F R E E T I M E W E B
T R A N S P O R T S - C O L L E C T I O N

1971
Zundapp C50 Super 441
OPBOUW 2012

 
19-05-2012 DE OPBOUW GAAT BEGINNEN . . .

(1)


(2)


(3)
   

(4)
Binnenkant van spatbord in de bodycoating gezet...

  Vandaag met de opbouw begonnen, heb eindelijk alle benodigde onderdelen
  binnen gekregen. En dat heeft tijd gekost. Tot  en  met  Duitsland  en  diverse
  handelaren en sites aan toe.

  Eerst mbv. de schaal intrekker (2) de verchroomde  lagerschalen  in  de  bal-
  hoofdbuis van het frame getrokken (1).

  Daarna de voorvering opnieuw met nieuwe onderdelen gemonteerd  en  afge-
  steld. De stalen veerpen is met  zuurvrije vaseline in de veerpengeleiders  ge-
  plaatst. Daarna is het met moeite  en  veer  indrukken,  het  plaatsen  van  de
  swingarm (3) met nieuwe stofringen aan de beurt. Kogel goed in  het  rubber
  zetten (Vergeet niet, om de kogelgeleider in de veerpen van lagervet te voor-
  zien). En met aandrukken de onderste bevestigingsbeugels met stootrubbers
  en boutjes te monteren. Dit is wat je noemt een stevig werkje.

  Daarna de voorvork met nieuwe lagerringen gemonteerd en afgesteld. 
  Standaard eronder gezet en met trektouw vastgezet tegen inklappen (4).
 

21-05-2012

(1)

(2)
Zundapp verder opgebouwd met achterspatbord (2), schokbrekers aan frame opgehangen en uitgelijnd (2),
achterlichtunit (2), kentekenplaat (2) en koplamp met Kmteller (1). Er was een bout met bolle kop
afgebroken. Er is een nieuwe van een slotbout gemaakt en met staalzaag een gleuf erin  gemaakt.

NB. Schokbrekers hebben een extra overlappende sluitring aan binnenkant boven.
Schokbrekerrubbers schuiven nogal makkelijk in gat, daardoor zou bovenbinnenkant
van de schokbreker tegen lakwerk aan kunnen komen.

24-05-2012

(1)
Inzet
spatbord
bevesti-
gings-
beugel

(2)

(3)
Eerste moelijkheid deed zich al voor. Zoals bij foto (1) hoorde er origineel een hoeklijnplaat bevestiging te zitten,
maar die heeft er nooit opgezeten. Dus zelf maar twee hoeklijntjes gemaakt. Je ziet er toch niets van.
De juiste stand is bepaald door voormontage van de koplamp (3), en voorvorkplaatdeksel (2), die
precies op het voorspatbord moet aansluiten..

Door het straalwerk is het spatbord iets wijder gaan staan, dus paste het voorvorkplaatdeksel (2) er niet overheen.
Spatbord is met twee houtjes en een lijmtang in de goede kromming gebracht. Toen paste alles wel. Het spatbord,
de twee hoeklijnen (2) toen afgepast en gemonteerd, voorvorkplaatdeksel en koplamp afgesteld en vastgezet.


(4)
De achterwielbrug (4) met schokbrekers en achtertandwiel gemonteerd. De vulring van het achtertandwiel
iets afgeslepen. Er was te weinig vlees om de kettingspanner te borgen. De swingbout van de achterbrug
met lagervet gemonteerd. Alle bouten met zuurvrije vaseline gemonteerd.
26-05-2012
Voorspatbordbeugel wilde niet goed passen, alle bevestigingen losser gezet en
de ietwat verbogen beugel met slotboutjes gemonteerd.
Daarna alles weer vastgezet.. Paste nu goed. 

Echter voorlopig uitgesleuteld. Ben nogal hardhandig over een over het hoofd-
geziene obstakel gestruikeld en tegen een stenen plantenbak gevallen
en daarbij drie vingers aan de rechterhand zwaar gekneusd.

Paar weken gedwongen rust dus.

Kan geen sleutel, tang noch schroevedraaier,
laat staan een spuitbus vasthouden.
(zou motorcarterdeksels aluminium spuiten)

06-06-2012
Sneller dan verwacht kan ik weer wat doen.

Band om achterwiel gedaan en montage van achterwiel,
remankerplaat met remschoenen in achterbrug.

Aanslagbout in remankerplaat afgesteld.

Montage van rempedaal en remstang + afstellen.



11-06-2012

1
2

 
 
 
3
Viel niet mee, om een 515 type voorwiel in een 441 frame te monteren.
Naaf (2) is links te iets te bol, waardoor het net niet paste. Desondanks
naaf  (1)  aan rechterkant afgezaagd en links de vulring (3) aan een kant
afgeplat.  Daarna  de ruimtes  links (2) en rechts (1) zodanig met vulring
opgevuld,  dat  er  ruimte  tussen  voorwork  en  naaf  kwam.  Het  past
allemaal net aan.  Er  is  net  genoeg ruimte voor de vering..

4

5
22-06-2012

1

2

3

4
Motor in frame gehangen (1 - 2), en montage van ketting (3), luchtfilter (4) en duosteunen (3).
Moeilijkheden met het stofmanchet, wel origineel besteld, maar is te klein. Past niet!
16-07-2012
1
2
3
4
laat- en voetsteun (1), nieuw voortandwiel en kettingkast (2), koelkappen (3-4)
Voorlopig het oude manchet gerepareerd en gemonteerd. Heb bijna 3 weken gezocht en
info ingewonnen, of er een iets grotere van een ander type Zundapp zou passen.

Originele manchet is te klein en te krap. Via Oudebrommers forum de raad gekregen
het in heet water met sop te leggen. Mischien is er nog een methode?

23-07-2012

1

2

3

4
Draadboom met aangepaste kleuren in het frame gelegd en bij achterspatbord met extra massadraad aangesloten.

Vorige eigenaar heeft in achterste deel van spatbord een beugel (1-2) gemaakt, om de draden er langs te laten lopen. Er horen speciale klemmen
in achterste deel, maar die zijn blijkbaar net meer te verkrijgen. Vandaar deze oplossing. Beugel was ietwat slap, dus zelf versterkte (2)
rand erin gemaakt. Daarna buddyyseat (3) pas gemaakt voor 517 bagagedrager. Paste allemaal nog maar net. Moest de achterkant
van de buddyseat meer platter maken, om de bagagedrager op zijn plaats te krijgen.Maar hij zit erop, dus kunnen daar,
net als op de Sparta Sport, mooie zijtassen op. Begint al op een bromfiets te lijken.


25-07-2012
Buddyseat weer gedemonteerd en bevestiging voor naar achteren geplaatst dmv. uitfrezen van boutgaten. Nu past de bagagedrager beter.
Daarna de buddyseat naar ROB's ACESSOIRES gebracht voor een nieuwe bekleding. Kleur wordt zwart (met witte bies), ziet minder snel vuil uit.
26-07-2012

       1

2

3

4
Vandaag weer een drukke sleuteldag met wat problemen, die op te lossen waren.
Montage van uitlaatdemper (1), remlichtschakelaar (2), tank (3), carburateur (4).
Probleem van de dag was de nieuwe remlichtschakelaar. Kon met moeite gemonteerd
worden, maar met het oude rempedaal (zie onder) was het probleem zo weer opgelost.
Met het nieuwe rempedaal was er te weinig ruimte voor de schakelaar.


 

Verchroomde nieuwe rempedaal is niet geschikt voor deze Zundapp. De kromming is minder, dan de onderste,
die er normaal opzat. Dat gaf moeilijkheden bij monteren van de remlichtschakelaar.
Dus moet mijn eigen rempedaal op nieuw verchroomd worden.

27-07-2012
Sierplaat voorvork gemonteerd.
Nieuwe zwarte doorvoerrubbers in koplamp.
Achter  sierplaat  een  massakabel  aangesloten.
Carburateur afgebouwd en gaskabel erin gemaakt.
Rempedaal voor verchromen naar GALVANO gebracht.
Bedrading in koplamp aangesloten  met  nieuwe  schakelaar.
Benzinetank op carburateur met benzinebestendige slang aangesloten.
02-08-2012

1

2

3
Stuur (1) met de (nieuw gespoten) hendels  opgebouwd. Montage van nieuwe kabels met teflonvoering. Afstellen schakeling, voorrem en gasschuif.
De versnellings- hendel bevestiging (2) op het stuur is gerepareerd met pas gemaakte 7mm (4) bout (6mm draad was verrot). De hendels zijn weer als nieuw.
Het wachten is nu 3 weken (wegens vakantie van de bedrijven) op de buddyseat en rempedaal. Dan is de Zundapp afgebouwd.

4
09-08-2012

  Tank embleem opgeknapt met fijn penseel en
  zwarte verf (zaten kale plekken op).

  Motor heeft gelopen en klonk goed fel.

  De- en montage voorwiel en voorspatbord 
  binnenkant in de bodycoating gezet.

  Koppelingskabel onder de tank laten lopen, is nu 
  minder zichtbaar.

  Voorremkabel binnendoor tussen spatbord en 
  voorvork verzet. Er komen door deze buitenkabel 
  hoe dan ook slijtplekken aan de zijkant van het
  voorspatbord. Dan maar op de minst zichtbare
  plek.
 


25-08-2012

Nieuw verchroomde rempedaal met nieuwe segerring gemonteerd en gesmeerd.

29-08-2012

Voorste bevestiging met verlengplaatjes gemonteerd, achterbeugeltjes zijn scharnierend, dus schuin naar achteren getikt.
Er is nu net genoeg ruimte voor de 517 bagagedrager, die een tijd geleden bij Jean Davids (11 Nov. 2008) gekocht heb.

05-09-2012

Nieuwe koffers van de Firma. Biker's Buy It gemonteerd.
De flappen van de koffers eraf gesneden en de omslagen van een extra gat voorzien.
Aan de binnenkant een plaatje watervast betonplex gemonteerd en met tyrips vastgezet.
De koffers zitten speling en rammel vrij aan de bagagedrager.


De laatste loodjes op de brug en klaar is ie...


Foto Cafe "Nol" tocht September 2012

DE ZUNDAPP IS EINDELIJK GERESTAUREERD!


 


© Copyrights Freetimeweb