksel. Punten gekontroleerd en op 0,4mm gezet. De nok van het vliegwiel met langdradig vet ingesmeerd, om voortijdige slijtage van het hamertje te voorkomen...
Nieuwe chromen uitlaatwartel + ring gemonteerd.  De plastic tankschildjes door originele metalen tankschildjes vervangen....
De motor is met zilververf opgeknapt, onderkant extra geschilderd en onderkant geblankelakt.(tegen steenslag)...

De Sparta is weer tiptop en staat nu klaar om gepoetst te worden voor de
E.L.V.I.S Bromfietsshow (7+8 Maart 2015) in de Harmonie te Blokker

AFSLUITEN VAN DEZE WINTERREPARATIE...
 


 


 


 


© Copyrights Freetimeweb