Brommermatieve bijdrage van Michiel uit Heemstede van Brommerforum.nl

Hier nog effe voor de duidelijkheid want op 1 of andere manier denkt 80% van de forummers het verkeerde:

Stotteren = verzuipen, meestal rond 5 a 6000 toeren net voor de powerband, oplossing: kleinere sproeier.
Syptomen te grote sproeier=
-Start vaak gewoon wel goed, ook zonder choke
soms wel veel gas bijgeven om hem stationair te krijgen.
-stotteren vlakvoor powerband
-weinig/minder vermogen
-veel rook uit uitlaat/meureh

Inhouden (bluuuuuh geluid) = DIT IS NIET VERZUIPEN!! iedereen denkt van wel omdat het zo BLUHHHH klinkt maar het mengsel ontbrand gewoon niet, omdat het te arm is, doe er dus een grotere sproeiert in!!
Ook als je maar heel voorzichtig gas kan geven omdat ie anders afslaat is een te kleine sproeier.
syptomen van te kleine sproeier=
-Maakt wel gewoon veel toeren,trekt hard door enzo
-BLuuh geluid
-lastige gasreactie, blijft in toeren hangen
-lastig/niet starten als hij koud is
-Loopt bij koude motor vaak heel hoog stationair
-cilinder slijt als de kanker.

Stotteren als je brommer koud is is normaal, heb je dit niet , dan is er kans dat je met een te kleine sproeier rijdt.
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor korte duur omdat je cilinder hierdoor kapot gaat, je zuiger(veren) slijten heel snel en de compressie neemt af (zuiger+veren gaan hoorbaar erg rammelen). Dus doe daarom altijd het zekere voor t onzekere en rij met een ietsie te grote sproeier, hierdoor gaatie veel langer mee, hij trekt alleen wat minder snel op, maar je top is vaak evenhoog. Ook je blok heeft van een te kleine sproeier te lijden want een aantal lagers worden dankzij de benzine+olie gesmeerd.

Controle via bougie:
Ik vind dit maar niets, ook al is je sproeier veels te klein dan is hij vaak gewoon een mooie bruine kleur, dus de bougie is heel onprecies, ik zou hier niet (te erg) opletten, het is meer een indicatie van als je brommer niet loopt of hij wel benzine krijgt, want dan issie nat duz.
En alleen bij extreme gevallen is het wel te zien als je brommer extreem verkeerd staat afgesteld.