|
Uitmeten van de tussenas
Opstellen van meetbrug SK-A 206 op scheidingsvlak van rechtercarter
en meten op bus voor tussenas = 10mm (afb.59). |
|
Meetbrug SK-A 206 op scheidingsvlak van linkercarter opstellen en meten
op bus voor tussenas = 30,1mm (afb.60). |
|
Schijf van 0,5 mm vóór borgring om tussenas leggen (zie
pijl) en nu met schuifmaat vanaf schijf incl. tussentandwiel meten = 39,3mm.
voorbeeld:
rechtercarter
linkercarter
tussenas
axiale speling |
10,0mm
+30.1mm
=40,1mm
-39,9mm
=0,8mm
-0,1mm
=0,7mm |
Verschil met vulschijven vóór het tussentandwiel uitbalanceren(afb.61). |
|
Uitmeten van axiale speling van trapas
Meetbrug SK-A 206 op scheidingsvlak van rechtercarter opstellen. Meten
op aanloopvlak in carter = 2,4mm (afb.62). |
|
Meetbrug SK-A 206 op scheidingsvlak van linkercarter opstellen. Meten
op bus voor trapas = 41,3mm (afb.63).
Trapas is daartoe voorzien van een afstandhuls van 20mm (a) op lange
asdeel, een schijf van 1,5mm (b) vóór afstandhuls, een afstandhuls
van 8 mm (c) op korte asdeel. Met schuifmaat maat nemen incl. korte afstandhuls,
startertandwiel, lange afstandhuls en 1,5mm schijf = 41,7mm. |
|
Voorbeeld:
rechtercarter
linkercarter
trapas
axiale speling |
2,4mm
+41,3mm
=43,7mm
-41,7mm
=2,0mm
-0,1mm
=1,9mm |
Verschil van 1,9 mm aan korte trapaseinde aanvullen (c) (afb.64). |
|
Uitmeten van axiale speling van de schakelas
Meetbrug SK-A 206 op rechter carterhelft zodanig aanleggen, dat met
dieptemaat tot aan aanloopvlak van schakelas kan worden gemeten. Opgenomen
maat noteren. Daarbij ook rekening houden met dikte van meetbrug = 15.8mm
(afb.65) |
|
Meetbrug op vlak van linker carterhelft aanleggen. Meten tot binnenring
van kogellager (aanloopvlak van schakelas). Verkregen maat van 41.5mm optellen
bij de bovengenoemde meetuitkomst (afb.66).
voorbeeld:
rechtercarter
linkercarter
schakelas
axiale speling |
15,8mm
+41,5mm
=57,3mm
-56.7mm
=0,6mm
-0,1mm
=0,5mm |
|
|
Het verschil uitbalanceren bij motoren van zwenkvorkmachines door vulschijven
tussen kogellager en tacho-aandrijving en bij motoren uit televorkmachines
tussen kogellager en afstandring, aangezien hier de tachoaandrijving van
de voorwielnaaf komt (afb.67). |
|
Uitmeten van de schakeltandwielen geschiedt op dezelfde manier als
beschreven bij afb.45
Krukascarter monteren
2 pasbussen inzetten. Carterpakking opleggen; het beste is, deze nog
met vloeibare pakking (zoals Terroson, Atmosit) te bestrijken. Assen en
lagers oliën. Carterhelften samenvoegen (afb.68). |
|
Linker en rchter carter aaneenschroeven. Van links 2 schroeven (a)
M6 * 35 in de ruimte van de ontstekingsmagneet, 1 schroef (b) M6 * 65 onder
de kickstarteras (afb.69) |
|
1 schroef M6 * 45 (resp. M6 * 50 bij rollermotoren) op rechterzijde
aan cilindervoet vasttrekken (afb.70). |
|
Montage van schakelas in linker carterlager.
Ring van eigen fabrikaat met volgende afmetingen:
hoogte
buitenmaat
binnenmaat |
6 mm
Ø 36 mm
Ø 32 mm |
op de schakelas schuiven tot hij tegen het carter aanligt. Kettingrondsel
opzetten en moer voor kettingrondsel aantrekken, zodat schakelas naar boven
en dus geheel met borst aan de binnenste loopring van kogellager aansluit.
Moer, kettingrondsel en ring weer afnemen (afb.71).Bij de motortypes
266 en 278 kan het kettingrondsel ten opzichte van ingebouwde stand 180°
worden gedraaid en dan worden opgeschoven. Daardoor vervalt het gebruik
van een tussenring. |
|
Montage afdichtingsringen
Motor in montageklem SK-A 314 plaatsen en samen in de bankschroef spannen.
Montage van afdichtingsringen aan linker carterzijde. Inzetten van
afdichtinsring voor krukas met holle doorslag MV-6-961. Inzetten van afdichtingsring
voor de schakelas met opzethuls SK-A 217 en in slaan met holle doorslag
MV-6-734. Bij de motoren 266 (hand en voetgeschakeld) wordt de opzethuls
MV-6-690 samen met de holle doorslag MV-6-691 gebruikt.
Inzetten van afdichtingsring voor kickstyarteras met holle doorslag
MV-6-734. Daarbij opletten, dat de bolle zijde van de afdichtingsring naar
het carter is gekeerd (afb.72). |
|
Kontroleren van zuigerstang Meetdoorn SK-A 304 in het
oog van zuigerstang invoeren. Dan krukas draaien tot meetdoorn op het pakkingvlak
van carter aanligt.
Luchtspleet tussen meetdoorn en pakkingvlak moet aan beide zijden gelijk
zijn. Deze kontrole op omslag herhalen (afb.73). |
|
De maataangifte heeft betrekking op de aanwijzing bij afb. 38.
Eventuele afwijkingen van de zuigerstang kunnen door narichten met het
richtijzer MV-6-115 worden gekorrigeerd (afb.74). |
|
Montage van zuiger en cilinder Opzetten van zuiger. Het
woord "auslaß" moet naar de uitlaat zijn gekeerd. Zuigerpen met speciale
invoerdoorn SK-A 163 invoeren en bij afgedekte carterruimte borgringen
inzetten. Opleggen van cilindervoetpakking zonder vloeibare pakking (afb.75). |
|
Zuigerveer opzetten en zuiger met zelfgemaakte vork ondersteunen (afb.76). |
|
Cilinder monteren (zuiger met gevoel in cilinder inbrengen om veerbreuk
te voorkomen).
Opgelet!
Fixeerstift in zuigergroef moet binnen de las van de zuigerveer zijn.
Cilinderkoppakking en cilinderkop opzetten. 4 sluitringen opleggen en 4
moeren M7 met 11mm dopsleutel kruisgewijs aantrekken. Aandraaimoment 1,5
mkp (afb.77). |
|
Montage van kettingrondsel Kettingrondsel opzetten en
met borgplaat en zeskantmoer bevestigen. Voor tegenhouden kettingsleutel
gebruiken. Aandraaimoment 5 mkp. Borgplaat van kettingmoer ombuigen (afb.78). |
|
Uitmeten van primaire versnellingsas Koppelingsnaaf,
dekschijf en koppelingsmoer opzetten. Met houtje of ander hulpmiddel dekschijf
in bovenste stand brengen en met dieptemaat door markeringsboring op koppelingstandwiel
meten. Maat b.v. = 22.5 mm (afb.79). |
|
Hulpmiddel onder dekschijf wegnemen en primaire versnellingsas tot
aanslag naar beneden drukken. Meting op dezelfde plaats herhalen. Gevonden
waarde b.v. =21.8 mm
Voorbeeld: |
22,5mm
-21,8mm
=0.7mm |
De aangegeven meetuitkomsten zijn slechts voorbeelden (afb.80). |
|
Om de vereiste axiale speling van 0,1mm te verkrijgen, moeten vulschijven
tot een gezamelijke dikte van 0,8mm tussen kogellager en koppelingstandwiel
worden toegevoegd (afb.81). |
|
Montage van de koppeling
Nu kunnen koppelingsschijf, voering, alsmede platen en koppelingsdekschijf
worden gemonteerd. Om de boringen voor de veerhulzen op elkaar af te stemmen,
is de koppelingsnaaf van een merkstreep en alle andere, binnenin vertande
schijven van een markeringsboring voorzien. Onder de op de dekschijf aangebrachte
markeringsboring is bovendien nog een pijl aangebracht, die met een streep
op de koppelingsnaaf moet korresponderen. Voorts erop letten, dat de bolle
zijde van de bovenste koppelingsplaat naar de versnelling wijst. Na het
opzetten van dekschijf de moer opschroeven en bij gelijktijdig tegenhouden
met vliegwielsleutel SK-A 297 vastzetten. Aandraaimoment 3,5 mkp. Vervolgens
moer met borgplaat borgen (afb.82). |
|
Nu veerhulzen met koppelingsveren inleggen, speciale spangereedschap
SK-A 235 met 3 schroeven SK-A 292 opstellen en drukschijf met de bolle
zijde naar buiten tussen spanschroef en speciale gereedschap en koppelingsveren
schuiven. Na het samendrukken van de koppelingsveren de 5 moeren M4 opzetten
en gelijkmatig aantrekken. Spangereedschap afnemen en drukpen met bijbehorende
sluitringen in drukplaat inzetten (afb.83) |
|
Afstellen koppelingstong en koppeling
Afstelling van koppelingstong op drukkop is een vereiste voor een maximum
van nastelmogelijkheden in beide richtingen. Daartoe drukkop met krijt
inwrijven, deksel van koppelingskast opzetten koppelingshefboom bewegen.
Deksel weer afnemen en kontroleren of drukkop ongeveer in het midden van
de koppelingstong aanligt. Ingeval van afwijkingen bijregelen met stelschroef
voor drukplaat aan deksel van koppelingskast. Vervolgens speling van koppelingshefboom
aan koppelingskast kontroleren. Gemeten vanuit zijn ruststand moet de hefboom
aan de ophangklauw van de bowdenkabel van de koppeling met de hand ongeveer
2 - 3mm kunnen worden bewogen.
Te veel of te weinig speling door opvullen of wegnemen van vulschijven
onder drukkop verhelpen(afb.84). |