 |
Demontage en montage van voetschakelas
Het montage verloop van de voetschakelas is weergegeven in afbeelding
85.
In palhouder C bevinden zich beide schakelpallen D met veer. Daaroverheen
grijpt schakelklok B en boven de schakelklok bevindt zich palring A met
trekveer. Het geheel wordt bijeengehouden door een borgring. Bij beschadiging
van de voetschakelas zijn komplete ruilassen verkrijgbaar, echter kan ook
de trekveer afzonderlijk worden geleverd (afb.85). |
 |
Afzonderlijke onderdelen van de voetschakelas:
A) Palring
B) Schakelklok
C) Voetschakelas
D) Schakelpal
E) Trekveer
F) Borgveer
G) Veer
H) Halfronde niet
I) Drukveer
J) Tapbout
(afb.86) |
 |
Voetschakelas, met schroefdraad voor afstelklok, tussen weekijzeren
voeringen in de bankschroef klemmen (afb.87).
Schakelklok met behulp van steunbout SK-A 213 zo verdraaien, dat halfronde
niet (H), drukveer (I) en tapbout (J) weggenomen kunnen worden.
Daarna bovenste borgring verwijderen. |
 |
De schakelklok onderaan vastgrijpen, zodat na het optillen daarvan,
in verbinding met de palring, de onder druk staande schakelpallen kunnen
worden opgevangen (afb.88). |
 |
Inzetten van de schakelpallen en schakelpalveren in de daarvoor bestemde
uitsparingen in de voetschakelas. Daarbij opletten, dat de grote zijvlaktes
van de afgeschuinde schakelpallen naar de cilindrische stift in de palhouder
wijzen (afb.89). |
 |
Ter vergemakkelijking van de montage kan huls SK-A 301 worden gebruikt,
die over de schakelpallen wordt geschoven en deze in de ingedrukte stand
houdt (afb.90). |
 |
Opzetten van de schakelklok op de voetschakelas en tegelijkertijd de
schakelpallen naar binnen drukken. Het aanzetstuk aan de schakelklok met
de uitsparingen voor de binnenste arretteringen moet zich aan de zijde
bevinden van de cilindrische stift van de voetschakelas. Het opzetten wordt
vergemakkelijkt door het kantelen van de schakelklok of met behulp van
huls uit afb.90 (afb.91). |
 |
Inzetten van de trekveer in de palring. Daartoe bovenste einde van
de veer in onderste uitsparing en onderste einde in bovenste uitsparing
onder spanning in de ring plaatsen. Het is aan te raden met een tangetje
wat te helpen, zodat de veereinden ver genoeg in de uitsparingen reiken.
Nu met een schroevendraaier, tang of ander hulpmiddel de veer wentelen.
Dat kan worden ondersteund met een tweede schroevendraaier, waarmee de
veer gedurende het wentelen naar de uitsparingen wordt gedrukt (afb.92). |
 |
Opzetten van palring met gemonteerde trekveer op voetschakelas. Opletten,
dat de cilindrische stift in de palhouder van de voetschakelas door beide
benen van de trekveer voert. Juistheid van de montage kontroleren, of na
inzetten van steunbout SK-A 213 in uitsparing van de palring, deze naar
beide zijden verend beweegbaar blijft (afb. 93). |
 |
Na plaatsen van de borgring in zijn uitsparing van de schakelas wordt
de palring zo gedraaid, dat de zijdelingse boring voor opname van halfronde
niet (H), drukveer (I) en tapbout (J) vrij wordt.
Na inzetten van deze onderdelen in de genoemde volgorde moet de palring
weer zodanig worden gedraaid, dat de tapbout in de uitsparingen voor de
binnenste arrettering van de schakelklok in zijn ruststand komt. Voor montage
van de voetschakelas ook hier de tweede versnelling inschakelen (afb.94). |
 |
Voetschakelas in daarvoor bestemde lagering in de kickstarteras inzetten.
Hierbij opletten dat de schuine groef van de schakelklok met het overeenkomende
tegenstuk van de schakelvork en de uitsparing van de palring over de pen
in het rechtercarter grijpt.
Genoemde pen mag niet meer dan 7,5 mm boven het vlak van het carter
uitsteken. Alle beweegbare delen moeten worden geölied (afb.95). |
 |
Montage van deksel van koppelingskast
In de rechterhelft van de kast twee pasbussen plaatsen, de pakking
opleggen (het is aan te bevelen om deze met vloeibare pakking te bestrijken)
en het deksel van de koppelingskast opzetten. Van rechts een schroef M6
* 45 beneden de voetschakelas inschroeven en vasttrekken (afb.96). |
 |
Aan de linkerzijde de onderstaande schroeven aanbrengen. (* Schroef
met kabelklem na opzetten van het deksel plaatsen (afb.97). |