F R E E T I
M E W E B
T
R A N S P O R T S - C
O L L E C T I O N
|
|
1971
Zundapp
C50 Super 441
OPBOUW
2012 |
|
DEMONTAGE |
ONDERDELEN |
ONDERDELEN
RESTAURATIE |
OPBOUW |
SPUITWERK |
REPARATIE |
LINKS |
19-05-2012 |
DE
OPBOUW GAAT BEGINNEN . . . |
(1)
(2) |
(3) |
|
|
(4)
Binnenkant van spatbord in de bodycoating gezet... |
Vandaag met de opbouw begonnen, heb eindelijk alle benodigde
onderdelen
binnen gekregen. En dat heeft tijd gekost. Tot en
met Duitsland en diverse
handelaren en sites aan toe.
Eerst mbv. de schaal intrekker (2)
de verchroomde lagerschalen in de bal-
hoofdbuis van het frame getrokken (1).
Daarna de voorvering opnieuw met nieuwe onderdelen gemonteerd
en afge-
steld. De stalen veerpen is met zuurvrije vaseline in
de veerpengeleiders ge-
plaatst. Daarna is het met moeite en veer
indrukken, het plaatsen van de
swingarm (3) met nieuwe
stofringen aan de beurt. Kogel goed in het rubber
zetten (Vergeet niet, om de kogelgeleider in de veerpen van
lagervet te voor-
zien). En met aandrukken de onderste bevestigingsbeugels met
stootrubbers
en boutjes te monteren. Dit is wat je noemt een stevig werkje.
Daarna de voorvork met nieuwe lagerringen gemonteerd en afgesteld.
Standaard eronder gezet en met trektouw vastgezet tegen inklappen
(4).
|
Zundapp verder opgebouwd met achterspatbord (2),
schokbrekers aan frame opgehangen en uitgelijnd (2),
achterlichtunit (2), kentekenplaat
(2)
en koplamp met Kmteller (1). Er was
een bout met bolle kop
afgebroken. Er is een nieuwe van een slotbout gemaakt en met staalzaag
een gleuf erin gemaakt.
NB. Schokbrekers hebben een extra overlappende sluitring aan binnenkant
boven.
Schokbrekerrubbers schuiven nogal makkelijk in gat, daardoor zou bovenbinnenkant
van de schokbreker tegen lakwerk aan kunnen komen. |
24-05-2012 |
|
|
(1)
|
Inzet
spatbord
bevesti-
gings-
beugel |
|
(2) |
(3) |
Eerste moelijkheid deed zich al voor.
Zoals bij foto (1) hoorde er origineel
een hoeklijnplaat bevestiging te zitten,
maar die heeft er nooit opgezeten. Dus zelf maar twee hoeklijntjes
gemaakt. Je ziet er toch niets van.
De juiste stand is bepaald door voormontage van de koplamp (3),
en voorvorkplaatdeksel (2),
die
precies op het voorspatbord moet aansluiten..
Door het straalwerk is het spatbord iets wijder gaan staan, dus paste
het voorvorkplaatdeksel (2) er niet
overheen.
Spatbord is met twee houtjes en een lijmtang in de goede kromming gebracht.
Toen paste alles wel. Het spatbord,
de twee hoeklijnen (2) toen afgepast
en gemonteerd, voorvorkplaatdeksel en koplamp afgesteld en vastgezet. |
(4) |
|
De achterwielbrug
(4) met schokbrekers en achtertandwiel gemonteerd. De vulring
van het achtertandwiel
iets afgeslepen. Er was te weinig vlees om de kettingspanner te borgen.
De swingbout van de achterbrug
met lagervet gemonteerd. Alle bouten met zuurvrije vaseline gemonteerd. |
26-05-2012 |
|
Voorspatbordbeugel
wilde niet goed passen, alle bevestigingen losser gezet en
de ietwat verbogen beugel met slotboutjes gemonteerd.
Daarna alles weer vastgezet.. Paste nu goed.
Echter voorlopig uitgesleuteld. Ben nogal hardhandig
over een over het hoofd-
geziene obstakel gestruikeld en tegen een stenen
plantenbak gevallen
en daarbij drie vingers aan de rechterhand zwaar
gekneusd.
Paar weken gedwongen rust dus.
Kan geen sleutel, tang noch schroevedraaier,
laat staan een spuitbus vasthouden.
(zou motorcarterdeksels aluminium spuiten) |
|
06-06-2012 |
|
|
Sneller dan verwacht
kan ik weer wat doen.
Band om achterwiel gedaan en montage van achterwiel,
remankerplaat met remschoenen in achterbrug.
Aanslagbout in remankerplaat afgesteld.
Montage van rempedaal en remstang + afstellen. |
|
|
11-06-2012 |
|
1 |
Viel niet mee, om een 515 type voorwiel in een 441 frame te monteren.
Naaf (2) is links te iets te bol,
waardoor het net niet paste. Desondanks
naaf (1) aan rechterkant
afgezaagd en links de vulring (3) aan
een kant
afgeplat. Daarna de ruimtes links (2)
en rechts (1) zodanig met vulring
opgevuld, dat er ruimte tussen voorwork
en naaf kwam. Het past
allemaal net aan. Er is net genoeg ruimte voor
de vering.. |
|
4 |
5 |
Motor in frame gehangen (1
- 2), en montage van ketting (3),
luchtfilter (4) en duosteunen (3).
Moeilijkheden met het stofmanchet, wel origineel besteld, maar is te
klein. Past niet! |
laat- en voetsteun (1),
nieuw voortandwiel en kettingkast (2),
koelkappen (3-4)
Voorlopig het oude manchet gerepareerd en gemonteerd. Heb bijna 3 weken
gezocht en
info ingewonnen, of er een iets grotere van een ander type Zundapp
zou passen.
Originele manchet is te klein en te krap. Via Oudebrommers
forum de raad gekregen
het in heet water met sop te leggen. Mischien is er nog een methode? |
Draadboom
met aangepaste kleuren in het frame gelegd en bij achterspatbord
met extra massadraad aangesloten.
Vorige eigenaar heeft in achterste deel van spatbord een beugel (1-2)
gemaakt, om de draden er langs te laten lopen. Er horen speciale klemmen
in achterste deel, maar die zijn blijkbaar net meer te verkrijgen.
Vandaar deze oplossing. Beugel was ietwat slap, dus zelf versterkte (2)
rand erin gemaakt. Daarna buddyyseat (3)
pas gemaakt voor 517 bagagedrager. Paste allemaal nog maar net. Moest de
achterkant
van de buddyseat meer platter maken, om de bagagedrager op zijn plaats
te krijgen.Maar hij zit erop, dus kunnen daar,
net als op de Sparta Sport, mooie
zijtassen op. Begint al op een bromfiets te lijken. |
25-07-2012 |
Buddyseat weer gedemonteerd en bevestiging
voor naar achteren geplaatst dmv. uitfrezen van boutgaten. Nu past de bagagedrager
beter.
Daarna de buddyseat naar ROB's
ACESSOIRES gebracht voor een nieuwe bekleding. Kleur wordt
zwart (met witte bies), ziet minder snel vuil uit. |
Vandaag weer een
drukke sleuteldag met wat problemen, die op te lossen waren.
Montage van uitlaatdemper (1),
remlichtschakelaar (2),
tank (3),
carburateur (4).
Probleem van de dag was de nieuwe remlichtschakelaar.
Kon met moeite gemonteerd
worden, maar met het oude rempedaal (zie onder)
was het probleem zo weer opgelost.
Met het nieuwe rempedaal was er te weinig ruimte
voor de schakelaar. |
Verchroomde nieuwe rempedaal is niet
geschikt voor deze Zundapp. De kromming is minder, dan de onderste,
die er normaal opzat. Dat gaf moeilijkheden bij monteren van de remlichtschakelaar.
Dus moet mijn eigen rempedaal op nieuw verchroomd worden. |
|
27-07-2012 |
|
Sierplaat voorvork gemonteerd.
Nieuwe zwarte doorvoerrubbers in koplamp.
Achter sierplaat een massakabel aangesloten.
Carburateur afgebouwd en gaskabel erin gemaakt.
Rempedaal voor verchromen naar GALVANO
gebracht.
Bedrading in koplamp aangesloten met nieuwe schakelaar.
Benzinetank op carburateur met benzinebestendige slang aangesloten. |
|
Stuur (1) met de (nieuw
gespoten) hendels opgebouwd. Montage van nieuwe kabels met teflonvoering.
Afstellen schakeling, voorrem en gasschuif.
De versnellings- hendel bevestiging (2)
op het stuur is gerepareerd met pas gemaakte 7mm (4)
bout (6mm draad was verrot). De hendels zijn weer als nieuw.
Het wachten is nu 3 weken (wegens vakantie van de bedrijven) op de
buddyseat en rempedaal. Dan is de Zundapp afgebouwd. |
|
4 |
09-08-2012
|
Tank embleem opgeknapt met fijn penseel en
zwarte verf (zaten kale plekken op).
Motor heeft gelopen en klonk goed fel.
De- en montage voorwiel en voorspatbord
binnenkant in de bodycoating gezet.
Koppelingskabel onder de tank laten lopen, is nu
minder zichtbaar.
Voorremkabel binnendoor tussen spatbord en
voorvork verzet. Er komen door deze buitenkabel
hoe dan ook slijtplekken aan de zijkant van het
voorspatbord. Dan maar op de minst zichtbare
plek.
|
|
|
25-08-2012 |
Nieuw verchroomde rempedaal met nieuwe segerring gemonteerd en gesmeerd. |
29-08-2012 |
Voorste bevestiging met verlengplaatjes gemonteerd, achterbeugeltjes
zijn scharnierend, dus schuin naar achteren getikt.
Er is nu net genoeg ruimte voor de 517 bagagedrager, die een tijd geleden
bij Jean
Davids (11 Nov. 2008) gekocht heb. |
05-09-2012 |
© Copyrights Freetimeweb |
|