15-02-2012LAGERS
IN DE NAVEN VERNIEUWD
Hieronder volgt een klein verslag, als je
op het OUDEBROMMERS.NL forum raad vraagt!
Heb een C50 Super-441 Duitse Import (bergsteiger?),
waarvan ik de wiellagers wil vernieuwen. Zit volgens mij 6201-2RS in. Zit
een afstandsbus tussen in de naven, maar die zitten schijnbaar vast. Eruit
tikken van lagers werkt niet (wel de borgring verwijderd). Naar welke kant
moeten de lagers eruit?
Nou ben ik geen specialist op het gebied van
de C50 Super-441 maar denk toch dat de lagers eruit moeten aan de
kant van de borgring. Lagers kunnen knettervast zitten en dat is ook goed.
Probeer de naaf eens wat te verwarmen met een "weke" vlam of een verfstripper,
als de naaf een goeie 100graden is moeten ze er vrij makkelijk uit willen.
Ik spuug erop en als mijn spuug er af pareld ben ik tevreden, heb de temp.
nog nooit gemeten, wie wel ?
Wie het beter weet mag het zeggen, graag zelfs,
misschien doe ik het wel altijd verkeerd.
Ok, zal ik met de verfbrander wat heet stoken.
Moet dan werken dacht ik, want aluminium zet sneller uit dan staal. Bedankt.
Ik steek wel eens een pen door het asgat en
las dan een lager vast op het uiteinde. Paar pikjes is voldoende. Je mept
het lager er dan zo uit door aan de andere kant op de pen te tikken. Afstandbus
valt er ook uit en 2e lager is een eitje.
Je kan natuurlijk ook een keilbout in het lager
zetten. Goed vastdraaien dan heb je meer "vlees" om om te slaan. Bij mij
is dat diverse malen goed gelukt.
De afstandbus tussen de lagers heeft iets ruimte,
probeer met een schroevedraaier of een draadend de bus iets opzij te wrikken.
Als het goed is verschuift de bus ca een halve
cm. Je kan dan met bv. een draadend het lager eruit tikken. Succes.
Lagers zijn eruit en de nieuwe er weer in. De vorige eigenaar heeft
met een naaf zitten knoeien, want het lager aan de aandrijfkant, daar was
de rand in de binnenkant eruit. Hij heeft waarschijnlijk alles in ene eruit
willen slaan, maar dat kan niet. Het lager met de borgring heb ik inderdaad
met een keilbout en verwarmd met een verfbrander eruit gehaald, waardoor
de andere er makkelijk via de afstansdbus eruit getikt kon worden. De naaf
met de beschadigde lagerkant kan evengoed gebruikt worden, want het lager
kan door de afstandsbus niet naar binnen en aan de andere kant niet naar
buiten, doordat het met een centerpunt gezekerd is. We gaan er dus gewoon
mee rijden.
Ok, dat werkt dus, daarna de remsegmenten en
hevels van de ankerplaten gedemonteerd, om deze gereed te maken voor het
glasparelen.
NB. Gaat niet door ivm. aankoop
nieuwe set wielen. |