Berini Tentoonstelling 2016 in vroegere Berini fabriek in Emmen ( Albatrosstraat 6)

Berini Tentoonstelling 2016 in vroegere Berini fabriek in Emmen ( Albatrosstraat 6)

Berini-emmen.nl
Foto1.jpg

Berini tentoonstelling 10 t/m 24 september 2016

Dit is een tijdelijke site van Berini in Emmen.

Geopend omdat er een Berini tentoonstelling komt in dit gebouw. Een herinnering aan een legendarisch bromfietsmerk.

De opening is op 10 september 2016 om 14 uur in de Albatrosstraat nr 6 in Emmen en loopt tot en met 24 september. De fabriek was in werking in de jaren 1961 en 1962.

De officiële opening van de tentoonstelling zal geschieden door Christina Bruynzeel – inderdaad, dochter van DE Rinus Bruynzeel

EEN BELANGRIJKE MEDEDELING VOOR MENSEN DIE GEEN FACEBOOK HEBBEN.

U zegt wellicht:  Facebook, dat is niks voor mij, daar begin ik niet aan. Jawel, maar onderaan deze site ziet u een logo staan van Facebook. Die kunt u, ook als niet Facebook gebruiker AANKLIKKEN, het is een uitnodiging om te komen kijken:  aanklikken dus  zonder dat uw computer spontaan de lucht in vliegt. U komt dan terecht bij een heleboel informatie die we de afgelopen weken er op hebben gezet, Met foto's van actuele zaken, verhaaltjes, zelfs een filmpje van een Berini Eitje. Ga maar eens kijken, dan ziet u dat we zeker erg actief zijn geweest via Facebook. Op deze site kwam maar steeds niets nieuws. Maar dit gaat veranderen, we moeten dit ook leren. De site was voor ons op gezet, maar nu moeten we kijken hoe we een en ander moeten gaan doen om u op de  hoogte te houden. 

De bedoeling is: via Facebook, de kleine snelle feitjes en via de site de achtergrond informatie.

Neemt u maar van ons aan dat de tentoonstelling zeer de moeite waard zal zijn, we hebben al zoveel medewerking toegezegd gekregen dat we kunnen zeggen: dit is een Berini gebeuren dat in deze vorm niet snel maar terug zal komen. We hebben expositie ruimte in de kantoorafdeling van de voormalige Berini fabriek in Emmen en dat op zich is  al uniek.Bijna alles wat Berini en haar opvolgers gemaakt hebben tot en met de M48 en M56 toe zullen er zijn en ook mallen voor motorontwerpen, buitenboordmotoren en de beroemde en beruchte Ariel 3 van de Britse postdienst met een Anker Laura motor. 

In elk geval, als u a.s. zaterdag 23 juli naar de Lier gaat voor de Berini Toertocht dan zullen de bladen Bromfiets en het Motorrijwiel daar aanwezig zijn. Ook de Berini site zal er zijn : kenbaar aan de Peugeot auto waar met gele letters Berini op staat. Voor al uw vragen over de tentoonstelling. 

 

De site is opgezet omdat wij de medewerking zoeken van de eigenaren van Berini’s die met elkaar de tentoonstelling mogelijk maken. Wij zoeken brommers in mooie staat, opengewerkte motorblokjes, reclamemateriaal voor de aankleding. Wij hebben al buitenboordmotoren onder de naam Boatmaster, ook die van Laura, de feitelijke voortzetting van Berini. Wij hopen het transport te kunnen laten verzorgen, zowel heen als terug. Alle materiaal zal verzekerd worden. Zowel de bladen Bromfiets als Het Motorrijwiel zullen in augustus uitgebreid publiceren over de merkengeschiedenis van zowel Berini als Anker/Laura. Dit laatste merk zal zeker ook vertegenwoordigd zijn op de tentoonstelling naast de Rotterdamse en ook Emmense Berini’s.

En deze kennen we allemaal.

 Onze ouders en grootouders reden er mee, de beroemde Berini M21, ook wel het zwarte lijk genoemd. Onverwoestbaar.

En dat Berini begon met het beroemde voorwielmotortje de M13, ook wel het eitje genoemd.

En het eindigde de productie in Rotterdam met 3 versnellingen en geforceerde luchtkoeling om daarna terug te komen op eenvoudige automaten-brommertjes.

 

Foto2.jpg

En wat gaan we straks bij de Berini tentoonstelling allemaal zien?

Berini heeft qua .motoren altijd gebruik gemaakt van de letter M gevolgd door een nummer naar gelang het gebruikte motortype. Die M traditie werd tijdelijk verlaten vanaf 1962 omdat het te zakelijk was, denken wij.  Want richting het Berini faillissement in 1964 kwamen allerlei al dan niet welluidende typenamen in gebruik. Iedereen kende natuurlijk de M13, het eitje en de M21, die zwarte trouwe makker zonder gemene streken. Die liepen altijd. Maar Berinette, Super Sport Junior, Jeunesse, Corona, Amber, Euromaster, Olympic, De Tour Automatic, GT, TS, maar ook later weer framenamen/nummers zoals M 21A 70, SL50, F71, ja, als zoiets genoemd werd dan viel het kwartje meestal niet meteen. Maar hoe de naam ook was, er werd geen brommer extra door verkocht.

 

P1010844.jpg

Maar het zou zo maar kunnen zijn dat we meer dan 50 verschillende brommers hebben staan. Niet alleen werden die Berini gedoopt. Soms heetten ze ook Gazelle, of Sparta, Union, Simplex, Locomotief of op zijn Fins Solifer en nog veel meer merken als er een M48 motor  inzat. Het merkenweb met Berini was enorm groot. Te vergelijken met dat van Sachs en JLO.

Even over de M48 motor: dit is een motortje dat bij Berini ontworpen werd en o.a. aan Batavus geleverd werd. Het was een automatenmotortje dat eerst bij Berini zelf werd gebouwd en later in de Anker Laura fabriek in Eygelshoven. De naam Berini kom je in de brommergeschiedenis dan ook heel veel tegen.

En er waren ook nog buitenboordmotoren, die hebben we zowel van Berini als van Laura en niet toevallig heetten ze beide Boatmaster. Ze zullen er zijn.  Want Berini, van motorenfabriek Pluvier en Gazelle van Berini en later alles met  Anker Laura motoren hadden achteraf duidelijk een familieband, ook al wisten wij dit in die jaren nog niet zo goed.

Nu is het merk Berini bij mensen onder de 45 al niet meer bekend. Niet zo gek natuurlijk. Berini begon echter in 1949 met de  productie van eigen motoren en was daarmee een unicum. Alleen in het begin waren er wel kleine fabriekjes die eigen motoren maakten zoals Rolemo maar zo groot als Berini werd er in Nederland niet één.

Het geheugen van de generaties na ons spreekt  over “ in onze tijd hadden we Kreidler, Zündapp, Puch en nog wat Vespa”

Maar daarvoor waren het vooral Berini, Solex, Mobylette, HMW en NSU Quickly. Vanaf de leeftijd van 65 jaar en ouder was “onze tijd” dus het tijdvak van deze merken.

Ongelooflijk, maar de eerste bromfietsen dateren uit eind jaren ’40 en begin jaren ’50. Er zijn dus nu al 70 jarigen onder de bromfietsen! Echt oud. Koop eens een auto van 1949…..dat kost een wereldprijs. De stokoude bromfiets, liefdevol opgeknapt behoort dus  nog steeds tot het bereik van de hedendaagse verzamelaar.

Er zijn vele musea op dit gebied, Ook musea die zich bewust zijn van het feit dat ze uniek materiaal hebben, een mooi tijdsbeeld van het tijdperk van schaarse en armoe. Het is echt cultureel erfgoed.

Op het hoogtepunt van de ontwikkeling van de bromfietsmarkt reden er bijna 2 miljoen brommers rond op een bevolking van 14 miljoen inwoners.

 

 

Van het merk Berini willen wij deze ontwikkeling laten zien. Met de huidige generatie van  (met alle respect) oudjes zal dit allemaal wegzakken uit het collectieve geheugen. Dit evenement is dus éénmalig en komt niet meer terug.

Verzamelaars uit het hele land brachten dit tijdsbeeld bijeen. Mooi toch? En dan nog wel op de plek waar ooit Berini’s werden gemaakt. Helaas mogen wij van de huidige huurders van het fabrieksgebouw niet in de voormalige productiehallen kijken. Maar gelukkig hebben we grote foto’s van de productie in Emmen. En als we die op de dichtgetimmerde doorgangen plakken dan is het toch net alsof we door de ramen kunnen kijken in de fabriek. Het kantoorgedeelte van de fabriek is echter wel mooi bewaard gebleven en daar zetten wij dus alles neer. Inclusief een aantal verrassende zaken waar we nu nog niks over willen zeggen.

Auteur Wim Heeroma

18BeriniM21Sport1960.jpg
SuperSport1961F71.jpeg

Uit Het Motorrijwiel nr 142- 2016

Foto3.jpg

En in het blad Bromfiets stond in nr 4 van 2016 het volgende:

Foto4.jpg

Zo denken wij ook aan een soort Waterlooplein voor mensen die onderdelen voor Berini te koop hebben. Banden 25x 2 , rollen voor M13 en M23, pakkingsetjes, uitlaten, kettingkasten en noem maar op. . Geef het wel even door ons. Dat kan dus ook gelden voor een complete Berini of afstammeling. denk aan Gazelle, Batavus, Eysink, Flandria, Garelli, Solex Tenor enz. Er kan dus ook in beperkte mate verkocht en gekocht worden.

Nieuws: (deze berichtenstaan ook op Facebook)

Click hier voor e-mail contact

Wilt u een handje helpen bij de opening van onze Berini tentoonstelling? Dat mag.....

Vrijwilligers gezocht....
Wilt u een handje helpen bij de opening van onze Berini tentoonstelling? Dat mag..... Denkt u dat u niets van brommers af weet of niet weet of u wel geschikt bent? Maakt niet uit, na een babbeltje met Wim Heeroma kunt u uitvinden waar u geschikt bent en voor een bepaalde taak. Hij helpt u graag uit en u hem weer! Leeftijd speelt geen rol. Oud of jong, iedereen is welkom.
 
via Contact kunt u contact opnemen met Wim Heeroma om uw hulp aan te bieden...
Lees meer »

Dat is de brommer rechts op de foto. de Berini Uniek van 1965. Nauwelijks verkocht en bedoeld als tegenhanger van Puch en Tomos met de hoge sturen en volgens insiders een veel steviger frame. De Nederlandse maakindustrie was zo gek nog niet.

Wat vonden we zelf mooi?
Dat is de brommer rechts op de foto. de Berini Uniek van 1965. Nauwelijks verkocht en bedoeld als tegenhanger van Puch en Tomos met de hoge sturen en volgens insiders een veel steviger frame. De Nederlandse maakindustrie was zo gek nog niet.
We naderen met rasse schreden de opening: 10 september a.s. om 14u in Emmen in de Albatrosstraat nr 6, het kantoorgedeelte van de voormalige Berini fabriek.

Wim Heeroma

Lees meer »

Na de degelijke en vooral zwarte brommers zonder versnellingen ging Berini aan het werk met een versnellingsbrommer. De M22. Dit werd niet zo’n succes, ze gingen snel stuk als er niet voorzichtig mee geschakeld werd. Berini kwam toen met een motorblok van DKW er in, ongetwijfeld via de firma Hart Nibbrig en Greeve, de DKW importeur.

Vroege sportbrommers bij Berini.
Na de degelijke en vooral zwarte brommers zonder versnellingen ging Berini aan het werk met een versnellingsbrommer. De M22. Dit werd niet zo’n succes, ze gingen snel stuk als er niet voorzichtig mee geschakeld werd. Berini kwam toen met een motorblok van DKW er in, ongetwijfeld via de firma Hart Nibbrig en Greeve, de DKW importeur. Een mooi blokje met 3 versnellingen dat eerst in touruitvoering op de markt kwam in 1957. Na korte tijd werd dit model aangevuld met een heus sportmodel en natuurlijk rood. Dit gaf Berini wat adempauze voor het ontwerp van de modellen met respectievelijk 2 en 3 versnellingen die vanaf 1960 in diverse uitvoeringen werden gemaakt. Vanaf 1962 kwamen er veel modellen uit met dit nieuwe motorblok waarbij ook een geforceerd gekoeld motorblok . Niet alleen een “Tour” en een “Sport”maar ook een “Supersport”, een “Jeunesse”, een “Junior” gevolgd door SL50, een “F74. En na de overname door Anker Motoren Maatschappij nog vele andere zoals Euromaster, Olympic enz.

Men zal zich zeker verbazen over de grote hoeveelheid sportmodellen. Wat een keuze en daar ging men ook prat op. Had dan niemand in de gaten dat ze bij Berini op deze wijze hun eigen
concurrenten werden? Niet alleen de terugloop van de brommers in Nederland was de oorzaak van de teloorgang van Berini, het was ook een oorzaak. Op de tentoonstelling laten we bijna alle modellen zien. En laten we eerlijk zijn: soms was een nieuw model niet veel anders dan zijn voorganger

Rechts de 1958 Berini Sport met DKW motor en links daarvan de 1960 Berini Sport met de eigen Pluvier/Berini motor.
Wim Heeroma

Lees meer »

Eysink M49

Eysink M49

30 aug 2016 14:02

Een heel bijzondere brommer, deze Eysink met M49 motor. In Eygelshoven werd de produktiehal er voor vergroot. In Italie werd hij gelanceerd. Er kwam, ondanks dat het een motortje was met vele mogelijkheden, automaat of versnellingen, riemaandrijving dan wel kettingaandrijving in Nederland alleen maar besteld werd door Dick Eysink, de oude Eysink dus. Er werden ruim 2000 motortjes geleverd en dat was het. Zeldzaam, ja, net als een Ferrari toch??

Een heel bijzondere brommer, deze Eysink met M49 motor. In Eygelshoven werd de produktiehal er voor vergroot. In Italie werd hij gelanceerd. Er kwam, ondanks dat het een motortje was met vele mogelijkheden, automaat of versnellingen, riemaandrijving dan wel kettingaandrijving in Nederland alleen maar besteld werd door Dick Eysink, de oude Eysink dus. Er werden ruim 2000 motortjes geleverd en dat was het. Zeldzaam, ja, net als een Ferrari toch??
De grote verzamelaars zullen al deze week met hun spullen komen: het is een veel grotere klus gebleken dan gedacht om alles in Emmen te krijgen van uit Limburg, Zeeland, de kop van Noord Holland en Groningen. Qua logistiek een bijna ondoenlijke klus, tenminste als je , zo als wij, niet over de nodige pecunia beschikt!. In de loop van de komende week gaan wij kontakt leggen met de mensen die nog niets van ons gehoord hebben. De hele tentoonstelling wordt groter dan wij in het begin gedacht hadden, wij vonden 40 bijzondere brommers al heel mooi. Nu naderen we al bij 70 stuks. Meer dan de aantallen is de kwaliteit van het getoonde materiaal van belang. Straks allemaal veel plezier van en in het wonderland van Berini.

Lees meer »

Het wordt ontzettend mooi en erg veelzijdig. Het prototype van het Berini eitje, werk van Neumann, Bruynzeel en Groenendijk zal te bewonderen zijn maar ook bijna alle types Berini en veel merken die Berini in gebouwd hebben. Ook van Berini van Gazelle, Anker Laura zal veel te zien zijn.

Over de tentoonstelling....
Het wordt ontzettend mooi en erg veelzijdig. Het prototype van het Berini eitje, werk van Neumann, Bruynzeel en Groenendijk zal te bewonderen zijn maar ook bijna alle types Berini en veel merken die Berini in gebouwd hebben. Ook van Berini van Gazelle, Anker Laura zal veel te zien zijn.
Wist u bijvoorbeeld er een Solex is geweest met Anker Laura motor. En dat Tomos voor 1970 nogal wat invloed heeft gehad? Dat is allemaal te zien. Natuurlijk zijn dit redenen om te komen kijken.
Buiten natuurlijk al die “echte Berini’s” zoals we die allemaal kennen, de M13, het eitje voorop, en al die varianten op de M21 alsook de vele modellen met versnellingsmotoren. Wij kunnen u verzekeren dat u zeer waarschijnlijk nooit meer de kans krijgt dit allemaal te bezichtigen buiten de woningen van de verzamelaars. Hierna wordt het hoog tijd dat er een echt nationaal bromfietsmuseum komt dat meer tegen het verloren gaan van kennis en materiaal bestand zal zal zijn. 70 jaar bromfietsen in Nederland, het brommerland bij uitstek.

Mondjesmaat zijn er brommers binnengekomen, maar deze week zullen er al 40 brommers staan en daar komen er nog 30 bij. Om een of andere reden allemaal zeer bijzondere dingen.

Lees meer »