rhc embleem 2 koptekstrhc embleem 2 

 
 CONTACT 
 DE GEVLEUGELDE FIETS 
 pagina uit ons blad 
 regels brom/snorfietsers 
 Verzekering 
 banden problemen 
 bandenmaten 
 NIEUWS 
 TOERRITTEN 
 TOERKALENDER 
 toerrit Berlikum 
 film toerritten 
 BERINI GESCHIEDENIS 1 
 BERINI GESCHIEDENIS 2 
 BERINI GESCHIEDENIS 3 
 BERINI FOTO 
 FOTOADWILLEMS 
 div. foto's 
 invalide wagen v/d lelie 
 foto's toerrit Best 
 Evenementen 
 vehikel 
  HOME  
|
  CLUBBLAD  
|
  NIEUWS  
|
  TOERKALENDER  
|
  BERINI  
|
  GALLERIE  
|
  ALLERLEI  
|
  EVENEMENTEN  
|
  LINKS  
|
  FORUM  

 

 

BERINI EEN HOLLANDSE BROMMER

 

 

 

bertus rinus nico 

 Bernard Neumann, Rinus Bruynzeel en Nico Groenedijk

eitje op standaard

 

eitje meisje 

m 21 schommel
              M21 met rubber schommel voorvering

berini grijs 2
    M 21 in grijs orginele kleur zijn er nog weinig van b.j. 1954/55 

m21 bolletank
                      M21 kort model b.j. 1958

 berini blauw.
                 M21 blauw kort model b.j. 1956

M 21 lang met achtervering
berini M 21 lang model met achtervering

 speedomatic.
de speed-o-matic
 Speed-o-matic, een geveerde benzine-inlaatschijf is de oplossing. De motor kan op volvermogen draaien totdat de brommer 40 km rijdt. Dan verschuift door middelpuntvliegende kracht de schuif voor de inlaat opening en is de topsnelheid bereikt door minder gas te geven schuift de schijf terug door middel van een veer en kan de volle hoeveelheid benzine de cilinder instromen. Het is een mooi ontwerp van Pluvier en je kan rustig zeggen dat deze Berini een mijlpaal in de Nederlandsebromfiets-constructie betekende aldus anno 1958.

 

 

berini embleem

 

 

              

In het jaar 1949 kwamen drie mannen bij elkaar met de gedachten zelf een hulpmotor te bouwen. Het waren Bernard Neumann, Rinus Bruynzeel en Nico Groenendijk met de eerste twee letters van hun voornamen kwamen ze aan BERINI. Samen kwamen ze op het idee om net als bij Solex een hulpmotor te gaan maken, maar deze losse hulpmotor moest wel passen op elke fiets. December 1949 verscheen de eerste BERINI op het toneel. De eerste Met een eivormig tankje gemaakt van twee koplampen van een DKW motor deze samen aan elkaar gemaakt en met verlichting maar tijdens de productie heeft men wel de vorm van de tank aangehouden maar niet meer gemaakt van DKW koplampen ook de verlichting was te duur voor productie. Tank met een inhoud van ruim 1 liter en een 26 cc cilinderinhoud met een Zenith carburateur. Vanaf 1950 is de cilinderinhoud 32 cc met een carburateur van Carwi en een ontsteking van Wico. Later zijn ze met een Bosch ontsteking en een Encarwi carburateur gebouwd. De eerste berini kostte 239 gulden en in 1959 nog maar 168 gulden. De eerste Berini M 13 (eitje) is gemaakt in Den Haag en in 1950 zijn ze naar Rotterdam verhuisd en in een nieuwe fabriek met 80 man werd iedere dag ongeveer 180 berini’s gemaakt.

fabriek rotterdam
                                Berini fabriek sluisjesdijk Rotterdam

 berini m19.

 

 

In 1952 kwam de M 19 en Cyclestar met rolaandrijving op het achterwiel deze motoren waren niet erg sucsesvol en werden maar enkele maanden gemaakt. Voormaar 395 gulden en voor 30 gulden méér een verende voorvork

 

 

eitje close

 

  1954 introductie van de Berini M21

Met het maken van de BERINI M 21 veranderde het imago van Berini deze M 21 word niet aangedreven met een rol maar met een ketting. Deze motoren worden gebouwd onder de naam Pluvier. De cilinderinhoud is 48 cc en met een koppeling is het starten en wegrijden een stuk makkelijker geworden. De snelheid is 55 km/p.u.

De eerste M 21 is nog met rubber voorvering en in 1955 zijn ze uitgevoerd met telescoop voorvering. Ook in 1955 kwam de bolle tank (M 21 de luxe). De meeste berini waren in het zwart (kachel pijp, het zwarte lijk) maar er waren ook andere kleuren verkrijgbaar, zoals grijs, groen en blauw. Pluvier motoren heeft nog een tijd bromfietsen gemaakt in plaats van M21 heette dat Pluvier 210 maar dat duurde niet lang.

 

berini ptt/dubbelzit

verlengde m 21 ook gebruikt bij de PTT

In 1956 kwam er ook een verlengde M21 met een  bagagedrager die aan het frame gelast is waardoor er meer last op de bagagedrager geplaatst kan worden zo ontstaat de eerste duozit met extra zweefzadel. Deze verlengde frame werd ook gebruikt door de PTT  in de rode kleur maar deze zul je bijna niet meer vinden.

 

m21 langmodel
 M 21 lang model b.j. 1958 met speed o matic

 In 1958 kwamen de lange modellen uit van de berini  deze zagen er veel luxer uit en in de luxe uitvoering met schokbrekers achter deze werden uitgevoerd met de Speed-o-matic een ingebouwd apparaatje waarmee je niet meer harder kon dan 40 km/p.u.

In 1955 kwam er ook nog een twee versnellings brommer uit genaamd M22 maar dit was een mislukking.

 

m 21 sport 6
                                         M21 sport zeer zeldzaam

De Berini M 21 sport kwam in 1961 uit de fabriek maar veel zullen er dat niet geweest zijn wie wil nu een sportbrommer zonder versnelling het zal een dwaling geweest zijn. Het feit dat er weinig van gemaakt zijn merk je nu nog deze M 21 sport is zeer zeldzaam. Zover nu bekent zijn er nog 4 in Nederland. De M 23 kwam in 1957 op de weg deze bromfiets werd aangedreven met rol op het achterwiel onder de trapas. een hefboom bij het stuur zorgt er voor om de rol van het wiel te halen. De M 23 werd ook geleverd aan: Union, Sparta, Locomotief en Simplex.

 

      m 23.
                                                                     berini M 23 

       1957 was het jaar waarin de versnelling brommer van Berini werd gemaakt de M31 met twee en drie versnellingen deze werden onder verschillende frame’s geplaatst. Zover het verhaal van Berini tot 1961. Het is toch wel raar dat er geen Berini club is in Nederland terwijl het toch een echte Nederlandse brommer is en als je bedenkt dat er alleen al in 1962 tussen de 2500 en 4000 berini’s gemaakt zijn moeten er toch héél veel berini’s zijn op deze wereld.

 

 

 

 

 

 Ook dit jaar is het weer mogelijk om een toerrit te organiseren zoek even contact met onze toercommisaris of onze voorzitter.