F R E E T I M E W E B
T R A N S P O R T S - C O L L E C T I O N

1971
Zundapp C50 Super 441
REPARATIE 2011-2017
DEMONTAGE ONDERDELEN ONDERDELEN RESTAURATIE OPBOUW
SPUITWERK REPARATIE LINKS 

BOSCH ONTSTEKING REPAREREN EN AFSTELLEN
 

 
TANK LEK, BINNENBEKLEDING AANGEBRACHT
 
22-11-2011
De eerste tegenslag: Tank zweet op de lasnaad door.
Moet dus met EPOXY binnenin bekleed worden.

29-11-2011
Is de tank naarAutobeitserij Holland - Groningengebracht

10-01-2012
Tank weer uit Groningen opgehaald 

 
17-01-2012 SCHOKBREKER REVISIE

Oude schokbrekers niet goed meer. Worden vernieuwd.
Bovenring bij bus is weg.

Op bovenstaand forum de schokbreker revisie aangekaart.
Een plaatje zegt meer dan woorden.

 
20-01-2012VELGEN OPGEKNAPT
 
Wielen van spaken ontdaan. Worden opnieuw gespaakt.Velgen roestig van binnen. Moeten ontroest en behandeld worden.
Chroomwerk is goed. De naven en ankerplaten (zijn erg dof en gekorrodeerd) moeten met glasparelen weer mooi worden.

 
24-01-2012VELGEN OPGEKNAPT
 

 Velgen ontroest en schoongemaakt met roterende staalborstels en dremel met slijpsteentjes en diamantschijfje (voor de velgnaad).
Was een stevig 3 uur durend karwei. Moeten hierna in de antiroest en menie gezet worden. Chroomwerk is nog prima.
 
15-02-2012LAGERS IN DE NAVEN VERNIEUWD
Hieronder volgt een klein verslag, als je op het OUDEBROMMERS.NL forum raad vraagt!

Heb een C50 Super-441 Duitse Import (bergsteiger?), waarvan ik de wiellagers wil vernieuwen. Zit volgens mij 6201-2RS in. Zit een afstandsbus tussen in de naven, maar die zitten schijnbaar vast. Eruit tikken van lagers werkt niet (wel de borgring verwijderd). Naar welke kant moeten de lagers eruit?

Nou ben ik geen specialist op het gebied van de C50 Super-441  maar denk toch dat de lagers eruit moeten aan de kant van de borgring. Lagers kunnen knettervast zitten en dat is ook goed.  Probeer de naaf eens wat te verwarmen met een "weke" vlam of een verfstripper, als de naaf een goeie 100graden is moeten ze er vrij makkelijk uit willen. Ik spuug erop en als mijn spuug er af pareld ben ik tevreden, heb de temp. nog nooit gemeten, wie wel ? 
Wie het beter weet mag het zeggen, graag zelfs, misschien doe ik het wel altijd verkeerd.

Ok, zal ik met de verfbrander wat heet stoken. Moet dan werken dacht ik, want aluminium zet sneller uit dan staal. Bedankt.

Ik steek wel eens een pen door het asgat en las dan een lager vast op het uiteinde. Paar pikjes is voldoende. Je mept het lager er dan zo uit door aan de andere kant op de pen te tikken. Afstandbus valt er ook uit en 2e lager is een eitje.

Je kan natuurlijk ook een keilbout in het lager zetten. Goed vastdraaien dan heb je meer "vlees" om om te slaan. Bij mij is dat diverse malen goed gelukt.

De afstandbus tussen de lagers heeft iets ruimte, probeer met een schroevedraaier of een draadend de bus iets opzij te wrikken.
Als het goed is verschuift de bus ca een halve cm. Je kan dan met bv. een draadend het lager eruit tikken. Succes.

Lagers zijn eruit en de nieuwe er weer in. De vorige eigenaar heeft met een naaf zitten knoeien, want het lager aan de aandrijfkant, daar was de rand in de binnenkant eruit. Hij heeft waarschijnlijk alles in ene eruit willen slaan, maar dat kan niet. Het lager met de borgring heb ik inderdaad met een keilbout en verwarmd met een verfbrander eruit gehaald, waardoor de andere er makkelijk via de afstansdbus eruit getikt kon worden. De naaf met de beschadigde lagerkant kan evengoed gebruikt worden, want het lager kan door de afstandsbus niet naar binnen en aan de andere kant niet naar buiten, doordat het met een centerpunt gezekerd is. We gaan er dus gewoon mee rijden.

Ok, dat werkt dus, daarna de remsegmenten en hevels van de ankerplaten gedemonteerd, om deze gereed te maken voor het glasparelen.

NB. Gaat niet door ivm. aankoop nieuwe set wielen.

 
04-04-2012NIEUW ACHTERTANDWIEL
 
 
Achtertandwiel (41tands), binnenlager en naafflensrubbers vernieuwd. Lager eruit gehaald dmv. verhitting van naafflens.
Lager laat zich dan gemakkelijk eruit tikken en ook erin zetten.
Viltring ook weer gemonteerd, is eigenlijk overbodig, vanwege het dichte lager 6302RS.

 
UITLAATDEMPER SCHOON

Uitlaat fluitdemper met butaan hobbybrander ontkoold. Zat helemaal potdicht. Waarschijnlijk nog van vorige eigenaar.
Deze uitlaat bestaat uit een stuk. Kan dus alleen maar de fluit ontkolen. Toch nog voor alle zekerheid een ketting door
de hele uitlaat getrokken, om eventuele koolbrokken eruit te raggen.

Met smering 1:50 smering (Castrol Power RS 2T) zal de motor nu niet meer zo smerig van binnen worden.

 
27-09-2013UITLAATBEVESTIGING GEKIT
 

De uitlaat bleef maar lekken op  de  cylinderaansluiting.
Dus demper  gedemonteerd,  aansluitingen  met  thinner
schoongemaakt en met FIREGUM ingesmeerd en weer
gemonteerd.   Firegum  wordt  keihard  en   dicht   voor
99.5% af. Demontage is makkelijk, het brokkelt  zo  af.
 
 
07-09-2014CLAXON INBOUW
 


Aangezien het in de polder op smalle fietspaden, waar je ook met de brommer rijden moet,
is een 12volts claxon en accu in het frame gebouwd met een drukknop op het stuur.
Nu horen ze mij duidelijk aankomen en gaan tenminste op tijd opzij...
 
 
25-07-2015ONTSTEKING EN CARBURATEUR
 


Door horten, stoten en wegvallen van motor, besloten de ontsteking te vernieuwen.
Nieuwe punten en condensator op ontstekingsplaat gemonteerd. De condensator
met speciale zilverlijm er in gelijmd. Spoel was nog goed.  Daarna alles 
weer in motorblok gemonteerd. Punten op 0,4mm gesteld.
Voorontsteking op merktekens 1,8mm gezet.

 
16mm Carburateur door originele nieuwe 17mm
Bing Carburateur met vaste sproeier vervangen.

Moet nog proefrit maken...

Inmiddels met verstelbare sproeier
proefrit gemaakt.

(Vaste sproeier te groot)

08-08-2015ONTSTEKING EN CARBURATEUR
Zundapp naar Jaap Rentenaar voor fijnafstelling van ontsteking en carburateur.
Voorontsteking (1,1 mm) werd iets later gezet dan voorgeschreven,
Ontstekingspunten op 0,6mm gezet...
Carburateur stationair lopen afgesteld. Snelle uitlaatfluit iets meer open gezet.
Er zit een snelle Zundapp uitlaat onder... Later een proefrit gemaakt.
Rijdt ca. bijna 1:30. Hij trekt weer als een lier zo goed.
De stormbrommer is er weer klaar voor...
22-02-2016POETSEN VOOR DE E.L.V.I.S BROMFIETSSHOW 2016

27-01-2017PLANNING KOKUSAN INBOUW
 


© Copyrights Freetimeweb