Nieuws arrow Forum
grand-sport-pag2.jpg
Hoofd Menu
Nieuws
Welkom
Forum
Foto Album
WebLinks
Word lid!
Inloggen
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Login opslaan
Wachtwoord vergeten?
Nog geen account? Maak er ้้n aan!
Aantal Geregistreerden
853 geregistreerd
63 deze maand
Laatste: Rochbeehrt
avatar MaartenKoudijs
  Posts: 1043
Wielen en alles wat daar aan vast zit en draait - 2006/02/19 10:47
Wielen, Banden, remmen, telleraandrijving en alles wat daarmee te maken heeft alleen de ketting en tandwielen komen apart nog in een onderwerp.

-Wielmaten, velgmaat

Wielmaat G*50 19”

Wielmaat sparta sport:
1968 4v : 19” (“ staat voor inches)
1969-1970, 2v, 3v, 4v: 17”
1971-eind: 16”, 17”past wel, maar is niet origineel.

Er komen er hier nog meer te staan

-Banden, bandenmaat
Voor de maat van wielen en banden worden er twee systemen van aanduiding gebruikt, ik kan wel helemaal uitweiden hoe en wat maar gebruik als geheugensteuntje het volgende.
Ten allen tijden zit er een verschil tussen van 4”. Een 23” komt overeen met een 19”, een 21”met een 17” een 20” met een 16”.

Originele banden:
Sparta Sport met sachs motor:
Vredestein Sprint


-zelf witte zijvlakken maken
Truc uit de oude doos.
zet eerst een laag aluminiumverf op de band goed uit laten harden daarna met een witte verf schilderen doe dit wel met de banden gedemonteerd. verwacht geen wonderen van de houdbaarheid.

-Velgen en spaken

!NB hier komt nog een stukje over het zelf spaken van een wiel!

Oude spaken opfraaien
-schuurspons/brillodoekje
-spuiten met zilververf

Het opschuren schoonmaken van spaken:

Staalborstel kopen voor op de boormachine, je boormachine even vastklemmen in bankschroef, bij veel boormachines zit er draad in getapt waar je een bout in kan draaien. Dit heb ik gedaan met een plank ertussen en die plank in de bankschroef geklemd. Je wiel uit elkaar halen, alle spaken los halen en die een voor een langs de borstel en daarna langs de polijst schijf. Bij mij zien ze er weer als nieuw uit en die 2 a 3 uur werk heeft me 70 euro bespaard
(add. door de volgende eigenaar van de bromfiets waar dit is toegepast: gepolijste spaken zorgen binnen een paar weken in de regen rijden voor een mooi egaal oranje gespaakt wiel, na het reinigen is het dus beter om de spaken te laten vernikkelen/verchromen e.a.)

Oude velgen opfraaien
-spuiten met zilververf/aluminiumverf
Bij het schuren oude olie of petroleum gebruiken als hulpmiddel, dan werk je het roesten van de velg niet verder in de hand
Afwerken met blanke lak

-Kilometerteller, aandrijving kilometerteller

vroeger was een kilometerteller op een sparta damesbromfiets nog een optie.
bij sommige brommers zit er dus geen aandrijving op je voorwiel ,maar als het goed is
moet ie er wel op kunnen worden gemonteerd ,,links of rechts van je voorwiel zit er dan meestal een soort omhulsel of dop of ring ,,als je die er af haalt moet op de plek die dan vrijkomt een aandrijving komen te zitten ..
waarschijnlijk is die aandrijving van het merk : vdo
het probleem is ,,dat er veel verschillende aandrijvingen van v.d.o. zijn ..
ze lijken allemaal op elkaar ,maar ook mij is het al eens overkomen ,dat ik
met de verkeerde thuiskwam die dan gewoon vrolijk de verkeerde kant op draaide
er staat dus altijd een nummer op de aandrijving ,,er zijn diverse leden die ook zo''n buddy bezitten ,,het zou dus mooi zijn dat ้้n van hen even het goede nummer naar je doorstuurt ,,en als je dan op de beurs staat moet je op het volgende letten : op de aandrijving zitten 2 lipjes ,zodra je aan die lipjes draait ,kun je testen of de aandrijving werkt ,gewoon door een cocktailprikkertje in het gaatje te doen waar normaalgesproken de teller kabel in komt te zitten ,,dus prikkertje erin ,en dan aan de lipjes draaien
draait het prikkertje nu rond dan is de aandrijving in orde

met vriendelijke groeten : johan (thijs)

Een andere optie is een digitale fietsteller kopen, deze is te monteren en te bevestigen op het wiel en de voorvork, het ziet er niet authentiek uit maar het werkt wel. Let er wel op dat je goed de afstand van de as naar het metertje bepaalt anders klopt de meting niet.
Stel je voor:
Je hebt een kilometertelleraandrijving gekocht en in de winkel klopte alles hij draaide de goede kant op. Toen je thuis was bleek dat in de winkel de aandrijving rechts zat en dan draaid hij goed. Op jouw brommer zit de aandrijving links. Dus nu draait de kabel links om. Wat nu??

Het mag raar klinken maar de oplossing is heel gemakkelijk, draai je wiel om, dit is bij de meeste sparta's zo te doen alleen moet je het boutje van de beugel/stabilisator van je voorspatbord omwisselen met de andere kant, ik bedoel het boutje waar de remschoen met zijn beugel omheenvalt. Dan zul je zien dat de aandrijving de goede kant opdraait en heb je niet eens zoveel hoeven ombouwen.
Qua passende tellers kun je kijken bij oude puch maxi tellers, die zijn ook van VDO met dezelfde aansluiting en meestal iets goedkoper in de aanschaf, succes, grtjs, Maarten

ik had dus een tijdje geleden precies hetzelfde probleem ..
ik heb dus letterlijk het wiel omgedraaid ,,de aandrijving
komt dan de rechte kant ,en je rem komt dus aan de linker kant
te zitten ,,ik zelf heb een gi 50 sport uit 1966 ,,daar lukte
dit prima bij omdat er links en rechts 2 uitsparingen voor de
remtrommel zitten ,,ik weet niet zeker of dat bij een buddy ook het geval is ,maar ik denk bijna van wel ....
probeer het eens ,,succes en groeten van johan (thijs)

-Rem, remsegmenten
Jaren ‘60
Bij de G50-serie zijn Union-naven gemonteerd, de remsegmenten voor deze naven zijn vooral op beurzen nog wel te vinden, ze beginnen alleen wel schaars te worden dus bewaar de oude zodat er desnoods een nieuwe voering op gelijmd kan worden.

Jaren ‘70
Bij de meeste Sparta Sport bromfietsen zijn Leleu naven gemonteerd, hiervan zijn twee types, de 100mm en de 120mm noem ze maar voor het gemak met en zonder koelribben, voor de naaf zonder koelribben, 120mm gemonteerd vanaf +/- 1971, zijn de remsegmenten gelijk aan kreidler remsegmenten.

De automaatjes

Vanaf eind jaren ’60 hebben de automaatjes een andere naaf dan de versnellingsbrommers.
De onderdelen hiervan zijn dan ook anders. Voor het merendeel van de brommers is een leleunaaf gebruikt die gelijk is aan de spaakwielen van een Puch Maxi, voor de remsegmenten kan men dus deze bestellen en monteren, hiernaast komen er nog veel meer onderdelen overeen dus mocht je iets zoeken van zo een naaf kijk rond voor puch onderdeeltjes, barrels van maxi’s zijn zo ongeveer bij een pakje boter te koop.



-Band plakken

De lekke band wie heeft er geen hekel aan, wat te doen. En wat heb je nodig. Enige stukken uit oude topics.

voor bromfietsbanden heb je in het algemeen vrij zware bandenlichters nodig. Die dunne dingen uit de bandenplakset van de Hema en zo zijn in elk geval niet geschikt.

Aw:Band plakken - 2004/11/19 08:47 Als het goed is is de band al leeg, pak een set grote bandenlichters of een stel stevige lepels van moeders servies, wel eerst vragen welke anders kun je in de problemen komen, zorgt dat de buiten ban niet meer verkleefd zit aan de velg, duw dus met de hand de band naar het midden van de velg, als de bandoveral los is haal je het ringetje dat je ventiel vasthoudt in de de velg er af, en duw je het ventiel naar binnen. duw nu de gehele band naar een van de kanten van de velg, pak een bandenlichte steek deze tussen de velg en de band, let op dat je niet de lichter op je binnenband zet en lepel de band er van af, let op dat je ook niet probeert om de gehele band er in een keer van af te lepelen zorg dat je maar een van de kanten te pakken hebt, breng nu rustig spanning op de lichter door hem over de rand van de velg heen naar achter te brengen en leg de lichter die aan het uiteinde nu de band heeft met zn andere kant vast achter een spaak, herhaal dit op zo'n tien a vijftien centimeter van de lichter met een andere lichter nog een keer, pak nu een derde lichter en plaats deze naast een van de twee en laat hem langs de velg de band er afwippen dit doe je door hem langs de velg te halen en met weinig kracht het wiel draaien de band er voor de rest af te wippen, mocht dit nog niet lukken dan moeten de eerste twee lichters iets verder uit elkaar, let wel op dat je niet begint met het lichten aan de kant van het ventiel maar daar recht tegenover, als het goed is krijg je de band er zo van af, vergeet niet wanneer je de binnenband er uit hebt gehaald de velg te checken op spaken die door het velglint heen zijn gaan steken, dit kan een oorzaak van het lek gaan zijn en voel of er geen spijkertjes of andere scherpe dingen in je buitenband zitten, succes, vriendelijke groet, Maarten

Aw:Band plakken - 2005/01/02 21:40 een bromfietsband is stugger en stijver dan een fietsband,als ik zo'n band van en op een velg ga demonteren of monteren vet ik de band altijd even in dit gaat het beste met een beetje afwasmiddel dit kun je nadien er zo weer afspoelen.
zorg er wel voor dat je de band eerst in het midden van de velg werkt

Aw:Band plakken - 2005/01/02 21:56 Alle goede bedoelingen tenspijt soms komt het voor de een band ergvast aan de velg is geplakt dat het niet mogelijk is om hem van de velg te halen.je kunt niet net als bij een autoband over de te demonteren band heen rijden ,dus blijf er niets anders over dan de band in de bankschroef te zetten zodanig dat de bekken bijna tegente velg aan zitten draai de bankschroef dicht maar niet zodat de band geplet wordt zodra de band los komt van de velg kun je er een banden lichter bij gebruiken om de rest van de band los te maken ,het klinkt misschien een beetje ruig maar soms moet je wel eens zware middelen gebruiken.
Hans Stevens

Net zoals de anderen bewerkt doch nog niet helemaal compleet!


ntd, assen, lagercups, kogellagers, hoe en wat qua vervangen

Bericht gewijzigd door: Maartenkoudijs, op: 2006/02/19 11:04

Bericht gewijzigd door: MaartenKoudijs, op: 2006/04/18 13:53

Bericht gewijzigd door: MaartenKoudijs, op: 2007/10/07 16:10
Het onderwerp is afgesloten.